Multidesk.be » Forums » Processor, moederbord en geheugen » [PC kapot] start niet meer op (verplaatst)

0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door zabuza op vrijdag 17 februari 2012 om 19:06:13.
zabuza heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 560
Dribbbler!
Kwam thuis en mijn pc deed vreemd, voor de 2de keer nadat hij uit is geweest na lange periode aan. Kwam het bericht: Overclock status wrong, press F1

iets in die zin, kan niet hele bericht voor me halen helaas.

Daarna ging ik eten, en bleek het te zijn dat de pc een bluescreen had gehad.
Vervolgens wilde ik dus in de setup gaan om alles te saven, maar toen ik dus reboot deed bleef de pc hangen bij Bios initializing.

Ik kom dus niet verder na dat scherm en weet ook niet meer hoe ik in de bios kan komen of me pc kan maken. graag hoop ik dat jullie misschien kunnen helpen.

misschien is het van use, maar op de mobo brand een rood lampje bij boot_devices.

Opmerking van de crew

Ik heb je bericht even in de correcte categorie geplaatst.
Wheeldigger
^ Reactie #1 geschreven door Wheeldigger op vrijdag 17 februari 2012 om 19:34:54.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Bij het opstarten herhaaldelijk op F1 drukken, dan kom je in de bios.
Zoniet? Dan probeer met F2, F10 of DEL.
^ Reactie #2 geschreven door zabuza op vrijdag 17 februari 2012 om 19:38:38.
Dribbbler!
zal het even proberen
^ Reactie #3 geschreven door zabuza op vrijdag 17 februari 2012 om 19:44:55.
Dribbbler!
werkt niet, heb alle combinaties geprobeerd
^ Reactie #4 geschreven door zabuza op vrijdag 17 februari 2012 om 19:51:26.
Dribbbler!
hier is waar hij op blijft hangen:

http://i.imgur.com/BL5U1.jpg

dit is wat er brand op de mobo:
http://i.imgur.com/QiGGx.jpg

(boot_device led)
^ Reactie #5 geschreven door Cdude op vrijdag 17 februari 2012 om 20:01:22.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
Wat Wheely zegt in 1 zou toch moeten lukken. Je moet dat doen TIJDENS het opstarten. Druk gerust meermalen op die toets(en)

Bootdev error wijst op schijf ...(volgens mij) Zitten alle kabels goed vast?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 8.22 % door Cdude op vrijdag 17 februari 2012 om 20:01:48.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #6 geschreven door zabuza op vrijdag 17 februari 2012 om 20:05:20.
Dribbbler!
alle kabels zitten gewoon nog goed vast, er is niets verandert!

edit: ik heb meerdere toetsen al meerdere malen gedrukt, maar hij loopt door tot het eerste scherm dat ik heb gelinkt en daarna gebeurt er niets meer.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 55 % door zabuza op vrijdag 17 februari 2012 om 20:06:01.
^ Reactie #7 geschreven door Cdude op vrijdag 17 februari 2012 om 21:15:08.
Cdude's avatar
Probeer schijf ns op andere sata connector (op je mobo) en opnieuw op te starten / in BIOS te geraken.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 4.43 % door Cdude op vrijdag 17 februari 2012 om 21:15:32.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #8 geschreven door zabuza op zaterdag 18 februari 2012 om 11:03:10.
Dribbbler!
zou zo'n boot device led error kunnen zijn dat andere drives misschien niet meer werken naar behoren?
^ Reactie #9 geschreven door Cdude op zaterdag 18 februari 2012 om 11:31:14.
Cdude's avatar

Dixit

Dixit zabuza op 18/02/2012 11:03:10:

zou zo'n boot device led error kunnen zijn dat andere drives misschien niet meer werken naar behoren?

Wel, zoals ik reeds zei, ontkoppel je andere schijven(ook niet-essentiële externe hardware) en probeer enkel met je C op verschillende SATA connectors.
^ Reactie #10 geschreven door zabuza op zaterdag 18 februari 2012 om 21:53:30.
Dribbbler!
alles geprobeerd, maar hij schiet door naar het zwarte scherm dat je bij de screenshot ziet... ik heb er echt geen raad meer mee.
^ Reactie #11 geschreven door zabuza op zondag 19 februari 2012 om 21:00:21.
Dribbbler!
ok, heb mijn pc aangekregen. Hij kwam eindelijk in de bios alles optimized gezet.
Vervolgens is nu alleen 1 schijf aangesloten. Ik krijg alleen echter alleen BSOD bij het laden of zoeken naar bestanden op de schijf.

Stop: 0x000000F4
^ Reactie #12 geschreven door thekid op zondag 19 februari 2012 om 21:03:11.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Al eens een cmos reset gedaan?

wat is uw bios versie? al een flash update geprobeert (via diskette zou moeten lukken als je niet in windows geraakt :))?

Toevallig een asustek moederbord?
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #13 geschreven door zabuza op maandag 20 februari 2012 om 00:46:35.
Dribbbler!
heb een Asus Saberthooth P67 moederbord.

Ik heb van alles geprobeerd momenteel met allerlei dingen, maar ik kom nu niet meer in windows. Daarnet nog wel, maar toen wilde ik hem al opnieuw installeren.

Momenteel zie ik vooral 0x000000ED voorbij komen 0x00000074, en 0x0000001 zag ik ook een keer dacht ik zo.

ik wil gewoon windows opnieuw installeren nu kijken of dat werkt, maar momenteel als ik dan bij de load disc scherm kom bij de win7 setup, krijg ik geen ssd disc te zien.
^ Reactie #14 geschreven door zabuza op maandag 20 februari 2012 om 01:10:28.
Dribbbler!
cmos reset al gedaan ja.
^ Reactie #15 geschreven door thekid op maandag 20 februari 2012 om 01:10:49.
thekid's avatar
Moderator
heb eens de manual opgehaald

dus chapter 2.2.5 Jumper -> Clear RTC ram

heb je reeds gedaan? Heb je ook goed opgelet op de memory configuraties (i know, de mem config zal vroeger wel goed geweest zijn).

Heb je alle insteekkaarten en kabels al eens opnieuw bevestigd?

verder, over de onboard leds, wordt het volgende gezegd:

Dixit

POST State LEDs
The POST State LEDs of CPU, DRAM, VGA card, and HDD indicate key components status during POST (Power-on Self Test). If an error is found , the LED next to the error device will continue lighting until the problem is solved. This user-friendly design provides an intuitional way to locate the root problem within a second.

ik weet wel niet hoe ik continue lighting moet interpreteren (is dat oftwel flikkeren ofgewoon aanstaan :)). Als het effectief dit probleem is dan is er gewoon een probleem met je bootdevice (of in dit geval uw ssd).

Kan je een cd branden vanaf een ander systeem of een usb bootdisk maken van een linux / ander live cd/usb besturingssysteem? Dan kan je al eens kijken of de gedetecteerde ssd beschikbaar is, eventueel bestanden overzetten, herformatteren en herinstalleren :)

over sata's

Dixit

The SATA6G_E1/E2 (gray) connectors are for data drives only. ATAPI device is not supported.
• You must install Windows® XP Service Pack 3 or later versions before using Serial ATA hard disk drives.
• When using hot-plug and NCQ, set the Marvell Storage Controller item in the BIOS to [Enabled]. Refer to section 3.5.6 Onboard Devices Configuration for details

energie vereisten

Dixit

Use of a PSU with a higher power output is recommended when configuring a system with more power-consuming devices. The system may become unstable or may not boot up if the power is inadequate.
• If you want to use two or more high-end PCI Express x16 cards, use a PSU with 1000W power or above to ensure the system stability.
• If you are uncertain about the minimum power supply requirement for your system, refer to the Recommended Power Supply Wattage Calculator at http://support.asus.com/PowerSupplyCalculator/PSCalculator.aspx?SLanguage=en-us for details.

of voor de bios update

Dixit

3.10 Updating BIOS
The ASUS website publishes the latest BIOS versions to provide enhancements on system stability, compatibility, or performance. However, BIOS updating is potentially risky. If there is no problem using the current version of BIOS, DO NOT manually update the BIOS. Inappropriate BIOS updating may result in the system’s failure to boot. Carefully follow the instructions of this chapter to update your BIOS if necessary.
Visit the ASUS website (www.asus.com) to download the latest BIOS file for this motherboard.
The following utilities allow you to manage and update the motherboard BIOS setup program.
1. ASUS Update: Updates the BIOS in Windows® environment.
2. ASUS EZ Flash 2: Updates the BIOS using a USB flash drive.
3. ASUS CrashFree BIOS 3: Restores the BIOS using the motherboard support DVD or a USB flash drive when the BIOS file fails or gets corrupted.
4. ASUS BIOS Updater: Updates and backups the BIOS in DOS environment using the motherboard support DVD and a USB flash disk drive.

en ja, alle quotes komen van de manual :D
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 20.35 % door thekid op maandag 20 februari 2012 om 01:16:23.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #16 geschreven door zabuza op maandag 20 februari 2012 om 01:27:58.
Dribbbler!
Clear cmos met jumper al gedaan dat is de reden dat ik gelukkig weer in de bios kan komen. Betreft de lampjes die blijven dan rood aanstaan, maar geen van alle brand momenteel.

Waarom moet ik linux hebben? En hoe maakt ik een bootdisk met linux?

Neem aan dat ik me ssd in de data only sata poort moet doen? Ik zag staan dat dese 6 gb/s is maar dat de mushkin callisto ssd die ik heb maar sata 2 is en dus 3 gb/s is, vormt dit dan geen probleem?

Heb een 850 watt voeding, wel sli setup maar verders geen extra dingen in me pc. Dit vormde voor een tijd ook geen probleem.
Heb momenteel ook maar 1 kaart in me pc zodat hij gemaakt kan worden.

Waarom een bios update? Helpt dat tegen mij blue screens? En hoe pak ik dit aan, kan dit via usb stick?
^ Reactie #17 geschreven door thekid op maandag 20 februari 2012 om 01:43:12.
thekid's avatar
Moderator
Het is al goed nieuws dat de boot led verdwenen is :)

Het voorstel om met een live cd van linux op te starten is om simpelweg te kijken of je uw harde schijf uberhaupt wel nog kunt zien/lezen. je kan dan eventueel al een backup maken van uw bestaande bestanden.

Je maakt een bootdisk, door simpelweg een ISO af te halen de bvb ubuntu, deze op cd te branden en daarmee op te starten (eventueel bij het opstarten dan nog de cd rom aanwijzen als eerste opstart disk).

Wil je het met usb disk doen, dan ben je misschien beter af met deze website: http://www.pendrivelinux.com/ . Heel makkelijk om een OS te kiezen, die dan naar uw usb stick wordt overgezet :D
bvb: http://www.pendrivelinux.com/put-ubuntu-10-04-on-flash-drive-using-windows/

het werkt uiteraard ook met de 11.10 :)

uw sata aansluiting, of hoe deze aangesloten is, is volgens mij geen probleem, je hebt vermoedelijk wel al CDude's advies gevolgd en de sata aansluiting ook op een andere ingang aangesloten?

Over de hardware status is het moeilijk iets te zeggen vanaf hier :) ik weet niet hoe de pc bewaard geweest in de lange tijd dat hij uit stond, of als er componenten minder goed zijn beginnen te werken :D De voeding was vroeger misschien geen probleem en misschien nu nog steeds niet, maar bij "rare" problemen is het beter niks uit te sluiten :)

Een bios update zorgt ervoor dat gevonden bugs in de initiële bios software worden opgelost, dat er nieuwe apparaten worden ondersteund, dat het systeem stabieler loopt, da ter eventuele toevoegingen aan de bios mogelijk zijn... Kortom, het helpt ook problemen uit te sluiten als de bios up to date is. En dan ben je tenminste zeker de laatste hardware drivers te hebben.
^ Reactie #18 geschreven door zabuza op maandag 20 februari 2012 om 10:07:36.
Dribbbler!
1. bootdisk momenteel aan het maken van ubuntu(ziet er overigens best mooi en verzorgd uit de OS)

2. Bios updated naar latest revision ervan 2103 geloof ik.

3. heb de kabels allemaal geprobeerd te swappen, en uit eindelijk kwam ik dus weer in de bios. Dit werkt dus redelijk weer, en weergeeft geen boot_device LED meer.

4. Ga er maar van op aan dat ik erg zorgvuldig met mijn spullen omga, alles ziet er altijd(als is het jaren oud) uit alsof het net uit de winkel komt.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.21 % door zabuza op maandag 20 februari 2012 om 10:08:11.
^ Reactie #19 geschreven door thekid op maandag 20 februari 2012 om 11:25:20.
thekid's avatar
Moderator
1. Ubuntu is niet voor niks linux for the people :) Is echt een goede start omgeving om linux te leren en waar je niet direct al te veel kunt misdoen :)

2. Kon je na de bios updates wel verder dan het marvel screen? Startte windows al op?

3. da's toch al goed :)

4. Hey, het is winter, veel statische electriciteit en het is en blijft electronica, zo onvoorspelbaar als wat :D het was niet slecht bedoeld.

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen