Multidesk.be » Forums » Webdesign & graphics » audio en/of video integreren

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door k_a_lf op zondag 21 augustus 2011 om 21:39:29.
k_a_lf's avatar
Multiviteit: 2650
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
Ben momenteel bezig om een site ineen te steken voor een benefiet voor een scoutsgroep. Deze bestaat uit optredens van een aantal lokale bands en nadien wat DJ's. Nu lijkt het me interessant om wat audio en/of video van die bands en dj's op de site te zetten.

Nu ben ik wat aan het google'en geweest om audio te integreren in een html/css site, maar ik vind vanalles en tegelijk ook niets. Het beste zou natuurlijk zijn iets waar geen aparte plug-in voor geïnstalleerd moet worden en waarbij de player direct zichtbaar is en de audio nadien pas geladen wordt. Iemand die me op weg kan helpen, want geraak er niet echt wijs uit!
Er zijn heel wat mensen, die veel weten en weinig begrijpen.
^ Reactie #1 geschreven door SMG op zondag 21 augustus 2011 om 22:37:54.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Al eens gezien naar de HTML5 audio tags?
Het nadeel ervan is wel dat Safari en IE9 gegaan zijn voor MP3. Opera en Firefox hebben gekozen voor OGG/WebM. Chrome laat het op dit moment nog in het midden en ondersteunt dus beide, maar ik gok dat ze de ondersteuning voor MP3 zullen laten vallen (aangezien ze h.264 ook gaan laten vallen).

Als je dit dus wilt gaan gebruiken zul je de audio in beide codecs moeten coderen en een check doen op de browser (en dan de correcte code laden).
Wat die code precies is zou niet al te moeilijk moeten zijn.
Na 30 seconden al gevonden: http://www.whatwg.org/specs/web-apps/current-work/multipage/the-video-element.html#the-audio-element

Dit werkt uiteraard enkel in de laatste nieuwe browsers. Firefox, Opera en Chrome gebruikers hebben meestal wel de laatste nieuwe versie. IE gebruikers zijn veel moeilijker, vooral dan omdat IE9 enkel voor Vista of hoger beschikbaar is. Bij die browsers zal je dan een plugin MOETEN gebruiken.
In dat geval kan je Java gebruiken (zoals Wikipedia doet). http://theora.org/cortado/ (is zeer simpel te implementeren, kant en klare code staat op de homepagina)

De heel simpele manier is natuurlijk Flash gebruiken. Werkt op alles (met uitzondering dan van de iMobieleToestellen)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.04 % door SMG op zondag 21 augustus 2011 om 22:47:24.
^ Reactie #2 geschreven door Simon op maandag 22 augustus 2011 om 11:07:31.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
Op een bepaalde artiestpagina kan je ook gewoon een youtube filmpje invoegen of de soundcloud-plugin. Daar hoef je zelf bijna niets voor te doen en de site in kwestie zorgt dat het voor de gebruikers werkt (of toont waarom het niet werkt). Als het echt zo'n player moet zijn zoals je op site van nachtclubs, enz. ziet zal je inderdaad moeten kijken naar de opties die SMG voorstelde.
^ Reactie #3 geschreven door k_a_lf op maandag 22 augustus 2011 om 15:42:34.
k_a_lf's avatar
Multiviteit: 2650
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
Flash heb ik eerlijk gezegd geen kaas van gegeten, java implementeren lukt me nog wel dus dat kan ik wel eens bekijken.

Heb ook gedacht om gewoon soundcloud of youtube links te gebruiken, maar probleem is dat niet alle bands/dj's die komen dat hebben waardoor het een wirwar van verschillende dingen zou worden.
Er zijn heel wat mensen, die veel weten en weinig begrijpen.
^ Reactie #4 geschreven door SMG op maandag 22 augustus 2011 om 18:16:05.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Die java werkt op al browsers als er natuurlijk Java geïnstalleerd is. Dat is misschien een leuke optie als je het simpel wilt houden en meteen compatibel wilt zijn met alle browsers.
Dat van Flash, er zijn volgens mij genoeg tooltjes die een flash plugin laten maken met audio.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen