Multidesk.be » Forums » Netwerken » Netwerk van Telenet valt voortdurend weg

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door VanGrauwel op zondag 15 mei 2011 om 14:42:56.
VanGrauwel's avatar
Multiviteit: 96
Nonkel
Sinds gisteren valt mijn netwerk van Telenet om de haverklap uit. Maakt niet uit met welke toepassing ik op dat moment bezig ben: plots verdwijnt mijn netwerk uit beeld, en staat het dus ook niet meer in de lijst met beschikbare netwerken. Een minuutje later komt het dan vanzelf weer terug. Het gaat om een draadloos netwerk dat sinds vorige zomer altijd redelijk goed heeft gewerkt. De andere Laptops hier in huis worden met hetzelfde probleem geconfronteerd, dus het ligt niet aan de software noch aan de computers. Als ik de aansluitingen in mijn garage bekijk, dan lijken alle kabels goed vast te zitten. Helaas ken ik heel weinig van al die toestellen die men daar heeft opgehangen. Er zit een PLC Power Adaptor bij, 2 doosjes die boven op elkaar staan (Acces Point & Router?), een zwarte doos aan de muur met allerlei lichtjes in verschillende kleuren, nog een andere doos waarin blijkbaar de kabels binnenkomen ...

Iemand een idee waarop ik moet letten? Wellicht moet ik Telenet zelf contacteren, maar vooraf was ik graag wat meer "gewapend" met jullie ervaring. (Tijdens het typen van dit tekstje is het netwerk 2 keer uitgevallen)

Dank bij voorbaat!
^ Reactie #1 geschreven door SMG op zondag 15 mei 2011 om 14:53:27.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Ik zeg het al maar op voorhand, maar als de Telenet technicus komt en die kan constateren dat de 'schuld' bij jou ligt dan moet je voor hem betalen. Als het probleem bij Telenet ligt dan uiteraard niet.

Het begint uiteraard met de meest logische dingen. Zit je dicht genoeg bij het toestel, heb je al eens gezien voor een firmware update, zijn de toestellen die je hebt allemaal van Telenet of zitten er zelf aangekochte toestellen tussen, wat zijn de merk + namen van die toestellen, soms helpt het de stekker uit te trekken van de toestellen zodat ze gedwongen worden te herstarten,...
Graag antwoord op ALLE VRAGEN en niet maar een paar want dan vraag ik ze gewoon opnieuw en wordt het onderwerp onnodig lang. Copy paste de vragen en geef dan het antwoord eronder om duidelijk aan te tonen welk antwoord bij welke vraag hoort.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 7.55 % door SMG op zondag 15 mei 2011 om 14:55:07.
^ Reactie #2 geschreven door VanGrauwel op zondag 15 mei 2011 om 15:44:52.
VanGrauwel's avatar
Nonkel
Zit je dicht genoeg bij het toestel.
Ik zit aan de andere kant van de binnenmuur, dus vlakbij. Als er verbinding is, dan is dat meteen 4 streepjes. Het is dus telkens alles of niets. Hetzelfde voor de Laptops in huis, al zitten die soms op (ongeveer) 5 meter afstand.

heb je al eens gezien voor een firmware update.
Oei, ik weet echt niet waar ik dat zou moeten nagaan. (blush) Antwoord op je vraag is dus NEE.

zijn de toestellen die je hebt allemaal van Telenet of zitten er zelf aangekochte toestellen tussen.
Alles komt van de technieker die door Telenet werd gestuurd, behalve de Powerline Netplug: die had ik nog liggen en de technieker zegde dat die OK was.

wat zijn de merk + namen van die toestellen.
Wireless Access Point van D-Link DWL-G700AP

D-Link 10/100 Fast Ethernet Switch DES-1005D

Vermoedelijk deze Modem van Motorola. Deze heeft volgende lichtjes: power, receive, send, online, link, Tel. Alle lichtjes branden constant, behalve "link" dat altijd knippert.

LEA Powerline Netplug

D-Link Wireless USB Adapter

Hartelijk dank voor je reactie, ik hoop dat mijn info voldoende is?
^ Reactie #3 geschreven door SMG op zondag 15 mei 2011 om 16:48:43.
SMG's avatar
Moderator
Een mooi en volledig antwoord, zo zie ik het graag ;)
Heb je overigens de stekker al eens uitgetrokken? Mogelijk lost dit je probleem op.
Heb je overigens problemen als je via de kabel aangesloten bent?

Voor de firmware moet je inloggen op het toestel zelf (zie handleiding hiervoor). Meestal (eigenlijk altijd) staat de firmware versie onder de status pagina als je ingelogd bent op het configuratiescherm.
De D Link DWL-G700AP: v2.31b02 link
Hoe je een firmware update doet is ook via de admin website. Je moet daar dan een bestand uploaden naar het toestel waarna de firmware upgrade van start gaat. Dit proces duurt rond de 2 minuten (hangt natuurlijk af van welk toestel) en zou het toestel nadien moeten resetten (al de instellingen gaan dus verloren, maar met een schone lei beginnen is geen slecht idee hier).

Je overige toestellen hebben geen firmware die upgradebaar zijn.
Soms verlies je je garantie als je een firmware update doet, controleer dit dus eerst na (ook in de documentatie van Telenet). Wel stom natuurlijk omdat dit mogelijk je probleem wel zou oplossen en iemand langs laten komen om een stomme firmware te update is natuurlijk wel idioot.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 5.57 % door SMG op zondag 15 mei 2011 om 16:49:52.
^ Reactie #4 geschreven door VanGrauwel op zondag 15 mei 2011 om 22:39:15.
VanGrauwel's avatar
Nonkel
De recentste firmware is van 2009, mijn toestel is van 2010. Dus dat pad mogen we verlaten. Ik heb echter een uurtje geleden alle stekkers eens uitgetrokken, en sindsdien is er geen verbinding meer verloren gegaan ...

Hout vasthouden, alvast bedankt voor de tip :D
^ Reactie #5 geschreven door Wheeldigger op maandag 16 mei 2011 om 01:15:40.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Ook hier heb ik dat gedonder wel eens.
Dan trek ik de stekker van de modem en de router uit, en ga een tas koffie drinken.
Dan doe ik eerst de stekker van de modem weer in, als die helemaal is opgestart, steek ik de stekker van de router in.
Voor mij de failsafe truc :)
^ Reactie #6 geschreven door VanGrauwel op dinsdag 17 mei 2011 om 09:10:24.
VanGrauwel's avatar
Nonkel
De tweede dag nadat ik de stekker heb uitgetrokken (letterlijk, want ik ben geen minister die de regering doet vallen ;)), is mijn netwerk nog steeds in goede gezondheid.

Raar hé, maar zoveel te beter! Bedankt voor de tips!
^ Reactie #7 geschreven door SMG op dinsdag 17 mei 2011 om 19:56:46.
SMG's avatar
Moderator
Heel raar vind ik dit niet ;) Net als een computer heeft zo'n toestel ook RAM geheugen (met een zeer bescheiden grootte) en (het zou niet mogen) maar soms geraakt dat vol (met vanalles en nog wat dat niet correct gewist werd). Als dat vol zit dan beginnen natuurlijk de problemen en aangezien dat toestel niets zomaar gaat wissen of uit zichzelf gaat herstarten blijft dit zo, tot je zelf de stekker eruit trekt natuurlijk.

Dus als je het binnen een paar maand ofzo nog eens voor hebt weet je wat je te doen staat ;)
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen