Multidesk.be » Forums » Sitechecks » website jh 't Sloefke controleren

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door StOosh op maandag 14 juni 2010 om 16:38:55.
StOosh's avatar
Multiviteit: 1526
Hallo,

Willen jullie deze website nakijken?
http://tsloefke.be/index.htm

Ik heb de site niet zelf gemaakt, ze is van ons jeugdhuis waar ik bestuurslid ben. Maar ik had graag een kleine sitecheck gehad om te zien hoe goed (of slecht) ze eigenlijk is...
^ Reactie #1 geschreven door SMG op maandag 14 juni 2010 om 16:45:49.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Wil je dat echt weten? Wil je de uitgebreide versie of samengevat :p

Toch al een voorproefje:
  • Wat is: "Counter code appears to be damaged (error 1). Please insert an unmodified copy" bovenaan op de pagina?
  • Flash voor een menu dat enkel als animatie een mouse over heeft is overkill! Linux en Mac gebruikers zullen hier zeker niet mee lachen (aangezien Flash daarop ontzettend veel procesorkracht vraagt en daarbovenop niet werkt op de iPhone en iPad (en vele andere mobiele telefoons)
  • Menu blijft ook nooit echt op zijn plaats staan, verspringt naar mate je in op de links drukt
  • Tabellen! Voor bepalen van de layout
  • Frames!! (hoewel ik min of meer wel merk dat het niet anders kan omdat je gebruik wilt maken van het gastenboek op een andere site
  • Achtergrond is niet bepaald goed te noemen
  • ...

De site zou eigenlijk een extreem makeover goed kunnen gebruiken. Een modernere look, iets minder zwaar, een informatievere home (foto's kleiner maken met wat meer tekst er dan onder dat alle evenementen in 1 oogopslag gezien worden), ...
Eigenlijk geen makeover, gewoon van scratch iets nieuw beginnen ;)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 2.17 % door SMG op maandag 14 juni 2010 om 16:54:38.
^ Reactie #2 geschreven door StOosh op maandag 14 juni 2010 om 17:28:08.
StOosh's avatar
uhu, dat dacht ik ook al zo ongeveer.... Misschien moet ik me maar eens in HTML gaan verdiepen... :/

(PS: Ik dacht dat tabellen vermeden moesten worden bij websites bouwen? :s)
^ Reactie #3 geschreven door SMG op maandag 14 juni 2010 om 17:45:02.
SMG's avatar
Moderator
Vermijden moet je niet doen, je mag ze gerust gebruiken. Alleen mag je ze niet fout gebruiken.
+10 jaar geleden toen CSS nog in zijn kinderschoenen stond was er eigenlijk niet veel anders om elementen (dus menu, kop, inhoud, footer,...) op zijn plaats te zetten. Om dit op te lossen gingen mensen gebruik maken van frames en tabellen. Ook bij de overgang bleven de mensen dit maar verder zetten want oude browsers mochten niet uit de boot vallen. Leerkrachten die dan vroeger hebben leren werken met tabellen gaan dat nu dan overbrengen aan hun studenten. Had zelfs vroeger een jonge leerkracht die ook tabellen verafschuwde maar uit dwang van de oudere leerkracht (die weigerde om iets nieuw bij te leren) moesten wij dan ook die tabellen gebruiken om de layout te bepalen.
Natuurlijk nu wordt dit nog steeds vaak gedaan om de layout te bepalen. Echter tabellen zijn niet echt dynamisch, brengt meer code met zich mee, is ingewikkelder, weinig aanpasbaar,...
Nu is het immers gewoon: Gooi elk element in een eigen div en bepaald de positie, grootte,... van die div in je stylesheet. Wil je je menu plots rechts hebben ipv links is het kinderspel om dat te wijzigen in je CSS.

Tabellen om lijsten te maken (zoals lijst met leden, openingsuren,...) is een goed gebruik van tabellen. Ik gebruik het ook vaak om formulieren in te zetten, maar daar is wat kritiek op (veel mensen zijn er voor, andere dan weer tegen).
^ Reactie #4 geschreven door StOosh op maandag 14 juni 2010 om 18:04:08.
StOosh's avatar
Als ik de basis bewerkingen ken van html (wijze van nestelen, tabellen maken, frames, ...) kan ik dan gemakkelijk CSS leren om onze site te kunnen verbeteren? :)
^ Reactie #5 geschreven door k_a_lf op maandag 14 juni 2010 om 18:21:42.
k_a_lf's avatar
Multiviteit: 2650
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!
Eens je HTML onder de knie hebt is CSS redelijk eenvoudig te begrijpen. Het grote voordeel bij HTML en CSS (en veel andere talen eigenlijk ook) is dat je het warme water niet meer zelf moet uitvinden. Zowat alles wat mogelijk is met HTML en CSS is wel een voorbeeld of tutorial over te vinden op het net.

Let wel op dat als je een voorbeeld gebruikt of een tutorial volgt dat je niet gewoon de code gaat kopiëren, maar dat je ook alles stap voor stap begrijpt. Hierdoor leer je niet alleen veel meer, maar is het ook makkelijker om (nadien) eventueel dingen te wijzigen!
Er zijn heel wat mensen, die veel weten en weinig begrijpen.
^ Reactie #6 geschreven door StOosh op maandag 14 juni 2010 om 18:27:05.
StOosh's avatar
okido! Ik ga proberen om deze vakantie de html cursus van Simon nog een keer door te nemen en me dan storten op css.. Wie weet kan ik er iets mooi uithalen :)

Maar ik beloof nog niks :p

Trouwens met welk programma werk ik het best? ;)
^ Reactie #7 geschreven door SMG op maandag 14 juni 2010 om 18:44:45.
SMG's avatar
Moderator
Valt te zien op welk niveau je bezig wilt zijn.
Notepad++ is goed om het te leren, maar schiet rap tekort als je het al kunt en wat meer krachtigere tools wilt.
Dreamweaver is een populaire en een krachtige die je zeer goed helpt. Hangt natuurlijk wel een prijskaartje aan vast.
NetBeans (gebruik ik) maar is voor HTML niet echt aangeraden. Voor PHP is die wat meer geschikt. Je hebt ook Eclipse maar dat is gewoon de concurrent van NetBeans
HTML-kit lijkt mij een geschikte kandidaat voor jou ;) Beetje rare interface maar eens gewoon is het een krachtige en toch wel leerrijk programma.
^ Reactie #8 geschreven door StOosh op maandag 14 juni 2010 om 18:47:33.
StOosh's avatar
Thnx!

Ik weet niet of het er van gaat komen, maar het staat op de to-do list :D

Ik wil: websites maken, flyers, posters kunnen ontwerpen, elektronische schakelingen kunnen ontwerpen/bouwen, bas spelen, plaatjes draaien, klimmen, ... en ook nog ademen

Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 3.18 % door StOosh op maandag 14 juni 2010 om 19:05:47.
^ Reactie #9 geschreven door k_a_lf op maandag 14 juni 2010 om 18:50:17.
k_a_lf's avatar
Multiviteit: 2650
INFØMAN
k_a_lf says BWAAAAAP!

Randinformatie

Hehe, komt me bekend voor:p. Veel willen maar aan weinig ook echt eens beginnen:d. En tegen dat je iets van je lijstje kan zijn er minstens 3 dingen bij:p.
Er zijn heel wat mensen, die veel weten en weinig begrijpen.
^ Reactie #10 geschreven door SMG op maandag 14 juni 2010 om 18:52:29.
SMG's avatar
Moderator
Je vergeet 1 ding: ademen :p
Het is grote vakantie, kan je wat tijd maken hé. Ik zal alvast eindelijk mijn langverwachte website maken en een programma schrijven. De rest zal vermaak worden :D
^ Reactie #11 geschreven door StOosh op maandag 14 juni 2010 om 19:06:32.
StOosh's avatar
ja, 't is bijna grote vakantie... oef! ;)
^ Reactie #12 geschreven door Simon op maandag 14 juni 2010 om 19:21:43.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
Om even terug te komen op de website. Ik vind het ook wat vreemd dat de website telkens verspringt als je op een andere pagina bent. De content staat nooit op dezelfde plaats. Het menu is ook niet altijd even groot.

Dixit

Dixit SMG op 14/06/2010 17:45:02:
Nu is het immers gewoon: Gooi elk element in een eigen div en bepaald de positie, grootte,... van die div in je stylesheet. Wil je je menu plots rechts hebben ipv links is het kinderspel om dat te wijzigen in je CSS.

Met HTML5 wordt het nog simpeler met onder meer een header,footer,nav,article,...-tag in HTML zelf. Alleen jammer dat IE deze pas vanaf versie 9 ondersteunt. Het wordt dus nog enkele jaren wachten vooraleer we ze kunnen gebruiken. (Wat zeer jammer is want HTML5 en CSS3 zijn echt nice!)

Randinformatie

Mijn lijstje: ik hou het bij HTML5 en CSS3 en daarmee mijn website wat opfrissen. Daar zal ik me wel even mee kunnen bezighouden :).
^ Reactie #13 geschreven door SMG op maandag 14 juni 2010 om 19:28:58.
SMG's avatar
Moderator
De nieuwe dingen in CSS3 spreken mij vooral aan. De afronding van scherpe raden staat hoog op mijn verlanglijstje. Nu moet je dat vaak met afbeeldingen of JavaScript wat een ware nachtmerrie is.

Maar inderdaad, IE9 laat lang op zich wachten. Als je kijkt naar Opera en Chrome dan gaat die ontwikkeling waanzinnig snel vooruit. Bij IE (en ook een beetje bij Firefox heb ik de laatste tijd het gevoel) loopt dat traag. Als je dan nog eens moet rekenen op al die mensen die nog moeten overstappen van IE6 naar IE8 dan is het een ware ramp. Ook spijtig dat IE9 meer dan waarschijnlijk niet op WinXP zal komen.
Natuurlijk wel zitten nu wel in een grote overgang. De nieuwe CSS en HTML5 (waarvan de specificaties eigenlijk nog niet definitief zijn) staan voor de deur.
^ Reactie #14 geschreven door SMG op maandag 28 juni 2010 om 21:39:45.
SMG's avatar
Moderator

Opmerking van de crew

Eén of meerdere berichten werden thuisgebracht in een nieuw onderwerp zodoende alles overzichtelijk te houden. Dat nieuwe onderwerp kan je hier terugvinden.
SMG
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen