Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Ubuntu-installatie

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Pierken op vrijdag 11 juni 2010 om 18:28:12.
Pierken heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 94
Hallo daar. Ik heb al een aantal keer via een iso-image Ubuntu geproefdraaid en ben danig gecharmeerd. Ik zou graag Ubuntu installeren naast Windows 7 (waarop ik bij het opstarten kan kiezen tussen Windows 7 en Ubuntu). Op mijn interne harde schijf staan drie partities, nl. de c-drive met daarop Windows 7 + programma's (27 GB vrij); op de e-drive staan mijn foto's, muziek, documenten en video's (170 GB vrij) en de d-drive is de recovery. Hoe ga ik best tewerk? En is Wubi te overwegen?
^ Reactie #1 geschreven door SMG op vrijdag 11 juni 2010 om 19:49:46.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Je kan Wubi overwegen, maar als je echt wilt gaan overstappen naar Ubuntu (of het toch vaak wilt gaan gebruiken) is het toch aangeraden het zonder Wubi te gebruiken. Wubi is eigenlijk als bedoeling om men gewoon te geraken aan Ubuntu voordat je de uiteindelijke installatie ervan doet. Gebruikers zijn nogal bang van het woord formatteren en dan woordje alleen is voor veel mensen al een brug te ver. Bij Wubi komt die handeling zelfs al niet bij te pas.

Het beste wat je doet (naar mijn mening) is een lege ruimte aanmaken op de harde schijf (ongepartitioneerd). Dit kan je in Windows 7 doen, maar met de Live cd van Ubuntu.
Je beslist dus in eerste instantie van waar je de schijfruimte wilt afsnoepen en dan ga je die ruimte ook daadwerkelijk wegnemen. Zoals al gezegd doe je dat via Windows 7 of Ubuntu zelf. In Ubuntu heb je in het System menu -> Administration een programma genaamd Gparted. Met dit programma kan je een huidige partitie verkleinen.
Eens dit gedaan is kan je de installatie begin. Bij de keuze in partities heb je vervolgens een optie 'Use largest continuous free space'. Aangezien jij zelf die vrij ruimte aangemaakt hebt weet je dus perfect waar Ubuntu zal ge´nstalleerd worden en hier ook niet buiten zal gaan.
Hoeveel ruimte je aan Ubuntu geeft is je eigen wens. Als je het intensief gaat gebruiken zal je toch zeker moeten rekenen op 20GB. Voordeel is natuurlijk wal dat je al een partitie hebt met je documenten, dus dat zal je waarschijnlijk ook daarop laten staan. Zo kan je immers makkelijk bestanden uitwisselen tussen Windows en Linux.

Als er iets onduidelijk is, vraag het dan ipv meteen een actie te ondernemen. Een foute actie kan leiden tot verlies van gegevens.
^ Reactie #2 geschreven door Pierken op vrijdag 11 juni 2010 om 23:12:36.
Terug van weggeweest. Via de live-cd - zoals door jullie aanbevolen - een 40 GB vrije ruimte weggenomen van de e-drive. Geen probleem. Ubuntu ge´nstalleerd, maar toen ik Ubuntu wilde toewijzen aan die vrije ruimte moest ik naar de geavanceerde opties en dat was voor mij onbekend terrein. Moest ik daar kiezen tussen verschillende bestandssystemen en opties zoals /root e.d. Ben dan maar weer naar het vorige venster gegaan en gekozen om te installeren op de grootste aaneengesloten ruimte. Voor de rest geen problemen. Na installatie bleek dat Ubuntu wel degelijk op die ruimte stond die ik er voorheen voor vrij gemaakt had. Ikke erg tevreden.

In Ubuntu zelf werkt alles naar behoren wat aangesloten was: muis, toetsenbord, beeldscherm, internet. Ga nu rustig alle mogelijkheden (!) verkennen...

Ik zit nu al terug in Windows (ik kan bij het opstarten kiezen of ik Ubuntu of Windows wil) en wou graag SMG (en eventueel anderen) danken voor hun bijdrage in dit (voorlopige...) succesverhaal.

Pierken
^ Reactie #3 geschreven door Kilian op vrijdag 11 juni 2010 om 23:49:24.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
Als je nog eens tijd hebt moet je het volgende eens overlopen: http://sites.google.com/site/computertip/
Door die stappen te volgen zorg je ervoor dat je bv. de meeste media bestanden kan afspelen en je vind er bovendien nog een aantal tips.
^ Reactie #4 geschreven door Pierken op maandag 14 juni 2010 om 21:33:05.
Hallo beste forumleden.

Voorlopig ben ik nog altijd enthousiast over de gang van zaken in Ubuntu. Opstarten en afsluiten gaat vliegensvlug en het schakelen tussen Windows en Ubuntu verloopt vlot. Omdat ik op Windows al een aantal openbronprogramma's gebruikte (RSSOwl, KeePass, e.d.) en ik die nu kan gebruiken in Ubuntu, voel ik me er al helemaal thuis.

Toch een paar vraagjes:
1. In het e-mailprogramma Evolution ontvang ik mijn mails, maar waar normaal een afbeelding staat, staat nu een soort verbod-teken. Hoe krijg ik die inhoud alsnog te zien?
2. Ik werk met een draadloze internetverbinding. Maar het signaal is niet je dat. In Windows gebruik ik een netwerkadapter die aangesloten is via USB en zie ik dat er signaaloverdracht is via het verklikkerlichtje. In Ubuntu blijft het lichtje gedoofd. Hoe krijg ik die adapter aan de praat?

Voor de rest niets dan lof.

Groetjes, Pierken.
^ Reactie #5 geschreven door SMG op maandag 14 juni 2010 om 22:07:07.
SMG's avatar
Moderator
1. dat is uit veiligheidsoverwegingen zo. Via afbeeldingen zou de verzender kunnen zien of jij die mail leest of niet. Dit kan dus een gevaar zijn voor bv spam redenen.
In Evolution heb je 3 opties nl: nooit afbeeldingen van het internet laden (staat dus standaard aan), enkel afbeeldingen laden van contacten en als laatst altijd de afbeeldingen laden.
Persoonlijk vind ik dit best wel spijtig. In de meeste email clients kan je bij elke mail afzonderlijk kiezen om de afbeeldingen te laden voor die mail. Bij Evolution dus niet. Je kan dus kiezen tussen die 3 opties in het Edit -> preferences venster. screenshot
Je kan natuurlijk kiezen voor die laatste optie maar die is zeer onveilig! Je zou ook Evolution achterwegen kunnen laten en gebruik maken van Thunderbird. Die zal je dit probleem niet geven.

2. Werkt de draadloze USB netwerkkaart of doet ie gewoon niets? Kan immers goed zijn dat er geen drivers voor zijn.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 8.91 % door SMG op maandag 14 juni 2010 om 22:16:46.
^ Reactie #6 geschreven door Pierken op zondag 20 juni 2010 om 12:42:01.
Hallo forumleden. Hieronder nog een tweetal vraagjes i.v.m. Ubuntu:

1.Bij zowel opstarten met Ubuntu als met Windows en ik mij wil aanmelden, moet ik telkens op mijn toetsenbord NumLock activeren (paswoord bestaat zowel uit letters, tekens als cijfers). In Ubuntu vond ik een toepassing (numlockx genaamd) en dit heb ik dan ook via Synaptic ge´nstalleerd. Omdat dit geen zoden aan de dijk bracht, heb ik de toepassing bij mijn opstartprogramma's gezet. Althans, dat probeer ik. Na het bewuste programma een naam gegeven te hebben moet ik bij Opdracht bladeren naar die toepassing, maar dat vind ik nergens. By the way: waar staan de ge´nstalleerde programma's trouwens?
2.In toepassingen zoals OpenOffice en vele andere heb ik een goede schermweergave. Maar op websites is het beeld (van kleinere letters) niet je dat. Kan ik daar een mouw aan passen?

Dank voor de te nemen moeite.
Groetjes, Pierken

PS: voor mijn USB-netwerkadapter bestaat geen Linux-driver evenals voor mijn scanner. Jammer, maar is niet de schuld van Ubuntu.
^ Reactie #7 geschreven door thekid op zondag 20 juni 2010 om 12:59:07.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
1. zie hier

https://help.ubuntu.com/community/NumLock

2. Microsoft Core Fonts installeren :)

voor de ps, in de saturn vind ge nstickskes van 15 €, ben je direct wireless met je pc :) (type tp link ofzoiets)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #8 geschreven door SMG op zondag 20 juni 2010 om 14:33:37.
SMG's avatar
Moderator
Voor die fonts: sudo apt-get install msttcorefonts
Zal automatisch de fonts gaan vervagen van de browser (moet je dus niets voor doen tenzij die lijn invullen in de terminal).
^ Reactie #9 geschreven door Wheeldigger op zondag 20 juni 2010 om 15:06:40.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator

Dixit

Dixit SMG op 20/06/2010 14:33:37:
Zal automatisch de fonts gaan vervagen van de browser

SMG bedoelt vervangen, anders heeft Pierken er ook weinig aan ;)
^ Reactie #10 geschreven door SMG op zondag 20 juni 2010 om 15:48:52.
SMG's avatar
Moderator
Inderdaad, het is vervangen ;)
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen