Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Linksys WRT610N v2 & Network Sharing

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door steven4ever op maandag 30 augustus 2010 om 02:37:26.
steven4ever heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 206
Heyhey :)

Sorry als dit niet het juiste forum is voor dit topic, maar het gaat hier om een vraag omtrent mijn nieuwe Linksys router, dewelke op linux draait, dusja...

Deze router met USB poort heeft ingebouwde 'network sharing' functionaliteit, maar deze is bijzonder stroef. Om even een indruk te maken, je kan in de settings verschillende groepen aanmaken en elke groep kan verschillende gebruikers bevatten. Je kan dan bepalen welke groepen wel/niet read en/of write permissies krijgen voor iedere gedeelde map.

Dit klinkt allemaal fantastisch, tot je het uitprobeert. Zoals ik al zei is de programmatie bijzonder stroef: gebruikers/groepen die plotseling verdwijnen en er even later weer tienvoudig terug in verschijnen, groepen die write permissies krijgen terwijl ik enkel read permissies instel of omgekeerd, ...

Fantastisch ding is het dus, zeker wanneer je weet dat het €160 kost om zo'n exemplaar te kunnen bemachtigen :P

Maar goed, dan nu de vragen:
1. Zelfs na een "hard reset" (stekker eruit) lijkt deze router te onthouden welke mappen al dan niet gedeeld waren op mijn USB schijf. Wordt deze informatie dan op de schijf zelf bewaard? Zo ja, waar? Zelf vond ik niets dat erop wees...

2. Wat zijn de con's en de pro's voor NTFS en FAT32 als bestandssyteem op een USB schijf (Samsung Story Station 1TB), specifiek voor het gebruik als gedeeld netwerkstation?

3. Ik zit met een zeer lastig probleem waar ik al uren mee bezig ben. Momenteel bestaan er 3 groepen: 'admin' (read & write), 'guest' (read), 'eigenaar' (read & write). In de groep 'admin' zit enkel gebruiker 'admin', in de groep 'eigenaar' zit enkel gebruiker 'steven'. Met gebruiker 'admin' kan ik perfect alle bestanden op de schijf aanpassen, maar met gebruiker 'steven' laat de router mij niet alles aanpassen %-).
Voorbeeld: de map 'mijn documenten' is toegankelijk voor 'eigenaar' en 'admin'. Hierin heb ik zowel met 'steven' als 'admin' volledige schrijfrechten.
Dezelfde instellingen heb ik toegepast op de map 'mijn afbeeldingen'. Met de gebruiker 'admin' kan ik nog steeds alles aanpassen. MAAR wanneer ik inlog met gebruiker 'steven' lijkt het alsof ik enkel read permissies heb?? Nochtans zijn de instellingen 100% dezelfde.

(4. Komt later nog misschien)

Alvast bedankt :)
^ Reactie #1 geschreven door SMG op maandag 30 augustus 2010 om 09:46:45.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Ik zal al een antwoord geven op de eerste 2 vragen:
1. 8ij een hard reset volstaat het simpel uittrekken van de stekker niet maar drukken op de knop (die doorgaans wat moeilijk in te drukken is zonder tandenstoker) terwijl het toestel nog aan staat. Vaak kan je je ook een reset doen in de configuratie van de router zelf.
2. NTFS heeft veel uitgebreidere machtigingen (niet voor jou van belang) en kan grotere bestanden aan (FAT kan maar max bestanden van 8GB groot bewaren dacht ik). Tot slot is NTFS veel beter geoptimaliseert on met grotere schijven te kunnen werken. Het is dus misschien geen slecht idee om naar NTFS te gaan met een 1TB harde schijf.

Op je andere vraag kan ik nu niet echt antwoorden aangezien dit bericht al geschreven is met mijn GSM. Nogal moeilijk om hierop uitgebreid zoekwerk op te doen.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen