Multidesk.be » Forums » Processor, moederbord en geheugen » Stof verwijderen uit laptop of niet

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door darkertje op dinsdag 11 januari 2011 om 11:20:09.
darkertje heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 66
Hoi,

Mijn laptop is al meer dan een jaar oud en is dus zijn garantie kwijt.
Recentelijk begint deze uit te vallen als ik een spelletje opstart.
Ik merk ook dat de laptop veel warmer is dan vroeger en na wat zoeken op het internet, blijkt stof hiervoor de schuldige te zijn.
Nu is mijn vraag hoe ik dit het best verwijder?

Moet ik mijn laptop laten uitblazen in de winkel (en dus betalen)?
Moet ik zelf een schroevendraaier ter hand nemen en dan eens stofzuigen?
Of schaf ik mezelf zo'n laptop cooler aan? (Dit lijkt me gewoon het probleem verschuiven)

Laptop:
Acer Aspire 8930G
Intel T6600 2,2 Ghz
GeForce 9700M GT
4 GB DDR3
Windows 7 Home Premium 32-bit
^ Reactie #1 geschreven door SMG op dinsdag 11 januari 2011 om 11:39:59.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Wettelijke verplichting: Garantie is 2 jaar ;) Enkel op de batterij heb je maar 6 maand garantie.

Dixit

Voor elk contract afgesloten na 1 januari 2005 kan de consument de nieuwe wettelijke garantievoorschriften ten laste van de verkoper inroepen: deze voorzien een garantietermijn van twee jaar voor elk productdefect.
Bron: Federale overheid
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 62.4 % door SMG op dinsdag 11 januari 2011 om 11:41:51.
^ Reactie #2 geschreven door darkertje op dinsdag 11 januari 2011 om 11:45:21.
In het boekje van mijn laptop staat nochtans dat acer maar één jaar garantie geeft...
Dat van die 6 maanden voor de batterij staat er ook in.

Of is het de winkel die verplicht 2 jaar garantie moet geven?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.24 % door darkertje op dinsdag 11 januari 2011 om 11:45:32.
^ Reactie #3 geschreven door SMG op dinsdag 11 januari 2011 om 11:49:02.
SMG's avatar
Moderator
Het is een wettelijke verplichting dat ieder product dat verkocht wordt in België 2 jaar garantie met zich meekrijgt.

Van de site van Acer zelf:

Dixit

Acer Aspire notebook:
Op onderdelen en arbeidstijd (accu uitgezonderd)
2 jaar (1ste jaar inclusief International Travellers Warranty (ITW))

Je zal waarschijnlijk wel contact moeten opnemen met Acer zelf. Veel garantie gebeurt immers on-site, dus op de site van de producent. Als je naar de winkel zelf gaat dan sturen die je gewoon vaak terug naar huis of gaan het toestel zelf terugsturen naar Acer (en vragen je dan hun werkuren).
Hoe de winkel waar je het hebt gekocht garantie afhandelt staat op je factuur of op de site van de winkel. Dacht dat dit zelf ook een wettelijke verplichting was om het te vermelden.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.01 % door SMG op dinsdag 11 januari 2011 om 11:53:05.
^ Reactie #4 geschreven door darkertje op dinsdag 11 januari 2011 om 12:07:14.
Na een mailtje aan de winkel waar ik de laptop heb gekocht, laten ze mij weten dat ze inderdaad de laptop zouden opsturen naar acer. (ongeveer 2 weken later zou deze terug zijn, dus het zal voor na de examens zijn...)

Ik was echt onder de indruk dat ik maar 1 jaar garantie had.
Hartelijk bedankt om mij dit duidelijk te maken.

Als het binnen de garantie periode valt, kan de winkel mij dan laten betalen voor hun werk?

^ Reactie #5 geschreven door SMG op dinsdag 11 januari 2011 om 12:15:20.
SMG's avatar
Moderator
Zij doen een dienst voor jou nl de garantie afhandelen als tussenpersoon.
Dit wordt niet beschreven in de wettelijk verplichte garantie voorwaarden dus ze kunnen je laten opdraaien voor hun dienst als tussenpersoon. Of ze dat doen hangt af van winkel tot winkel. Als ze een goede service hebben dan doen ze dit gratis, anders mag je je aan een factuur verwachten.

Je kan dit natuurlijk eerst altijd navragen in de winkel zelf (best via mail, dan heb je bewijs later). Het is natuurlijk ook een optie om zelf de garantie af te handelen. Ik heb tot op heden nog geen problemen gehad met garantie, maar ik neem aan dat er genoeg mensen zijn die lange en dure telefoongesprekken en lange wachttijden te verduren kregen. Nu Acer is wel een zeeeer groot bedrijf dus zal hun garantie afhandeling wel op punt staan. Zij kunnen zich vaak niet veroorloven om rond de pot te draaien bij zulke dingen, want anders krijgen ze consumenten organisaties (zoals test aankoop) op hun dak.
Ik zou het dus zelf afhandelen, tenzij de winkel je natuurlijk beloofd het gratis te doen ;)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.96 % door SMG op dinsdag 11 januari 2011 om 12:16:22.
^ Reactie #6 geschreven door Cdude op dinsdag 11 januari 2011 om 12:49:59.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)

Dixit

Dixit SMG op 11/01/2011 11:49:02:

Het is een wettelijke verplichting dat ieder product dat verkocht wordt in België 2 jaar garantie met zich meekrijgt.

Van de site van Acer zelf:

Dixit

Acer Aspire notebook:
Op onderdelen en arbeidstijd (accu uitgezonderd)
2 jaar (1ste jaar inclusief International Travellers Warranty (ITW))

Je zal waarschijnlijk wel contact moeten opnemen met Acer zelf. Veel garantie gebeurt immers on-site, dus op de site van de producent. Als je naar de winkel zelf gaat dan sturen die je gewoon vaak terug naar huis of gaan het toestel zelf terugsturen naar Acer (en vragen je dan hun werkuren).
Hoe de winkel waar je het hebt gekocht garantie afhandelt staat op je factuur of op de site van de winkel. Dacht dat dit zelf ook een wettelijke verplichting was om het te vermelden.

Dit is zelfs een EU wetgeving ;)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #7 geschreven door darkertje op dinsdag 11 januari 2011 om 14:24:20.
Ik heb nu ook eens een mailtje gestuurd naar Acer met de vraag hoe het nu verder moet.
Ik heb ze ook de vraag gesteld of dit permanent kan hersteld worden of ik mijn laptop praktisch jaarlijks zal moeten laten nakijken.Hopelijk krijg ik een positief antwoord.
^ Reactie #8 geschreven door Dreams op dinsdag 11 januari 2011 om 23:35:36.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
Stofzuiger onder de fan plaatsen, waardat er gaatjes voorzien zijn voor frisse lucht. En met behulp van een borstel en t'is in orde.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #9 geschreven door darkertje op woensdag 12 januari 2011 om 09:45:39.
en wat doe ik dan juist met de borstel?
^ Reactie #10 geschreven door Cdude op woensdag 12 januari 2011 om 13:45:44.
Cdude's avatar

Dixit

Dixit darkertje op 12/01/2011 09:45:39:

en wat doe ik dan juist met de borstel?
Tanden poetsen of het stof losmaken.

U hebt 30 seconden om te antwoorden ....29 .....28......27......
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.02 % door Cdude op woensdag 12 januari 2011 om 13:46:03.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #11 geschreven door darkertje op woensdag 12 januari 2011 om 15:10:00.
Dus ik moet mijn laptop daarvoor openvijzen...
Anders zie ik niet in hoe ik aan het stof kan.
Dat ga ik toch maar niet doen zolang ik nog garantie heb hoor.

Ik heb op het internet gelezen dat de service van Acer barslecht is.
Is dit een reden om mij zorgen te maken of is het omdat enkel die weinigen waarvan de reparatie slecht afloopt, het dan ook posten op het internet?
^ Reactie #12 geschreven door een gast op woensdag 12 januari 2011 om 17:20:26.
Ik blaas gewoon relatief zachtjes met perslucht door alle mogelijk ventilatie-en andere openingen in de laptop, totdat je de fan hoort draaien binnenin (uiteraard met de laptop uitgeschakeld); het stof vliegt rond je oren, en je laptopje wordt weer gekoeld als nooit tevoren.(cheerleader)
^ Reactie #13 geschreven door SMG op woensdag 12 januari 2011 om 17:27:41.
SMG's avatar
Moderator
Als men kwaad is, is men rapper geneigd dit aan de hele wereld te zeggen. Dat is gewoon een feit! Ik kan je niet zeggen dat je zelf geen problemen zal tegenkomen, heb er zelf nog nooit te maken gekregen met Acer en garantie (ben niet zo voor hun bouw kwaliteit, dat jij zo'n probleem voor hebt is maar een reden te meer waarom ik geen Acer zou overwegen ;)).

Randinformatie

In mijn vorige berichten heb ik niet echt rekening gehouden met je probleem, maar eerder garantie uitgelegd, zal daar nu vanaf stappen.

Los van dat is het wel een feit dat garantie een kostelijke zaak is voor producenten. Het probleem dat jij hebt is ook zo'n triviaal probleem: computer valt uit als je een spel speelt en wordt warm bij gewoon gebruik. Tja wat gaat Acer dan aan je laptop doen? Gaan ze dit uitgebreid testen (weet dat testen veel tijd en geld kost)? Of gaan ze je afwimpelen alvorens je de garantie benut (je moet immers eerst je probleem uitleggen aan de helpdesk voordat je gebruik mag maken van de garantie).

Ik gok eigenlijk op dat laatste. Fabrikanten zijn nu eenmaal smerig (ongeacht of het nu Acer of Apple is) en als ze het probleem op de klant kunnen schuiven doen ze dat graag. Bij jouw probleem is geen kant en klare oplossing gereed dus zou het logische zijn dat ze willen dat je geen gebruik maakt van die garantie.
^ Reactie #14 geschreven door McNab op woensdag 12 januari 2011 om 19:10:09.
McNab's avatar
Multiviteit: 109
@ darkertje

De slechte service van Acer is helemaal geen vaststaand feit! Ja, natuurlijk als je laptop kapot is, is elke minuut zonder er één te veel.

Hier in huis zijn 2 Acers. 1 werkt al zowat 6 jaar zonder technische problemen. De ander (7 jaar oud) heeft eenmaal een kapotte stroomadaptor gehad (vervangen binnen de week) en een ander zwaarder probleem (moederbord??, ik weet het niet, laptop deed niets meer). Verzonden op dinsdag, terug op vrijdag.
Beide defecten gratis verholpen binnen de (extra) garantieperiode van 3 jaar (waarvan het laatste defect nipt!). Geen enkel probleem met Acer garantie hier.

Maar dat wil niet zeggen dat de andere verhalen niet waar kunnen zijn. Het is mijn ervaring.
^ Reactie #15 geschreven door darkertje op woensdag 12 januari 2011 om 22:07:07.
Door wat inventief te zijn en met een fietspomp (:P) in de openingen van mijn laptop te blazen, is het met gelukt de temperatuur van de gpu te verminderen met een tiental graden. Maar ik heb niet echt stof zien komen uit de laptop en hij gaat nog steeds tot bijna 100°C als ik game. In het begin was dat maximum 80°C.

Ik zal hem gewoon binnen doen en misschien een zalman NC2000 kopen. Daar heb ik al veel goeds over gelezen. En ik ga er vanuit dat lagere temperaturen beter zijn voor de levensduur van mijn laptop.

Alleszins bedankt voor de vele tips
^ Reactie #16 geschreven door Cdude op woensdag 12 januari 2011 om 22:39:25.
Cdude's avatar
niet alleen voor je laptop, vooral ook voor je batt.
Ik verwijder ze meestal als ik op stroom werk
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen