Multidesk.be » Forums » Printers, scanners & plotters » Laserprinter draadloos maken

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door VanGrauwel op vrijdag 20 mei 2011 om 16:54:13.
VanGrauwel's avatar
Multiviteit: 96
Nonkel
Op het kantoor van mijn vrouw staat een Konica-Minolta 2490MF Laserprinter. Deze is niet verbonden met een PC of Laptop of Router. Nu vraag ik me af of ze met haar Dell Inspiron Laptop zou kunnen afdrukken, zonder telkens met de Laptop naar de printer te gaan en deze via USB aan te sluiten? Er is al een draadloze internetverbinding in de ruimte, maar ik mag niet "knoeien" met die netwerkapparatuur ;) (Reden: moet dienen voor een bankagentschap, dus veel te delicaat voor een leek)

Zou dat werken met een of ander USB zendertje?

Dank bij voorbaat voor jullie suggesties!
^ Reactie #1 geschreven door SMG op vrijdag 20 mei 2011 om 19:54:20.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Heeft die printer een draadloze netwerkkaart?
Een snelle blik leert mij dat die printer wel een netwerkkaart heeft. Je kan er dus gewoon een netwerkkabel in stoppen en dan is die ook beschikbaar vanaf het netwerk. Natuurlijk als het draadloos netwerk en bedraad netwerk op 2 verschillende netwerken zitten kan je natuurlijk niet printen vanaf het draadloze.

Een of ander USB zendertje? Zal ongetwijfeld bestaan, maar mij lijkt het goedkoper om die gewoon aan het netwerk te hangen met zijn huidige netwerkkaart. Een printer met draadloos netwerk vind ik een beetje een verspilling, het niet alsof je die printer die 5kg weegt door het kantoor wilt sleuren.
^ Reactie #2 geschreven door VanGrauwel op vrijdag 20 mei 2011 om 20:38:57.
VanGrauwel's avatar
Nonkel
De printer heeft een ingang voor een netwerkkabel, maar euh (blush)... waarin moet het andere eind van die kabel dan? Router en al dat soort dingen staan in een aparte technische ruimte, dus dat gaat niet. De printer is echt letterlijk "stand alone" :D

De laptop vindt de printer inderdaad niet binnen het draadloze netwerk, dus ik zal vermoedelijk toch onkosten moeten maken. Misschien niet onoverkomelijk hoor, 't is immers op kosten van de firma (opnieuw letterlijk :D)

Zou zo'n Power Adapter soelaas kunnen bieden? Ik heb er thuis zo al enkele, kost 49,90 EUR per koppel in de winkel. Maar dan heb ik er misschien 3 nodig, correct? (Router + Printer + Laptop)
^ Reactie #3 geschreven door Kilian op zaterdag 21 mei 2011 om 09:12:36.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
Router + printer zou ook moeten gaan, mits de laptop draadloos(?) met de router verbonden is.
^ Reactie #4 geschreven door SMG op zaterdag 21 mei 2011 om 11:20:45.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Hangt daar nergens een kabeltje los? Power adapter? Wat moet ik mij daarbij inbeelden?
^ Reactie #5 geschreven door Kilian op zaterdag 21 mei 2011 om 11:37:05.
Ik ben er vanuit gegaan dat hij een Powerline bedoelde, dat sloot perfect aan bij de beschrijving :)
^ Reactie #6 geschreven door VanGrauwel op zaterdag 21 mei 2011 om 12:50:36.
VanGrauwel's avatar
Nonkel
Ik bedoelde inderdaad deze Powerline.

En ja, de Laptop is draadloos met de Router verbonden. Maar wat bedoel je dan met "Router + Printer zou ook moeten gaan"? Beiden met zo'n Powerline verbinden die dan in het stopcontact gaat? Heb ik inderdaad nog niet geprobeerd, ik was zo dom om de Powerline enkel aan Laptop + Printer te hangen.
^ Reactie #7 geschreven door Kilian op zaterdag 21 mei 2011 om 14:42:28.
Volgens mij is het efficienter om de printer met de router te verbinden (die powerline kan je eigenlijk zien als een vervanging voor een kabel). Omdat je via diezelfde router draadloos verbonden bent met je laptop heb je dus eigenlijk een verbinding tussen de laptop en de router.

Bijkomend voordeel is dat anders computers die aan diezelfde router hangen ook kunnen printen.
Wat je wel eens zou moeten nakijken is of die printer een vast IP adres heeft, en dus niet moet krijgen van de router, of dat het IP adres van de printer toegewezen wordt via de router. Ik vermoed dat je dat wel in de handleiding kan vinden.
^ Reactie #8 geschreven door VanGrauwel op zaterdag 21 mei 2011 om 15:27:07.
VanGrauwel's avatar
Nonkel
In de handleiding staat het volgende:
If your network supports DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol), the
printer’s IP address will be automatically assigned by the DHCP server when
you turn on the printer.

Aangezien het een recent netwerk is (vorige maand nieuw geïnstalleerd door Telenet), vermoed ik dat het wel automatisch zal toegekend worden.

Begin volgende week ga ik de oplossing uittesten door een Powerline aan router + printer te hangen. Eerder passeer ik niet langs het betrokken kantoorgebouw, maar alvast dank voor jullie hulp. Ik laat iets weten als ik het heb uitgetest!
^ Reactie #9 geschreven door Kilian op zaterdag 21 mei 2011 om 22:34:53.
Je mag al serieus gaan zoeken om een router te vinden zonder DHCP server in. Vermits het vorige maand door Telenet geinstalleerd is vermoed ik dat je een modem/router combinatie hebt gekregen dus da's zeker en vast de moeite waard om eens uit te proberen.
^ Reactie #10 geschreven door VanGrauwel op dinsdag 24 mei 2011 om 11:25:58.
VanGrauwel's avatar
Nonkel
Gisteren urenlang vergeefs geprobeerd om de Laserprinter op het netwerk te krijgen ... Ik ben stilaan rijp om er de brui aan te geven. Weet iemand of Blue Tooth een oplossing kan bieden? Als er een soort USB-stick zou bestaan waardoor de printer Blue Tooth signalen gaat uitzenden, de Laptop zou dat zeker oppikken.

Voor de volledigheid: in de technische ruimte bevindt zich een toestel Linksys SR216, en dat is verbonden met de Modem van Telenet. Ik heb de netwerkkabel beurtelings met beide toestellen verbonden, maar geen resultaat. De printer heeft instellingen voor IP-adres en DHCP, beiden standaard op "auto". Ik begrijp het echt niet meer.:?
^ Reactie #11 geschreven door Kilian op dinsdag 24 mei 2011 om 14:50:59.
Kan je in de routersettings zien of de printer goed verbonden is?
Probeer hem eventueel eens rechtstreeks (via een kabel) te verbinden met de router. Indien je 2 stopcontacten op verschillende fases zitten werkt een powerline niet. Ik heb het nog niet voorgehad, maar je weet nooit...

Modem van Telenet zou je niet moeten verbinden met de printer. Dat geeft de printer een extern IP en daar ben je niets mee.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen