Multidesk.be » Forums » Webdesign & graphics » [css] Meerdere Achtergronden IE

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door fawkes op donderdag 23 juni 2011 om 15:14:07.
fawkes' avatar
Multiviteit: 230
-
-
Hallo,

weet iemand hoe ik meerdere achtergronden in Internet Explorer kan toepassen? In alle andere browsers (gekeken op firefox, opera, safari en chrome) werkt het allemaal zonder problemen. Ik heb twee dingen al geprobeerd:

Poging 1:
CODE
  1. html{
  2.         background-image:             url('/../images/background.php');
  3.         background-repeat:            repeat-y;
  4.         background-position:        left top;
  5.         background-color:              #000000;
  6. }
  7. */
  8. body{
  9.         background-color:              <?php echo $bg_color; ?>;
  10.         background-image:             url('/../images/achtergrond(3).png')
  11.         background-repeat:            no-repeat;
  12.         background-position:        right bottom;
  13.         color:        #FFFFFF;
  14. }

hier zie je een beetje wat de bedoeling was, maar dat werkt niet. Als ik de code wat nu bij HTML staat bij body plaats, werkt het allemaal zonder problemen in IE, maar dan heb ik het tweede achtergrond plaatje niet.

Na wat rondzoeken kwam ik hierop uit (wat misschien zal werken in IE):
CODE
  1. body{
  2.         background-color:              <?php echo $bg_color; ?>;
  3.         background-image:             url('/../images/achtergrond(3).png'), url('/../images/background.php');
  4.         background-repeat:            no-repeat, repeat-y;
  5.         background-position:        right bottom, left top;
  6.         color:          #FFFFFF;
  7. }

Ook dit werkt in alle browsers zonder ook maar een klacht, fout of weet ik veel aan te geven, maar in IE komt weer helemaal niks.

heeft iemand een idee oplossing of iets, ik begin een beetje de moed hierin te verliezen.

Ondertussen ben ik bijna zover dat ik mbv PHP ga kijken welke browser iemand gebruikt en dan maar bij IE alleen de ene achtergrond te laten zien.
-
^ Reactie #1 geschreven door SMG op donderdag 23 juni 2011 om 15:34:57.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Kan je een link geven naar de website? Het bespaar ons meteen pakken werk als we gewoon al een website hebben waar het operationeel is, dan moeten wij niet beginnen html bestanden aan te maken enz.

Overigens: in welke IE versie wil je het laten werken, heb je getest? Er zijn er zoveel en de ene is al wat slechter dan de andere.
^ Reactie #2 geschreven door fawkes op donderdag 23 juni 2011 om 15:39:04.
fawkes' avatar
-
-
die heb ik. Op dit moment is het:

http://mp-2012.mathijsdubbeldam.nl

het wordt een openbare site voor mensen die naar onze voorstelling willen komen, vandaar dat ik rekening moet houden met IE, gezien dat de meest standaard browser is. De versies die tegenwoordig vooral gebruikt worden zijn vanaf 7 volgens mij, maar dat weet ik niet zeker.
-
^ Reactie #3 geschreven door Simon op donderdag 23 juni 2011 om 15:45:01.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742

Randinformatie

Leve CSS3 die meerdere achtergronden zal ondersteunen! Maar het is nog te vroeg om dit te gaan gebruiken.

Eerst en vooral: over welke versie van Internet Explorer gaat het hier?

Hoe wil je precies twee achtergronden combineren? Waarom kan het niet in 1 afbeelding? Ik bedoel hiermee hetzelfde als SMG: schets eens wat je wil bereiken want als wij ons een beter beeld kunnen vormen van het resultaat, kunnen we je ook beter helpen.

Wat ik vroeger nog gedaan heb om dit te bereiken is het gebruik van een extra container div rond alle content. Dan had ik een achtergrond staan in de body en één in die container.

**EDIT**

Als ik het goed begrijp na het zien van je pagina wil je dat oog altijd in de rechteronderhoek, bovenop de groen-zwarte achtergrond?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 10.54 % door Simon op donderdag 23 juni 2011 om 15:46:45.
^ Reactie #4 geschreven door fawkes op donderdag 23 juni 2011 om 15:52:06.
fawkes' avatar
-
-
@Simon, dat heb je goed begrepen. Ik heb met behulp van PHP een soort van dynamische achtergrond gemaakt wat van groen overloopt naar zwart en dat gaat over de hele pagina. Omdat ik zo'n effect wil hebben kan ik dus dat oog en het effect niet samenvoegen.

over een div heb ik ook al een aantal gelezen, maar mijn gehele site bestaat eigenlijk al uit divs en float, dus ik weet niet in hoeverre dat gecombineerd kan worden. Ik wil die code er ook we bij zetten als je wilt.
-
^ Reactie #5 geschreven door Simon op donderdag 23 juni 2011 om 15:57:14.
Simon's avatar
Gewoon alles binnen de body in een grote div (eventueel met width:100% en height:100% enz.) smijten en daarop de code voor de achtergrond toepassen zou voldoende moeten zijn. Ik ben zeker dat er mooiere oplossingen bestaan, maar als het werkt is het wel voldoende voor jou denk ik.

CODE
  1.  
  2. <body>
  3.  
  4. <div id="container">
  5. ... (wat er al stond) ...
  6. </div>
  7.  
  8. </body>
  9.  
^ Reactie #6 geschreven door fawkes op donderdag 23 juni 2011 om 16:05:55.
fawkes' avatar
-
-
@SMG Dat heeft simon zeker!

@Simon, ontzettend bedankt. Dat het eigenlijk zo makkelijk kan zijn, nooit opgekomen. Ik weet niet of het in alle IE browsers werkt, maar de IE browser die ik heb werkt het wel!!

ik had nog een laatste vraag, jij hebt <div id=''> daar staan. Wat is het verschil tussen een id en een class, want ik gebruik overal class en id nooit.
-
^ Reactie #7 geschreven door Simon op donderdag 23 juni 2011 om 17:17:26.
Simon's avatar
Een id kan maar horen bij één element op een pagina. Een class kan bij meerdere elementen voorkomen. Als je dus dezelfde stijl wil geven aan bijvoorbeeld verschillende titels op je pagina gebruik je een class selector. Als je iets een element een unieke stijl wil geven die slechts éénmaal op de pagina voorkomt kan je de id selector gebruiken. Je kan in dit geval dus gerust class gebruiken, maar in feite is id een logischere keuze.
^ Reactie #8 geschreven door Kilian op donderdag 23 juni 2011 om 23:32:06.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629

Randinformatie

Geheugensteuntje: een class is net als een klas op school: er kunnen meerdere mensen inzitten, die allemaal dezelfde les (=style) krijgen.
Een ID is een individuele leerling, die priveles krijg.

Natuurlijk kan je ook een leerling uit die klas nemen die priveles krijgt. Dan geef je aan je div zowel een ID als een class mee. Dat kan handig zijn, als je bv. bepaalde div's wil verbergen en ze dus allemaal de class "hidden" meegeeft, waarbij je aan de class hidden "display: none"; meegeeft.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen