Multidesk.be » Forums » Debatten en discussies » Windows, Linux, Mac bashing ;)

• Pagina
  • <
  • 1
  • [2]
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Reactie #20 geschreven door Cdude op zondag 7 maart 2010 om 17:08:21.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
was wat teleurgesteld met de vorige. ==> Met wat specifiek?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #21 geschreven door SMG op zondag 7 maart 2010 om 17:56:47.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
De combinatie compiz-fuze en diverse programma's (zoals OOo, Virtualbox), de keuze van diverse programma's (zoals XScane), trage firefox, trage flash (wat de trage firefox nog erger maakte), slechte geluidsdrivers, slechte GPU drivers, algemene trage prestaties,...
^ Reactie #22 geschreven door Cdude op zondag 7 maart 2010 om 18:15:37.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
?? Je bent toch niet verplicht dat allemaal mee te installeren? Dat FF traag is, is toch niet schuld van Linux?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #23 geschreven door SMG op zondag 7 maart 2010 om 18:44:11.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het gaat over de standaard ge´nstalleerde programma's, maar dat is wat subjectief. Ik vind de keuze van Gimp, Xsane,... niet altijd de beste keuze. Als ze graag willen dat Ubuntu een gebruiksvriendelijk imago krijgt dan lijkt mij de keuze van simpele software belangrijkere dan dat van de meeste functionaliteiten. Dat ze dus beter een simpel scan programma dan eentje dat de kleurcombinatie en intensiteit kan wijzigen (waar 99% van de gebruikers geen nood aan heeft). Van Gimp hetzelfde: ik moet geen Photoshop alternatief hebben, ik denk dat de meeste mensen al gewoon blij zijn met een programma dat wat formaten aan kan (zoals png, jpg, pdf, ico,...), kan verkleinen, standaard figuurtjes kan toevoegen en andere basis fotobewerking dan een programma waar je een opleiding voor nodig hebt.
Een expert heeft vaak de kennis om die functionelere programma's te installeren waar een beginneling veel meer moeite mee heeft (ook al omdat hij meestal het simpelere alternatief niet kent).

Dat Firefox traag is, is inderdaad niet de schuld van Linux (alhoewel kan wel goed zijn), maar uiteindelijk bepaald dit de gehele ervaring. Op de dual boot XP of Win7 draait Firefox vele malen sneller (vooral sneller reageren) dan op Ubuntu.
Opera draait echter veel sneller op Ubuntu. Iets wat met wat redenatie raar lijkt aangezien Firefox gebruik maakt van GTK (zoals Gnome en dus al opgestart is) terwijl Opera een andere toolkit gebruikt (ik dacht die van KDE).
^ Reactie #24 geschreven door thekid op zondag 7 maart 2010 om 20:17:39.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
en werkte je op dat moment met ext3 of ext4? want in mijn opinie levert het ext4 bestandssysteem een veel betere prestatie dan de ext3 :) Je moet er dan wel genoegen mee nemen dat je momenteel de tools als ext2fs niet meer kunt gebruiken om je linux schijf te openen in windows :)

Verder was ik vroeger ook een fan van Gnome voor de snelheid, maar in de ubuntufamilie heb ik nooit echt van de gnome omgeving gebruik gemaakt, ik vind de Xubuntu stukken beter en intu´tiever en start sneller op, minder geheugen gebruik :) De laatste tijd draai ik wel Kubuntu (alhoewel ik vroeger niet echt voor de KDE omgeving was :)), maar deze kan wel goed overweg met de GAC voor mono terwijl Xubuntu daarmee dan wel weer een beetje problemen had :)

Compiz vind ik leuk, maar da ligt niet aan bij mij op mijn pc's, ik vind dat overdreven bling bling :) Opera draait inderdaad vlot op Ubuntu, alsook de meegeleverde browsers zoals nautilus en epiphany (voor gnome een van de betere, allÚ, vroeger toch), en de konqueror onder KDE (maar die vind ik geen zo'n goeie paginarendering hebben, noch ondersteuning voor web2.0 content (gmail laad daar bvb enkel in klassieke modus))

Ik denk persoonlijk dat als je niks van ervaring hebt, Linux evt iets eenvoudiger aan te leren is, maar vanaf het moment je windows beetje kent, dat linux moeilijker wordt om het te leren. Ik heb al verschillende mensen een eerste pc geleverd met Linux op die dan problemen hebben om met windows te werken erna, ik bedoel, wat je eerst leert kennen blijft je meestal iets beter bij ;)

dat sommige programma's de sand of time overleven (zoals Xsane) is idd iets minder goed te verstaan, maar noem dit nog een overlevering van de vroegere tijd, waar een installatie overeenkwam met alle programma's die je ooit zou nodig hebben en nog veel meer die je nooit zou gebruiken. Als je wat de levensloop van Linux hebt gevolgd kan je alleen maar zeggen dat ze goed bezig zijn.

Ik draai zelfs een hele hoop windowsprogramma's onder Wine in Linux, zonder daar enige moeite voor te moeten doen, enkel installeren via de GUI application installer. Wine is ook een stuk eenvoudiger geworden :) Het gaat de goede kant op, nu zou echter de enorme fragmentatie van distributies beter moeten kunnen samenwerken.

Da laatste is dan het grote ego probleem van de verschillende distributies en hun fans. Het is nog niet genoeg dat mensen linux draaien, nee het moet dan ook nog hun favo distro zijn, of het is niet goed voor sommige linuxfanaten.

en de marketing moet beter, maar ahja, ik ben al blij dat mensen het langzamerhand beginnen te kennen :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #25 geschreven door SMG op zondag 7 maart 2010 om 21:06:11.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ext4. Het starten van Ubuntu was vele malen sneller dan vroeger. Ik had ook geen NTFS partitie meer.

Die ervaring heb ik overigens ook in een review geplaatst op Tweakers.net: http://tweakers.net/productreview/13931/ubuntu-linux.html
^ Reactie #26 geschreven door thekid op maandag 8 maart 2010 om 23:08:35.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ik heb nu nog eens Xubuntu ge´nstalleerd

De 9.10 versie is allesinds stukken beter dan de 9.4, en de xfce heeft al wat eyecandy, makkelijk wifi beheer, start volledig op onder de halve minuut en draait fantastisch lekker :)

het was vroeger mijn favoriet, maar de 9.4 had het ook wat verprutst bij mij. De 9.10 is dan echter wel weer iets anders :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #27 geschreven door StefDC op maandag 5 april 2010 om 18:20:25.
StefDC's avatar
Multiviteit: 200
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
't Is hier al lang stil.

Ondertussen bevalt Win7 me wel, ik schakel geleidelijk over. Nu zou je misschien denken dat ik, wat MS betreft, in een goede bui ben want er wordt niet ge'bash'ed, maar dan ben je verkeerd :P.
Sinds Win 7 op mijn vaste PC staat, toont mijn Win XP me soms een mooi BSOD'tje. Plotseling heeft mijn XP last van de ATI grafische drivers. Zou MaffiaSoft nu echt bij de installatie van Win 7 de andere Win installaties verknoeien ? Of is het dat wat ze bedoelen met de support van Win XP stopzetten ?

Mijn inventaris (zie reactie #17) is met (nog) een laptop uitgebreid. Maar daar heb ik nog serieus wat werk aan, maar als ik hem aan de praat krijg hou ik hem vrij van MS.

@ SMG : je vermeldde 'virtualisatie' om de hele zooi aan bootloaders te vermijden, op welke manier juist ? Ik heb wel al eens gespeeld met VirtualBox. Maar wat dan met het geheugengebruik ?
^ Reactie #28 geschreven door SMG op maandag 5 april 2010 om 19:12:59.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het geheugenverbruik is natuurlijk wel een belangrijk punt. Je draait immers 2 besturingssystemen tegelijk. Al bij al valt dat nog goed mee. Als je bv WinXP virtualiseert en wat optimaliseert dan blijft dat binnen de perken. Mijn virtuele XP doet het met iets meer dan 80MB geheugenverbruik, maar die installatie is wel zeer afgeslankt.
Een standaard installatie van Win2000 draait al op 55MB en Knoppix (wel een oude versie) deed het met 35MB. Ubuntu vraagt standaard 100MB.
Maar neem best het lichtste OS voor wat je taak is. Ik moet enkel virtueel mijn scanner gebruiken (die geen ondersteuning meer heeft gekregen in Win7). ik gebruik dan ook maar Win2000 voor die taak. Ga ook geen Ubuntu virtueel draaien, maar doe het met Debian, die doet het met minder toeters en bellen.

Natuurlijk als je zware programma's gaat beginnen draaien dan zal je virtuele machine automatisch meer verbruiken, maar dat doet elk programma dat je draait op je computer. Het is niet dat Photoshop virtueel veel meer RAM gaat verbruiken dan dat je het gewoon gaat draaien.
Het enige wat je echt kwijt bent aan RAM is dat wat het virtueel besturingssysteem aan het verbruiken is.

Qua prestaties zijn die zeer goed zolang je een wat degelijke CPU hebt en genoeg RAM (ik heb ook 'maar' 2GB). Als ik Vista virtueel ga beginnen draaien zal ik dat ook wel aan mijn geheugenverbruik merken :p
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 13.92 % door SMG op maandag 5 april 2010 om 19:16:47.
^ Reactie #29 geschreven door thekid op donderdag 8 april 2010 om 21:33:31.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik heb nu ondertussen Windows 7 Bussiness N editie op mijn werklaptop gekregen

over het algemeen werkt de pc rap, maar soms heeft de laptop evenveel vertraging bij het opslaan en afsluiten als de nmbs op hun treinroosters (een hele week sporen en slechts vandaag was de trein terug op tijd :D, alle andere treinen hadden vertraging, maar ik had meestal geluk dat mijn aansluitingen ook vertragingen hadden :D)

ben nu ondertussen tegen de verveling op de trein wat bezig met gentoo te testen :) leuk systeem, wel jammer dat het je een halve dag aan installatie kost :D
  • Pagina
  • <
  • 1
  • [2]
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten