Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Besturingssysteem

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door DTC op vrijdag 19 februari 2010 om 14:11:48.
DTC's avatar
Multiviteit: 87
Hallo,

Ik zou graag een klein besturingssysteem willen maken met visual basic. Maar zover ik weet is dat met deze programmeertaal niet mogelijk. Daarom dacht ik om eerst zelf een Linux distributie te maken en daar vb op te laten draaien. Mijn vraag is dus of het mogelijk is om vb op Linux te laten draaien.

Groeten

DTC
^ Reactie #1 geschreven door Cdude op vrijdag 19 februari 2010 om 14:27:03.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
Ik zou graag een klein besturingssysteem willen maken met visual basic. ....owkay(drunk)
Heb je ENIGE achtergrond/kennis van programmeren/compileren/Linux/... ?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 28.03 % door Cdude op vrijdag 19 februari 2010 om 14:28:05.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #2 geschreven door thekid op vrijdag 19 februari 2010 om 14:40:36.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
In Visual Basic zal dat niet lukken om een OS te schrijven (visual basic is een interpreted language, dus zolang je geen kernel hebt die uw vb object file kan inlezen kan je er niks mee doen ;))

Deze kernel zal C/C++/Assembler moeten zijn, die dan een vm runtime voor vb zou nodig hebben ;)

Je kan echter wel onder linux een paar varianten van Visual Basic draaien, waaronder de bekendste Gambas is.

Het is niet volledig compatibel met de Visual Basic taal, maar wel een goeie variant.

Je kan echter ook nog de heel oude Qbasic gebruiken, om op DOS een uitbreiding te maken, en deze te starten via de autoexec.bat. Het zal echter moeilijk zijn om er iets deftigs mee te maken (grafische ondersteuning in qbasic is niet je dat). Je kan wel via de qbasic 7 compiler exe's maken die zouden moeten draaien onder DOS. Wil je het testen, dan kan je steeds via DosBox werken, en kan je dus vrij makkelijk ontwikkelen en testen ;) Een Qbasic 7 compiler vind je wel online, echter die is eigenlijk niet gratis beschikbaar (maar genoeg zoeken en het lukt wel ;))
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #3 geschreven door DTC op vrijdag 19 februari 2010 om 14:48:37.
DTC's avatar
Ik heb al heel wat gelezen over besturingssystemen en weet dat dit zeer moeilijk is om zelf te maken. Net daarom dat ik het graag met vb wil maken. Hier heb ik ook een site gevonden die uitlegt hoe je een Linux distributie kan maken: http://www.dedoimedo.com/computers/kiwi.html. Ik weet niet zoveel van Linux maar ik wil het graag beter leren kennen. Met Visual Basic heb ik al wat ervaring. Ik ben heel ge´nteresseerd in programmeertalen en vooral ook in besturingssystemen. Hopelijk kan ik met iets klein beginnen.
^ Reactie #4 geschreven door DTC op vrijdag 19 februari 2010 om 15:03:59.
DTC's avatar
Bedankt thekid!

Maar er is dus geen mogelijkheid om een programma gemaakt met vb express edition te laten draaien op Linux door bijvoorbeeld te werken met visual studio voor Linux?
Ik zal ondertussen ook eens kijken of ik QBasic snel door heb.

Groeten
^ Reactie #5 geschreven door thekid op vrijdag 19 februari 2010 om 15:21:19.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
pasop, als je over de .net talen gaat spreken kan je nog gebruik maken van Mono.net

het steunt op Gtk# & Mono.net implementatie van de .net taal.

Je kan er in ontwikkelen onder MonoDevelop, en ik denk (!!) dat deze ook de VB versie van .net bevat (ik werk echter enkel met de C# kant). De .net is al vrij goed ondersteunt, maar niet alles is ondersteund (er zijn echter niet zoveel tekortkomingen)

http://www.mono-project.com
http://monodevelop.com/

aije een voorbeeldje van een Qbasic progske nodig hebt, kan je altijd eens mijn Tetris spelletje bekijken :) het is met de code :)

en voor QBasic 7
http://www.qbcafe.net/qbc/english/download/compiler/qbasic_compiler.shtml
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 6.41 % door thekid op vrijdag 19 februari 2010 om 15:25:28.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #6 geschreven door DTC op vrijdag 19 februari 2010 om 21:38:35.
DTC's avatar
Zou ik dan een eigen Linux distributie kunnen maken en daar een programma op laten draaien gemaakt met Mono.net als ik het goed door heb? :)
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen