Multidesk.be » Forums » Netwerken » Tweede router

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door een gast op vrijdag 7 september 2012 om 12:40:15.
Dag,
Graag jullie hulp bij het volgende:
Wij hebben kabelaansluiting (Ziggo), die via WAN is aangesloten op een router (Asus WL520GC) -wifi- voor in ons huis.
Vanuit deze router 2 LAN verbindingen: 1 naar TV decoder en 1 naar netwerkcontactdoos in computerkamer achterin huis.
De PC (OS: Windows XP / Firewall+virusscanner: AVG Internet Security 2011) is bekabeld aangesloten op deze contactdoos.
Graag wil ik in de computerkamer een 2e router (Linksys WRT54G) installeren om het wifibereik in en om het huis te vergroten.
De 2e router wil ik bekabeld aansluiten op de netwerkcontactdoos.
De PC blijft gewoon staan en wil ik bekabeld aansluiten op de 2e router met behoud van de bestaande internettoegang.
't Zou mooi zijn als de 2e router dezelfde faciliteiten (netwerktoegang, internettoegang, beveiliging, ...) krijgt als de 1e.
De situatie voorin het huis blijft verder ongewijzigd.

Welke handelingen moet ik uitvoeren om deze situatie veilig werkend te krijgen? Graag stapsgewijs voor beide types routers.
Als jullie tips hebben voor deze situatie (bijv. omdraaien vd routers), dan hoor ik die ook graag.

Alvast bedankt, ik ben ieuwd!
^ Reactie #1 geschreven door SMG op vrijdag 7 september 2012 om 20:49:22.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Weet je zeker dat je een extra router wilt in je huis? Een extra router wilt zeggen een extra netwerk (afgeschermd van het andere dus) wat delen van bestand serieus wat bemoeilijkt. Kan handig zijn voor gasten, maar niet handig als je graag dingen gaat delen.

Ik stel dan liever een access point voor met wat UTP uitgangen (dus met Wifi en switch in 1). Kan je de access point in je computerkamer plaatsen en aansluiten op de contactdoor. PC kan je dan met de UTP kabel verbinding aan het switch gedeelte.

1 goede tip: blijf weg van range extenders :p
^ Reactie #2 geschreven door een gast op vrijdag 7 september 2012 om 23:50:05.
Heb de extra router al in huis. Het delen van bestanden is nog niet van toepassing in ons huishouden, dus wat dat betreft zie ik geen probleem. Dat gasten niet bij de bestanden kunnen komen is een pluspunt, aangezien 't in 1e instantie m'n gedachte was om de 2e router te gebruiken als wifi toegang voor gasten, zonder wachtwoordbeveiliging. Welke stappen moet ik nemen om m'n 2e router zo te gebruiken?

Aan de andere kant spreekt jouw idee van access point me wel aan. Kan ik de 2e router instellen als access point? EN zo ja, hoe dan?
^ Reactie #3 geschreven door SMG op maandag 10 september 2012 om 21:12:08.
SMG's avatar
Moderator
Router instellen als switch? In theorie wel, in praktijk zou ik zeggen test het even uit ;)
Probleem is dat een router 1 WAN poort heeft (die dus nutteloos wordt) en 4 LAN poorten. Daarbij gaat een router werken als een DHCP server (IP adressen uitdelen). Dit zal je sowieso moeten uitschakelen. 2 routers die IP adressen gaan uitdelen zal botsen, wees maar gerust.
Heb het echter nog nooit zelf getest met thuis routers dus het staat je vrij het te proberen ;)

De 2 de router vooral voor gasten? Het is best dat de eerste router (die direct is aangesloten aan je internet) voor de gasten is.
De "moeilijkheid" bij delen van bestanden zit als volgt in elkaar.
Router 1 is die dat is aangesloten aan het internet (via zijn WAN poort); router 2 is aangesloten via zijn WAN poort op een LAN poort van router 1.
Een PC die is aangesloten aan router 2 zal om op internet te gaan naar de DNS server van router 2 moeten gaan waarop deze je zal doorverwijzen naar router 1 waarop router 1 je op internet zet.
Een PC die is aangesloten aan router 1 zal om op internet te gaan naar de DNS server van router 1 moeten gaan en meteen dus meteen worden doorverwezen naar het internet.

Zelfde gaat dus voor PC's te raadplegen: Een PC op router 2 zal (om een netwerk share aan te spreken dat zich op router 1 bevindt) vragen aan router 2 waar die PC is, maar die zal het niet weten en je doorverwijzen naar het enige andere netwerk nl router 1. Die zal dit wel weten en je dus meteen doorverwijzen naar die lokale share.

Echter een PC aangesloten op router 1 zal een aanvraag om een netwerkshare op router 2 vragen aan router 1. Router 1 kent dit niet (en als je zijn DNS niet aanpast) zal die je proberen door te verwijzen naar het internet (en daar staat het uiteraard ook niet op). Kortom je komt op een dood einde terecht.
Stel je echter het IP adres van de DNS op router 1 in op router 2 dan gaat die je aanvraag niet meer sturen naar het internet, maar naar router 2 die wel verbonden is met de netwerk share.

Een beveiliging om gasten weg te houden van je netwerk op router 2 is dit niet. In elk besturingssysteem kan je zelf de DNS aanpassen en als je die richt naar router 2 dan ben je ook op het ander netwerk.
Dus dat zonder wachtwoord gaan beveiliging raad ik sterk af ;) Een ietswat IT minded persoon zal meteen router 2 opmerken en op je persoonlijk netwerk zitten. Kans dat iemand dit opmerkt is uiteraard klein, maar moest ik naast je wonen ben je gezien :p

Snap je hier geen snars van dan kan ik dit geloven :p
^ Reactie #4 geschreven door kane op dinsdag 8 januari 2013 om 21:07:16.
kane's avatar
Multiviteit: 23
ga dit even moeten uitstellen...
ik hou je op de hoogte
^ Reactie #5 geschreven door SMG op woensdag 9 januari 2013 om 20:44:59.
SMG's avatar
Moderator

Randinformatie

Tot in 2015 dan (bye)
Je reactie komt met uitstel van een paar maand, vraag mij af hoe lang iets uitstellen dan in jouw geval zal duren :D
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.71 % door SMG op woensdag 9 januari 2013 om 20:45:46.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen