Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Risico's van Dell Laptop vs. UBUNTU

• Pagina
  • [1]
  • 2
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Popol op zondag 13 maart 2011 om 11:28:45.
Popol heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 82
Even mijn ervaring van de voorbije dag delen om anderen mogelijk wat leed te besparen.

Welke problemen komen aan bod?
1. Installatie Ubuntu 'Gereed wanneer u dat bent' & 'Vooruit'-knop blijft grijs
2. 'error: no such partition' 'grub-rescue >'
3. Ctrl + F11 werkt niet voor Dell System Restore
4. Partities terug samenvoegen

Ik had net mijn Dell Inspiron 6400 opgeruimd, back-up van de data gemaakt en via Dell System Restore weer vanaf nul begonnen met een propere Windows XP-installatie. Dit was het moment vond ik om een keer Ubuntu 10.10 te proberen in een Dual boot.

Ubuntu installeren:
1. Download .iso en brand een CD of maak een USB Drive (met Universal USB Installer)
2. Boot vanaf de CD (of USB) door in dit geval F12 te drukken tijdens het opstarten
3. Volg de stappen en kies 'Install Ubuntu alongside another operating system'
4. Kies hoeveel ruimte van jouw harde schijf je geeft aan Ubuntu
5. Stappen verder volgen.

Bij één van die laatste stappen ging het voor mij twee keer fout:
1. In het 'Who are you' venster moet je een login, wachtwoord en computernaam ingeven.
De installatie bleef hier hangen: Onderaan kwam de boodschap Gereed wanneer u dat bent, terwijl de 'Vooruit'-knop grijs bleef en niet aan te klikken was. Hierdoor moest ik de installatie onderbreken op een niet zo propere manier.

OPLOSSING: Je mag geen hoofdletters gebruiken in de 'username'. (terwijl er toch een groen vinkje zal komen als je dit doet, maar je kan niet meer verder)

2. Na het abrupt stoppen van die eerste installatie deed ik poging twee, met het eerste probleem verholpen, maar mijn stroomkabel werd uit de laptop getrokken tijdens installatie. Aangezien mijn batterij kapot is, werd ook deze tweede installatie onderbroken.

De derde poging ging goed en Ubuntu werkt mooi, ik was er heel tevreden mee en had veel zin om het besturingssysteem te gaan ontdekken. Alleen wou ik de rotzooi die de mislukte installaties hadden veroorzaakt nog gaan opkuisen, nl. door telkens ruimte op de schijf toe te wijzen aan een installatie verloor ik deze ruimte toen het fout ging. Ik dacht met een of andere partition-software gemakkelijk die partities terug te kunnen samenvoegen en zo alles mooi in orde te hebben.

Helaas met 'Partition Magic' en 'Paragon Partition Manager' lukte dit niet. Foutmeldingen in de zin van we kunnen de Drive letter niet vinden.

Toen ben ik beginnen improviseren wat misschien niet zo'n goed idee was. Herinnerde me dat je bij de installatie van Ubuntu ook handmatig de partities kon instellen. Daar heb ik dan de partities met verloren ruimte verwijderd. Dit haalde echter niet veel uit. De grootte van mijn c-schijf bleef even groot en in Windows kon ik nog steeds deze niet samenvoegen met de nu vrij gemaakte ruimte.

Dan ben ik onder Ubuntu gaan zoeken bij System, Administrator, DriveUtility (en ook GParted ofzoiets als je met live CD boot). Na weinig succes dacht ik, ik wis gewoon die Ubunutu installatie, dan zullen we er wel vanaf zijn.

Helaas bij het opnieuw opstarten 'error: no such partition' 'grub-rescue >'. Grub is dus blijkbaar zoiets dat het originele MBR (Master Boot Record) vervangt als je Ubuntu installeert, na het verwijderen van de Ubuntu partitie, kon ik dus niet meer opstarten naar windows.

OPLOSSING:
1. De Dell laptop kwam zonder Windows XP CD, daarom heb ik een eigen oude Windows XP Pro CD genomen en vanaf deze CD gestart (door F12 tijdens opstarscherm). Een dual boot gemaakt, deze keer de nog originele Windows XP home en deze nieuwe Windows XP Pro.
2. Na installatie was de GRUB loader dus vervangen door een originele MBR van windows. Nu kreeg ik bij het opstarten telkens de keuze tussen beide Windows XP-systemen.
3. Opgestart in de originele en dan de nieuwe installatie verwijderd door format van de schijf waarop die nieuwe XP pro stond.
(dit is misschien ook het moment om eventueel nog data te recuperen, mocht je geen back-up hebben)

De laptop had nu terug enkel de originele propere Windows XP home installatie die ik op de eerste plaats gemaakt had. Grub was verdwenen, MBR leek terug. Maar de vrije schijfruimte was nog steeds niet toe te voegen aan mijn c-schijf met die programma's.

Dus ik dacht we beginnen nog maar eens van voor af aan met een Dell System Restore. Om Dell System Restore te benaderen druk je Ctrl + F11 tijdens het opstarten en dan wordt alles weer net zoals de laptop was toen je hem kocht.

Helaas Dell heeft een eigen MBR op zijn producten geïnstalleerd om de partitie met Dell System Restore te benaderen. Door Ubuntu te installeren wordt de Dell MBR overschreven met Grub! Het verwijderen en MBR herstellen, leverde enkel de originele MBR en niet de Dell MBR op. Dus Ctrl + F11 werkte niet en daarom onmogelijk om Dell System Restore te gebruiken.

OPLOSSING:
1. Download DSRFIX.zip
2. Maak een CD met het .iso-bestand in de zip-file
3. Start vanaf de CD
4. Typ DSRFIX en Enter. Dit analyseert uw MBR en toont waar de fouten liggen.
5. Via DSRFIX /H wordt help getoond en kan je aan de hand van de analyse en deze help uitdokteren wat voor jouw het juiste command is.
6. voor mij was het DSRFIX / PBR4 /F (omdat bij mij niet de derde (PBR3), maar de vierde partitie de juiste DB had)
Bijlage: 6ed0f0c4ab92bcc90c56f01a90f27d29.gif
7. Ik heb nog eens DSRFIX gedaan en de analyse toonde nu dat ik terug Dell MBR heb
8. CD eruit halen en opnieuw opstarten. Normaal zie je nu terug de blauwe Dell balk bovenaan, dit duidt aan dat je nu terug de Dell MBR hebt en Dell System Restore kan benaderen.

(Ik weet niet of het mogelijk is Dell MBR rechtstreeks (zonder dual boot van windows te maken en originele MBR te installeren) te herstellen na de grub rescue melding door vanaf de DSRFIX CD te booten, misschien het proberen waard)

Alles startte mooi op en ik dacht eerst nog maar eens de partitie-software gebruiken, kijken of die beschikbare ruimte nu wel terug samen te voegen is met de C-schijf, voor ik de Dell System Restore als laatste reddingsmiddel toepas. Partition Magic gaf nog steeds dezelfde error, maar Paragon Partition Manager leek wel van de vrije ruimte een nieuwe partitie te kunnen maken en ik hoopte daarna dan beide te kunnen samenvoegen met hetzelfde programma. Alleen voor deze functies was de software niet meer gratis en moest je de betalende versie aanschaffen. Dus heb ik verder gezocht naar gratis partition-software.

OPLOSSING:
Met EASEUS lukte het om de ruimte 'unallocated' te maken en dan 'resize/move partition' van de c-schijf en zo de unallocated ruimte toe te voegen aan de c-schijf. Dit ging zo vlot dat ik me afvroeg of het ook had gewerkt, mocht ik dit programma eerder gebruikt hebben toen ik Partition Magic en andere probeerden, maar MBR nog niet in orde was.

Alles lijkt nu terug normaal: Dell MBR in orde, partities in orde, originele windows installatie in orde.

Dus een Ubuntu-installatie is wel leuk, maar voor eigenaars van een Dell, houd er rekening mee dat Dell System Restore niet meer bereikbaar is doordat Grub Dell MBR vervangt en het dus wel wat moeite vraagt om dit om te keren.
^ Reactie #1 geschreven door thekid op maandag 14 maart 2011 om 13:26:41.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
leuk dat je de info geeft en alle mogelijke oplossingen per probleem :)

jammer dat het niet aan Ubuntu ligt de problemen die je had, maar aan de manier van installatie

volgens mij kan je evengoed de dell system restore in de grub smijten :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door een gast op zaterdag 24 december 2011 om 17:52:37.
Hallo

ik heb ook een dell en kan ind niet terug naar de aankooptoestand, heb nu nieuwe versie van windows 7 opgezet.
als ik bij schijfbeheer kijk zie ik wel de recoverupartitie staan.
Dus kan ik zoals onderstaand beschreven terug naar aankooptoestand of is dat onmogelijk, met F8 of F12 of zo gaat niet

Hoor het graag
gr Kanga
^ Reactie #3 geschreven door thekid op zondag 25 december 2011 om 09:52:44.
thekid's avatar
Moderator
download supergrub en kijk daarmee eens welke opstartpartities worden aangegeven, als uw recovery partity wordt opgestard, moet je opnieuw de originele windows kunnen installeren ;)

supergrub is een boot cd/usb dus, wordt uitgevoerd na de bios en voor uw windows opstart

http://www.supergrubdisk.org/
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door een gast op maandag 26 december 2011 om 18:25:34.
hoi
heb het gedownload en in tjdens opstart in computer laten zitten.
maar computer start gewoon op met windows.
Dus ik denk dat dit niet werkt, of doe ik iets verkeerd??

GR Kanga
^ Reactie #5 geschreven door Wheeldigger op maandag 26 december 2011 om 18:38:47.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Eerst even in de bios kijken of het opstartmedium waar je die supergrubdisk op hebt staan als eerste bij de bootvolgorde hebt staan.
^ Reactie #6 geschreven door een gast op maandag 26 december 2011 om 19:17:04.
heb supergrub op cd staan, in bios start als 1e harddisk op 2e dvd speler

gr
^ Reactie #7 geschreven door thekid op maandag 26 december 2011 om 19:34:06.
thekid's avatar
Moderator
je kan kijken welke functie knop het bootmenu is en via het bootmenu de dvd selecteren om om te starten

of je stelt in de bios de volgorde van het opstarten om zodat de cd/dvd steeds als eerste opstart
^ Reactie #8 geschreven door een gast op maandag 26 december 2011 om 19:36:44.
oke ga ik dat morgen eens proberen.
kan ik dan misschien wel terug naar aankoop toestand.
heb bij schijfbeheer gekeken en daar staat recoverypartitie in orde
^ Reactie #9 geschreven door Popol op maandag 26 december 2011 om 20:48:45.
't is een tijdje geleden dat ik dit probleem had. Bij mij was de Dell MBR na een Ubuntu installatie vervangen door Grub.

Voorzover ik het begrepen heb is Grub inderdaad iets dat net zoals een normale MBR de schijven, CD-roms, USB's, ... laadt.

Het vervelende is dat Dell laptops gebruik maken van een eigen gemodificeerde MBR (wat ik Dell MBR noem) zodat gebruikers met een sneltoets (ctrl +F11 bijv.) tijdens dit laadproces de recoverpartitie (Dell system restore) kunnen laden.

Als om de één of andere reden die Dell MBR niet meer aanwezig is, is het dus ook onmogelijk die recoverpartitie te benaderen. Als jouw probleem gelijkaardig lijkt, dan is volgens mij het beste plan om die Dell MBR terug in orde te krijgen.

Ik kan niet zeggen of dat mogelijk is door de installatie van die supergrub zoals hierboven wordt vermeld. Dat heb ik niet geprobeerd. De oplossing die ik destijds heb toegepast vind je in de eerste post.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.79 % door Popol op maandag 26 december 2011 om 20:49:14.
^ Reactie #10 geschreven door een gast op maandag 26 december 2011 om 20:56:32.
oke ga ik eerst de optie doen die boven aanstaat.
ik kan ind niet meer bij de dell recovery via F11 of wat dan ook,
ga dr eens voor zitten morgen en wat pogingen doen.
lukt het niet zet ik windows er wer opnieuw op of formateer de handel eerst

Bedankt alvast
gr
^ Reactie #11 geschreven door een gast op dinsdag 27 december 2011 om 14:58:08.
Hoi
heb dsrfix gebrand op cd en in mijn boot als 1e de cd/dvd gezet,
maar computer start gewoon op vanaf harddisk.
kom gewoon in windows terrecht.
Dus wat doe ik fout of waar gaat het mis??

alvast bedankt
gr
^ Reactie #12 geschreven door thekid op dinsdag 27 december 2011 om 18:23:34.
thekid's avatar
Moderator
hoe zet jij de bestanden op je cd, brand je via een burn-from-image optie of kopieer je gewoon uw image op de cd (waarna je dus de .ISO ziet staan in de verkenner)

dus wel programma gebruik je voor het branden en staat de inhoud van de iso op de cd ofwel de .iso op de cd?
^ Reactie #13 geschreven door een gast op dinsdag 27 december 2011 om 18:52:54.
ik heb ze gewoon gebrand,
staat bestandmap dsrfix op cd
daarin staan de bestanden
^ Reactie #14 geschreven door Cdude op dinsdag 27 december 2011 om 19:12:53.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
Je CD is zo niet "bootable"

http://www.petri.co.il/how_to_write_iso_files_to_cd.htm
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #15 geschreven door een gast op dinsdag 27 december 2011 om 22:33:46.
hallo
denk dat het gelukt is om cd bootable te maken,
als ik comp opstart krijg ik nu zwart scherm met een blinkertje.
maar kan verder niks typen ofzo.
Dit staat op de cd
DSRFIX
DSRFIX_I.PDF
DSRFIXCD
MBRSAVER
README
Weet niet of dit goed is zo??
Sorry voor alle vragen hoor maar ben heel blij met de hulp van jullie

Groet
^ Reactie #16 geschreven door Popol op woensdag 28 december 2011 om 00:58:28.
Ok, ik heb stap 1 tot 4 zelf nog eens uitgevoerd.
Je moet dus DSRFIX.zip downloaden, die gecomprimeerde map pak je uit en daar zitten dan inderdaad al die bestandjes in die jij opnoemde, nl. DSRFIX.com DSRFIX_I.PDF, DSRFIXCD.iso, MBRSAVER, README.txt.

Ik zou DSRFIX_I.PDF en README.txt al eens lezen, zodat je iets meer achtergrondinfo hebt over dit.

Als je nog een laptop met floppy disks hebt, kan je DSRFIX.com op zo'n diskette zetten en die gebruiken om te booten, maar ik ging er eigenlijk al van uit dat laptops tegenwoordig alleen nog een cd-rom-station hebben.

In dat geval maak je een CD met het DSRFIXCD.iso bestand. Geen CD met een map waar dat bestand inzit, maar een CD die bestaat uit dat bestand.

Ik kan het moeilijk uitleggen, maar een .iso-bestand is een soort image bestand. Je kan van elke CD, DVD, ... een image bestand maken, dat is dan één bestand waar alles wat op die CD staat (in mapjes en filmpjes en muziek en teksten), is samengepakt.

Het DSRFIXCD.iso bestandje is zo'n image waarin vanalles is samengepakt, klaar om op een nieuwe CD-rom te branden.

Normaal heeft jouw software voor het branden van CD-roms wel zo'n optie waar je images of iets dergelijke kan branden. Dan krijg je zo'n kadertje om te bladeren op je pc en het image-bestand te selecteren. Kan zijn dat je onder het vakje van de bestandnaam, moet aanduiden dat je alle bestandstypen wilt zien, want er zijn verschillende extensies zoals .nrg, .img, .iso. Dat laatste willen we dus kunnen branden.

Als dat DSRFIXCD.iso gebrand is op de CD, moet je in BIOS ervoor zorgen dat deze eerst het cd-romstation laadt en pas dan andere dingen zoals harde schijf en USB ofzo.

Normaal krijg je nu wel de mogelijkheid om DSRFIX te typen en dan 'enter'.

Aan de hand van die achtergrond info in de pdf-file en eventueel via de command DSRFIX /H, moet je kunnen zien wat er fout is (dingen waar alert bij komt te staan) en dan kan je die alerts oplossen met een command.

Als je niet zeker bent welke, noteer de alerts en dan probeer ik het nog eens te bekijken welke command nodig is in jouw geval.

Hopelijk helpt dit, veel succes.

EDIT: waarschijnlijk ga je iets in de aard van DSRFIX /F moeten intypen

Dixit

Dixit Popol op 13/03/2011 11:28:45:

OPLOSSING:
1. Download DSRFIX.zip
2. Maak een CD met het .iso-bestand in de zip-file
3. Start vanaf de CD
4. Typ DSRFIX en Enter. Dit analyseert uw MBR en toont waar de fouten liggen.
5. Via DSRFIX /H wordt help getoond en kan je aan de hand van de analyse en deze help uitdokteren wat voor jouw het juiste command is.
6. voor mij was het DSRFIX / PBR4 /F (omdat bij mij niet de derde (PBR3), maar de vierde partitie de juiste DB had)
Bijlage: 6ed0f0c4ab92bcc90c56f01a90f27d29.gif
7. Ik heb nog eens DSRFIX gedaan en de analyse toonde nu dat ik terug Dell MBR heb
8. CD eruit halen en opnieuw opstarten. Normaal zie je nu terug de blauwe Dell balk bovenaan, dit duidt aan dat je nu terug de Dell MBR hebt en Dell System Restore kan benaderen.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.77 % door Popol op woensdag 28 december 2011 om 01:19:59.
^ Reactie #17 geschreven door een gast op woensdag 28 december 2011 om 13:01:50.
Hoi
oke is gelukt de juiste iso te branden,.
krijg ind alert.er staat bootcode does not match dell mbr.
en alert: pbr descriptor 3 is type 07, not Db
fatal: pbr is not fat 32
nu nog uitvogelen wat er precies fout is.
bedankt voor de hulp tot nu aan toe
gr

Opmerking van de crew

Kleine ingreep om smilys te voorkomen :)

Wheeldigger
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.38 % door Wheeldigger op woensdag 28 december 2011 om 13:15:16.
^ Reactie #18 geschreven door een gast op woensdag 28 december 2011 om 14:17:26.
Sorry weet ook niet waar de smileys vandaan komen

Gr
^ Reactie #19 geschreven door Wheeldigger op woensdag 28 december 2011 om 14:39:16.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
De ingreep bestond uit een spatie zetten tussen de : en P.
Als die tegen elkaar staan is dat de snelcombinatie voor een smily, en wel deze; :p

Aangezien ik toch alle topics nakijk kom ik vanzelf de fouten tegen. :)
  • Pagina
  • [1]
  • 2

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen