Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Problemen met harde schijven in Ubuntu + synchronisatie

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Pierken op dinsdag 24 mei 2011 om 17:42:20.
Pierken heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 94
Hallo forumlieden.

In het verleden hebben jullie mij al uitstekend geholpen. Daarom stel ik opnieuw een aantal vragen in de hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik werk nu al een aantal maanden met Ubuntu (10.10 en 11.04) en dat bevalt mij uitstekend. Maar nu heb ik een aantal problemen.

1. Als Ubuntu opstart krijg ik een melding dat een externe harde schijf niet aanwezig of gereed is. Dan krijg ik de keuze om ofwel te wachten, S om over te slaan of M om manueel recht te zetten. Wachten heeft geen zin omdat er niets gebeurt, overslaan mount mijn hd niet en manueel krijg ik een terminalvenster waar ik niet weet wat in te vullen. Na volledige opstart is het voldoende om naar de verkenner te gaan en de hd aan te klikken. De hd waarvan sprake in de foutmelding noemt LaCie_1. Maar ik heb vorige week mijn externe harde schijven (het zijn er 3 - LaCie d2 Quadra - één ervan is via usb aangesloten, de andere twee via esata) geformatteerd naar ext4 en heb ze alle drie een ander label gegeven (LaCie1, LaCie2 en LaCie3). In de verkenner (locatieniveau) krijg ik die alle drie te zien. Maar er staat ook een LaCie2 bij die geen nut heeft (kan niet gemount worden en er staan geen gegevens op). In de verkenner (boomniveau) is alles ok. Wat is er gaande?
2. Ik zou graag mijn afbeeldingen, muziek en video's synchroniseren met een netwerk-hd (LaCie Network Space 2). Mijn open share kan ik goed benaderen (staat in de verkenner), maar vanuit het syncprogramma kan ik er niet naar toe navigeren. Hebben jullie een oplossing?
Dank bij voorbaat, Pierken.
^ Reactie #1 geschreven door Kilian op dinsdag 24 mei 2011 om 19:03:52.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
1. (uit het hoofd, kan ietsje anders zijn)
Wellicht is je aankoppelpunt niet meer hetzelfde, waardoor hij eigenlijk op een foute plaats naar de schijf zoekt.
Je kan de aankoppeling van die schijf verwijderen in het fstab (/etc/fstab) bestand. Kijk bij de boot even na welke schijf het juist is.
Om je andere schijf te mounten bij de boot moet je eigenlijk net het omgekeerde doen; een lijntje toevoegen aan fstab. Echter is het misschien eenvoudiger om dit via de GUI te doen:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=283131

Voor 2 moet ik zelf mijn Ubuntu erbij pakken, en laat de Ubuntupc nu op ongeveer 80km van hier staan :) Dat laat ik dus aan iemand anders over.
^ Reactie #2 geschreven door Pierken op woensdag 25 mei 2011 om 12:10:30.
Pierken heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 94
Hallo.

Ik heb in bijlage een screenshot gevoegd van fstab. Zoals je kan zien is (naar mijn mening) het één en ander fout. Kan je dit eens analyseren a.u.b. Alle schijven moeten gelabeld zijn als laciex met als koppelpunt laciex.

Wat betreft het tweede punt van mijn eerste vraag die ik stelde heb ik eveneens een screenshot gevoegd van een schijf (eigenlijk is het er geen) die verwijderd mag worden. Hoe kan ik dit oplossen, want met rechtsklikken en verwijderen selecteren gaat niet.

Dank, Pierken.

Bijlage: 4b1cc624d9b022496fe3390d382327cb.jpg
Bijlage: 0a14805df7b3e50b5a6d700c8190e8fb.jpg
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen