Multidesk.be » Forums » Debatten en discussies » Windows, Linux, Mac bashing ;)

• Pagina
  • [1]
  • 2
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door SMG op vrijdag 5 maart 2010 om 15:27:31.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Je kan een plugin downloaden waarmee je het nieuwe formaat kan openen en schrijven van office 2000 tot office 2003. Het probleem ligt hier echter aan de plugin zelf, die werkt niet zo goed op zijn systeem. Dus zomaar beginnen bashen is voor niets nodig.
OpenOffice zelf is ook niet bepaald schitterend in de ondersteuning van DOCX bestanden. Meestal maakt die er een mengelmoes van.

We zullen dan verder maar zwijgen over wat Ubuntu allemaal niet ondersteunt (zoals Adobe Flash, AutoCAD, Photoshop, Outlook,...)

Opmerking van de crew

Ik heb je bericht in een nieuw onderwerp geplaatst zodoende alles overzichtelijk te houden. Het originele onderwerp kan je hier terugvinden.
SMG
^ Reactie #1 geschreven door StefDC op vrijdag 5 maart 2010 om 15:46:12.
StefDC's avatar
Multiviteit: 200
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Neen da's waar, en die discussie moet hier niet gevoerd worden.

Ik wilde enkel helpen door onze 'gast'' erop te wijzen dat OpenOfice met docx overweg kan. Ikzelf was er in ieder geval mee geholpen toen ik vorige week de docx ivm een jobaanbod, zonder veel geknoei kon lezen. :D

Toch nog vlug 1 ding over Ubuntu (en familie) : Ik heb minder moeite met de tekortkomingen van een gratis OS, dan met de tekortkomingen (en microsoft-maffia-praktijken) van een betalende windows.
Ik heb momenteel draaiend op mijn pc's WinXP Pro-NL / WinXP Pro-EN / Win7 / Xubuntu / Ubuntu / Kubuntu (en voor de humor PuppyLinux).

Greetzzz,
Stef.
^ Reactie #2 geschreven door thekid op vrijdag 5 maart 2010 om 15:56:40.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
@smg
Adobe flash editor -> adobe's fout
Photoshop -> te openen via Gimp
AutoCad -> te openen met Blender
Outlook -> te importeren via Thunderbird

OpenOffice doet trouwens meestal zijn werk vrij goed, volgens dat het docx formaat zo goed is gespecifieerd is door MS

zo een ubuntu basher gekomen de laatste tijd?? Wie bashed er hier trouwens zonder reden op iets :p :p
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.43 % door thekid op vrijdag 5 maart 2010 om 16:07:36.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #3 geschreven door SMG op vrijdag 5 maart 2010 om 16:09:27.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Als je die discussie niet wilt voeren, waarom dan wel die aanleiding er naar? Je kon ook gewoon zeggen: probeer eens met OpenOffice zonder een stelling boven te halen die niet correct is.
Windows is niet perfect, Linux is niet perfect en Mac is niet perfect.

@thekid: ik Ubuntu basher de laatste tijd? Hij is begonnen :D
Trouwens, alles is de fout van de fabrikant omdat hij het gewoon niet ondersteunt. Maar verder: autocad openen via blender? lijkt me sterk. Blender is een 3D moddeling tool, autocad is een technisch tekenprogramma. Thunderbird kan niet met outlook werken (wel importeren maar dan moet de thunderbird op Windows staan) en kan ook geen exchange aan. Evolution kan wel met het bestandsformaat van outlook en met exchange werken.
^ Reactie #4 geschreven door thekid op vrijdag 5 maart 2010 om 16:22:12.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Juij, nog 1 puntje over, de autocad kan ik mij in vergissen :p

en ja, tal van dingen waar ik je reacties lees die toevallig over linux gaan of over windows vs linux ga je nu resoluut de kar van MS ondersteunen, terwijl je vroeger ook wel een linux user/supporter was. (oa op zdnet, hé). K vind zelfs dat je veel neutraliteit hebt verloren, zie nu, na terechtwijziging ga je plots toch evolution gaan vernoemen :p
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #5 geschreven door SMG op vrijdag 5 maart 2010 om 16:58:49.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ben altijd van mening geweest dat geen OS is voor de modale gebruiken. Zelf ben ik nooit echt voor Windows of Linux geweest, maar wat de mensen zeggen moet correct zijn. Wat StefDC zei over de ondersteuning van DOCX klopt niet dusja :p
Linux gaan suggereren omdat je een DOCX bestandje niet kan openen lijkt mij dan ook een beetje radicaal. Een snotneus ga je toch niet met antibiotica bestrijden.
^ Reactie #6 geschreven door Cdude op vrijdag 5 maart 2010 om 17:20:15.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
some doctors do en voor Linux freaks is Linux een remedie voor zowat alles, de honger in de wereld inclu. :p
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 15.31 % door Cdude op vrijdag 5 maart 2010 om 17:21:04.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #7 geschreven door thekid op vrijdag 5 maart 2010 om 17:34:31.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
juist maar een opmerking cdude
dit geld voor allerhande freaks, niet alleen linux freaks ;) (mac, windows, playstation, xbox, linux, ...)

@SMG
stefDC stelt Openoffice voor, en slechts daarna, in het geval dat ie zou willen de overstap naar linux met een voorgeïnstalleerde openoffice. Toch niks mis mee :p

en ik vind docx best goed werken in OpenOffice, voor zowel xlsx of docx heb ik nog zelden of nooit problemen gehad met een layout, wie weet gebruikte jij een vorige versie van openoffice die docx nog niet zo goed kon smaken?
^ Reactie #8 geschreven door StefDC op vrijdag 5 maart 2010 om 18:25:20.
StefDC's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Tedjuu,

Ik heb hier weer wat in gang gestoken, heb ik de indruk.
Maar jah, eens goed ventileren kan nooit kwaad.

Als iedereen wat beter overeen kwam, dan had ik nu geen 3 bootloaders op mijne PC : Eerst de Grub om te kiezen welke Ubuntu of naar Windows,
daarrna kiezen Win7 of ander Win installaties, en dan uiteindelijk kiezen Win XP NL of Win XP EN. Maar goed da'k Win95 t.e.m. Win Me en 2K en Vista niet heb, of 'k moest een uur vroeger opstaan.

Nu lijk ik hier echt ne Win-hater, terwijl ik momenteel VB.NET en C# aan het studeren ben. Had ik nu echt DE hater geweest, dan had ik dit gestudeerd onder Monodevelop ipv Visual Studio. Maar neen zo ver ga ik niet, 'k zou niet durven, of mss toch ware het niet dat .NET onder Linux eigenlijk absoluut op niks slaat.

Microsoft heeft ook op bizarre manier een goede reden om te bestaan, nl. een hele groep mensen die er de kick aan beleeft om crack versies te produceren.

Peas 2 u all,
Stef
^ Reactie #9 geschreven door SMG op vrijdag 5 maart 2010 om 18:40:51.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit StefDC op 05/03/2010 18:25:20:
Als iedereen wat beter overeen kwam, dan had ik nu geen 3 bootloaders op mijne PC : Eerst de Grub om te kiezen welke Ubuntu of naar Windows,
daarrna kiezen Win7 of ander Win installaties, en dan uiteindelijk kiezen Win XP NL of Win XP EN. Maar goed da'k Win95 t.e.m. Win Me en 2K en Vista niet heb, of 'k moest een uur vroeger opstaan.

Welkom in de wondere wereld van virtualisatie ;)

Ik heb niets tegen zulke debatten, die zijn altijd wel eens leuk om te voeren. Alleen spijtig dat er na zo'n debat nooit iemand van mening verandert :D

@thekid: dat van Openoffice zal ik nog eens testen (heb een berucht word document dat er wel vreselijk lelijk voorkwam). Maar inderdaad, het kan zijn dat het een wat oudere versie was (nu heb ik OpenOffice 2.1 op mijn PC staan). Maar met de Sun plugin voor Word (om ODF te kunnen openen gebruik ik OOo nauwelijks). Zal dus nog eens een upgrade moeten doen, misschien dat mijn mening dan wijzigt (hou je wel op de hoogte (evil))
^ Reactie #10 geschreven door SMG op zaterdag 6 maart 2010 om 17:13:42.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
http://www.multidesk.be/bijlage/da8bad0e5eabfe0a73d817a5ecaf17f8.png
http://www.multidesk.be/bijlage/539c4558d702c9c25752736d1906c41d.jpg

Wat er mis liep?
  1. De paginanummering die ik rechts juist boven het midden had gezet wordt vanboven geplaatst. Lijkt me gewoon iets dat OOo niet kent en dus negeert.
  2. De index is zijn schoonheid kwijt :'(.
  3. In MS Office gaf ik aan dat de eerste pagina een voorblad was dus die pagina nummer moest hij niet meetellen wat OOo wel deed. Lijkt met terug een interpretatie die hij niet kent. Wel spijtig dat ie deze niet kent, lijkt me een beetje belangrijk.
  4. Tekst onder een afbeelding wordt plots in het midden weergegeven. De afbeelding zelf krijgt ook een nieuwe plaats. Lijkt me een slechte interpretatie. De afbeelding gaat ie centreren en de tekst daaronder ook.
  5. De uitleg (het grijze tekstje) bij de afbeelding wordt boven de afbeelding gezet ipv eronder (zoals MS Office doet), maar hier struikel ik niet over :p. Wel is het altijd handig dat die tekst altijd bij de afbeelding hangt wat niet het geval is.

Over het algemeen geen slechte interpretatie. Mijn vorige keer liep het veel slechter af. Daar krijg ik andere font kleuren te zien.

Een print klaar document heb ik dus niet :D Maar ook weten dat een WYSIWYG editor is. Natuurlijk wel positief dat OOo DOCX kan lezen want omgekeerd gaat het niet (tenzij met plugins). De plugin die Microsoft ontwikkelde om ODF te lezen en schrijven was doorgaans zo slecht dat het niet eens de moeite is om te proberen. Dan raad ik iedereen toch wel aan om dit mogelijk te maken met de Sun ODF plugin voor Office. Die werkt stukken beter dan het miskraam van Microsoft :D

Ik werk wel veel liever met MS Office dan met OOo (voor Word en PowerPoint). Prettigere interface, sneller een printklaar document,... Voor Excel gebruik ik echter liever de OOo. De manier hoe het met functies werkt vind ik wat doordachter. Ook heb ik graag een Engelse Office maar voor Excel juist Nederlandstalig (zoek maar eens binormaal verdeling in een Engelse versie :D). Een groot pluspunt in OOo is dat je heel simpel de taal van het programma volledig kan wijzigen. Bij MS Office kan je dat helaas niet.
^ Reactie #11 geschreven door joke op zaterdag 6 maart 2010 om 19:48:31.
joke's avatar
Multiviteit: 2669
Morgen wordt het beter.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit StefDC op 05/03/2010 15:46:12:Ik heb momenteel draaiend op mijn pc's WinXP Pro-NL / WinXP Pro-EN / Win7 / Xubuntu / Ubuntu / Kubuntu (en voor de humor PuppyLinux).

Hoi Stef,

Je kan nu natuurlijk zeggen "Zie eens wat ik allemaal heb!" Dat is even goed een reden.
Maar ik vraag me wel af wat het nut is van al deze OS'n. En waarom zie ik Vista er niet tussen staan?

Joke

Dochters, tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel
^ Reactie #12 geschreven door StOosh op zaterdag 6 maart 2010 om 21:16:59.
StOosh's avatar
Multiviteit: 1526
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
@Joke: Je moet je eerst afvragen of het dualboots zijn of verspreid over meerdere pc's ;)
^ Reactie #13 geschreven door thekid op zaterdag 6 maart 2010 om 21:30:47.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ik heb op mijn laptop ook Vista/Kubuntu/Haiku staan

Vista voor games, Kubuntu voor website ontwikkeling (php/asp.net) en enkele games en zo, en Haiku voor te testen en wat op te ontwikkelen voor zover mijn C++ nog eruit komt :D

op mijnen desktop heb ik Windows XP voor te gamen, windows 7 voor Visual Studio 2010 en directX10/11 spellekes en Kubuntu voor al de rest :), ook nog Haiku om te testen, omdat daar tenminste mijn netwerk werkt onder Haiku, op mijn laptop enkel via de vm, niet native :D

Nu het kan evengoed dat er volgende week wat anders staat, want de release candidate van win7 is afgelopen, en 'k ga eens rondkijken wat er nu gaat opkomen. Ie zou vanaf maart iedere 2u afsluiten, maar aangezien ie nooit echt aangaat in win7 heb ik er nog niet aan gedacht om het te verwijderen :D

Volgende week dan ergens :D
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.3 % door thekid op zaterdag 6 maart 2010 om 21:31:23.
^ Reactie #14 geschreven door joke op zaterdag 6 maart 2010 om 23:11:20.
joke's avatar
Multiviteit: 2669
Morgen wordt het beter.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Verdorie, Stef heeft niet alleen een hele boel verschillende OS'n op zijne pc staan. Hij werkt nu ook al met gasten.

Ik in al mijn argeloosheid hoopte op een antwoord van Stef.

Joke

Dochters, tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel
^ Reactie #15 geschreven door SMG op zondag 7 maart 2010 om 10:40:42.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Kubuntu en ASP.net? Dat werkt toch alleen op een IIS.
^ Reactie #16 geschreven door thekid op zondag 7 maart 2010 om 13:17:56.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
mono, mono-xsp2.0 voor development

draait perfect zonder enige tweaks op een IIS met asp.net 2.0 ;)
^ Reactie #17 geschreven door StefDC op zondag 7 maart 2010 om 16:12:05.
StefDC's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
@ joke en eigenlijk al die dit volgt

even een inventaris :
1. mijn vaste PC (P4):
- WinXP Pro - NL : mijn hoofd OS (mail, internet , het gewone gebruik)
- WinXP Pro - EN : uitsluitend voor cursus(sen) : VB.NET / C# / ...
- Ubuntu : was al jaaaren van plan Linux te leren kennen en leek me een goede start
- Xubuntu : nieuwsgierigheid naar de familieleden van Ubuntu
- Win7 : pas nieuw ter kennismaking, om een lijstje op te maken van de redenen waarom het niet goed is (:P weer eens een discussie in gang steken mss)
2. mijn laptop (Fujitsu Amilo P4):
- WinXP Pro - NL : backup voor vaste PC
- K/X/Ubuntu (recentste en vorige versies) : nieuwsgierigheid / spielerei
- Win7 : was probeersel voor ik Win7 op de vaste PC zet
3. mijn PIII (1000MHz) met maar 256MB RAM :
- WinMe (stond erop toen ik hem vond en laat ik maar staan)
- een aantal pogingen om een Linux variant te doen draaien op het stuk antiek (Ubuntu/Xubuntu/PuppyLinux, nu gaat Lubuntu volgen)
4. mijn ander stuk antiek (Dell Latitude C600 PIII)
- ook diverse probeersels maar de laatste keer zag het scherm helemaal hevig rooskleurig (dat komt door die reclame van Dell op tv)
5. de PC van mijn vriendin (Celeron) : Win XP Home, en daar blijf ik (voorlopig) met mijn pollekes af.

en nu nog de vraag waarom al deze toestanden :
reeds vermeldt : normaal gebruik, cursussen, nieuws-/leergierigheid en spielerei

en het stuk antiek (3) PIII : om te bewijzen dat Quickie met zijn plan om elke gepensionneerde een dure PC met MS-software aan te smeren op geen ballen trekt. Met alle respect voor de ouderen, maar waarom zo een dure PC met MaffiaSoftware en een gratis anti-virus (die na 6 maanden begint te dreigen dat de PC zal ontploffen als er niet betaald wordt). Op mijn oude PIII met Xubuntu kan je evengoed de gazet lezen en sudoku spelen (mijn vader is 81 en leest nog een papieren gazet en speelt sudoku met een potlood en een gommeke). Wie wint er bij da project van Quickie ? Quickie, Microsoft, Telenet ...
Och ja daar begin ik weer, maar tot mijn tevredenheid zit er nog steeds een anarchist in mij.
^ Reactie #18 geschreven door Cdude op zondag 7 maart 2010 om 16:26:19.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
".... Win7 : pas nieuw ter kennismaking, om een lijstje op te maken van de redenen waarom het niet goed is..." Ben ik wel benieuwd naar.
Ik kan er voorlopig weinig nadelen aan vinden.
Ze hebben het eindelijk begrepen. (wtg)

En wat je Quicky opmerking betreft : groot gelijk. In Nederland krijgt men subsidie(een zak geld) en in UK een gratis PC.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 21.72 % door Cdude op zondag 7 maart 2010 om 16:28:08.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #19 geschreven door SMG op zondag 7 maart 2010 om 16:31:03.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het internet voor iedereen van de overheid is inderdaad niet het beste. MS en Telenet/Belgacom varen er wel mee.
Maar je zit dan wel met een ander probleem. De doelgroep kan meestal niet met een computer werken en kent ook niemand dat er iets van kent (anders zou die wel iets beter bedenken dan dat project). Als die persoon dan met een probleem zit kan ie meestal al niet terecht in een PC winkel want die kennen ook niets van Linux. Als digibeet kan je dus echt nergens terecht.

Ik kan perfect op mijn vader zijn laptop Linux installeren want ik weet dat ik hem er met raad en daad bij kan helpen (en hij maakt daar ook bijna iedere week gebruik van). Als ie mij niet had dan zou ie naar collega's gaan en die kennen allemaal geen Linux. Zijn probleem zou dan opgelost moeten worden via internet, maar uit ondervinding zijn die Linux forums voor 'noob' vragen niet altijd even vriendelijk.
Ik heb alvast geen computer meer met Linux, enkel een virtuele machine en 2 servers (die niet thuis staan) waar ik via SSH toegang op heb. Al de rest draait XP of Win7 (vanwege AutoCAD, Flash,...). Misschien dat mijn laptop teruggaat naar Ubuntu, aangezien daar geen MS-only programma's meer op staan. Maar dan zal het toch wel een verdomd goede release moeten zijn, want was wat teleurgesteld met de vorige.
  • Pagina
  • [1]
  • 2
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten