Multidesk.be » Forums » Programmeren algemeen » server afsluiten

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Kilian op donderdag 29 juli 2010 om 23:59:03.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
Ik heb thuis een oude computer ingericht als server, waarop we onze muziek en foto's centraal kwijt kunnen. Nu is dit een leuk dingetje, maar om de server de hele tijd 24/7 op te laten staan vind ik wel een beetje zonde.

Daarom zou ik de server willen laten afsluiten op afstand. Momenteel doe ik dit via een SSH verbinding of via het Webmin controle paneel. Om dit nu aan iedere hier thuis te gaan uitleggen is misschien wat overbodig. Ik zou daarom graag een scriptje maken wat automatisch verbining maakt via SSH en de server afsluit met het "halt" commando.

Heeft er iemand enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg? Standaard zit er in Windows geen SSH client dus wilde ik Putty gebruiken. Op mijn desktop heb ik Ubuntu staan, wat het zaakje een pak gemakkelijker maakt maar mijn vader heb ik nog niet kunnen overtuigen :-)
^ Reactie #1 geschreven door Wheeldigger op vrijdag 30 juli 2010 om 00:23:19.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Geen WakeOnLan?
^ Reactie #2 geschreven door Kilian op vrijdag 30 juli 2010 om 08:55:17.
Jawel, maar dat is voor op te starten. Voor WOL heb ik een dos scriptje dat ik bij hem erop heb gezet, maar dan blijft ofwel de server de hele dag draaien ofwel moet hij iedere keer naar boven komen om hem uit te zetten
^ Reactie #3 geschreven door thekid op vrijdag 30 juli 2010 om 09:07:48.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
ge kunt ook mijn programma'tje ervoor gebruiken, dan wordt ie op een standaardtijd afgezet?

daarzie, smg had daar eens een artikel over geschreven ;)

http://www.multidesk.be/artikels/artikel/149/Hoe-kan-ik-mijn-PC-op-een-bepaald-tijdstip-automatisch-laten-afsluiten-in-Windows.html
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door SMG op vrijdag 30 juli 2010 om 09:55:51.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
@thekid: het is een linux server. Althans dat is mijn voorgevoel aangezien hij de server nu afsluit via SSH en Windows heeft dat naar mijn weten toch niet.
^ Reactie #5 geschreven door Kilian op vrijdag 30 juli 2010 om 10:29:07.
Was ik inderdaad vergeten te vertellen. Het is een Linux server (Ubuntu)

Dat van die op een standaardtijd zou in principe ook wel werken. Ik maak dan gewoon een cronjob die iedere dag om een bepaald uur de server uitzet. Maar het probleem is dat ik de server soms ook tijdens de nacht wil aan hebben. Zo zou ik hem ook als downloadserver kunnen gebruiken. Dan is het natuurlijk niet wenselijk dat hij plotseling uit gaat.
^ Reactie #6 geschreven door thekid op vrijdag 30 juli 2010 om 10:47:54.
thekid's avatar
Moderator
en daarvoor wil je een scriptje gebruiken, zodat je niet steeds moet aanmelden?
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #7 geschreven door Kilian op vrijdag 30 juli 2010 om 11:00:36.
Ik wil een scriptje maken waarmee als dit geopend wordt er verbindig van SSH wordt gemaakt en het commando sudo halt wordt uitgevoerd op de server.
^ Reactie #8 geschreven door thekid op vrijdag 30 juli 2010 om 11:02:16.
thekid's avatar
Moderator
helpt dit je verder, je zou daarvoor nog plink moeten afhalen van de Putty site :)

andere oplossing gevonden op een forum
http://software.allfaq.org/forums/t/120322.aspx

hoe werken met plink :)
http://the.earth.li/~sgtatham/putty/0.53b/htmldoc/Chapter7.html

*edit*
voor u zou chapter 7.3 handig zijn ;)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 8.46 % door thekid op vrijdag 30 juli 2010 om 11:03:48.
^ Reactie #9 geschreven door Kilian op vrijdag 30 juli 2010 om 12:39:23.
Plink heb ik intussen ook al geprobeerd. Het ging goed, totdat ik een commando als root wilde uitvoeren. Aangezien Ubuntu dan het wachtwoord opnieuw vraagt en plink niet echt handig is om user input in te verwerken loopt die spoor precies ook dood.

Ik kijk je eerste link nu na.
^ Reactie #10 geschreven door thekid op vrijdag 30 juli 2010 om 12:43:13.
thekid's avatar
Moderator
ja, maar dat kan je toch via een script op je server verzorgen dat deze een commando uitvoert als superuser, met een paswoord derbij in het script (is natuurlijk een veiligheidsrisico, maar als het je eigen server is, kan je het shutdown script wat goed verbergen ;))

*edit*
en anders hier misschien een optie

http://www.cyberciti.biz/tips/openssh-root-user-account-restriction-revisited.html

komende van deze thread
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=366269
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 28.03 % door thekid op vrijdag 30 juli 2010 om 12:47:54.
^ Reactie #11 geschreven door Kilian op vrijdag 30 juli 2010 om 22:55:53.
Ik heb het opgelost door eens goed te kijken naar de Webmin installatie.
Met Webmin kan je de hele server beheren, waaronder dus ook afsluiten.

Door een snelkoppeling kan mijn vader nu de server snel en makkelijk afzetten.

Bedankt voor de moeite!
Kilian
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen