Multidesk.be » Forums » Netwerken » Newbie vraag: hoe/welke router plaatsen in Wifi Telenet netwerk ?

• Pagina
  • [1]
  • 2
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door een gast op maandag 22 februari 2010 om 14:08:44.
Hallo,

Ik heb een Telenet ComfortNet abonnement, met Wifi aansluiting (aansluiting voor 1 PC).
Tot nu toe altijd maar 1 pc op aangesloten gehad, maar nu een GSM/PDA met wifi gekocht.
Met mijn GSM/PDA kan ik verbinding maken met mijn wifi netwerk, maar geen verbinding met een server ("service niet beschikbaar")...
Ik begrijp dat dit ligt aan het feit dat ik via ComfortNet slechts een aansluiting heb voor 1 PC/toestel ?
Er zou dan blijkbaar een router tussen moeten om het probleem op te lossen als ik het goed begrijp ?

Hoe installeer je zo'n router in een draadloos netwerk, en welke router zouden jullie aanraden ?

Alvast heel erg bedankt !

Aanvulling

Ah ja, nog wat extra info, indien nodig :)

PC heeft Vista als besturingssysteem, en is aangesloten op het wifi netwerk via een D-link netwerkkaart (USB).

Merci!

Opmerking van de crew

Ik heb je beide berichten even samengevoegd.
SMG
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 11.36 % door SMG op maandag 22 februari 2010 om 14:47:57.
^ Reactie #1 geschreven door SMG op maandag 22 februari 2010 om 15:14:38.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Welke router hangt een beetje af van de afstand die je wilt overbruggen. Een goedkoop type zal goed werken maar is vaak wat minder krachtig als het gaat om de afstand. Je zorgt er natuurlijk wel best voor dat de draadloze router op een centrale plaats staat in huis en niet in de kelder ofzo ;)
Goede routers zijn Linksys, D-Link,... met elk goedkope en dure modellen. Je koopt (aangezien je Telenet hebt) best geen met een ADSL model (aangezien die types wat duurder zijn en je toch niet zal gebruiken).

Met Telenet is het aansluiten van een router zeer simpel. Een router heeft een aantal UTP poorten (hoeveel staat op de doos). Deze poorten tonen aan hoeveel computers je kan aansluiten via een kabel (dus is heeft niets te maken met het aantal draadloze connecties). In jouw geval zal 4 (wat meestal het minst is) voldoende zijn.
Als je de router hebt zal je dus 4+1UTP aansluitingen vinden (+ eventuele USB print poort). Ik zeg 4+1 omdat er 4 poorten bij elkaar zullen staan en eentje een beetje eenzaam verwijdert van de andere. Die eenzame is de WAN poort (staat er meestal ook op). Die poort is bedoeld om aan te sluiten op je modem (dus de kabel die op dit moment nog in je computer zit kan je daarin stoppen). Je computer sluit je vervolgens aan op een van de andere UTP poorten.

In veel gevallen kan je al op internet met de computer, maar mogelijk ook niet. Je zal in dat laatste geval even de handleiding bij moeten nemen. Je moet dan even naar de router surfen (dit is de configuratie van de router). Vaak is het adres 192.168.1.1 maar dit staat altijd in de handleiding! Er zal dan gevraagd worden voor een wachtwoord (dit staat eveneens in de handleiding) maar dit is ook vaak iets standaard zoals admin met wachtwoord admin (maar dit verschilt ook van fabrikant tot fabrikant). Het spreekt voor zich dat je dit best wijzigt zodat kwaadwilligen op je netwerk niet zomaar overal kunnen gaan prutsen ;)
Qua instellingen is het altijd hetzelfde, maar bij iedere router verschilt dit een beetje van hoe je dit wijzigt. Bij Linksys ziet dit er bijvoorbeeld zo uit.
Voor Telenet moet je dit zetten op Automatic configuration DHCP, dan op Save changes zetten en je bent vertrokken.

Het draadloos zou op dit moment ook al moeten werken. Wat de naam is van het netwerk verschil (ook hier) van merk tot merk. Iedere producent plakt zijn eigen naam op de naam van het draadloos netwerk, maar het staat je vrij om dit te wijzigen (wat het wat duidelijker maakt).
Als laatste grote stap is het beveiligen van de draadloze toegang een must! Raadpleeg hiervoor dit artikel.
Je hoeft hiervan niets alles te doen, maar zorg zeker dat je het standaard wachtwoord van de router wijzigt (3.4 in het artikel) en gebruik maakt van encryptie (3.5 in het artikel).

Als er vragen zijn stel ze maar gerust ;)
^ Reactie #2 geschreven door Cdude op maandag 22 februari 2010 om 15:38:33.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
1- "...Het draadloos zou op dit moment ook al moeten werken..."

Een router "is" draadloos. Een router + acces point, wel.

2- "...Je koopt (aangezien je Telenet hebt) best geen met een ADSL model (aangezien die types wat duurder zijn en je toch niet zal gebruiken)...

SMG bedoelt dat je dus geen modem/router koopt. Dus wel een router/AP.

Best ook de WIFI functie van je TN modem afzetten.
Netwerken kunnen elkaar storen. Ook dit doe je met de door SMG uitgelegde procedure.
Vergeet tot slot niet je WPA2(krachtigste encryptie(wtg)) paswoord op te schrijven.
Je bespaart jezelf (en ons ;) ) een boel kopzorgen.

Dixit

“het botnet op zoek gaat naar toestellen met zwakke wachtwoorden, en vervolgens gebruikmaakt van de toestellen die ingesteld zijn om verbinding te maken met de router. Het Chuck Norris-botnet buit ook een kwetsbaarheid uit in bepaalde toestellen van D-Link.

http://www.zdnet.be/news/113124/chuck-norris-valt-routers-aan/

Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 3.4 % door Cdude op maandag 22 februari 2010 om 16:12:29.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #3 geschreven door een gast op maandag 22 februari 2010 om 16:15:19.
Bedankt voor de info ! _O_
Maar het klinkt me nog allemaal wat ingewikkeld in de oren (blush)

Dus de kabel die momenteel van de modem naar het Wireless Access Point loopt koppel ik los, en steek ik in de WAN poort van de router. Dan heb ik een nieuwe kabel nodig tussen de router en het Access Point ? Of is dat net draadloos ?

De modem (Motorola) & het D-link access point staan momenteel in de kelder (signaal tot op 1e verdieping, waar de pc staat, is "redelijk" tot "goed" ( 2 van de 4 blokjes)).

^ Reactie #4 geschreven door Cdude op maandag 22 februari 2010 om 16:27:52.
Cdude's avatar
Neen, router en AP koop je in één apparaat. Dus kabel in WAN poort en klaar.

Kies maar uit :
http://www.routershop.nl/products/router/draadloos-netwerk/
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 11.66 % door Cdude op maandag 22 februari 2010 om 16:28:34.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #5 geschreven door een gast op maandag 22 februari 2010 om 18:22:56.
Duidelijk, bedankt ç
^ Reactie #6 geschreven door een gast op dinsdag 23 februari 2010 om 18:17:43.
Nog een vraagje:
Ik zou eens willen testen of mijn GSM met wifi wel werkt vooraleer een router te kopen.
Ik heb geprobeerd om de modem en WAP een half uur af te koppelen (zodat de PC geen IP adres meer heeft), maar ook hierna kon ik met mijn GSM geen verbinding maken (wel aansluiting op mijn wireless netwerk, geen verbinding met server)...

Dien ik de Modem op een andere manier te resetten, of ligt dit aan iets anders ?

Bedankt alweer!
^ Reactie #7 geschreven door Cdude op dinsdag 23 februari 2010 om 18:32:23.
Cdude's avatar
Misschien is je WIFI standaard beveiligd?

Ga eens ergens heen (free hotspot, werk, vrienden/familie) waar je wel met meerdere op het netwerk kan en test het daar

Als je GSM WIFI functie heeft, zou hij uiteraard moeten werken.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 17.09 % door Cdude op dinsdag 23 februari 2010 om 18:33:26.
^ Reactie #8 geschreven door SMG op dinsdag 23 februari 2010 om 19:33:14.
SMG's avatar
Moderator
Om verder te gaan op Cdude: je kan zoeken naar Telenet hotspot in je buurt: http://www.telenethotspots.be/nl/home.html
Op die netwerken kan je gewoon op (die hebben immers geen beveiliging) en kan je alvast de inlogpagina zien (dit is gewoon een website). Dus: een connectie maken met zo'n hotspot, de browser van je GSM openen en naar een willekeurige website gaan (normaal gezien zou je dan de inlogpagina van Telenet zien, maar als je die ziet is dat een teken dat het werkt).
Of natuurlijk gewoon een draadloos netwerk van vrienden, buren, werk,...

Wel even opmerken dat je via een Telenet hotspot niet kan surfen als je Opera Mini gebruikt. De reden waarom is wat ingewikkeld.
^ Reactie #9 geschreven door Cdude op dinsdag 23 februari 2010 om 19:38:31.
Cdude's avatar
De reden waarom is wat ingewikkeld.

Linkje voor de geïnteresseerden? _O_
^ Reactie #10 geschreven door SMG op dinsdag 23 februari 2010 om 20:12:57.
SMG's avatar
Moderator
Opera Mini comprimeert websites door ze eerst naar de Opera servers te sturen. Dit doet het door gebruik te maken van een proxy. Als je Opera Mini dus opstart zal deze de inlogpagina van Telenet Hotspot via de Opera servers willen sturen maar daar is een internet verbinding voor nodig, maar als je nog niet ingelogd bent heb je nog geen internet en kan Opera Mini die pagina dus niet weergeven ergo je krijgt geen inlogpagina te zien dus zou het in de auteur van dit onderwerp lijken alsof zijn Wifi niet werkt.
Dit heeft dus even geduurd voordat ik dit door had. Op school en Telenet hotspot werkte Opera nooit maar eens ingelogd wel vandaar dus dat ik tot die conclusie kwam :p

Opera Mobile (de betalende variant van Opera's mobiele browser) zou dit dus wel kunnen ;)
^ Reactie #11 geschreven door een gast op woensdag 24 februari 2010 om 10:02:10.
Merci, ik ga eens op zoek naar een hotspot !

Ik heb op de site gezien dat er redelijk veel van die dingen zijn, ik dacht dat er zo maar een paar plaatsen in Vlaanderen waren ;)

Besturingssysteem van de GSM is samsung TouchWiz, dus hopelijk lukt dit...
^ Reactie #12 geschreven door een gast op woensdag 24 februari 2010 om 11:14:05.
Blijkbaar zijn telenet hotspots (bij)betalend voor hun comfortnet klanten :-/

Zal dus ergens anders een draadloos netwerk moeten zien op te sporen om een test te doen...
^ Reactie #13 geschreven door SMG op woensdag 24 februari 2010 om 11:34:48.
SMG's avatar
Moderator
Maar om te controleren of je wifi weldegelijk werkt is zo'n hotspot voldoende hoor (ookal betaal je er niet voor). Gewoon het wifi netwerk selecteren en de browser opstarten van de GSM. Als je dan een telenet pagina kan zien dan werkt het.
^ Reactie #14 geschreven door een gast op woensdag 24 februari 2010 om 13:04:27.
ah aok, wist ik niet :)

Bedankt, ik ga het vanavond proberen _O_
^ Reactie #15 geschreven door een gast op woensdag 24 februari 2010 om 20:10:14.
Verbinding maken met de hotspot is gelukt, daarna kreeg ik een pagina waarin werd gevraagd om een voucher te kopen e.d.

Ik neem aan dat ik dit dus als geslaagd kan beschouwen ?
^ Reactie #16 geschreven door Cdude op woensdag 24 februari 2010 om 20:13:52.
Cdude's avatar
Indedeliedo (ja dus ;)
^ Reactie #17 geschreven door een gast op donderdag 25 februari 2010 om 13:09:13.
Nu maar ergens een routertje op de kop tikken !
^ Reactie #18 geschreven door een gast op dinsdag 2 maart 2010 om 21:02:18.

Dixit

Dixit SMG op 23/02/2010 19:33:14:

Om verder te gaan op Cdude: je kan zoeken naar Telenet hotspot in je buurt: http://www.telenethotspots.be/nl/home.html
Op die netwerken kan je gewoon op (die hebben immers geen beveiliging) en kan je alvast de inlogpagina zien (dit is gewoon een website). Dus: een connectie maken met zo'n hotspot, de browser van je GSM openen en naar een willekeurige website gaan (normaal gezien zou je dan de inlogpagina van Telenet zien, maar als je die ziet is dat een teken dat het werkt).
Of natuurlijk gewoon een draadloos netwerk van vrienden, buren, werk,...

Wel even opmerken dat je via een Telenet hotspot niet kan surfen als je Opera Mini gebruikt. De reden waarom is wat ingewikkeld.

Maar als je met je gsm op een wifi netwerk van telenet gaat komen er dan extra kosten bij of blijft de standaardprijs?
^ Reactie #19 geschreven door Cdude op dinsdag 2 maart 2010 om 21:09:17.
Cdude's avatar
Deze vraag werd reeds beantwoord #12
  • Pagina
  • [1]
  • 2

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen