Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Bestanden van Ubuntu toevoegen aan VirtualBox (Windows)

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Pierken op vrijdag 6 juli 2012 om 17:21:09.
Pierken heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 94
Hallo.

In Ubuntu 12.04 heb ik via VirtualBox Windows 7 geďnstalleerd. Mijn vraag: hoe voeg ik nu bestanden of een externe harde schijf toe aan die virtuele Windows? Heb wat documentatie doorgenomen maar ben nog niet veel wijzer geworden.

Helpen jullie mij uit de nood?

Groetjes, Pierken.
^ Reactie #1 geschreven door thekid op vrijdag 6 juli 2012 om 17:29:44.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Je kan via de USB tab in de setup een bestaande usb controller toevoegen aan de virtuele machine

voor bestanden te sharen kan je gebruik maken van de shared folders in Virtualbox (die je mapped naar bestaande mappen).

In beide gevallen kan je dan met je verkenner naar de mappen gaan in kwestie en je bestanden kopiëren
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Pierken op vrijdag 6 juli 2012 om 18:54:35.
In VirtualBox kan ik bij de sectie “Gedeelde mappen” navigeren naar mijn mappen in Ubuntu. Moet ik daar dan die bewuste mappen ook aanmerken om te delen? Als ik daar een map wil delen krijg ik volgende melding: “Dienst voor mappen delen is niet geďnstalleerd - U moet de dienst voor het delen van Windows-netwerkdiensten installeren om uw mappen te delen”, met een mogelijkheid om de dienst te installeren.

Bij voorbaat dank voor de hulp.
^ Reactie #3 geschreven door thekid op vrijdag 6 juli 2012 om 23:47:29.
thekid's avatar
Moderator
hey Pierken,

heb je de mappen kunnen instellen als gedeelde map in Virtual Box?

in dat geval kan je gewoon gaan naar \\vboxsrv\[naam die je gaf in de virtual box setup] of je gaat naar \\vboxsrv via de windows verkenner

het kan eventueel wel zijn dat je moet "inloggen" op de shared folders (via linux shared folders), maar niet echt meer

de dienst die jij naar verwijst is de samba sharing die uw ubuntu de mogelijkheid geeft om via het SMB protocol mappen te delen met andere windows pc's in je netwerk (wat natuurlijk ook een mogelijkheid is, maar iets omslachtiger omdat je dan nog uw netwerk instellingen moet aanpassen)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door Pierken op zondag 8 juli 2012 om 16:52:31.
Hallo The Kid (of andere hulpvaardige medewerker).

'k Voeg in bijlage een screenshot van de gedeelde mappen in VirtualBox. Dat zijn gewoon de Ubuntu-mappen naar waar ik kon navigeren. Maar of die mappen gedeeld worden weet ik niet. Ik kan die aanmerken als “alleen lezen”, “automatisch koppelen” en “permanent maken”.

Moet bekennen dat ik van uw opmerking “\\vboxsrv\[naam die je gaf in de virtual box setup] of je gaat naar \\vboxsrv via de windows verkenner” niet veel versta... en daarmee afga als een noob! (Misschien terecht!) Zijn dat dos-commando's?

Groetjes.
Bijlage: 581940cd8ab98930017734c3f508fa16.jpg
^ Reactie #5 geschreven door thekid op zondag 8 juli 2012 om 17:23:56.
thekid's avatar
Moderator
Hey Pierken,

nee hoor, dat zijn geen DOS commando's :) Het zijn bestandslocaties, dit zijn paden die je kunt intikken in de windows verkenner adressen balk :) (of via windowstoets+R in uitvoeren

Dit brengt je naar een gedeelde map op een netwerkpc.

\\[server- of computernaam]\[sharenaam]

in dit geval is de servernaam vboxsvr en de sharenamen Afbeelding en Muziek

wil je dus naar je afbeeldingen
-> windowstoets+r -> \\vboxsvr\Afbeeldingen
wil je naar uw muziek
-> windowstoets+r -> \\vboxsvr\Muziek

die mappen moeten niet gedeeld worden via Ubuntu, alles gebeurt via de Shares van vbox zelf. Je kan ook de opmerking gebruiken die vanonderen staat bij uw screenshot, een dosprompt openen en het commando ingeven zal een netwerkschijf creëren naar de share van uw keuze

net use x: \\vboxsvr\share

waar:
- net : het commando is
- use : een verplicht argument is
- x: : de drive naam is (zoals uw C: schijf)
- \\vboxsvr\share : de naam van uw schare is

wil je dus een K schijf voor je afbeeldingen, voer je dit commando in je dosprompt uit (of windowstoets+r)

net use K: \\vboxsvr\Afbeeldingen

of voor je Muziek op de L drive dan

net use L: \\vboxsvr\Muziek

Je kan ook via de verkenner een netwerkdrive toevoegen, daarvoor open je de verkenner en druk je alt -> extra -> netwerkverbinding maken... -> en voer je het pad in, en de gewenste target drive. (Als alternatief voor alt, kan je ook gewoon naar computer gaan in je verkennen, dan komt de netwerkverbinding maken erbij bovenaan in de toolbar)

hopelijk duidelijk genoeg?
^ Reactie #6 geschreven door Pierken op maandag 9 juli 2012 om 20:11:18.
Hey The Kid.

Wow, wat een gedetailleerde uitleg.

Maar ondanks uw deskundige handleiding lukt het me niet mappen toe te voegen. Ik krijg zowel via de verkenner (screenshot 1) als via het dos-commando (screenshot 2) een netwerkfout.

Bovendien krijg ik in Windows (in de balk rechts onderin bij netwerkinstellingen) een waarschuwingsdriehoekje als zou er geen internetverbinding zijn. Maar als ik de browser Opera open kan ik gewoon surfen!

Heb jij enig idee wat er aan de hand kan zijn?
Bijlage: 78c6f01aa154b91d647ca6107e13cc13.jpg
Bijlage: ade7d2a5c38fe0991a57595263d38ed6.jpg
^ Reactie #7 geschreven door thekid op maandag 9 juli 2012 om 21:33:22.
thekid's avatar
Moderator
Heb je de virtualbox toevoegingen geinstalleerd op het guest systeem (in windows 7)

kan je een screenshot tonen van je netwerk instellingen in virtualbox?
^ Reactie #8 geschreven door Pierken op maandag 9 juli 2012 om 21:49:38.
Hallo.

Neen, die toevoegingen heb ik (nog) niet geďnstalleerd. Had er al iets over gelezen in de gebruiksaanwijzing. Moet ik die toevoegingen installeren vanuit Ubuntu of binnen Windows?

In bijlage screenshot van netwerkinstellingen in VirtualBox.

Dank voor uw geduld.
Bijlage: 53158c4a8efe6278fc0e07ec269922c2.jpg
^ Reactie #9 geschreven door thekid op maandag 9 juli 2012 om 22:03:22.
thekid's avatar
Moderator
Ja, het is absoluut noodzakelijk de toevoegingen te installeren.

Dit gaat vrij makkelijk hoor, je start je windowsmachine, en dan in het venster van het guest os klikken op machine -> gast uitbreidingen installeren, en dan de installatie door windows te laten uitvoeren

daarna zou alles moeten werken zoals beschreven in mijn gedetailleerde post hierboven :)
^ Reactie #10 geschreven door Pierken op dinsdag 10 juli 2012 om 21:43:55.
Hallo The Kid (of moet ik René zeggen?)

Ik had, nog voor uw laatste reactie, dezelfde suggestie i.v.m. die toevoegingen gevonden en heb die geďnstalleerd. Na installatie moest ik de pc opnieuw opstarten, maar daar bleef Windows bij het opstartscherm "hangen" (deed niks meer, ook ctrl-alt-del werkte niet). Dan maar het hoofdvenster van VB afgesloten waardoor Windows niet correct werd afgesloten. Gisteravond nogmaals geprobeerd, met hetzelfde resultaat.

Had er eigenlijk al niet veel zin meer in, maar heb vanavond dan nog een keer VB opgestart + Windows. Omdat die de vorige keren niet correct was afgesloten kreeg ik een voorstel voor opstartherstel. Omdat ik vermoedde dat door dat herstel ook de toevoegingen van VB daarmee verwijderd zouden zijn, heb ik ze nog een keer geďnstalleerd. En na herstart (fingers crossed), tata, prijken mijn gedeelde mappen in het netwerk (zonder dat ik daar ook maar iets moest voor doen).

Bij deze nogmaals hartelijk dank voor de deskundige uitleg en wat mij betreft mag het onderwerp gesloten worden.

Groetjes, Pierken.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen