Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » SmoothWall Express

• Pagina
  • [1]
  • 2
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door suomy op zaterdag 24 april 2010 om 11:07:38.
suomy heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 196
Hallo

Binnenkort organiseer ik samen met een vriend een lan-party en we zijn op dit moment bezig met de server te configureren. Dit wilden we met Smoothwall doen om downloaden en spelletjes die teveel bandbreedte afnemen tegen te houden door middel van de poorten te blockeren.

De smoothwall zou op een pentium 3, 512mb ge´nstalleerd worden (wat zeker moet lukken) maar dan zit ik met een probleem. Ik kan hem volledig installeren, dus ik steek je cd-rom erin hij installeerd ik configureer mijn netwerkkaarten en dan zegt de computer. "Haal nu je cd eruit en start opnieuw op".
Ik haal deze er dus en uit start opnieuw op maar dan start hij niet meer op en komt er de foutmelding "Disc Boot Failieur".

Weten jullie soms hoe ik dit kan verhelpen?

Alvast bedankt
Diego Slegtinck
^ Reactie #1 geschreven door thekid op zaterdag 24 april 2010 om 13:34:04.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
vermoedelijk zal je grub niet correct ge´nstalleerd zijn, of wordt je partitie niet gezien als een boot partitie waardoor ie de opstart partitie niet kan vinden

Ook hebben sommige oudere pc's nog problemen indien de boot partitie (de eerste partitie) een bepaald aantal cylinders overschrijft (ik dacht dat dit een LHA probleem was, maar ben het niet zeker)

je kan dit wel oplossen door de bootpartitie (/boot) kleiner te maken (100MB is normaal voldoende) en dan daarachter een extended partitie te hebben die dan opgedeeld is in 1GB swap en de rest voor je / partitie

het hangt er dus een beetje vanaf hoe je het ge´nstalleerd hebt

je kan eventueel eens Supergrub erbij nemen om te kijken of je er wel mee kan booten of niet ;)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door suomy op zondag 25 april 2010 om 18:56:18.
bedankt voor je antwoord maar dat klinkt nogal redelijk ingewikkeld ben niet zo'n linux man :p

Maar heb nog een 2e computer waar een dual core inzit, ik heb hem daar eens probere opzetten maar daar kom ik nog minder ver. Als hij boot dan krijg ik het opstartscherm van Smoothwall waarbij ik vervolgens op return moet drukken en dan vraagt hij om een cd-rom in te steken, die cd zit dus in de drive en wanneer ik op "ok" druk loopt hij niet verder ...
^ Reactie #3 geschreven door thekid op zondag 25 april 2010 om 21:54:09.
thekid's avatar
Moderator
mja, je kan natuurlijk eventueel wel de smoothwall virtueel laten runnen :)

ik wil anders wel eens proberen deze linux virtueel te installeren

probeer jij anders eens de linux opnieuw te installeren, en daarbij op volgende dingen te letten:
- herpartitioneer manueel tijdens de installatie, verwijder alle partities en creŰer volgende nieuwe partities:
# 1 primaire partitie van 100 MB met boot point /boot, dat mag EXT2 zijn
# 1 extended partitie, de grootte van de rest van de hard disk
# 1 secundaire partitie in de extended partitie, boot point / met EXT3 partitie (mag EXT2 ook, maar EXT3 helpt iets beter uw data te beschermen), de grootte is bijna alles van de harde schijf, maar min 1024 MB voor uw swap partitie
# 1 swap partitie van 1024 MB (1GB) (deze behoeft ook geen mountpoint meer)

- installeer dan de smoothwall op de / partitie

volgens dat ik op de faq gezien hebt, gebruikt smoothwall LILO als boot systeem, die heeft inderdaad het probleem met primaire partities die te groot zijn op oudere pc's

in de faq heb ik ook uw boot probleem hetvolgende gevonden

Dixit

Q. After installing SmoothWall when LILO loads I get a screen with
Code:
L 99 99 99 99 99 99
repeated multiple times and SmoothWall won't boot. What does that mean?
A. This is a LILO error code. It most likely means your hard drive is not jumpered as primary master and/or not set to LBA in the BIOS.

komt dit overeen met uw probleem?

------------------
verder, die 2de pc, wat is er daar aangesloten van hardware. volgens de faq mag je maximaal 1 HDD gebruiken en 1 optische drive (CD/DVD speler/writer). Dat ie niet meer installeert kan misschien daarmee te maken hebben

en voor de rest, probeer anders eens mee te lezen op de FAQ, 4 ogen zien meer dan 2 en uiteindelijk heb jij de machine bij u staan die niet meer werkt :) Vind je een overeenkomende foutmelding, dan kunnen we deze samen verhelpen ;))

http://community.smoothwall.org/forum/viewtopic.php?t=25169
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door suomy op zondag 25 april 2010 om 21:56:34.
ok bedankt ik zal het meteen proberen!!! Dit is de opdracht voor mijn eindwerk die tegen vrijdag moet klaar zijn omdat dan de lan-party plaats vindt ^^.

Neen de error die ik krijg is tijdens het laden van de bios en dan komt er gewoon een zwart scherm met de error "Disc Boot failieur".

groetjes Diego
^ Reactie #5 geschreven door thekid op maandag 26 april 2010 om 19:36:04.
thekid's avatar
Moderator
Hey Diego, werkt het nu met mijn bovenstaande instellingen, of heb je iets anders teruggevonden in de FAQ?
^ Reactie #6 geschreven door suomy op maandag 26 april 2010 om 19:38:24.
neen lukt niet echt maar ik ga hem op mijn beter server installeren met 4gb ram en een dual core, daar zal ik hem met vmware virtueel draaien en daarnaast dan nog een server.

Het zal wel nog prutsen worden om al de videokaarten erin te configureren want ben een echte linux leek :p

Zal vanavond nog laten weten hoever ik geraakt ben.

Groeten
Diego
^ Reactie #7 geschreven door thekid op maandag 26 april 2010 om 20:00:30.
thekid's avatar
Moderator
niet teveel werk doen, hÚ ;)

http://www.smoothwall.org/get/get-a-virtual-smoothwall/

over je andere (oudere) pc

ben je zeker dat daar maar maximaal 1 hdd in zit en maximaal 1 cdrom/dvd speler? Ben je er ook zeker van dat de jumpers ingesteld zijn welke master en welke slave is, of staat deze op Cable Select (dit moet blijkbaar goed staan volgens dat ik de faq lees)
^ Reactie #8 geschreven door suomy op maandag 26 april 2010 om 20:19:11.
ow dat is leuk om te zien, heb hem direct binnen gehaald en zal het meteen testen.

euhm, de andere pc zal ik ook eens kijken ik dacht dat ik geen master of slave had aangeduid :)
^ Reactie #9 geschreven door thekid op maandag 26 april 2010 om 20:29:30.
thekid's avatar
Moderator
ik ben hem ier net eens als virtueel systeem aan het installeren (via virtualbox dan)

ben eens curieus wat ie uitsteekt zo vers ge´nstalleerd :)

*edit*

na de installatie werkte deze perfect bij mij
kweet echter niet wat de configuratie van deze linux moet zijn, dus de web interface werkte nog niet, maar ik kon hem wel perfect booten en erop inloggen
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 42.13 % door thekid op maandag 26 april 2010 om 20:36:23.
^ Reactie #10 geschreven door suomy op maandag 26 april 2010 om 20:45:30.
Het is de bedoeling verschillende games en allerlei sites te blocken door de poorten dicht te zetten, en ook om downloaden tegen te houden.

Dus eigelijk een soort van router.

grts
^ Reactie #11 geschreven door suomy op maandag 26 april 2010 om 21:41:19.
Hoi

Ik heb de virtual smoothwall laten werken met het linkje die u gezonden had, is hun nu ook mogelijk om via mijn browser te connecteren en deze met een grafische interface te bedienen?

grts
Diego
^ Reactie #12 geschreven door thekid op maandag 26 april 2010 om 22:13:06.
thekid's avatar
Moderator
normaal wel, indien je het een ip adres hebt gegeven die beschikbaar is voor uw host pc, anders zou je eventueel nog routing moeten gebruiken om er te geraken :)

misschien helpt deze

http://www.allthingsgeek.com/gcms/index.php?mod=article&id=16
^ Reactie #13 geschreven door suomy op maandag 26 april 2010 om 23:50:57.
hmmm, ik raak er niet echt aan uit aan de site die je gegevens hebt, de server start in ieder geval al op en ik kan inloggen op de root nu nog mijn ip adressen kunnen goedzetten en kunnen connecteren naar mijn interface.

De ipadressen kan ik niet zelfkiezen omdat het een modem is van een school waarbij hun ipadressen niet mag gewijzigd worden.

grts
Diego
^ Reactie #14 geschreven door thekid op dinsdag 27 april 2010 om 20:08:49.
thekid's avatar
Moderator
maar ie start toch al op, hÚ :D

allesinds, succes dan, over de iprange instellen kan ik weinig meehelpen ;)
^ Reactie #15 geschreven door suomy op dinsdag 27 april 2010 om 21:02:27.
Dat is inderdaad een feit, wel iets raar is dat mijn internet volledig begint te flippen als ik mijn smoothwall opstart (van andere computer) terwijl deze maar in router verbonden staat. :-)
^ Reactie #16 geschreven door thekid op donderdag 29 april 2010 om 20:21:37.
thekid's avatar
Moderator
en, heeft het gelukt voor uw eindwerk van morgen?
^ Reactie #17 geschreven door suomy op donderdag 29 april 2010 om 20:52:20.
wel ik heb de smoothwall opgegeven en heb een Windows applicatie gebruikt, Kerio genaamt, deze werkt nu perfect alles wordt tegengehouden zelfs iets teveel moet een paar poorten openkrijgen maar lukt me voor de moment nog niet.

Je mag zeker ook eens komen kijken hoor xD

http://www.masked-lan.be

Oh juist, ken je toevallig geen programma waarbij je kan zien hoeveel ieder ip adres gedownload/geupload heeft?

grts Diego
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 17.65 % door suomy op donderdag 29 april 2010 om 21:45:36.
^ Reactie #18 geschreven door thekid op donderdag 29 april 2010 om 22:24:23.
thekid's avatar
Moderator
deels, kan wireshark da niet?

http://www.wireshark.org/docs/
^ Reactie #19 geschreven door suomy op vrijdag 30 april 2010 om 09:10:55.
Dit programma heb ik staan maar ben al tijdje aan het zoeken waar en hoe, zal straks eens de manual lezen maar eerst naar de brouwer xD
  • Pagina
  • [1]
  • 2

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen