Multidesk.be » Forums » PHP » [php/smtp] Mailen met behulp van PHP en SMTP

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door fawkes op donderdag 25 augustus 2011 om 13:22:56.
fawkes' avatar
Multiviteit: 230
-
-
Hallo,

ik heb een mailscript gemaakt wat prima werkt.
als ik met dat script een mail stuur naar mijn prive mail is dat geen probleem.

Nu is het voor een script voor een school project waarbij veel leden een school mailaccount hebben en die hoogstwaarschijnlijk ook gaan gebruiken.
Op het moment dat ik het script uittest op zo'n mail account komt de mail niet aan.
Nu heb ik met ICT gemaild en zij komen daarover met het volgende antwoord:

CODE
  1. Ik ga er maar van uit, dat je deze website op een externe server draait ?
  2.  
  3. Dan klopt het dat er een filter op zit. Een mail mag alleen van een geldige server verstuurd worden naar de mailserver.
  4. Dit wordt gechecked door de DNS-record van de afzender te vergelijken met de ip-adres van de zender.
  5.  
  6. Als je via een geldige SMTP-server van jouw internetprovider verstuurt zal het wel goed gaan.
  7. Vanaf interne websites op een van onze server zal het ook goed gaan.

heeft iemand een idee wat ze hiermee bedoelen en hoe ik het eventueel zal kunnen oplossen?
(ze geven zelf aan niet genoeg verstand te hebben van PHP om me hierbij te helpen, vandaar dat ik het hier vraag)

de mailfunctie die ik op dit moment heb ziet er als volgt uit:

PHP
  1. <?php
  2. function mail_send($zend_naam, $zend_mail, $ontvang_naam, $ontvang_mail, $onderwerp, $bericht){
  3.  
  4.         $zender=$zend_naam." <".$zend_mail.">";
  5.         $ontvanger=$ontvang_naam." <".$ontvang_mail.">";
  6.  
  7.         $mail['headers'] = "MIME-Version: 1.0\r\n";
  8.         $mail['headers'] .= "Content-type: text/html; charset=iso-8859-1\r\n";
  9.         $mail['headers'] .= "From: ".$zender." \r\n";
  10.         $mail['headers'] .= "Reply-To: ".$zender." \r\n";
  11.     $mail['headers'] .= "Return-Path: ".$zender."\r\n";
  12.     $mail['headers'] .= "Organization: MP_2012\r\n";
  13.     $mail['headers'] .= "Content-Type: text/plain\r\n";
  14.  
  15.         $bericht=nl2br($bericht);
  16.  
  17.         mail($ontvanger, $onderwerp, $bericht, $mail['headers']);
  18. }
  19. ?>
-
^ Reactie #1 geschreven door thekid op donderdag 25 augustus 2011 om 15:06:53.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
naar welke server vertrekt uw email? en zit jij op school als je dit probeert, of van buitenaf (bvb thuis?)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door fawkes op donderdag 25 augustus 2011 om 15:37:07.
fawkes' avatar
-
-
ik heb niet heel veel verstand van servers, dus ik hoop goed antwoord te kunnen geven.

de mail gaat (denk ik) naar de school server.
en als ik het script uitvoer zit ik thuis.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 5.98 % door fawkes op donderdag 25 augustus 2011 om 15:37:19.
-
^ Reactie #3 geschreven door thekid op donderdag 25 augustus 2011 om 15:48:45.
thekid's avatar
Moderator
dan geef je net uw antwoord

als je thuis zit, moet je de email naar uw ISP SMTP sturen (bvb uit.telenet.be / relay.skynet.be) of naar een lokale SMTP (bvb als test)

als je op het schoolnetwerk zit kan je wel gebruik maken van de SMTP server op school zelf. Denk eraan dat de uitgaande SMTP de email kan blokkeren indien die niet van hun domein afkomstig is (je kan bvb geen email sturen over telenet smtp server met als from adres *.*@hotmail.com bvb)

ben je nu meer aan het volgen?

Tracht eens uit te vissen ondertussen welke mailserver je gebruikt :)

*edit*
een beetje meer info waar php zijn data vandaan haalt ;) dan kan jij nu opzoeken hoe deze ingesteld staan ;)

http://php.net/manual/en/ref.mail.php
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 12.49 % door thekid op donderdag 25 augustus 2011 om 15:56:59.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door Kilian op donderdag 25 augustus 2011 om 16:13:44.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629

Dixit

Dixit thekid op 25/08/2011 15:48:45:

je kan bvb geen email sturen over telenet smtp server met als from adres *.*@hotmail.com bvb
Zeker? Ik heb volgens mij toch al mails gestuurd vanaf mijn eigen domeinnaam.

Eventueel moet je je script eens aanpassen om met phpMailer te werken. Daar zit ondermeer een optie in om vanaf een externe SMTP server te versturen.

Ik maak trouwens op uit de mail van ICT dat het adres van de afzender moet overeenstemmen met de SMTP server. Welk adres wordt er gebruikt als afzender?
^ Reactie #5 geschreven door thekid op donderdag 25 augustus 2011 om 16:47:45.
thekid's avatar
Moderator

Dixit

Dixit thekid op 25/08/2011 15:48:45:

je kan bvb geen email sturen over telenet smtp server met als from adres *.*@hotmail.com bvb
Zeker? Ik heb volgens mij toch al mails gestuurd vanaf mijn eigen domeinnaam.

Probeer het eens met een hotmail adres :p
^ Reactie #6 geschreven door fawkes op donderdag 25 augustus 2011 om 18:09:39.
fawkes' avatar
-
-
@Kilian, het adres dat wordt gebruikt als afzender komt van mijn eigen domein af, een noreply@mijndomijn.nl. Echter heb ik ook twee privemails van mij geprobeerd (Gmail en Hotmail) en ook al het info@mijndomijn.nl, maar geen van deze 4 dringt door tot in de schoolmail. (al deze pogingen komen wel weer aan op mijn GMail persoonlijke mail als ik dat instel)

in de mail van ICT staat wel iets over DNS instellingen. als ik binnen mijn configuratie systeem van mijn site kijk (Plesk in dit geval) staat aangegeven dat er geen Naamservers zijn en een rood kruis dat aangeeft (als ik met mijn muis eroverheen ga) dat deze DNS server vanuit een externe DNS server wordt bedient. Zal dat er niet iets mee te maken hebben?
-
^ Reactie #7 geschreven door Kilian op donderdag 25 augustus 2011 om 19:54:33.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
Kan je met de server verbinden als SMTP server? Je zal dat moeten doen om de mail door de filter te krijgen.

Wat er in essentie gebeurt:
jij stuurt een mail vanaf noreply@mijndomein.nl. De spamfilter gaat kijken vanaf wel IP dit afkomstig is (A.A.A.A) Vervolgens kijkt hij op welk IP mijndomein.nl draait (B.B.B.B). Als dit niet overeenkomt zal hij de mail niet doorlaten.

Je zal dus ofwel je PHP script op de server moeten laten draaien, ofwel met bijvoorbeeld phpMailer moeten verbinden met de SMTP server (indien aanwezig). Een laatste optie lijkt me om te verzenden vanaf het emailadres van je internetprovider.
^ Reactie #8 geschreven door thekid op donderdag 25 augustus 2011 om 23:35:11.
thekid's avatar
Moderator
of je kan hem laten verwijzen naar de localhost, en mijn tooltje gebruiken om de emails op te vangen en te kijken of de data in orde is :)

http://www.multidesk.be/forums/onderwerp/136439/C-Easy-SMTP-Relay.html
^ Reactie #9 geschreven door fawkes op vrijdag 26 augustus 2011 om 15:03:57.
fawkes' avatar
-
-
ik wil anders wel dat PHPmailer proberen, maar als ik dat google krijg ik zo ontzettend veel verschillende dat ik niet weet wat de goede is. kan je me daar een goede link van geven, ga ik dat uitproberen
-
^ Reactie #10 geschreven door Simon op vrijdag 26 augustus 2011 om 15:51:28.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
http://phpmailer.worxware.com/index.php?pg=phpmailer
^ Reactie #11 geschreven door fawkes op zondag 28 augustus 2011 om 14:26:50.
fawkes' avatar
-
-
bedankt! ik zal een dezer dagen het eens goed bekijken als ik daar de tijd voor heb. ik hoop dat het werkt.
-
^ Reactie #12 geschreven door Martijn op zondag 28 augustus 2011 om 17:47:28.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13785
Beheerder
Als dat niet helpt, kijk eens naar de zogenaamde "SPF records" in DNS. Vermoed dat men dat bedoelt.
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
^ Reactie #13 geschreven door fawkes op zondag 28 augustus 2011 om 18:14:14.
fawkes' avatar
-
-
maar het probleem daarbij is dat als ik binnen mijn configuratie systeem van mijn site kijk (Plesk in dit geval) staat aangegeven dat er geen Naamservers zijn en een rood kruis dat aangeeft (als ik met mijn muis eroverheen ga) dat deze DNS server vanuit een externe DNS server wordt bedient. Zal dat er niet iets mee te maken hebben?

dus ik denk dat ik geen DNS kan hebben of niet heb
-
^ Reactie #14 geschreven door fawkes op maandag 29 augustus 2011 om 11:33:45.
fawkes' avatar
-
-
Ik heb nu een eerste begin gemaakt met PHPMailer, maar mijn eerste test gaat al in de soep. Dit is even een snel script wat ik heb geschreven:

PHP
  1. <?php
  2. include("phpmailer.inc.php");
  3. include("smtp.inc.php");
  4.  
  5. echo IsSMTP();
  6. echo IsMail()
  7. echo IsSendmail();
  8. echo IsQmail()
  9. echo AddAddress("fwksmthy@%", "Mathijs Dubbeldam");     
  10. echo AddReplyTo("noreply@%.nl","Noreply");     
  11. echo Send();
  12.  
  13. ?>

Meteen bij de eerste functie geeft hij aan dat hij die functie niet kan vinden, terwijl phpmailer.inc.php wel geinclude is. Weet iemand wat ik niet goed doe hier?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 2.13 % door fawkes op maandag 29 augustus 2011 om 11:35:50.
-
^ Reactie #15 geschreven door fawkes op maandag 29 augustus 2011 om 20:08:55.
fawkes' avatar
-
-
(sorry voor de derde post, maar gezien ik geen bericht meer kan verwijderen of bewerken moet het maar zo!)

Het is gelukt! door middel van deze pagina:
http://www.dreamincode.net/forums/topic/36108-send-emails-using-php-smtp-direct/
Ik moet nog wel hier en daar wat sleutelen en zorgen dat alles werkt, maar dat komt goed. de mails komen in ieder geval binnen!
allemaal bedankt voor de hulp.
-
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen