Multidesk.be » Forums » Webdesign & graphics » URL registreren & co

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door een gast op donderdag 15 september 2011 om 23:06:39.
In het kader van mijn opleiding (die niets met webdesing, informatica, ... te maken heeft) dien ik een website te maken. Ik zou de website maken via iWeb, maar ik heb nog 2 problemen:

1. Hoe / waar registreer je je url. Ik heb gemerkt dat er heel wat verschil zit in prijzen etc. Maar ik heb geen flauw idee van wat goed is en wat niet.

2. En waar koop ik het best webruimte? Het probleem is dat ik overigens nog geen flauw idee heb hoeveel mb ik nodig ga hebben...

Alvast bedankt
^ Reactie #1 geschreven door SMG op zondag 18 september 2011 om 09:19:03.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Website kan je registeren door naar een domein registrator te gaan. Zeer veel websites bieden dit aan met elk een andere doelgroep.

Er zijn wel een aantal dingen die je moet weten voor je begint:
- Welke technologieŽn? Ga je voor PHP, ASP.net, gewoon HTML, jsp of nog iets geheel anders? Dit is eigenlijk belangrijk voor wat je eigenlijk wilt maken. Als je zegt wat je doel van website is kunnen we meteen zeggen wat je waarschijnlijk nodig zal hebben.
Gewone HTML kan al vinden bij je internet leverancier, die biedt vaak ongeveer 50MB aan online webruimte aan en als je geen zware foto's/video's op de website gaat zetten is dit vaak voldoende.
CommerciŽle pakketten (zoals er zoveel bestaan) bieden praktisch allemaal PHP aan. De andere vermelde technologieŽn zijn al wat moeilijker te vinden en zijn bijgevolg ook duurder.
Aangezien het wel voor school is bieden scholen ook vaak hosting aan tegen een zeer goedkope prijs. Mijn (oude) hogeschool gaf voor €5/jaar 1GB webruimte aan met PHP, jsp en databank.
- Wil je een databank? Een databank hoort praktisch altijd samen met de technologie die je kiest. Als je een dynamische technologie (zoals PHP of ASP.net) kiest is daar altijd wel een databank bij want zonder ben je weinig met je dynamische taal.
- Wat voor domein extensie? .be, .nl, .com, .eu,...
Een registrator biedt meestal een zeer grote keuze aan van de meest voorkomende domeinen. De gemiddelde prijs voor 1 domein ligt op ongeveer €10 per jaar.
- Ruimte? Als je zegt wat je wilt maken dan kunnen we daar een getalletje op plakken.

Mijn eerste gevoel zal je richting Versio duwen (http://www.versio.nl/hosting.php). Goedkope hosting (€6 per jaar voor het goedkoopste pakket) en < €5 voor een populair domein (zoals be, nl of eu).
Je kan uiteraard een andere host kiezen, er zijn genoeg andere maar echt goedkoper zal moeilijk zijn te vinden. Duurdere bieden uiteraard betere helpdesk kwaliteit aan, maar gezien het volgens jouw vraag lijkt dat je een test hosting zoekt lijkt mij dit ideaal.
^ Reactie #2 geschreven door Kilian op zondag 18 september 2011 om 22:45:42.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
Het enige verschil wat je domeinnamen kan hebben is dat de ene registrar eventueel een klantenpaneel heeft waar je zelf DNS wijzigingen kan doen, en de andere niet. Zoiets vraagje best vooraf even na, de prijs is daar totaal geen richtlijn voor.

Versio lijkt me inderdaad een goede optie. Bedenk wel dat het verschil niet alleen in de helpdesk zit, maar ook in de snelheid van de servers (lees: hoe snel de bezoeker de pagina ziet) en in de uptime (tijd dat de server online is). Wil je iets speciale zaken dan moet je toch wel uitkijken met Versio. Host daar bijvoorbeeld nooit een webshop waar als de webshopt offline is je geld verliest. Zoiets zet je nu eenmaal niet op de goedkoopste hosting die je kan vinden...
Hetgeen ik denk is dat je een gewone simpele website online wil zetten, en die beschikbaar maken voor je leraar? Hoe lang zou je die website online moeten houden,en, zoals SMG reeds vroeg, hoe groot schat je je website? Indien het voor een niet te lange periode is, en het niet heel zwaar is, wil ik gerust wel eens kijken of ik niets kan doen voor jou ;)
^ Reactie #3 geschreven door steelgate op woensdag 28 september 2011 om 10:30:37.
steelgate's avatar
Multiviteit: 1568
What's up doc !!!
Hier kan je alles laten doen.
Kost niet veel per maand http://www.one.com/nl/
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 42.77 % door steelgate op woensdag 28 september 2011 om 10:36:11.
Death is the greatest thing of all that's why we save it 4 last
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen