Multidesk.be » Forums » De lounge » Hauku Alpha Release

• Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door thekid op dinsdag 2 februari 2010 om 20:13:35.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Eventjes melden dat Haiku OS in alpha release is gegaan

daarmee wordt bedoeld dat er vanaf nu een ISO kan afgehaald worden met het Haiku OS en de installatie, en dat deze dus niet meer exclusief vanuit virtualisatiesoftware hoeft gedraaid te worden.

Het OS is licht in gebruik, licht voor het geheugen, en heeft slecht 800 MB nodig (een 2GB is zeker voldoende om applicaties te kunnen bij installeren)

voor de mensen die niet op de hoogte zijn, Haiku OS is een afgeleide van BeOS, en de opensource tegenhanger van Zeta.

BeOS was volgens mij vroeger heel veelbelovend (het kon wel deftig wat :D), maar is falliet gegaan bij de release of na de release van de R5, hebben nog hun best gedaan door het releasen van een de personal edition van BeOS, maar het was te laat.

Haiku OS gaat volgens de principes van dit OS verder, en heeft zeker nog wat testers/fanaten nodig.

links komen er direct aan :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #1 geschreven door thekid op dinsdag 2 februari 2010 om 20:17:32.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
http://www.haiku-os.org/
http://www.zeta-os.com/cms/custom/produkte/index.php
http://en.wikipedia.org/wiki/BeOS
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door thekid op woensdag 3 februari 2010 om 16:36:45.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
en, al mensen zitten testen? :D
^ Reactie #3 geschreven door SMG op woensdag 3 februari 2010 om 17:30:05.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Er zijn 101 verschillende Linux versies en je hebt al zijn trouwe aanhangers. Ik verdoe er mij tijd niet in :p
Volgens mij een van de redenen waarom Linux niet verder dan 2% marktaandeel kan geraken: er zijn er teveel. Als ik in een verfwinkel sta en moet kiezen tussen al die kleuren zou ik zelf niet weten waar te beginnen. Met Linux is dat gewoon hetzelfde. Enkel de kenners zullen weten wat ze moeten nemen.
Het ergste in het hele Linux verhaal is de onderlinge rivaliteit. Als je aan de Debian gebruiker zegt dat je Ubuntu gebruikt dan zal hij je uitlachen. Als je aan een Fedora gebruiker zegt dat je Debian gebruikt lacht die je uit,...
^ Reactie #4 geschreven door thekid op woensdag 3 februari 2010 om 17:43:43.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
meh, beos/haiku is NOT linux!!

Dixit

It has POSIX compatibility and access to a command-line interface through Bash, although internally it is not a Unix-derived operating system.

bron: http://en.wikipedia.org/wiki/BeOS
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 78.02 % door thekid op woensdag 3 februari 2010 om 17:46:02.
^ Reactie #5 geschreven door SMG op woensdag 3 februari 2010 om 17:47:49.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
You have proven my point :p
^ Reactie #6 geschreven door TruTh op woensdag 3 februari 2010 om 17:57:34.
TruTh's avatar
Multiviteit: 773
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Mwah, wil ik wel eens proberen :) *start Virtualbox*

EDIT: Ik zie net dat het met VirtualBox niet zo goed werkt :( *start VMware* (party)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 45.83 % door TruTh op woensdag 3 februari 2010 om 18:06:25.
^ Reactie #7 geschreven door Cdude op woensdag 3 februari 2010 om 18:22:58.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5428
Eat my shorts :)
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

You have proven my point
Great minds think alike. (lol)

Maar bon, Red Hat serverken is toch wel lekker veilig en stabiel. Beetje kennis van command line en er is werk in overvloed. (cheerleader)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #8 geschreven door thekid op woensdag 3 februari 2010 om 22:42:00.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Buiten het feit dat uw punt gebaseerd is op het punt dat het een Linux is ;)

BeOS/Haiku is nu eenmaal geen linux ;) dus klopt de stelling van honderden anderen niet, want er was vroeger maar 1 versie van, nl BeOS, dan enkel Zeta, en nu enkel Haiku

het is momenteel natuurlijk slechts een alfarelease, het is nu nog hoofdzakelijk voor echte testers (die bugreports posten) en voor developers, maar het is en blijft een systeem met potentieel, zeker als het nu wel opensource blijft :)

en om eerlijk te zijn SMG, jij beschrijft daar misschien 2 % van de linux gebruikers, de echte die hard fanaten. Ik ben eerder de gemiddelde, ik werk persoonlijk liever op Linux dan op Windows, besef best dat voor sommige dingen Windows nog steeds nodig is, en beter is, en voor spelletjes is er geen beter plaftform (buiten consoles dan). Er zijn best wat Linux users met een open mind naar andere OS'n :) no worries :D

Nu, Linux is natuurlijk hoofdzakelijk voor de hobbyisten, geen linuxgebruiker die je het zal weerleggen, wij weten best wel dat 90% van de pc gebruikers nog nooit van linux gehoord hadden, en net zoals zoveel andere dingen, ervan horen kan nog, de overstap zelf maken...

Wat mij vooral stoorde aan uw uitspraak was dus:
1/ is al gebruikt in een linux discussie op zdnet, was ongeveer een kopie daarvan :p :p
2/ het is geen linux, er zijn geen 101 versies, vermoedelijk wel 101 en meer verschillende OS'n, maar Haiku/BeOS is iets unieker :D

en ik had niet veel tijd niemeer, anders ging ik ervoor al iets uitgebreider geantwoord hebben :D :D

@Truth:
ja, onder virtualbox kan je geluid activeren met de soundblaster card te kiezen, en het netwerk gebruiken via die intel 1000 PRO emulator (in de settings), normaal ondersteunt vmware het beter
^ Reactie #9 geschreven door Cdude op woensdag 3 februari 2010 om 23:28:07.
Cdude's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Seg Kid maar overtuig me dan eens met argumenten om het te proberen?
Wat is er zo speciaal/anders aan?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #10 geschreven door thekid op donderdag 4 februari 2010 om 10:38:17.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
in den tijd van BeOS 5 was het het krachtigste OS inzake multimedia en audio verwerking, je kon er makkelijk 10 mp3's door elkaar laten spelen en ondertussen een video'tje bekijken en een spelletje erop spelen :)

natuurlijk is dat in de tijd van vandaag niet meer zo speciaal, maar Haiku wil even sterk worden als BeOS (ze hebben nl niet al de code van de originele BeOS code) waardoor ze zelf heel veel hebben moeten herschrijven. Ze doelen er wel op zowel op source als op pakket niveau volledig compatibel te worden met BeOS/Zeta.

Je kan er ook met zoveel virtuele schermen werken als je wilt, kunnen allemaal op een andere resolutie gedraaid worden....

Maar zoals ik zei, het is nu momenteel vooral een alfa release, dus nu hebben ze wat testers nodig die wat programma's installeren, wat met het systeem werken, evt bugs melden.

Het is ook een gratis OS, als dat een extra argument mag zijn :)

en linkje van een developer zo'n 2 jaar terug
http://mobile.osnews.com/story.php/18199/Five-Questions-Axel-Dorfler-Haiku/

waar ze nu eindelijk aan de alfa release zitten :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 9.09 % door thekid op donderdag 4 februari 2010 om 10:46:57.
^ Reactie #11 geschreven door Cdude op donderdag 4 februari 2010 om 11:04:00.
Cdude's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
thanx ...:)
^ Reactie #12 geschreven door TruTh op donderdag 4 februari 2010 om 22:25:22.
TruTh's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik post nu van in Haiku :D Zeer mooi OS, zeker een goed alternatief voor bv Ubuntu. Alleen spijtig dat het nog in de Alpha-fase zit :) Niet zoveel programma's te vinden nu :(

Ik zal het zeker blijven volgen :)

Bijlage: fc3c0aa70d61daee342af762c59ac303.jpeg

Bijlage: c1e81f8698e8a17f122fb0a3a61f64ac.jpeg
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 9.36 % door TruTh op donderdag 4 februari 2010 om 22:35:39.
^ Reactie #13 geschreven door thekid op vrijdag 5 februari 2010 om 01:53:43.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
nice, in vmware of rechtstreekse installatie?

ik ben hier nu de livecd aan het runnen :) de native ondersteuning is vrij goed, ondanks mijn desktop nog zo oud niet is (een jaar oud)

@Truth

al de links gevonden in de bookmarks folder van Bon Echo (BeZillaBrowser)? paar links naar bebits, zetagames, en haikuware :)

't zal misschien wel wat verouderde software zijn :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 34.64 % door thekid op vrijdag 5 februari 2010 om 01:55:43.
^ Reactie #14 geschreven door thekid op vrijdag 5 februari 2010 om 18:01:47.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Voor mensen die ermee werken, en wat meer software willen installeren/downloaden

http://www.haikuware.com/directory/start-download/development/app-installation/synthetic-package-manager
^ Reactie #15 geschreven door TruTh op vrijdag 5 februari 2010 om 19:06:20.
TruTh's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik gebruik VMWare :) Even nog wat experimenteren :P
^ Reactie #16 geschreven door thekid op zaterdag 6 februari 2010 om 11:35:04.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ik heb het ondertussen als gewoon os geinstalleerd naast mijn windows 7 en Ubuntu :) Op mijn desktop gaat allles, buiten de 3D ondersteuning (dus sound/network/2D versnelling)

Om te programmeren zit alles er ook in, veel tutorials beschikbaar om hoe erop te programmeren, welke de regels zijn van het programmeren.

Het is programmeren in C++, maar allÚ, alles is wel beschikbaar om programma's te maken er in :)

@cdude

het was vroeger trouwens een iets bekender multimediaplatform voor video/audio editing :) kwas vergeten dat dit voor u ook een argument kon zijn :)

het os is ook gemaakt om te multitasken :)
^ Reactie #17 geschreven door thekid op zaterdag 20 augustus 2011 om 11:16:06.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Haiku Alpha 3 is launched blijkbaar

'k heb het op een usbstick ge´nstalleerd (8GB stick, 700 voor OS, de rest partitioned voor programma's/docs). Draait goed van de boot af, heb wel nog niet veel getest :)

werkte niet op mijnen netbook :s (het zal misschien wel aan de resolutie gelegen hebben)
^ Reactie #18 geschreven door thekid op zaterdag 20 augustus 2011 om 12:08:28.
thekid's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
ondertussen wat zitten testen

anyboot img geschreven op stick in Windows
geboot van usb met deze image
nieuwe partitie gemaakt op stick (Haiku-> DriveSetup), en haiku daarop ge´nstalleerd (Haiku-> Installer)

nieuwe boot gemaakt en zit direct op de grotere partitie, als test eens een video gestart, geluid en versnelling direct geactiveerd, en de video speelt af zonder probs

enige probleem is dat ik nog op de VESA versnelling zit, maar in tegenstelling tot in linux is deze toch al redelijk performant (moet natuurlijk geen zware 3D spelletjes spelen)

systeem werkt vlot, en voelt perfect aan zoals BeOS vroeger aanvoelde, ga uit nostalgie nog eens Battle Of Wesnoth spelen erop :)
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten