Multidesk.be » Forums » Processor, moederbord en geheugen » Hoe kan ik de klok van mijn geheugen omhoog zetten.

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door navavista op maandag 24 januari 2011 om 12:57:22.
navavista heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 522
Hoi allemaal,

Onlangs heb ik een nieuwe geheugenkaart in mijn 2e pc laten zetten en hierdoor draait hij nu op 2 geheugenkaarten van ADATA - 512MB 400MHz PC3200 A-Data 0512 MB DDR1/400 (PC3200). Ik heb via de CPU kunnen zien dat hij draait op 200 mhz inplaats van 400 mhz zoals ik via internet besteld had.
Waarschijnlijk komt dit omdat er vroeger een 224 mb geheugen in zat en toen is die 512 MB geheugenkaart teruggegaan op 200 MHz.
Mijn vraag is hoe ik het nu kan aanpassen in de pc.
Ik heb begrepen dat die lagere MHz van invloed is op de snelheid van je pc. Mijn vraag is hoe ik hem kan verhogen naar 400 MHz.

Alvast bedankt.

Groetjes,

Navavista
^ Reactie #1 geschreven door een gast op maandag 24 januari 2011 om 13:44:23.
dat doe je in je bios.

Hoe is afhankelijk van je moederbord.
http://dakzoekje.nl/images/bios.jpg
^ Reactie #2 geschreven door SMG op maandag 24 januari 2011 om 16:48:24.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Niet mijn sterkste ding, maar had dit niet iets te maken met dual en single channel? Want kom niet klagen als je plots je geheugen op dubbel zo snel zet en het dan meteen naar de vaantje doet ;)

Iemand hier die mijn gevoel kan bevestigen?
^ Reactie #3 geschreven door StOosh op maandag 24 januari 2011 om 22:26:12.
StOosh's avatar
Multiviteit: 1526
Ik kan enkel zeggen dat dat riskante bezigheden zijn als je er niet veel van afweet. En de meesten hier hebben zich er nooit echt in verdiept (behalve Simon?) Je kan beter eerst enkele weken lezen op sites en fora als tweakers ofBouwEenPc
en als je je dan nog lekker in je vel voelt bij het risico je dure speelgoed op te branden, dan kan je dat gerust eens proberen. :p

't is vooral veel lezen en proberen/experimenteren. ;)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 7.4 % door StOosh op maandag 24 januari 2011 om 22:28:40.
^ Reactie #4 geschreven door een gast op maandag 24 januari 2011 om 22:54:26.
Euhm mensen ..."duur speelgoed" ??

Lees eens goed.
TS denkt dat zijn PC3200 op 200 ipv 400 draait.
Hij wil niet overklokken maar de te verwachten snelheid bereiken.
^ Reactie #5 geschreven door SMG op maandag 24 januari 2011 om 23:40:23.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Ik heb ooit eens gehoord dat als je dual channel hebt dat dit wordt weergegeven als de helft in diverse programma's.

Kan goed zijn dat ik gewoon larie aan het uitkramen ben :p

Waar ik wel zeker van ben: ondersteunt je moederbord dit wel? Want anders ben je je moederbord aan het overclocken.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 25.05 % door SMG op maandag 24 januari 2011 om 23:41:00.
^ Reactie #6 geschreven door navavista op dinsdag 25 januari 2011 om 21:15:26.
navavista heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 522
Wat gebeurt er dan als ik mijn moederbord overlock kan dit enig kwaad? Ik weet eigenlijk niet of mijn moederbord het wel aan kan eigenlijk niet echt over nagedacht. En trouwens als ik heb nog garantie lopen op mijn geheugenkaart, allleen als er iets met mijn moederbord gebeurt ben ik echt de pisang.
Mijn moederbord is toch al wat jaartjes oud, iHet is een asus uit 2004 of 2005. Niet dat ik weet dat het iets uitmaakt maar toch. Ik wil er graag voorgaan, alleen wil ik al teveel risico's toch graag uitsluiten. Maar met al die deskundigen hier op dit forum kan het toch bijna niet misgaan. Ik ben al erg vertrouwd hier.
^ Reactie #7 geschreven door thekid op woensdag 26 januari 2011 om 00:30:48.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Wel, den eersten tip zou zijn om uw boekske erbij te pakken (van het moederbord) en de juiste stand voor de rams te bekijken

indien ze niet goed geplaatst zijn kun je daar ook problemen mee hebben

ook kijken naar hoeveel ram je moederbord aankan en welke frequentie bij welke setup hoort

dus stap 1 is RTFM en zorgen dat je alles verstaat wat je gaat doen, alvorens je het dan ook effectief zal doen

*edit*
of geef op zijn minst al eens het correcte moederbord :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 7.69 % door thekid op woensdag 26 januari 2011 om 00:32:29.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #8 geschreven door Fred31 op woensdag 26 januari 2011 om 00:36:04.
Fred31's avatar
Multiviteit: 2519
er kan altijd iets misgaan.
Een voorbeeld, ik heb mijn CPU overklokt, standaard stond die op 3 Ghz, nu met overklokken draait het op 3.30 Ghz
Je moet dat in kleine stapjes doen.
Daarbij heb ik de voltage van cpu EN ram iets omhoog gekrikt + de settings aangepast.

Wat jij moet doen is, zoals al een paar hebben aangegeven, zoeken op het internet hoe en wat het allemaal werkt. Ik heb dat ook gedaan. Ik had het geluk dat mijn CPU een beveiliging had waardoor ik te hoog had geclockt, dat hij uitviel en terug standaard op 3 Ghz stond.
U zoekt best op het net over hoe en wat ram te overklokken
wij kunnen niet aansprakelijk gesteld worden door iets mee te geven waarbij U uw mobo opblaast of uw ram opbrandt ;-)

Mvg
Fred

--EDIT--
ram overklokken en wat vraagjes
ram overklokken
rams overklokken
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 3.33 % door Fred31 op woensdag 26 januari 2011 om 00:54:05.
Thermaltake Armor Silver(Big Tower), Power Supply-Antec Earthwatts 650 W, Mobo ASUSMaximus HERO VII 16GB DDR3 ram, Intel i7 QUAD-CPU 4,6GHz overcl , Gigabyte HD6950-2GB GDDR5,Watercooling RESERATOR 1,
Win10 64bit pro. Laptop TOSHIBA Satellite L775-1
^ Reactie #9 geschreven door een gast op woensdag 26 januari 2011 om 11:47:10.
als dolle stieren stormend door de porseleinewinkel

HIJ WIL NIET OVERKLOKKEN (bonk)(wall)
^ Reactie #10 geschreven door Dreams op woensdag 26 januari 2011 om 12:41:44.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
DDR staat voor DOUBLE data rate... Ik denk dat dat al genoeg zegt? Kort gezegd als je je 200 Mhz x2 doet dan kom je op 400 Mhz uit. In de bios staat er misschien wel 200 Mhz op, maar deze kan per kloktik tweemaal zoveel data vervoeren.

DDR1 met 200 Mhz bestaat bij mij weten niet.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #11 geschreven door Fred31 op woensdag 26 januari 2011 om 13:07:06.
Fred31's avatar
Multiviteit: 2519
@gast reactie9, cdude, we weten da jij het bent
maar >> 'Mijn vraag is hoe ik hem kan verhogen naar 400 MHz.' dat is toch nog steeds overklokken,niet???
Thermaltake Armor Silver(Big Tower), Power Supply-Antec Earthwatts 650 W, Mobo ASUSMaximus HERO VII 16GB DDR3 ram, Intel i7 QUAD-CPU 4,6GHz overcl , Gigabyte HD6950-2GB GDDR5,Watercooling RESERATOR 1,
Win10 64bit pro. Laptop TOSHIBA Satellite L775-1
^ Reactie #12 geschreven door Dreams op woensdag 26 januari 2011 om 13:14:35.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
Ja en nee... Naar de originele staat brengen is niet perse overklokken. Overklokken is over je standaard waarde gaan.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #13 geschreven door een gast op woensdag 26 januari 2011 om 13:17:21.

Dixit

Dixit Dreams op 26/01/2011 13:14:35:

Ja en nee... Naar de originele staat brengen is niet perse overklokken. Overklokken is over je standaard waarde gaan.
dank u Dreams._O_
Begrijpend lezen Fred ;)
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen