Multidesk.be » Forums » Programmeren algemeen » Dos batch edit file

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Dendeze op donderdag 4 november 2010 om 14:47:52.
Dendeze's avatar
Multiviteit: 1695
kent iemand hier genoeg van dos om het volgende te doen.

Ik wil in mijn hosts filetje
sommige lijnen automatisch in commentaar te zetten en/of uit commentaar te zetten

vb:

#1.1.1.1 pannekoek #werk
#1.1.1.2 pannekoek #thuis
1.1.1.3 pannekoek #klant1
#1.1.1.4 pannekoek #klant2
2.2.2.1 koekendoes #werk
#2.2.2.2 koekendoes #thuis

zou moeten worden (met als parameters 'pannekoek' en 'thuis'

#1.1.1.1 pannekoek #werk
1.1.1.2 pannekoek #thuis
#1.1.1.3 pannekoek #klant1
#1.1.1.4 pannekoek #klant2
2.2.2.1 koekendoes #werk
#2.2.2.2 koekendoes #thuis

is dit duidelijk ?
Mijn kennis van dos is te gering en als ik op het net zoek krijg ik ingewikkelde scripts

alvast bedankt

^ Reactie #1 geschreven door SMG op donderdag 4 november 2010 om 16:55:25.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
In Linux: meteen :p Maar DOS, wie gebruikt dat nog ;) (sarcasme he, voor ik iemand beledig)
Misschien dat je hier wat mee bent: http://www.dostips.com/DtTipsStringManipulation.php
^ Reactie #2 geschreven door joke op donderdag 4 november 2010 om 18:21:42.
joke's avatar
Multiviteit: 2669
Morgen wordt het beter.

Dixit

Dixit SMG op 04/11/2010 16:55:25:

In Linux: meteen :p Maar DOS, wie gebruikt dat nog ;) (sarcasme he, voor ik iemand beledig)

Daar zal ik maar niet op reageren zeker?

Dendeze,

Het enigste wat ik van je uitleg begrijp is dat je iets met DOS wil gaan doen maar dat is dan ook alles.

Kun je niet gewoon uitleggen wat je juist wil gaan doen?

Joke

Dochters, tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel
^ Reactie #3 geschreven door SMG op donderdag 4 november 2010 om 18:39:45.
SMG's avatar
Moderator
Hij wilt dat als je als parameter A en B opgeeft dat hij dan in die hostlist zoekt naar die dingen en die ofwel een comment bijzet of weg doet.

#1.1.1.1 A #C
#1.1.1.2 B #E
1.1.1.3 A #B
#1.1.1.4 B #A
...
Hier voldoet 1.1.1.3 A #B dus aan de voorwaarden en moet de comment (aangezien er geen is) bij komen.

DOS is nog niet dood, verre van. Maar aangezien PowerShell al enige tijd op de markt is en Linux de servermarkt domineert is de populariteit serieus aan het minderen. Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik het ook nog steeds, maar ik merk dat je met Linux commando's veel meer kunt bekomen in 1 regel dan met 20 regels van DOS. En bij PowerShell is dat ook het geval.
^ Reactie #4 geschreven door thekid op donderdag 4 november 2010 om 19:25:54.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
ik kan het wel in qbasic 7 programmeren :) in batch zou ik ook niet weten hoe er aan te beginnen :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #5 geschreven door SMG op donderdag 4 november 2010 om 19:51:27.
SMG's avatar
Moderator
Als je eenmaal ziet hoe snel alles kan met de Linux cli en eventueel wat perl ertussen, dan zie je het grote verschil toch wel met DOS.
Vooral tekst en bestanden (rechten enz) manipuleren is in Linux stukken beter. Natuurlijk Linux zijn kern is nog steeds die cli dus moet ze wel goed zijn :p
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen