Multidesk.be » Forums » Video- en 3D-kaarten » GPU overhitting en vastlopende driver

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Vincent85 op donderdag 6 mei 2010 om 14:42:04.
Vincent85's avatar
Multiviteit: 3
Hey iedereen,

Sindskort heb ik problemen met mijn NVIDIA 9800GTX videokaart. Na 1,5 jaar met volle tevredenheid (en geen enkel probleem) mijn nieuwe computer gebruikt te hebben krijg ik plotseling problemen.

Het scherm werd (in games/films) plotseling overal groen en liep vast. Eerst gebeurde dit eens per week maar op een gegeven moment werd het een dagelijks probleem. Dit kwam 99% zeker door overheating. Na wat overleg met vrienden die er iets meer verstand van hebben heb ik met RivaTuner de fanspeed opgehoogt om zo dit overheating probleem op te lossen. Dit werkte eerst prima, mijn card ging van 70-80 graden naar 55 op 75% fanspeed.

Inmiddels heb ik er een nieuw probleem bij, ik krijg continue 'beeldschermstuurprogramma werkt niet meer en is hersteld' errors, zelfs gewoon op het bureaublad of tijdens surfen. Dan ben ik dus nog niet eens ingame. Mijn vraag is dan ook of door het overheating probleem dat een paar weken bestond mijn card zo beschadigd is dat dit het gevolg is, en ik hem het beste kan vervangen.

Mijn computer:

Intel DP35DP moederbord
QuadCore 6600, 2.4 Ghz
4MB RAM
Windows Vista 32bit
Nvidia 9800GTX videocard.

Er zit ook een zwaardere voeding in dan gebruikelijk is, dit werd mij destijds aangeraden vanwege juist de videocard.

En voor de volledigheid, drivers vernieuwen, verwijderen en herinstalleren, videocard verwijderen en opnieuw installeren, computer schoongemaakt etc heb ik allemaal al gedaan.

Opmerking van de crew

Meeste mensen zoeken hier advies dus dat als titel gebruiken is niet echt duidelijk, vandaar de nieuwe titel aan je onderwerp ;)
SMG
^ Reactie #1 geschreven door joke op donderdag 6 mei 2010 om 15:07:52.
joke's avatar
Multiviteit: 2669
Morgen wordt het beter.
Hey Vincent,

Je moet niet alleen je pc en iik de grafischekaart proper houden (=stof verwijderen) Maar je moet ook controleren of de ventilators ook wel draaien. Is die vast gelopen dan helpen al die extra programma's ook niet.

En als je dan toch voor Mister Proper gaat spelen doe dan de voeding ook open dat je ook aan die ventilator kunt.

Joke

Dochters, tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel
^ Reactie #2 geschreven door Vincent85 op donderdag 6 mei 2010 om 16:24:20.
Vincent85's avatar
Multiviteit: 3
Om andere oorzaken uit te sluiten heb ik je tip opgevolgd, voeding open gemaakt en ventilator helemaal schoongemaakt. Ventilatoren draaien allemaal, GPU zat rustig op 48 graden na opstarten, en toch crasht ie binnen een paar minuten ingame.
^ Reactie #3 geschreven door een gast op donderdag 6 mei 2010 om 17:04:40.
1, 5 jaar = garantie dus even contact opnemen met de fabrikant?
^ Reactie #4 geschreven door een gast op donderdag 3 juni 2010 om 19:44:36.
hee...

je moet je ventilator schoonmaken,en dan ook even afmonteren..echt makkelijk karweitje..3 schroefjes...en tussen de koelvinnetjes even met een borsteltje van een scheerapparaat schoonmaken...en dan voorzichtig uitzuigen...
officieel mag het niet binnen de garantie van acer,maar het moet wel elke 2 maanden even gebeuren...
een haar met beetje vet laat je temperatuur al oplopen...
en niet vergeten,elke laptop heeft aan de onderkant een stofzuigertje...
als acer het goed zou doen,zouden ze met afneembaar klepje van 1 euro en een borsteltje van 50 cent en een beschrijving veel problemen kunnen voorkomen...
en afblijven van die spuitbussen met perslucht...er komt niet alleen lucht uit namelijk..
^ Reactie #5 geschreven door Fred31 op donderdag 3 juni 2010 om 21:28:51.
Fred31's avatar
Multiviteit: 2519
"en niet vergeten,elke laptop heeft aan de onderkant een stofzuigertje..."

LOL!!!

dat is geen stofzuigertje!! is voor de warmte binnenin af te voeren naar de zijkant van laptop.

en trouwens, "zomaar" demonteren van fans is met voorzichtigheid te behandelen!!
vooral die van de CPU, omdat er een zeer dun laagje koel pasta is op aangebracht.
Eens eraf gehaald MOET je nieuwe aanbrengen!

Mvg
Fred
Thermaltake Armor Silver(Big Tower), Power Supply-Antec Earthwatts 650 W, Mobo ASUSMaximus HERO VII 16GB DDR3 ram, Intel i7 QUAD-CPU 4,6GHz overcl , Gigabyte HD6950-2GB GDDR5,Watercooling RESERATOR 1,
Win10 64bit pro. Laptop TOSHIBA Satellite L775-1
^ Reactie #6 geschreven door een gast op donderdag 3 juni 2010 om 22:18:50.
hee fred....dat ventilatorretje zuigt geen stof aan?...volgens jou?
en in de acer zit er maar eentje...en de pasta zit aan de heatsink..

je kent blijkbaar de aspire niet
^ Reactie #7 geschreven door Wheeldigger op vrijdag 4 juni 2010 om 00:34:16.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator

Dixit

Dixit Fred31 op 03/06/2010 21:28:51:

"en niet vergeten,elke laptop heeft aan de onderkant een stofzuigertje..."

dat is geen stofzuigertje!! is voor de warmte binnenin af te voeren naar de zijkant van laptop.

Jawel, de lucht die naar buiten verplaatst wordt komt ergens vandaan, en dat is... (tromgeroffel) buiten ;)

De koelpasta is enkel nodig van de vin van de CPU en/of GPU.
Dat is ook alleen als je het hele koelblok verwijdert.
^ Reactie #8 geschreven door Fred31 op vrijdag 4 juni 2010 om 00:35:01.
Fred31's avatar
Multiviteit: 2519
tuurlijk zit die pasta aan de heatsink MAAR het is juist die pasta dat de warmte van de CPU overbrengt NAAR de heatsink.

en ja, als je natuurlijk op een plaats bent waar er veel stof ligt,dat spreekt toch voor zich,niet? of als je je tafel niet eerst afkuist voor je uw laptop erop zet.

Trouwens ,aspire of een ander merk, dat maakt allemaal niet uit want het is 1 en dezelfde principe ;)

Mvg
Fred
Thermaltake Armor Silver(Big Tower), Power Supply-Antec Earthwatts 650 W, Mobo ASUSMaximus HERO VII 16GB DDR3 ram, Intel i7 QUAD-CPU 4,6GHz overcl , Gigabyte HD6950-2GB GDDR5,Watercooling RESERATOR 1,
Win10 64bit pro. Laptop TOSHIBA Satellite L775-1
^ Reactie #9 geschreven door een gast op vrijdag 4 juni 2010 om 09:49:36.
een afneembaar klepje van 1 euro..
een borsteltje van 1 euro.
een goede beschrijving ,
als laptopverkopers nou eens die 3 dingen in de doos erbij deden.

nu mag je vaak 2 of 3 jaar dat ding niet schoonmaken...

het voorkomt haperige videoos en krakerige ventilatoren...en maar denken dat het aan Vista ligt als je laptop stroperig gaat werken
^ Reactie #10 geschreven door Dreams op vrijdag 4 juni 2010 om 13:48:15.
Dreams' avatar
Multiviteit: 3479
In Search of Sunrise...
Is het nu een pc of een laptop dat we het hier over hebben...? In ieder geval Vincent, stopt je kaart is in een andere pc, als je vrienden iets of wat van pc's kennen weten die zeker wel hoe dat die je die video kaart kan transporteren naar een andere pc. En zie dan wat er gebeurt, als je het mij vraagt is je kaart nog niet kapot. Als je geluk hebt natuurlijk :p
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.8 % door Dreams op vrijdag 4 juni 2010 om 13:49:02.
WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure
^ Reactie #11 geschreven door een gast op vrijdag 4 juni 2010 om 19:20:37.
een goeie kaart stopt sowieso met werken als je hem probeert te bakken als een ei....
krijg je een mooi kleuren scherm,of helemaal niks.....

^ Reactie #12 geschreven door een gast op zaterdag 5 juni 2010 om 12:09:37.
hoe meer ik het opzoek op internet....hoe meer ik denk aan me ouwe versterker...die had een groot blok met koelribben....ken niet alle laptops,maar mijn aspire heeft het ook....een minuscuul klein blokje met koelribben...lucht zuiger...hoe kleiner de gleufjes,hoe sneller de lucht stroomt...maar ook hoe eerder het dicht gaat zitten...
als alle gleufjes geblokkeerd zijn,moet de ventilator het helemaal alleen trekken...

een spuitbus met druklucht verplaatst het probleem...een perfect borsteltje is het borsteltje voor de mesjes van een scheerapparaat...zelfde princiepe..kleine plaatjes metaal naast elkaar...en dan stofzuigen...niet blazen...

het grootste probleem is dat je het niet merkt of ziet...je ventilator gaat wat meer werken,of je koopt een onderzet extra ventilator...what ever...terwijl het echte probleem in 2 minuten is opgelosd...

elke keer als ik het koelribben blokje schoonmaak,is het alsof je weer een nieuwe laptop hebt...ventilator slaat haast niet meer aan...temperatuur veel lager...films lopen weer alsof je t.v. kijkt...

heb vele you tubes gekeken...acer gebruiksaanzijzingen...andere laptops ook..
veel gedoe met spuitbussen,pasta vervangen,en nog meer ander onheil...

ik geloof niet dat fabrikanten er belang bij hebben om je laptop weer als nieuw te horen en zien werken...
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen