Multidesk.be » Forums » Java » Besturingssysteem Java

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door DTC op vrijdag 5 februari 2010 om 22:17:56.
DTC's avatar
Multiviteit: 87
Ik was aan het surfen op het web en botste onverwachts op deze website: JNode Het is een besturingssysteem gemaakt met java. Ik zou graag ook een besturingssysteem maken maar ik geraak er maar niet uit welke programmeertaal ik daarvoor het best kan leren. Nu is mijn vraag of het inderdaad mogelijk is om een besturingssysteem te maken met java dat kan draaien zonder windows, apple of linux en is dit moeilijk om te leren? Ik dacht altijd dat dit niet mogelijk is met java maar misschien heb ik dit fout gedacht. :)

Groeten

DTC
^ Reactie #1 geschreven door SMG op vrijdag 5 februari 2010 om 23:06:22.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Java is inderdaad geen taal om een besturingssysteem mee op te bouwen (ik wist zelfs ook niet dat het mogelijk was). Java werkt immers via de Java JRE om programma's dat in Java geschreven zijn te kunnen uitvoeren.

Maar zoals ik vermoede is niet het hele systeem in Java geschreven.

Dixit

The project has taken the unique direction of creating all the software in Java itself, with the exception of some assembly language to boot and load the system. The JVM compiler (which normally uses just-in-time compilation) is used to build native binaries out of the core Java code. In this way, nearly the entire system is capable of being written in the Java programming language.
Dus als het systeem opstart is het eerste wat geladen wordt soort van JRE die het OS dan kan laden. Eens je de JRE werkend hebt gekregen is het maar Java toepassingen die hij er op laat uitvoeren. De JRE beheert het geheugen, hardware, beveiligingen,... en dat is eigenlijk wat een besturingssysteem ook doet.
Natuurlijk hij het dat allemaal voor elkaar heeft gekregen is zeer knap gedaan.

Echter ik denk niet dat Java de taal is om een OS te maken :D Je kan natuurlijk wel wat leren van de broncode, maar dan kan je evengoed de broncode van Linux bij de hand nemen.
Een OS zoals Linux wordt geschreven in C, maar meer weet ik daar ook niet over :p Iemand van een universiteit zou je hier misschien bij kunnen helpen. Ik weet dat die als opdracht krijgen om een bootable OS te schrijven in hun vakken programmeren :D

Maar ik zou zeker niet zo ver gaan. Je maakt volgens mij veel beter een goed programma voor een besturingssysteem ipv een OS. Je moet al serieus wat programmeerervaring hebben om een noemenswaardig OS te kunnen schrijven, dan beter een gewoon (Java) programma schrijven dat heel de wereld kan gebruiken.
Maar JNode is zeker wel iets uniek en ik zal het alvast toch eens doorpluizen.
^ Reactie #2 geschreven door Wheeldigger op zaterdag 6 februari 2010 om 10:42:32.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Wat dacht je van Haiku?
^ Reactie #3 geschreven door thekid op zaterdag 6 februari 2010 om 11:38:36.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Dat os ziet er ook intressant uit, als ik eens tijd heb wil ik het eens bekijken :) GUI programma's ontwikkelen onder java is altijd al iets makkelijker geweest voor mij dan onder C++

@DTC
Onder Haiku is alles beschikbaar om er in C++ in te coderen, de broncode van de kernel is ook beschikbaar, en ze zoeken nog developers ;)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door DTC op zaterdag 6 februari 2010 om 22:32:29.
DTC's avatar
Multiviteit: 87
Bedankt voor het interessante antwoord. Ik zou eigenlijk heel graag een besturingssysteem met vb.net maken omdat ik deze taal tamelijk goed onder de knie heb. Maar jammer genoeg kan je daar zomaar geen besturingssysteem mee maken. Daarom dacht ik er aan om eerst een eigen linux distributie te maken en daar dan microsoft framework te laten op draaien (als dit mogelijk is). Ik weet dat een besturingssysteem maken veel kennis en tijd vraagt maar het is een droom die ik maar niet uit mijn hoofd krijg. Het is op dit moment niet echt mijn mijn bedoeling om een groots besturingssysteem te maken zoals windows (onmogelijk) maar eerder iets kleins zoals ms-dos. Later kan ik dat misschien uitbreiden maar dat is nu niet echt belangrijk. Ach ja, dit is eigenlijk meer een vraag voor het linux forum of het .net forum. :)
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen