Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Van root naar user?

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Pierken op woensdag 22 juni 2011 om 22:20:54.
Pierken heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 94
Hoi.

Vraagje : op mijn harde schijf staan drie partities. Eén met Windows 7, één met Ubuntu (Natty) en één met media (NTFS geformatteerd). Omdat ik na het opstarten telkens mijn media-partitie manueel moest starten (werd niet automatisch gemount) had ik het programmaatje PySDM uit de softwarebronnen geïnstalleerd (http://pysdm.sourceforge.net/). In Gparted had ik gezien dat mijn media op sda8 stond wat mij deed besluiten daar het koppelpunt aan te geven. Blijkbaar heb ik dat niet goed gedaan want nu kan ik wel nog aan mijn bestanden maar staan alle mappen als root. Hoe krijg ik terug toegang tot die bestanden als user? Als ik ze open als beheerder en de rechten wil veranderen dan lukt het niet!

Pierken

PS: heb van alle bestanden twee back-ups op externe harde schijven.
^ Reactie #1 geschreven door thekid op donderdag 23 juni 2011 om 11:09:27.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
ntfs-3g installeren kan misschien helpen, zit ook in de software sources

maar je kan al eens beginnen door ons de fstab te geven in de map /etc

daar staat hoe een schijf gemount moet worden vanaf de start :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Pierken op donderdag 23 juni 2011 om 17:35:31.
Pierken heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 94
Hallo forum(ers).

Sorry dat ik van de hak op de tak spring, maar gisteravond (nadat ik mijn vraag had gesteld) heb ik de partitie met daarop mijn media verwijderd. Heb daarna de partitie met daarop Ubuntu vergroot met de ruimte waarop mijn media stond. Eigenlijk was het, omdat mijn media niet automatisch mountte, toch een gedoe om bijvoorbeeld mijn fotobeheerder of muziekspeler te bedienen.

Alles werkt goed nu, behalve één probleempje. Bij het opstarten van Ubuntu krijg ik een melding dat sda8 niet aanwezig of niet gevonden kan worden. “Blijf wachten, druk S om door te gaan of M om manueel aan te passen”, is de zin die eronder staat. Als ik S druk start Ubuntu normaal op.

Die sda8 staat ook bij andere mappen in mijn bestandsbeheerder. Als ik daarop klik krijg ik een foutmelding (zie screenshot 1).

Screenshot 2 is van /etc/fstab.

Dank voor de moeite, Pierken.
Bijlage: 2a848385e114b09c224cac17aa0e9c0a.jpg
Bijlage: 3cdb6cae492b2c50abfabbd96aebba28.jpg
^ Reactie #3 geschreven door thekid op vrijdag 24 juni 2011 om 00:02:29.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
zet een # voor de /dev/sda8 lijn en bewaren (je moet het bestand wel als beheerder openen ;) via 'sudo gedit /etc/fstab'), en dan ga je deze melding niet meer krijgen
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen