Multidesk.be » Forums » Kopen & verkopen » Aankoopadvies laptop

• Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door TruTh op vrijdag 14 januari 2011 om 02:20:30.
TruTh's avatar
Multiviteit: 773
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Hallo iedereen :D (lang geleden)

Aangezien ik nu een volwaardig student ben (:)) ben ik op zoek naar een goeie laptop.
Deze zou moeten dienen voor alle standaardgedoe (internet, muziek, enz...) maar ook voor videomontage (aangezien ik aan het Rits studeer :D) met oftewel Sony Vegas/Adobe Premiere/Avid (ben er nog niet uit).
Hij moet ook nog een beetje draagbaar blijven, aangezien ik heb ook wil meenemen op de baan :)
Ik kan wel korting krijgen via Apple On Campus (http://store.apple.com/be_aoc_123807) op een Macbook, maar die blijven te duur voor mij, ik weet ook niet of het zijn geld nu eigenlijk waard is :)
Oja, budget: liefst onder de €800-900 blijven :)
^ Reactie #1 geschreven door steelgate op vrijdag 14 januari 2011 om 10:24:01.
steelgate's avatar
Multiviteit: 1568
What's up doc !!!
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik zou opteren voor een laptop met een I3 processor. Omdat je videomontage wilt doen ga deze het zeker aankunnen. Je hebt al één voor 649€
I3-Laptop
Death is the greatest thing of all that's why we save it 4 last
^ Reactie #2 geschreven door TruTh op vrijdag 14 januari 2011 om 18:00:42.
TruTh's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Zou ik misschien met het oog op de toekomst niet beter kijken naar een i5, ik zou toch willen dat hij een tijdje meegaat :)
Of maakt dat niet zoveel verschil?
^ Reactie #3 geschreven door SMG op vrijdag 14 januari 2011 om 18:09:55.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik link zelfs naar de i7... Waarom? Krachtige CPU en GPU (zeker nodig voor videomontage). Nadeel: slechte batterij, maar video montage is al meteen een ramp voor je batterij dus als je daarmee bezig bent is de stroomadapter toch een must.
http://tweakers.net/reviews/1904/9/notebook-best-buy-guide-december-2010-mainstreamnotebook-uiterlijk-en-indruk.html

Het aangebrachte alternatief op die best buy series is ook een optie:
http://tweakers.net/pricewatch/266457/samsung-r580-js07.html#tab:info
^ Reactie #4 geschreven door Cdude op vrijdag 14 januari 2011 om 19:38:29.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ben akkoord met het I7 advies van SMG maar butgetgewijs moet je dan eerder 1200 gn denken wzt nog steeds ruim onder de 2K van de Mac zit.
Zorg ook voor de mogelijkheid tot 8GB RAM en eventueel 2HDD's.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #5 geschreven door TruTh op zaterdag 15 januari 2011 om 00:19:37.
TruTh's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ja, voor een i7 zal ik waarschijnlijk net iets meer mogen neerleggen :)
Die uitbreidingsmogelijkheid tot 8Gb zal inderdaad wel handig zijn, en er wordt tegenwoordig toch steeds meer met 64-bits software gewerkt waarschijnlijk.

Als schijf zou ik wel zoiezo nog opteren voor een externe HDD, aangezien ik niet al mijn bestanden wil kwijtraken als er iets gebeurt :)

Wat ik nog zou willen weten is of de grafische kaart er veel toe doet?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 9.16 % door TruTh op zaterdag 15 januari 2011 om 00:21:11.
^ Reactie #6 geschreven door SMG op zaterdag 15 januari 2011 om 07:08:05.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Alles hangt af van de software dat je gebruikt. 64bit zou in die categorie een must zijn.
Een goede grafische kaart is alweer afhankelijk van de software. Video bewerking maakt vaak gebruik van hardware acceleratie om te coderen en weer te geven. Dit betekend dus dat als je bv klaar bent je me montage en het begint te coderen dat het je grafische kaart gaat gebruiken om de beelden te renderen. Een grafische kaart is op vlak van video montage veel krachtiger dan een processor. Daar waar een CPU goed is in algemeen werk is een GPU goed in floating point operaties en die heb je vaak nodig voor het renderen van beeldmateriaal. Maar je software moet dit ondersteunen.
Hardware acceleratie is een hip woord de laatste tijd. Grafische kaarten worden almaar krachtiger en worden eigenlijk praktisch niet gebruikt als je geen game speelt. Hardware acceleratie gaat grafische kaarten meer benutten met bv het afspelen van een film, het renderen van een grafische interface,... allemaal werk waar een CPU serieus voor belast werd, maar voor een grafisch kaart kinderspel is.

De vraag is natuurlijk ondersteunt de software het?
^ Reactie #7 geschreven door Cdude op zaterdag 15 januari 2011 om 08:50:08.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit TruTh op 15/01/2011 00:19:37:

Ja, voor een i7 zal ik waarschijnlijk net iets meer mogen neerleggen :)
Die uitbreidingsmogelijkheid tot 8Gb zal inderdaad wel handig zijn, en er wordt tegenwoordig toch steeds meer met 64-bits software gewerkt waarschijnlijk.

Als schijf zou ik wel zoiezo nog opteren voor een externe HDD, aangezien ik niet al mijn bestanden wil kwijtraken als er iets gebeurt :)

Wat ik nog zou willen weten is of de grafische kaart er veel toe doet?
Euh , JA? (whistle)

Die 2de HD dient niet als back-up maar kan je werk aanzienlijk versnellen in RAID of als je de boot vervangt door SSD(thumbsup)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #8 geschreven door TruTh op zondag 16 januari 2011 om 01:22:30.
TruTh's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit Cdude op 15/01/2011 08:50:08:

Euh , JA? (whistle)

Wat ik eigenlijk meer wilde zeggen is: naar wat moet ik minimum kijken (blush)

Dixit

Die 2de HD dient niet als back-up maar kan je werk aanzienlijk versnellen in RAID of als je de boot vervangt door SSD(thumbsup)

Ah ok :)
^ Reactie #9 geschreven door Wheeldigger op zondag 16 januari 2011 om 01:44:45.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Bij alles wat ik gezien heb, geen 2ehands Mac?
^ Reactie #10 geschreven door TruTh op zondag 16 januari 2011 om 13:55:21.
TruTh's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit Wheeldigger op 16/01/2011 01:44:45:

Bij alles wat ik gezien heb, geen 2ehands Mac?

Daar had ik ook al aan gedacht, maar ik twijfel...
^ Reactie #11 geschreven door SMG op zondag 16 januari 2011 om 15:35:16.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Je moet eigenlijk naar een beetje vanalles kijken. Schermresolutie is bij jou belangrijk want video montage gaat zeer moeilijk om kleine schermen of een lage resolutie, de grafische kaart is belangrijk voor het coderen van je eindresultaat, de CPU is belangrijk voor wat niet gedaan kan worden door de grafische kaart, geluid is een wat minder belangrijkere factor (hoewel natuurlijk bij video montage natuurlijk ook geluid bij te pas komt), een grote schijf is belangrijk omdat alweer video montage vaak enorm veel schijfruimte vraagt (een nog niet afgewerkt project wordt nog niet gecodeerd dus neemt belachelijk veel schijfruimte in beslag), een snelle schijf is ook handig om geen lange wachttijden te hebben bij het openen van je projecten.

Kortom: alles is eigenlijk belangrijk.
^ Reactie #12 geschreven door TruTh op maandag 17 januari 2011 om 19:54:59.
TruTh's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik ga in ieder geval nog eens goed rondkijken, bedankt iedereen :)
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten