Multidesk.be » Forums » Processor, moederbord en geheugen » Geheugen: snel of veel

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door een gast op dinsdag 12 oktober 2010 om 18:50:18.
Beste mensen!
Ik heb 2 opties voor mijn geheugen met de bankjes die ik nu heb:
dit is mijn setting:

-------- (Oranje)
-------- (Groen)
-------- (Oranje)
-------- (Groen)

mijn geheugen FSB gaat tot 800 mhz
wat ik nu heb draaien is 4x 1gb van 667 mhz

wat ik ook kan doen is er 1x 2 gb van 800 mhz

wat is nou beter? gewoon lekker veel erin zetten en het wat langzamer
maar wel op dualchannel laten draaien, of 1 bankje van 800 mhz erin zetten
maar geen dualchannel gebruik en de helft minder aan geheugen?

ik zou het niet weten, iemand?

Dankje!
^ Reactie #1 geschreven door SMG op dinsdag 12 oktober 2010 om 20:17:15.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Ik zou dan toch zeker kiezen voor de 4GB RAM. Je kan je wel afvragen wat het snelst zal werken, de 800MHz of de dual channel op 667MHz. Ik zou geen flauw idee hebben hoe je die 2 kan vergelijken.
Maar natuurlijk mag je die verdubbeling van het geheugen zelf niet vergeten. Als je geen gebruik maakt van die 4GB RAM dan ben je daar natuurlijk weinig mee. Veel geheugen is handig voor als je veel programma's tegelijk wilt draaien, zo moet er telkens minder naar de trage harde schijf geswapt worden als het geheugen vol raakt.
^ Reactie #2 geschreven door arne op dinsdag 12 oktober 2010 om 21:18:36.
arne's avatar
Multiviteit: 621
Upgrade Your Life!
Intel Inside!
Prestatie verschil tusssen single en dual channel is vaak niet echt te merken, zeker niet bij gewoon desktop gebruik. Geheugen intensieve programma's kunnen 5-15% snelheidswinst halen uit dual-channel geheugen. Maar geheugen intensieve programma's hebben meer baat bij veel geheugen dan sneller geheugen. Het geheugen van 800MHz is hoogst waarschijnlijk iets sneller dan het geheugen van 667MHz. Maar de latency timings van het RAM geheugen weet ik niet. Het zou bijvoorbeeld evenwel kunnen dat het 667MHz geheugen 4-4-4-12 timings heeft en het 800MHz geheugen 5-5-5-15, wat zou resulteren in bijna geen tot geen 'algemeen' prestatieverschil. Er zijn wel altijd programma's die beter werken met hoge frequenties, of juist lage timings. Maar dan nog, ook al moesten de timings gelijk zijn zal je in de praktijk (bijna) nooit zelf het verschil merken in prestaties bij hogere MHz.

Je kan ook steeds proberen je 667MHz geheugen over te klokken naar 800MHz, al is hiervoor wat ervaring en kennis in overklokken een must.

Maar deze info ter zijde, denk ik dat je vele malen beter uit zal komen met 4x 1GB geheugen op 667MHz in dual channel dan single channel 2GB 800MHz geheugen. Het verschil tussen beide frequenties is in de praktijd onmerkbaar wat ervoor zorgt dat je steeds beter uitkomt met meer RAM en dual channel technologie dan sneller maar minder geheugen.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 2.59 % door arne op dinsdag 12 oktober 2010 om 21:21:29.
Q6600 @ 3,2GHz, ASUS P5Q Premium, Corsair DHX 8GB DDR2, HD5770 CrossFire, 2x OCZ Vertex2 60GB RAID0, Nexus 1000W, Scythe Orochi
^ Reactie #3 geschreven door een gast op dinsdag 12 oktober 2010 om 21:50:00.

Randinformatie

Zet een SSD als bootschijf en je zal hem nogal zien vliegen (thumbsup)

Opmerking van de crew

Offtopic: er zijn nog 1001 manieren om je computer sneller te maken, maar dat was de vraag niet.
SMG
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 6.04 % door SMG op dinsdag 12 oktober 2010 om 21:51:06.
^ Reactie #4 geschreven door een gast op dinsdag 12 oktober 2010 om 22:39:04.
Welke nog dan buiten de CPU ?
^ Reactie #5 geschreven door een gast op dinsdag 12 oktober 2010 om 23:06:46.
Dank julllie voor de reacties!
ik denk dat ik het bij de 4gb laat (wat de huidige situatie is).
over mijn cpu gesproken, ik heb net geformatteerd maar vaak
staat mijn CPU al op 100%, is dit ouderdom? hij gaat al heel wat
jaartjes mee namelijk. Het is een pentium D 3.0 Ghz.
^ Reactie #6 geschreven door Fred31 op dinsdag 12 oktober 2010 om 23:59:56.
Fred31's avatar
Multiviteit: 2519
als je Control,Alt en Delete doet,bij tabblad "processen" kan je zien welk proces het meeste cpu verbruikt.
Thermaltake Armor Silver(Big Tower), Power Supply-Antec Earthwatts 650 W, Mobo ASUSMaximus HERO VII 16GB DDR3 ram, Intel i7 QUAD-CPU 4,6GHz overcl , Gigabyte HD6950-2GB GDDR5,Watercooling RESERATOR 1,
Win10 64bit pro. Laptop TOSHIBA Satellite L775-1
^ Reactie #7 geschreven door Wheeldigger op woensdag 13 oktober 2010 om 00:45:18.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Bij mij een P4HT 2gig ram, met XP die er al meer dan 4 jaar opzit, draait de processor zonder problemen.
Ouderdom hierop (zelfs buiten mijn geval) sluit maar uit.
Eerder kans dat er updates gehaald worden, of erger, dat je ongenode software (virussen etc) binnen hebt.

Als je Fred zijn inbreng even uitvoert, en daar een screenshot van neemt wanneer de CPU hoog is, en hier neerzet, kijken we mee.

Note; als je registreerd, kun je de screenshot direct als bijlage aan je bericht toevoegen ;)
^ Reactie #8 geschreven door een gast op woensdag 13 oktober 2010 om 21:38:46.
Nou misschien ehb ik het al.
ik weet het nog niet helemaal zeker,
maar ik heb een schermpje op de kast van mijn pc zitten.
die laat bijv. zien wat voor nummer je windows media player
afspeelt. die pakte stiekem toch nog best veel van de CPU.
eerst dacht ik dat dat eigenlijk niet kon met zo'n klein programma.
ik heb hem uitgezet en het gaat al een stuk beter,
maar het is nog even afwachten of het zo blijft.
^ Reactie #9 geschreven door Fred31 op woensdag 13 oktober 2010 om 21:55:54.
Fred31's avatar
Multiviteit: 2519
Windows Media Player neemt soms wel veel van uw CPU,inderdaad
Thermaltake Armor Silver(Big Tower), Power Supply-Antec Earthwatts 650 W, Mobo ASUSMaximus HERO VII 16GB DDR3 ram, Intel i7 QUAD-CPU 4,6GHz overcl , Gigabyte HD6950-2GB GDDR5,Watercooling RESERATOR 1,
Win10 64bit pro. Laptop TOSHIBA Satellite L775-1
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen