Multidesk.be » Forums » Video- en 3D-kaarten » Nieuwe graka

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Sporzafanaat op vrijdag 6 augustus 2010 om 18:58:22.
Sporzafanaat's avatar
Multiviteit: 725
Ben van zin om een nieuwe grafische kaart te kopen en ben nogal gewonnen voor een Geforce GTX 4600 met 768 MB (benchmarks tonen aan dat ze gelijkwaardig zijn aan de 1 GB versies en soms zelfs een tikkeltje beter afhankelijk v/h geteste spel).

Belangrijkste vragen: compatibel met mijn systeem en OS (bottlenecks)? Andere kaart meer aangeraden? (wil er niet meer dan +- 200 aan geven) + misschien een stom vraagje maar maakt het iets uit als de kaart DDR5 geheugen heeft en je RAM DDR 2 of staat dit volledig los van elkaar?)

Systeem specs:

Intel Core 2 Duo E6750 @ 2.66GHz
Asus P5K
4 GB DDR2 RAM
700 watt voeding
Geforce 8800 GTS 320 MB

Visit: www.anderlecht-online.be
Games, news, forums and much more!

^ Reactie #1 geschreven door SMG op vrijdag 6 augustus 2010 om 19:19:56.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Veel van grafische kaarten ken ik niet maar zal toch al op een paar dingen antwoorden ;)
Het DDR5 en RAM DDR2 staat volledig los van elkaar. Een volwaardige grafische kaart (dus niet eentje dat onboard is) heeft ook geheugen ter beschikking (onboard grafische kaarten gebruiken het RAM van de computer) en dat type draait op DDR5. Die DDR van een grafische kaart mag je niet vergelijken met DDR van het RAM geheugen, dat is iets totaal anders (alleen al dat ze bij grafische kaarten als bij DDR5 zitten en bij RAM op DDR3).

Het zal zeker werken op je OS. Zowel NVIDIA als ATI ondersteunt nog steeds WinXP dus daar zit geen probleem, maar waar waar je wel altijd op moet letten is het stroomverbruik (maar met 700W zal dat nu niet echt een probleem zijn.. Een GPU is toch een van de grootste verbruikers en je voeding moet dat allemaal wel aankunnen. Bij grafische kaarten wordt er wel vaker een aanbevolen aantal watt aankunnen. Meeste grafische kaarten kunnen ook niet genoeg stroom halen uit het PCI-e slot en moeten extra voeding hebben. Een grafische kaart van ong 200 zal dit zeker verwachten. Je voeding moet dus ook zo'n aansluiting hebben (meeste degelijke voedingen hebben dit wel). Jouw voeding van 700Watt zal ook daar ongetwijfeld geen problemen mee hebben. Zal wel met een foto afkomen van die aansluiting binnen een uurtje ;)
Verder is het wel wat spijtig dat je maar WinXP hebt. De grafische kaarten van tegenwoordig richten zich vooral op DirectX 11 en met XP zit je vast aan de nu al wat oudere 9. Je moet dit natuurlijk niet te serieus nemen, maar als je een echte gamer bent begin je nu toch wel een kloof te maken ;)

Welke kaart je precies moet nemen laat ik over aan anderen die er meer verstand van hebben. Wel is momenteel ATI heer en meester over de grafische kaarten, maar dat is eerder bij de echt goede grafische kaarten.

Even wel een vraagje: zeker van dat je de GeForce 4600 bedoeld? Ik kom met Google alleen terecht op de Quadro 4600 (die overigens meer dan €1000 kost).
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 2.8 % door SMG op vrijdag 6 augustus 2010 om 19:21:53.
^ Reactie #2 geschreven door Sporzafanaat op vrijdag 6 augustus 2010 om 20:03:16.
Sporzafanaat's avatar
ha oeps, van die 4600 moet een nulletje af:P Geforce GTX 460 dus

Ja dat van DirectX 11 weetik dat ik dat met XP niet zal kunnen benutten, maar dat is geen probleem want ik heb een Windows 7 professional licentie, maar zolang ik voortkan met XP heb ik niet veel zin om over te stappen (= clean install).:) Maar wellicht komt dat er wel van in de herfst ofzo.

Ik moet dus de kaart ook apart aansluiten aan de voeding? Enige wat ik al vervangen heb in een pc is geheugen en schijfruimte, nog geen ervaring met verwisselen van grafische kaart.

Nog een vraagje, aangezien XP maximaal 3,2 GB RAM kan adresseren, is het dan zo dat als je graka bijvoorbeeld 1 GB heeft, die RAM dan afgeschermd wordt en er van die 3,2 maar 2,2 overblijft voor je OS en al de rest?

Het klopt dat ATI tot voor kort heer en meester was, maar sinds de lancering van de Nvidia Geforce GTX 460 zijn zijn wel terug baas over het middensegment. Ze kloppen er zelfs hun eigen GTX 465 mee die nu eigenlijk waardeloos is. (Interessante link: http://tweakers.net/reviews/1748/vier-keer-de-nvidia-gtx-460-videokaart.html)

^ Reactie #3 geschreven door SMG op vrijdag 6 augustus 2010 om 20:52:10.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Dat van dat RAM adresseren heeft er ook niets mee te maken. Zoals al gezegd: de 2 zijn niet hetzelfde.

Overigens: die 4GB wordt door Windows XP wel geadresseerd maar die hele brok dat "niet bruikbaar" is, is om hardware te adresseren. Bij een PC met minder dan 4GB RAM wordt dat ook gedaan, maar wordt dat verstopt in het virtueel geheugen.
Linux doet dat overigens ook zo maar daar heb je wel de optie om dit af te zetten (wat je bij Windows dus niet hebt). Bij Windows (XP pre SP1) was dit vroeger wel zo maar hebben ze eruit gehaald.

Dat van het extra stroom is dit:

http://pikii.bit2u.lv/cache/product_images/big/20090112/internal_power_adapter_for_pci-express_power_cable_for_vga_card_6pin_out_1.jpg

Normaal gezien heeft je voeding het zwarte uiteinde dat je kan zien op de foto (dus je moet dit niet extra kopen). In een van de uithoeken van de grafische kaart zal je dit moeten inklikken. De aansluiting op de grafische kaart zelf ziet er zo uit:

http://www.erodovcdn.com/erodov/reviews/guide/pci-e-connector/pci-e-power-connector-1.jpg

Hoe vreemd het ook klinkt, het kan lijken alsof het niet zal passen. Die dat je op de foto ziet is 2x3 en de grafische kaart heeft soms plaats voor een 2x4 maar dat maakt niet uit. Stop het er gewoon in ;) Bij mij is dat althans zo (zat er wel heel lang over te twijfelen maar heb dan uiteindelijk die aangesloten en het werkte zonder problemen.
^ Reactie #4 geschreven door een gast op zaterdag 7 augustus 2010 om 12:36:27.

Dixit

Dixit Sporzafanaat op 06/08/2010 20:03:16:

ha oeps, van die 4600 moet een nulletje af:P Geforce GTX 460 dus

Ja dat van DirectX 11 weetik dat ik dat met XP niet zal kunnen benutten, maar dat is geen probleem want ik heb een Windows 7 professional licentie, maar zolang ik voortkan met XP heb ik niet veel zin om over te stappen (= clean install).:) Maar wellicht komt dat er wel van in de herfst ofzo.

Ik moet dus de kaart ook apart aansluiten aan de voeding? Enige wat ik al vervangen heb in een pc is geheugen en schijfruimte, nog geen ervaring met verwisselen van grafische kaart.

Nog een vraagje, aangezien XP maximaal 3,2 GB RAM kan adresseren, is het dan zo dat als je graka bijvoorbeeld 1 GB heeft, die RAM dan afgeschermd wordt en er van die 3,2 maar 2,2 overblijft voor je OS en al de rest?

Het klopt dat ATI tot voor kort heer en meester was, maar sinds de lancering van de Nvidia Geforce GTX 460 zijn zijn wel terug baas over het middensegment. Ze kloppen er zelfs hun eigen GTX 465 mee die nu eigenlijk waardeloos is. (Interessante link: http://tweakers.net/reviews/1748/vier-keer-de-nvidia-gtx-460-videokaart.html)
Zou beetje stom zijn om een GPU met 1GB ram te leveren om dit dan ook nog eens van het systeem af te snoepen ;)
^ Reactie #5 geschreven door Sporzafanaat op zondag 8 augustus 2010 om 12:34:41.
Sporzafanaat's avatar
Stel dat ik deze kaart zou kopen, wat doe ik dan best met mijn "oude" kaart (Geforce 8800 GTS)? Heb eens op Ebay ed. rondgekeken maar de prijs van zulke 2dehandskaarten ligt wel heel laag en is maar een fractie van de nieuwprijs. Plus de interesse ervoor lijkt me maar vrij matig. Stop ik ze dan in een doos en bijhouden als back-up kaart of is er nog een andere optie? Voor dat laatste vind ik ze nog wat te goed in feite...

• Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen