Multidesk.be » Forums » Webdevelopment & -scripting » Website maken ('t Sloefke)

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door StOosh op maandag 28 juni 2010 om 20:15:30.
StOosh's avatar
Multiviteit: 1526
en hoe zit het eigenlijk met die dingen zoals Frontpage? (Wysiwig, geloof ik?) is dat de moeite of moet ik me daarvan proberen te distantieren?

Opmerking van de crew

Ik heb een nieuw onderwerp voor je gemaakt de nieuwe vragen maar weinig te maken hebben met het oorspronkelijk onderwerp ;)
Het originele onderwerp kan je hier terugvinden.
SMG
^ Reactie #1 geschreven door k_a_lf op maandag 28 juni 2010 om 20:23:29.
k_a_lf's avatar
Multiviteit: 2650
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
WYSIWYG(What You See Is What You Get) programma's op zich is niets mis mee, op voorwaarde dat je voornamelijk ook naar de code zelf kijkt. Als je een pagina maakt met zo'n programma klopt er gegarandeerd het één en ander niet in je code. Bovendien zijn er meestal redelijk beperkt in het gebruik van CSS.

Maar als je dan toch zo'n programma gaat gebruiken is Frontpage in elk geval verre van de beste optie (was toch altijd zo, geen idee of er bij 2007 verbetering was:p). Wat dan wel een goede optie is kan ik dan weer niet zeggen:p. Ik gebruik Dreamweaver, maar er bestaan redelijk wat deftige gratis alternatieven normaal! Maar dat laat ik over aan de anderen.
Er zijn heel wat mensen, die veel weten en weinig begrijpen.
^ Reactie #2 geschreven door SMG op maandag 28 juni 2010 om 20:28:47.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Frontpage, bestaat dat nog? ....zoekt.... blijkbaar dus niet, is nu de relatief dure Microsoft Expression Web geworden. Is wel stukken beter dan die rommel van een FrontPage ;)

Als je echt een WYSIWYG editor wilt gebruiken zou ik eerder kijken naar Dreamweaver of MS Expression Web zou ook wel goed zijn. Beide zijn natuurlijk wel zeer duur en het is bijna een belediging om ze te gaan gebruiken om een website van 5 pagina's mee te maken.
Misschien dat Nvu wat meer basis is en gratis ;)

Staat je natuurlijk vrij om de concurrentie te bewonderen. Wikipedia heeft een mooi lijstje met editors en hun functies (kan je sorteren op de WYSIWYG functie):
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_HTML_editors#Editor_features
Nu op het eerste zicht lijkt er mij niet echt een goede tussen te zitten. Freeway lijkt nog goed, maar is enkel voor Mac of misschien MS Visual Studio Express (die laatste is gratis) maar lijkt ook een beetje overkill als je dat gaat gebruiken voor 5 statische webpagina's.

In dat lijstje van Wikipedia staat ook OpenOffice. Met Word zou je ook webpagina's kunnen maken, maar als je graag wilt dat die 100x groter zijn dan nodig mag je gerust je gang gaan. Of OOo wel goed websites kan maken betwijfel ik ten zeerst.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 10.18 % door SMG op maandag 28 juni 2010 om 20:32:32.
^ Reactie #3 geschreven door StOosh op maandag 28 juni 2010 om 21:08:46.
StOosh's avatar
Met Notepad++ lukt het me niet echt, volledig van nul..

Daarom wil graag een wysiwyg. Ik heb nu een dreamweaver trial gevonden, ik ga zien wat ik ermee kan doen in die 30 dagen die ik heb... :p

Kan ik op jullie beroep doen om me wat te helpen? :)

*ik bedoelde notepad++ ipv Notepad
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 8.17 % door StOosh op maandag 28 juni 2010 om 21:35:08.
^ Reactie #4 geschreven door SMG op maandag 28 juni 2010 om 21:28:40.
SMG's avatar
Moderator
Daarvoor zijn we er ;)

Dreamweaver kan je bijna gebruiken als een tekstverwerker dus zoveel obstakels zou je niet tegen mogen komen. Ik kan wel alleen aanraden (als je dan graag met een WYSIWYG wilt werken) om de code en design view naast elkaar te zetten, zo kan je zien wat je doet en welke code daarbij hoort. Als je op het einde dan je eigen code begrijpt is dat al een serieuze stap.

Ik ken overigens geen enkele persoon dat een website in Notepad gaat maken. Notepad++ is misschien iets geschikter maar schiet serieus tekort bij syntax completion. Editors zoals UltraEdit, NetBeans, Eclipse, code view van DreamWeaver,... helpen je serieus vooruit (ook als je maar pas begint).
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 27.59 % door SMG op maandag 28 juni 2010 om 21:33:37.
^ Reactie #5 geschreven door StOosh op maandag 28 juni 2010 om 21:36:47.
StOosh's avatar
Ik ben nu bezig met Dreamweaver te leren kennen.

Mijn visie voor een nieuwe site is deze:
De titel/banner vanboven behouden, enkel het logo moet anders
Een smallere maar langer uitgerokken balk links voor het menu
Dan rechts de inhoud van de pagina.

De inhoud moet ik nog wat zien, maar een algemene lay-out maken zal al een grote stap zijn :p
^ Reactie #6 geschreven door SMG op maandag 28 juni 2010 om 21:42:43.
SMG's avatar
Moderator
Wat eigenlijk het beste is met DreamWeaver is de basis zelf schrijven. Een template met dus met de header, footer, menu en zijn css.
Probleem dat je zal tegenkomen is dat DreamWeaver alle CSS in het HTML document zelf gaat schrijven en dat is lelijk, onoverzichtelijk en teveel overbodige code.
^ Reactie #7 geschreven door StOosh op maandag 28 juni 2010 om 22:06:47.
StOosh's avatar
Ik versta niet goed wat je bedoeld met je laatste post :/

't is tog nog ietsje moeilijker dan ik dacht :p
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 37.36 % door StOosh op maandag 28 juni 2010 om 22:15:29.
^ Reactie #8 geschreven door SMG op maandag 28 juni 2010 om 22:21:19.
SMG's avatar
Moderator
Stel, je begint met dreamweaver je pagina te maken. Dreamweaver gaat (naar mijn ervaring, is wel een tijdje geleden) de dingen die je doet gewoon in het HTML bestand zelf zetten (dus de CSS).
Het is dus best handig om voor je begint een template te maken waarin je duidelijk HTML en CSS gaat onderscheiden van elkaar waarin je de locaties van de menu's, header, footer,... in plaatst. Als je dan een nieuwe pagina begint dan kan je gewoon beginnen met die template. Rest je enkel nog zorgen te maken over de inhoud van de pagina.

In de praktijk doe ik dat door dus eerst de lay-out te bepalen en daar al een template van te maken. Ik krijg dan 1 HTML bestand (template.html) en 1 css bestand (ik noem dit vaak basis.css).
In die basis.css geef je de locatie aan van de header, menu's, footer en logo. In template.html staat dan alles wat nooit wijzigt (zoals het logo, header, footer, menu - de inhoud van de website dus niet).

Aanvulling

Je kan het jezelf moeilijk maken of gewoon makkelijk houden. Als je ervoor kiest om gewoon alles in de design view van Dreamweaver te maken is dat geen probleem. Je zal waarschijnlijk wel een mooi resultaat krijgen. Echter als je gaat wijzigen in de website ga je veel moeite hebben.
Als je bv plots zegt: dat menu wil ik liever links ipv rechts, de font van de website wijzigen, de grootte van een <h1>, de kleur van een link, de hover reactie van als je over een menu gaat,... dan is dat bij mij in 1 seconde gedaan, bij jou zal dat een ware nachtmerrie worden. Ieder HTML bestand zal je immers moeten aanpassen terwijl ik maar 1 css bestand moet wijzigen (dat is de uiteindelijke kracht van css).
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 4.22 % door SMG op maandag 28 juni 2010 om 22:26:13.
^ Reactie #9 geschreven door StOosh op donderdag 27 januari 2011 om 23:08:30.
StOosh's avatar
Ik ben wat laat, maar uiteindelijk heeft iemand die er iets meer van wist een soort joomla template gebruikt om de site opnieuw te maken.

Ik weet niet goed hoe je zo'n template gebruikt, maar ik weet wel dat nu er al iemand een site gemaakt heeft, ik het niet meer moet doen.. :p

Toch bedankt voor de informatie! :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 6.45 % door StOosh op donderdag 27 januari 2011 om 23:09:03.
^ Reactie #10 geschreven door thekid op donderdag 27 januari 2011 om 23:12:33.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
deze is ook een wysiwyg

http://www.mozilla-nl.org/producten/nvu/

en is volledig gratis :)

heeft ook nog een redelijk goeie code editor
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #11 geschreven door SMG op donderdag 27 januari 2011 om 23:30:02.
SMG's avatar
Moderator
Ik raad je eens aan om dit even te bekijken: http://www.microsoft.com/web/webmatrix/
Is iets nieuw en gratis van Microsoft en vrij open minded, iets wat we niet echt verwachten van MS. Kan o.a. samenwerken met Joomla (en vele andere zoals Drupal, Wordpress,...). Het wordt ook gezien als basic tool, maar heb het zelf nog niet gebruikt (maar het staat op mijn todo lijstje ;))
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen