Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » partitie vraag (gesloten)

Helpinformatie
Dit onderwerp werd gesloten.
Het is bijgevolg niet mogelijk er nog op te reageren.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door McNab op zaterdag 27 november 2010 om 18:19:20.
McNab's avatar
Multiviteit: 109
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Hallo
Even proberen mijn situatie uit te leggen.

Ik heb een oude laptop die ik wat nieuw leven in wil blazen. Na een Ubuntu via Wubi ontdekkingstocht heb ik besloten om Linux vast te installeren. Ik koos voor Linux Mint, een Ubuntu derivaat en de installatie naast Windows.

Mijn harde schijf (zogezegd 80GB) bestond (bestaat) uit volgende partities:
Recovery, verborgen, 3GB FAT32
C:/ XpHome partitie, 35 GB, FAT32, omgezet naar ntfs
D:/ Data partitie, 35 GB, FAT32, omgezet naar ntfs

Bij installatie koos ik om de aanbevolen instellingen over te nemen, ongeveer 12GB

Bij de installatie is iets mis gegaan - ik weet niet wat - maar na 2 uren was er nog niets gebeurd. Het is te zeggen blijkbaar was er wel IETS geïnstalleerd maar kortom, het werkt niet.
Ik besloot dan maar opnieuw te proberen en hopla, alles is perfect verlopen, of toch bijna.

Windows werkt probleemloos en dit typ ik in Mint/Firefox. Ik ben best tevreden over Mint, dat toch iets dichter aanleunt bij Windows dan Ubuntu. Dus ook Mint werkt perfect.

MAAR

Nu ontdek ik dat zowel van mijn C:/ als van mijn D:/ ongeveer 12 GB is verdwenen. Uiteraard weet ik niet zeker of Mint nu achter C:/ voor D:/ of achter D:/ is geïnstalleerd. Ik vermoed dat de definitieve installatie gebeurde achter C:/. Op zowel C:/ als D:/ heb ik nog +/- 9GB vrij.

Hoe voeg ik nu die 12GB aan mijn D:/ toe?
Ik heb van alles backups (een Acronis image van mijn C:/ voor de installatie)

Aanvulling

Even nog aanvullen:
Onder Windows zie ik geen Linux partities (Logisch zeker?) en onder Linux vind ik slechts één Linux partitie. Ik ben dus 12 GB nuttige schijfruimte kwijt.

Opmerking van de crew

Gast = McNab
Ik heb je beide berichten even samengevoegd.
SMG
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 5.88 % door SMG op zaterdag 27 november 2010 om 20:00:21.
^ Reactie #1 geschreven door SMG op zaterdag 27 november 2010 om 19:59:19.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Onder Linux start/installeer eens Gparted (dacht dat dit Gnome partition editor noemde) via de package manager. Open dit programma en kijk eens hoe de partities precies in elkaar zitten. Maak hier een schermafdruk van en plaats ze hier.
^ Reactie #2 geschreven door McNab op zaterdag 27 november 2010 om 20:13:29.
McNab's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Voila,
Ik hoop dat het gelukt is
Bijlage: 46e7f8ae6003bdefbd9d1a4bc1be18bd.png
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 67.14 % door McNab op zaterdag 27 november 2010 om 20:14:23.
^ Reactie #3 geschreven door StefDC op zondag 28 november 2010 om 10:00:15.
StefDC's avatar
Multiviteit: 200
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Tijdens je eerste mislukte poging (die waarvan je zegt dat er na 2 uur niks gebeurd was) is wel de partitie om Linux te installeren aangemaakt (/dev/sda6 en swap /dev/sda7). Je gelukte poging deden hetzelfde (/dev/sda8 en swap /dev/sda9).

Om je 'verloren' ruimte terug te halen moet je opstarten onder Linux (dan zal /dev/sda8 de actieve partitie zijn zoals op je screenshot) en dan kan je weer met Gparted de partities /dev/sda6 en /dev/sda7 verwijderen.

Als dit gebeurd is zal er onder /dev/sda5 (ACERDATA) één vrije ruimte zijn.
De laatste stap is dan ACERDATA uitbreiden met de vrije ruilmte die er net achter ligt.
^ Reactie #4 geschreven door McNab op zondag 28 november 2010 om 10:14:50.
McNab's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Bedankt, dat klinkt niet onlogisch.
Maar :
Ik krijg een foutboodschap: "Kan partitie /dev/sda7 niet verwijderen! U moet alle logische partities met een hoger nummer dan 7 afkoppelen"
^ Reactie #5 geschreven door StefDC op zondag 28 november 2010 om 10:22:24.
StefDC's avatar
Multiviteit: 200
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik veronderstel dat je nog de installatie-CD van Ubuntu hebt. Start dan op van deze Ubuntu Live CD, en probeer dezelfde procedure.
^ Reactie #6 geschreven door McNab op zondag 28 november 2010 om 11:29:31.
McNab's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Dat lukt me niet. :(

Ik vond 2 manieren om vanaf de DVD Gparted uit te voeren.

- De "normale" manier (Mint starten en dan via menu) geeft exact dezelfde boodschap, maar dan in het Engels. Ik moet alle schijven hoger dan sda7 (die wil ik eerst verwijderen) 'unmounten'. Maar hoe kunnen die in gebruik zijn?. Ik werk vanop een DVD.

- In de installatiemodus kan ik sda6 en sda7 wel verwijderen, maar wat dan? Er is geen menu en ik heb geen keus, behalve de knoppen "partitietabel aanmaken" en "toevoegen". "Toevoegen" is blijkbaar aan de Linux partitie, maar ik had liever aan de D:/ (Acerdata). Soit, mogelijk is dat toch nuttig om een Linux data partitie te hebben? Ik heb het niet geprobeerdwant wat nu volgt geeft me niet veel hoop.
Druk ik op "partitietabel aanmaken" komt er een waarschuwing dat de volledige schijf wordt voorzien voor de installatie. Ik kan annuleren of doorgaan. Tja, doorgaan dan maar. Komt er een bevestiging dat de volledige schijf zal worden gebruikt. Gelukkig kan ik nog ongedaan maken, want een volledige herinstallatie doe ik toch liever niet.

Kan ik misschien niet beter sda6/7 formatteren naar NTFS? Als dat lukt, tenminste. En dan samen voegen? Al weet ik niet hoe.
^ Reactie #7 geschreven door McNab op zondag 28 november 2010 om 19:17:43.
McNab's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Vergeef me dat ik een beetje ongeduldig wordt :D
Ik heb er op zitten nadenken en vermoed dat het probleem in het opstart bestand (GRUB ??) zit waar Mint wordt gestart op sda/8. Wanneer dan sda6/7 worden gewist wordt sda8 dan sda6 en dan is er een opstartprobleem. Juist? Is het dan niet beter dat ik - zoals ik zei - sda6/7 herformatteer in ntfs en er bijkomende windows data partities van maak?
Het is maar een idee.Ik wacht vol ongeduld op jullie experten mening. _O_
^ Reactie #8 geschreven door McNab op maandag 29 november 2010 om 20:18:54.
McNab's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Gelukt ! en HELLEP !!!!!

Het is me dus gelukt, maar nu start mijn computer niet meer op :(
er staat : error: no such partition en dan Grub Rescue >
Linux is nu sda6, de swap sda7
sa5 is mijn d:/ en is terug 35,99 GB, zoals ik eigenlijk wou.

Maar wat nu?
^ Reactie #9 geschreven door McNab op maandag 29 november 2010 om 22:42:53.
McNab's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het is gelukt! Hoe? http://sites.google.com/site/computertip/grub

Toch bedankt aan iedereen!
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS