Multidesk.be » Forums » Processor, moederbord en geheugen » PC defect

• Pagina
  • [1]
  • 2
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door DwalerXIII op zondag 27 mei 2012 om 15:45:48.
DwalerXIII's avatar
Multiviteit: 41
Gisteren verscheen plots de melding "geen signaal" op mijn scherm. Alle ledjes van PC, toetsenbord en usb bleven branden maar de PC was dood. Bij opnieuw opstarten idem: alle lichtjes aan, ventilatoren draaiden maar geen pieptonen bij het opstarten en ook geen beeld.
Ik heb kast opengevezen en alle onderdelen (beeldkaart, geheugen, HD, DVD) een voor een en appart uitgenomen om te zien waar het probleem zat. Zonder resultaat.
De enige mogelijkheid lijkt volgens mij nog de cpu of moederbord. Hoe kan ik te weten komen welk van de twee ik zou moeten vervangen?
^ Reactie #1 geschreven door thekid op zondag 27 mei 2012 om 18:15:59.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
heb je ook eens de voeding na gekeken, evt gewisseld met een andere pc?
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door DwalerXIII op zondag 27 mei 2012 om 21:51:09.
DwalerXIII's avatar
Ik dacht dat de voeding geen probleem was omdat alle lampjes en de ventilatoren werken.
Stroom genoeg dus dacht ik.
Of zie ik dat verkeerd?

^ Reactie #3 geschreven door DwalerXIII op zondag 27 mei 2012 om 21:54:12.
DwalerXIII's avatar
De pc valt ook niet uit als ik de powerknop enkele seconden induw. Alles blijft draaien en licht geven.
^ Reactie #4 geschreven door Fred31 op zondag 27 mei 2012 om 22:07:36.
Fred31's avatar
Multiviteit: 2519
faulty power supply, is mogelijk :-)

eens alle aansluitingen losdoen en terug steken.
Kan eender wat zijn.

en indien mogelijk, hang er eens een ander voeding in, weten we direct of het dat is :D
en wat is enkele seconden? meer dan 5?
Thermaltake Armor Silver(Big Tower), Power Supply-Antec Earthwatts 650 W, Mobo ASUSMaximus HERO VII 16GB DDR3 ram, Intel i7 QUAD-CPU 4,6GHz overcl , Gigabyte HD6950-2GB GDDR5,Watercooling RESERATOR 1,
Win10 64bit pro. Laptop TOSHIBA Satellite L775-1
^ Reactie #5 geschreven door DwalerXIII op maandag 28 mei 2012 om 10:33:43.
DwalerXIII's avatar
De truc met de andere voeding had geen resultaat.
Normaal valt de pc uit na induwen van de powerknop voor 5 of langer. In dit geval blijft alles gewoon draaien, zelfs na meer dan 10 seconden.

^ Reactie #6 geschreven door Dreams op dinsdag 29 mei 2012 om 10:56:00.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
Probeer eerst een andere video kaart. Als dat niet lukt, probeer uw onboard video kaart als je die hebt, maar terwijl je GPU uit getrokken is.

Als dat niet helpt, even je bios resetten.

Helpt dat ook niet? Check even je rams.

Tis misschien best dat je even je specs van je pc doorstuurt.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 22.31 % door Dreams op dinsdag 29 mei 2012 om 10:56:28.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #7 geschreven door DwalerXIII op donderdag 31 mei 2012 om 14:30:19.
DwalerXIII's avatar
Ik heb momenteel geen andere videokaart liggen. Als ik ze er uit haal heb ik nog steeds hetzefde resultaat (een onboard videokaart is er niet). Kan een systeem opstarten zonder videokaart?

Het geheugen is eruit gehaald en gewisseld. Ook zonder resultaat.
Bios gereset. Ook zonder resultaat.
^ Reactie #8 geschreven door Fred31 op donderdag 31 mei 2012 om 16:48:20.
Fred31's avatar
tja mobo defect dan...
Thermaltake Armor Silver(Big Tower), Power Supply-Antec Earthwatts 650 W, Mobo ASUSMaximus HERO VII 16GB DDR3 ram, Intel i7 QUAD-CPU 4,6GHz overcl , Gigabyte HD6950-2GB GDDR5,Watercooling RESERATOR 1,
^ Reactie #9 geschreven door een gast op donderdag 31 mei 2012 om 16:51:32.

Dixit

Tis misschien best dat je even je specs van je pc doorstuurt.
^ Reactie #10 geschreven door DwalerXIII op vrijdag 1 juni 2012 om 14:17:46.
DwalerXIII's avatar
cpu: AMD Phenom II X3 720
MB: GigaByte MA790XT-UD4P 790FX
Video: Sapphire 512 D5 X HD4770
voeding: OCZ ModXStream Pro 600W ATX2
HD: Samsung 750 GB SAT2
^ Reactie #11 geschreven door Fred31 op vrijdag 1 juni 2012 om 22:08:02.
Fred31's avatar
RAM?? hoeveel??
^ Reactie #12 geschreven door Dreams op zaterdag 2 juni 2012 om 15:12:21.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
Uw moederbord heeft geen onboard vga, dus goe kans dat uw video kaart gewoon defect is. Dat kan je niet weten. Probeer het volgende eens:

Doe al je ram latjes eruit en start de pc op. Piept de pc een aantal keren? 9/10 dat je moederbord nog leeft.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #13 geschreven door arne op woensdag 6 juni 2012 om 14:53:41.
arne's avatar
Multiviteit: 621
Upgrade Your Life!
Intel Inside!
Nog een mogelijkheid:

-> Kast onlangs verplaatst? Heb het al meegemaakt, meerdere keren bij AMD. CPU kan wat uit de socket gekomen zijn, gewoon even eruit halen en terug insteken. Kijken of dit helpt.
-> Kijk zeker na dat de voeding voor de CPU (12V aansluiting) steeds goed was aangesloten ook. Ik veronderstel van wel maar zeg het maar voor de zekerheid ;)

Volgens mij is de kans het grootst dat de CPU het niet meer doet. Een defect bord geeft meestal andere symptomen; reboot loops, constante lange biep, power ledje op moederbord knippert hele tijd, reset knop of 5 seconden op de power duwen werkt vaak wel nog, ...
Q6600 @ 3,2GHz, ASUS P5Q Premium, Corsair DHX 8GB DDR2, HD5770 CrossFire, 2x OCZ Vertex2 60GB RAID0, Nexus 1000W, Scythe Orochi
^ Reactie #14 geschreven door DwalerXIII op woensdag 6 juni 2012 om 22:45:23.
DwalerXIII's avatar

al bedankt voor alle reacties.

ik heb ondertussen een ander moederbord geprobeerd maar zonder resultaat,nogmaals een andere voeding, videokaart uitgenomen, RAM uitgenomen en verwisseld.
Niks geeft resultaat, zelfs geen piep.

Zou het toch de cpu kunnen zijn?
^ Reactie #15 geschreven door Wheeldigger op donderdag 7 juni 2012 om 00:30:56.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Is de speaker wel aan het moederbord verbonden?
Dat is zijn communicatiemiddel, externe speakers doen het niet, omdat de geluidskaart niet is ingeladen.

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manual_ga-ma790xt-ud4p_e.pdf
Pagina 28;
Hier zie je waar je een speaker kunt aansluiten, kunt hier met een jumper ook de computer aanzetten op de F-panel door de "powerswitch" kort te sluiten.
^ Reactie #16 geschreven door steelgate op donderdag 7 juni 2012 om 09:35:50.
steelgate's avatar
Multiviteit: 1568
What's up doc !!!
Als je de pc opstart zie je dan je gegevens van je mobo?
Heb je al eens een ander scherm aangesloten?
Death is the greatest thing of all that's why we save it 4 last
^ Reactie #17 geschreven door DwalerXIII op donderdag 7 juni 2012 om 11:29:42.
DwalerXIII's avatar

Dixit

Dixit Wheeldigger op 07/06/2012 00:30:56:

http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manual_ga-ma790xt-ud4p_e.pdf
Pagina 28;
Hier zie je waar je een speaker kunt aansluiten, kunt hier met een jumper ook de computer aanzetten op de F-panel door de "powerswitch" kort te sluiten.

De speakers zijn aangesloten. Dat was vroeger zo en nu ook maar de biepjes zijn weg. De fans draaien allemaal en de power-led brandt. Het scherm blijft gewoon zwart.
Ook zonder scherm aan te sluiten komt er geen geluid uit de PC.
Heeft de pc een video kaart nodig om op te starten? Als deze defect is, kan de computer dan opstarten als ik ze er uit neem?
^ Reactie #18 geschreven door arne op donderdag 7 juni 2012 om 11:35:35.
arne's avatar
Multiviteit: 621
Upgrade Your Life!
Intel Inside!
Als je geen grafische kaart plaatst en er is ook geen onboard GPU dan krijg je enkele biep signalen (bijvoorbeeld: lang kort kort) bij het opstarten (die je informeren dat er geen GPU gevonden is) en de PC zal gewoon opstarten (je zal de harde schijf LED zien knipperen).

Gebeurt dit niet dan blijft de PC ergens hangen, en ligt het misschien/waarschijnlijk niet aan de grafische kaart.
Q6600 @ 3,2GHz, ASUS P5Q Premium, Corsair DHX 8GB DDR2, HD5770 CrossFire, 2x OCZ Vertex2 60GB RAID0, Nexus 1000W, Scythe Orochi
^ Reactie #19 geschreven door DwalerXIII op donderdag 7 juni 2012 om 12:22:12.
DwalerXIII's avatar
Dan blijft waarschijnlijk enkel de cpu over?
  • Pagina
  • [1]
  • 2

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen