Multidesk.be » Forums » Netwerken » beperkt aantal routerpoorten (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp werd gesloten.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door kane op maandag 31 december 2012 om 18:09:34.
kane's avatar
Multiviteit: 23
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
situatie is als volgt.
telenet router staat in garage,er loopt 1 kabel naar buro boven waar een 8-poorts hub staat met daarachter een 4-poorts router.
op de switch zit de aansluiting van telenet,3 aansluitingen voor digitale tv,2 naar een pc,en 1 gaat naar de router.
op de router gaan er 2 naar een pc en één naar een console.
blijft dus op elk 1 poort over.

nu heb ik een nas en een netwerkprinter.ga ik het voor elkaar krijgen om zowel de printer als de nas op al mijn toestellen te kunnen benaderen (zeker op de toestellen gemarkeerd in rood)
printer hoeft niet op console,in de switch kan er eventueel 1 vd 2 pc-aansluitingen verwijderd worden en hoeft niet in netwerk.
poorten op telenet router zijn ook allen bezet.kan eventueel 1 vrijgemaakt worden maar dan moet deze wel op buro ergens bij (is een powerlan adapter)
^ Reactie #1 geschreven door SMG op maandag 31 december 2012 om 18:17:45.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Telenet router in de garage
8 poort hub in de bureau (verbonden met Telenet router in garage)
4 poort router (verbonden met 8 poort hub in de bureau)

Waar zit die switch plots?
Een Switch en een hub zijn niet hetzelfde.

Kan je je hele verhaal verduidelijken? Begin met te zeggen wat je precies hebt en geef het een naam (zoals router van Telenet, router in bureau) zo weten we over wat je precies praat.
Zeg vervolgens hoe de situatie nu is (gebruikmakend van de namen die je hebt gegeven) en vooral hoe ze nu verbonden zijn.
Zeg vervolgens wat je precies wilt van opstelling.

Bij netwerken moet het correct zijn en is het voor de vragensteller cruciaal dat het correct geďnterpreteerd wordt ;)
^ Reactie #2 geschreven door kane op maandag 31 december 2012 om 18:36:35.
kane's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
oké,maar vanavond niet meer (party)
^ Reactie #3 geschreven door kane op woensdag 2 januari 2013 om 20:50:17.
kane's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
oké even duidelijker proberen te schetsen

De fiberrouter van Telenet heeft 4 poorten
deze zijn alle 4 bezet,1 voor digitale tv,1voor internetaansluiting woonkamer,1 voor een powerlan-adapter (gaat helemaal naar achter in de tuin naar tuinhuis) en de laatste gaat naar de bovenverdieping naar de burokamer.

in de burokamer komt deze kabel aan in een switch (Dlink DGS-1008D)
8 poorten
poort 1: aankomst telenet-kabel van telenet router
poort 2: internet pc
poort 3: internet pc
poort 4: digitale tv
poort 5: digitale tv
poort 6: digitale tv
poort 7: naar eigen router
poort 8: vrij

poort 7 vd switch gaat dus naar de WAN-poort van mijn eigen router (Linksys E4200)
4 lan-poorten
poort 1: internet pc
poort 2: internet pc
poort 3: playstation3 console
poort 4: vrij

hopelijk hebben jullie nu een duidelijker beeld van de huidige situatie.
^ Reactie #4 geschreven door SMG op woensdag 2 januari 2013 om 23:28:31.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Dat is duidelijk ;) Wat je precies wilt is nog onduidelijk, maar ik zeg meteen de basis van netwerken.

Een computer heeft (om op een ander netwerk te geraken, merk op dat het internet OOK een ander netwerk is) een DNS nodig.
De DNS voor de toestellen die aan je Linksys E4200 hangen hebben als DNS het IP adres van de Linksys E4200. Als een van deze aangesloten computers een verbinding wenst te maken met een IP dat buiten zijn bereik valt gaat die zijn aanvraag gewoon doorsturen naar het enige andere netwerk dat in zijn bereik zit. In jouw geval is dit dus de Telenet fiberrouter.
Deze Telenet fiberrouter heeft onder zijn beheer alle toestellen die op zijn eigen poorten en onder de Dlink DGS-1008D vallen. Wil je dus vanaf een computer dat onder het beheer valt van de Telenet fiberrouter naar je Linksys E4200 dan heb je pech. De Telenet fiberrouter weet niet dat er een router zit op poort 7 van de Dlink DGS-1008D en zal alle verbindingen van computer die direct aan hem zijn aangesloten gewoon doorverwijzen naar zijn enige ander netwerk nl het internet (wat dus geen reactie zal opbrengen).

Alle toestellen kunnen automatisch aan de toestellen die aangesloten zijn op de Telenet fiberrouter.
Wat moet je dus doen om toestellen die aangesloten zijn op Linksys E4200 te kunnen benaderen vanaf computers die beheerd worden door de Telenet fiberrouter? Aangeven aan de toestellen die aangesloten zijn op de Linksys E4200 dat er op poort 7 van de Dlink DGS-1008D ook een netwerk beschikbaar is. Stel dus de primaire DNS van alle aangesloten toestellen op de Telenet fiberrouter in op het IP adres dat de Telenet fiberrouter geeft aan de Linksys E4200.
Alle aanvragen van computers verbonden met de Telenet fiberrouter worden dan behandeld door de Linksys 4200 en deze zal je aanvraag doorsturen naar de Telenet fiberrouter als de bestemming niet in zijn beheer valt.
^ Reactie #5 geschreven door een gast op donderdag 3 januari 2013 om 00:12:37.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
En als ik de toestellen die ik wil opnemen voor het gebruik vd nas en netwerkprinter allen aan de switch hang? Gaat dat meteen lukken?
^ Reactie #6 geschreven door SMG op donderdag 3 januari 2013 om 16:17:27.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Als je ze aansluit op de switch Dlink DGS-1008D zal dat in jouw gegeven opstelling geen extra configuratie vereisen.

De NAS zal een IP adres krijgen van de Telenet router. Al de toestellen aan de Telenet router en de Switch zullen elkaar automatisch vinden (gezien het eenzelfde netwerk is) en de toestellen van de linksys E4200 router zullen aanvragen van naar onbekende netwerken sturen naar de Telenet router en daar zullen ze behandeld worden.
^ Reactie #7 geschreven door kane op donderdag 3 januari 2013 om 17:48:41.
kane's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ga dit dan eerst eens proberen,de toestellen die de netwerkprinter en/of de NAS moeten bereiken,samen met de nas en printer op de switch aansluiten.
als ik het goed begrijp kan ik de NAS dus ook eventueel aan de telenet router hangen?
indien ik de toestellen die ik op de router Lynksys ook in het netwerk wil opnemen,volstaat het dan de zogezegde WAN-kabel die vd switch komt in een LAN poort te steken vd lynksys router (ipv WAN)?
heeft dat enig effect op de draadloze configuratie van de lynksys?
^ Reactie #8 geschreven door SMG op zaterdag 5 januari 2013 om 18:45:20.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ga dit dan eerst eens proberen,de toestellen die de netwerkprinter en/of de NAS moeten bereiken,samen met de nas en printer op de switch aansluiten. als ik het goed begrijp kan ik de NAS dus ook eventueel aan de telenet router hangen?

> Correct. Kan je overigens nu al testen door gewoon vanaf elke computer proberen te verbinden (bv ping) naar een PC dat is aangesloten op de Telenet router of de Switch.
Merk uiteraard op dat veel firewalls die gedrag blokkeren, dus kijk even hiernaar voor je begint te testen ;)

Indien ik de toestellen die ik op de router Lynksys ook in het netwerk wil opnemen,volstaat het dan de zogezegde WAN-kabel die vd switch komt in een LAN poort te steken vd lynksys router (ipv WAN)?
heeft dat enig effect op de draadloze configuratie van de lynksys?

> Je wilt dus de kabel die de Linksys E4200 (op zijn WAN) verbindt met de switch aansluiten op een LAN poort van de Linksys E4200 ipv de WAN poort.
Dat gaat problemen geven. Zowel de Telenet router als de Linksys E4200 zijn verdelers van IP adressen (de taak van een DHCP server dus). Als je 2 DHCP servers in hetzelfde netwerk zet weten de computers die erop aangesloten zijn niet van wie ze een DHCP request moeten krijgen. Dit zal er dus zorgen dat je serieus wat conflicten zal hebben binnen je netwerk en uiteindelijk niet zal weten wie in welk netwerk zal zitten (want wie je zal je afvragen van wie je bestemming nu een IP adres heeft gekregen).
In theorie is het mogelijk om gewoon dan de DHCP server uit te schakelen op de router, maar in praktijk is dat een oplossing die vaak niet werkt bij thuisrouters.

Wat je dan wel moet doen is de primaire DNS wijzigen op de Telenet router naar het IP adres dat de Linksys krijgt van de Telenet router.
Of om je hele setup vele malen eenvoudiger maken door de Linksys router te vervangen door een gewone Switch.
^ Reactie #9 geschreven door kane op zondag 6 januari 2013 om 13:55:37.
kane's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
dank je voor de uitleg,ik heb nog wel een extra switch liggen (Telenet switch) maar dit is er een zonder gigabit-poort.hier dan best de digiTv en printer op aansluiten?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 18.54 % door kane op zondag 6 januari 2013 om 14:02:12.
^ Reactie #10 geschreven door SMG op zondag 6 januari 2013 om 14:00:20.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik kan niet raden of het een hub of switch is ;)

Weet dat een hub dom is.
Als je iets verstuurt zal een switch kijken naar waar het moet en dit dan sturen naar de bestemming. Een hub gaat niet kijken naar waar het moet maar gewoon het pakket doorsturen naar alle poorten die verbonden zijn op je netwerk maw als er iets wordt verzonden je hele netwerk belasten terwijl een switch enkel verzender en ontvanger zal belasten.

Gigabit nodig? Als je gewoon tekstbestanden wenst door te sturen is dat niet nodig ;) Hangt allemaal af wat je ermee wilt doen. Bij mij thuis werk ik deels met gigabit en deels zonder. Op het gigabit is natuurlijk wel het grootste verkeer (media center hangt hieraan).
^ Reactie #11 geschreven door kane op zondag 6 januari 2013 om 14:03:50.
kane's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
het is een switch

daarom dat ik best de printer en digitale tv op de niet gigabit switch hang,deze hebben immers genoeg aan de "tragere" denk ik

edit:blijft natuurlijik wel het probleem dat ik ook nog draadloos signaal wil,mijn router er dan ook nog aanhangen dan?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 23.08 % door kane op zondag 6 januari 2013 om 14:11:23.
^ Reactie #12 geschreven door SMG op zondag 6 januari 2013 om 14:07:22.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Die zullen inderdaad voldoende moeten hebben aan de tragere variant.
^ Reactie #13 geschreven door kane op woensdag 23 januari 2013 om 16:46:56.
kane's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
zal binnen enkele dagen eens testen of het gaat lukken.
sterfgeval in de familie (mijn vader) hebben snellere actie belemmerd
^ Reactie #14 geschreven door kane op vrijdag 29 maart 2013 om 08:10:32.
kane's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
heb intussen alles up and running gekregen.
thx

Opmerking van de crew

Op verzoek van TS een (lock) :)

Wheeldigger
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten