Multidesk.be » Forums » Webdesign & graphics » website maken met 0 ervaring

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Azah op zaterdag 9 januari 2010 om 16:56:35.
Azah's avatar
Multiviteit: 55
Dag allemaal!

Lang geleden dat ik nog ben komen zeuren over mijn pc :-) niet moeilijk, ik heb de vorige in elkaar geklopt :-/ en deze die ik nu heb ziet ook een wit licht in de tunnel...

Maar bon, ik zit met een ander probleem!

Ik moet/wil een website maken, heb een domeinnaam gekocht met hosting ( basispacket voorlopig ) maar ik snap niet hoe ik eraan moet beginnen!!! Ik heb op de grote pc dreamweaver en hier heb ik de proefversie staan.
Als ik mijn website open doe, dan krijg ik deze boodschap: Als je deze pagina ziet na het uploaden van je site, heb je waarschijnlijk geen van de volgende pagina's :

index.htm - index.html - index.php - default.php :

Dus ik ga ervan uit dat ik niet zomaar een website online kan zetten... wat is die index.htm juist? en waar moet ik dat aanpassen? Plsss help iemand

En niet lachen! Het is zielig maar niet grappig :P

Groetjes!(thumbsup)

Opmerking van de crew

Hulpkreten in een titel zijn helemaal niet nodig. Iedereen hier zoekt help en als iedereen dit gaat doen zal het er niet mooier op worden ;)
SMG
^ Reactie #1 geschreven door Kilian op zaterdag 9 januari 2010 om 17:10:38.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
Je kan in principe een website op verschillende manieren maken. Allereerst hebben we de WYSIWYG editors, zoals Dreamweaver. Wil je echter een iets geavanceerdere website is kennis van HTML zeker noodzakelijk.
Ik zie trouwens ook dat je PHP ondersteuning hebt. Zou een CMS la Joomla! voor jou geen oplossing zijn? Dit stelt je in staat om op een relatief simpele manier een mooie website neer te zetten.

Dixit

wat is die index.htm juist? en waar moet ik dat aanpassen?

Index.htm, index.html, index.php, default.php zijn in principe waar de server naar kijk of ze bestaan als je geen specifieke bestandsnaam hebt weergegeven. Op Multidesk kan je bv. naar http://www.multidesk.be/index.php surfen, maar ook naar http://www.multidesk.be. In het laatste geval zal de server kijken of het index.php bestand bestaat en dit aan de gebruiker weergeven.

Je kan de bestanden op je site zetten door ze te uploaden met een FTP programma zoals Fillezilla. Hier vul je je domeinnaam en gebruikersinformatie op in. Vervolgens verbind het programma je je met de server, waarna je allerlei mappen en/of bestanden zal zien. Hier zet je het index.htm/php/html bestand neer.

Vaak moet je echter eerst doorklikken op een map "public_html" of "htdocs" genaamd voordat je dit bestand zit. De andere mappen bevatten een soort van geheime informatie, zoals emailberichten.

Laat maar weten als je er niet uit komt!
^ Reactie #2 geschreven door Azah op zaterdag 9 januari 2010 om 17:20:34.
Azah's avatar
hmm ja, of ik kan iemand vragen om dat allemaal voor mij te doen. Maar liefst zou ik het zelf willen leren, dan zal ik niet telkens iets aangepast moet worden om hulp vragen aan 3den.

Het lijkt simpel, maar ik snap er geen bal van. Ik stuur in bijlage een print screen van heel die circus, en kan je mij dan aub zeggen in welke map het index.htm/php/html moet komen? en ik veronderstel dat daar dan de inhoud van homepage moet komen of zo?

_O_

Opmerking van de crew

Ik heb je beide berichten even samengevoegd, dit bevordert de overzichtelijkheid.
Je kan je bericht zelf tot 1 uur na het plaatsen ervan bewerken; bijvoorbeeld indien je nog zaken wenst toe te voegen ;).
SMG
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 32.74 % door SMG op zaterdag 9 januari 2010 om 18:46:32.
^ Reactie #3 geschreven door SMG op zaterdag 9 januari 2010 om 18:45:59.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Je hebt er niet de simpelste host uitgekozen. Die van jou heeft geen enkele help pagina waar je naartoe kan blikken. Meestal maken hosts wel help pagina's met de meest voorkomende vragen (zoals hoe moet je bestanden uploaden,...).

Het zal dus op het gevoel moeten gaan ;)
In deze screenshot kan je bestanden uploaden. Kies daar voor de Java upload. Deze zal naar alle waarschijnlijkheid een java programma'tje in de browser laden die je de mogelijkheid geeft om bestanden up uploaden naar de server. Aan de mapstructuur te zien denk ik dat je het moet zetten in de map web, maar mogelijk kan dit nog een submap van deze map zijn.
De index.html is dus de eerste pagina die de server zal laden, maar daar staat niet de hele inhoud van de volledige homepagina. Zoals Kilian heeft uitgelegd heeft praktisch elke webpagina een eerste bestand (hier op Multidesk.be is dit index.php) maar als je op een link drukt (zoals dit onderwerp of de regels vanonder zit je niet meer in de index.php bestand, maar op een nieuwe pagina).
Een hele website is dus een reeks van HTML bestanden die naar elkaar linken door gebruik te maken van hyperlinks.

Als je een simpel voorbeeld zou nemen (bv een persoonlijke pagina van een persoon):
- index.html de pagina dat geopend moet worden als iemand naar www.overmij.be surft)
- overmij.html is de pagina die meer verteld over mij
- contact.html is de pagina die de mogelijkheden weergeeft hoe je contact met mij kan opnemen
- ...
^ Reactie #4 geschreven door Azah op zaterdag 9 januari 2010 om 19:17:48.
Azah's avatar
Oh SUPER! Nu komt er beweging in.... maar dat was het dan zoal, wat moet ik nu verder doen? In bijlage heb ik screenshot van wat ik krijg op host pagina
Bijlage: f0920789dadb0b043c4419c3e76e8852.jpg

Aanvulling

ik heb iets proberen laden; met die als resultaat :
Bijlage: 648d6f64f6522cb455ad2934b0daa693.jpg

Opmerking van de crew

Ik heb je beide berichten even samengevoegd, dit bevordert de overzichtelijkheid.
Je kan je bericht zelf tot 1 uur na het plaatsen ervan bewerken; bijvoorbeeld indien je nog zaken wenst toe te voegen ;).
SMG
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 25.6 % door SMG op zaterdag 9 januari 2010 om 20:01:46.
^ Reactie #5 geschreven door Cdude op zaterdag 9 januari 2010 om 19:26:49.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
Misschien een domme vraag maar als je dat niet snapt en nog nooit deed ....then WHY:s ?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #6 geschreven door Azah op zaterdag 9 januari 2010 om 19:27:33.
Azah's avatar
omdat ik een website moet hebben
^ Reactie #7 geschreven door Wheeldigger op zaterdag 9 januari 2010 om 19:56:17.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
@Azah; welcome back :)
@Cdude; het zal ergens geleerd moeten worden ;)
@ikzelf; ik snap der ook de noegabollen van.... :D
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.41 % door Wheeldigger op zaterdag 9 januari 2010 om 19:56:31.
^ Reactie #8 geschreven door Azah op zaterdag 9 januari 2010 om 19:58:03.
Azah's avatar

Randinformatie

Wheeldigger (cheerleader) haaaj! thanks.. long time no see! alles kits achter de rits?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 4.97 % door SMG op zaterdag 9 januari 2010 om 20:01:32.
^ Reactie #9 geschreven door SMG op zaterdag 9 januari 2010 om 20:00:19.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Je wilde een bestand uploaden in de 'root' map (dus /royal_logo.php), maar je moet dit zetten in de map web. Druk dus in deze screenshot eerst op de map web en ga daarna terug aan de slag met het uploaden (dus die java upload -> je bestand toevoegen).

Aanvulling

Als je zelf de bomen door het bos nog wilt zien raad ik je aan om de babbel op Wheely's profiel te voeren ;)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 15.13 % door SMG op zaterdag 9 januari 2010 om 20:01:18.
^ Reactie #10 geschreven door Cdude op zaterdag 9 januari 2010 om 20:01:42.
Cdude's avatar
Uiteraard moet het ergens geleerd worden maar IK zou die vraag dan EERST stellen aan de mensen met ervaring in design and hosting (whistle)
Je koopt toch ook niet snel een Porche omdat je een auto nodig hebt om dan vast te stellen dat je een Landrover in de woestijn nodig hebt (bonk)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #11 geschreven door Azah op zondag 10 januari 2010 om 01:57:38.
Azah's avatar
Het is gelukt! http://www.royal-mistresses.be
Zo super-hard-bedankt!

Nu heb ik tenminste 1 link :-P de rest zal vastwel veel ingewikkelder zijn, hyperlinks etc, maar dat zal ik dan aan prof's overlaten want ik heb al genoeg zenuwen verloren met diene index.htm :-)

P.S. @ Cdude; het is Porsche
^ Reactie #12 geschreven door Cdude op zondag 10 januari 2010 om 12:11:44.
Cdude's avatar
"royal mistress" ....hmmmmmmmm(search)
^ Reactie #13 geschreven door een gast op zondag 10 januari 2010 om 12:22:48.
mistressES
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen