Multidesk.be » Forums » Debatten en discussies » Screensavers en Spaarlampen

• Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Cdude op dinsdag 5 januari 2010 om 21:14:27.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spaarlamp#Nadelen

Even verder kijken dan het neusje :p

Why? Because coal-fired power stations emit mercury - and during the average 5 year life of a CFL bulb the electricity generated to power it will have lead to smokestack emissions into the atmosphere of 2.4mg of mercury.
Over the same 5 year period the electricity consumed by incandescent bulbs will result in 10mg of emissions. Therefore, even if you factor in the 4mg of mercury contained in the CFL bulb itself, the CFL is still a net winner.

http://www.reuk.co.uk/Toxic-Mercury-in-CFL-Bulbs.htm
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #1 geschreven door SMG op dinsdag 5 januari 2010 om 21:18:03.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik had niet op wikipedia gekeken, ik wist gewon dat er kwik zat in spaarlampen. Een spaarlamp is gebaseerd op een een TL lamp en die zijn dus ook zo gemaakt.
^ Reactie #2 geschreven door Cdude op dinsdag 5 januari 2010 om 21:22:45.
Cdude's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Dat gebeurt dikwijls in een discussie over "groene " alternatieven.
Men vergeet de productie en verwerking in de berekening.

Mijn voorliefde gaat uit naar het cradle to cradle principe :

http://www.mcdonough.com/cradle_to_cradle.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cradle_to_Cradle

Alleen als je van bij de productie rekening houdt met de verwerking als afval, kan je spreken van milieuvriendelijk ontwerp (nerd)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 10.48 % door Cdude op dinsdag 5 januari 2010 om 21:28:16.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #3 geschreven door SMG op dinsdag 5 januari 2010 om 21:29:47.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Heb daar in het vak duurzaam ondernemen een film over gezien. Die man heeft inderdaad indrukwekkende dingen gedaan. Met de visie afval moet voedsel worden heeft hij al diverse bouwprojecten gedaan. Vooral het gebruik van producten die onbekend zijn (zoals zand als 'baksteen') gebruiken ipv de meer vervuilende materialen.
Als je een Ford assemblage (een van zijn projecten) milieuvriendelijk kan maken verdient die mens al gewoon een Nobelprijs :D
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.22 % door SMG op dinsdag 5 januari 2010 om 21:30:16.
^ Reactie #4 geschreven door Wheeldigger op dinsdag 5 januari 2010 om 21:32:31.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit Cdude op 05/01/2010 21:22:45:
Alleen als je van bij de productie rekening houdt met de verwerking als afval, kan je spreken van milieuvriendelijk ontwerp (nerd)

*zit op het toilet en denkt het zijne ervan*
^ Reactie #5 geschreven door Cdude op dinsdag 5 januari 2010 om 21:51:54.
Cdude's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Yep, door die docu heb ik zijn boek gekocht.
Van een vervuilende Fordfabriek heeft hij een waterzuiverende(planten op het dak) speelruimte voor kinderen gemaakt(rond de fabriek eh ;)
BAN GE LIJK _O_
En het feit dat ze het hebben laten doen vind ik zelfs onvoorstelbaar (thumbsup)

@Wheely : In voedsel zit dit reeds ingebakken hoor, composteren en je kan zo je eigen groetjes kweken die je weer kan opeten.
Bon appetite. :D
^ Reactie #6 geschreven door SMG op dinsdag 5 januari 2010 om 22:13:41.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik kan alleen maar hopen dat er nog andere leden of mensen zijn die ook van zulke dingen op de hoogte zijn. C2C is inderdaad wat extreem, maar er zijn extreme maatregelen nodig. Want zoals ik al zei: met het uitrekken van de stekker van je TV zullen we het niet halen.
^ Reactie #7 geschreven door Cdude op dinsdag 5 januari 2010 om 22:25:35.
Cdude's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Extreem? Niks extreem aan.
Als het productieproces 20 bewerkingen telt en het recyclage ook en je kan er, door aan het begin 1 of 2 aan te passen hiervan 10 of minder maken ...

Kijk, en zo zijn we toch weer eens akkoord (wtg)

Deze docu al eens gezien trouwens ? RAZEND ben ik er van geworden :@
http://en.wikipedia.org/wiki/Who_Killed_the_Electric_Car%3F

Oil companies Fearful of losing business to a competing technology, they supported efforts to kill the ZEV mandate.
They also bought patents to prevent modern NiMH batteries from being used in US electric cars.
The film also used the crash of oil prices in 1980s as an example of non-US governments and oil companies trying to keep customers from moving towards independence from oil.
Verdict: Guilty

Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 36.59 % door Cdude op dinsdag 5 januari 2010 om 22:27:35.
^ Reactie #8 geschreven door SMG op woensdag 6 januari 2010 om 09:30:27.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Nee, maar het lijkt me wel eens interessant ;) Maar elektrische wagens zijn volgens mij toch niet de echte toekomst maar eerder een overgang toestel.
Met elektrische wagens gaan we gewoon achteruit in gemak en dat is eigenlijk niet volgens het principe van duurzaam waarbij we de huidige luxe behouden, maar ervoor zorgen dat ze geen hypotheek leggen op de toekomst. Een eletrische wagen vraagt immers herlaadbeurten die veel tijd in beslag nemen. Zo'n auto'tje voor in het stad naar de winkel mee gaan is ideaal (hoewel ik niet echt de stroomkabels zie staan in het straatbeeld). Ik denk dat we dan beter af zijn met waterstof. Dat tank je net als diesel of benzine. Met al het kapitaal dat in tankstations zit lijkt mij dat ook de meest tegemoetkomende oplossing. Zij doen de investering van waterstof en zij kunnen dan zo overleven. Met herlaadpalen ga je een nieuwe industrie kweken en dan ga je de tank stations tegen je hebben (en dat wil je niet volgens mij).
^ Reactie #9 geschreven door Cdude op woensdag 6 januari 2010 om 10:03:10.
Cdude's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Als je het over waterstof tanken voor dit soort "motor" hebt, ben ik akkoord maar de, aan monopolistische en vervuilende oliemaatschappijen verbonden pompen, gaan echt wel verdwijnen. Waterstof kan nl gemaakt worden in energiecentrales.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandstofcel

De wagen wordt een "energiecentrale" voor je huis. Je plugt die in als je thuis komt.
De contracten die je afsluit met je leverancier zal er een zijn van onderhoud+levering overtollige elektriciteit.
Bye bye oilmonopoly(party)
http://en.wikipedia.org/wiki/Distributed_generation
^ Reactie #10 geschreven door SMG op woensdag 6 januari 2010 om 10:13:53.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
De olie industrie is kapot, hoe je het draait of keert. Maar ze hebben we een zeer groot kapitaal en zullen er alles aan doen om het tegen te houden. Ze geven immers niet echt om vervuiling of wat er zal gebeuren als de olie plots op is. De tankstations zouden kunnen overleven door ook te investeren in elektrische energie, want als die hun deuren moeten sluiten belanden er weer 1000'den mensen op straat. Neem daarbij ook het feit dat een elektrisch motor veel langer mee gaat doordat er geen bewegende onderdelen zijn en je hebt in die sector ook een probleem.

Van nu op morgen zal het ongetwijfeld niet gebeuren, maar je weet dat men voor het kleinst al begint te staken.
^ Reactie #11 geschreven door Cdude op woensdag 6 januari 2010 om 10:47:41.
Cdude's avatar
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Tankstations = verdelers eindproduct oliemaatschappijen. Olie op = zij weg. Staken gaat daar niks aan verhelpen.
De energieproductie gaat naar de woning of naar de auto. De minicentrales in de woning moeten onderhouden worden en dat zal de bestaansreden van Electrabel en Co zijn.
Tegenhouden kunnen ze niet meer, hun grondstof is op. Ze zullen wel al het mogelijke doen om een vinger in de pap te houden.

Je vergeet trouwens een punt ivm waterstof. Niet alleen zit er in een glas bezine meer energie dan in een kamer vol waterstof but also :
Hydrogen is just a carrier of energy.[/b] It must be created, for example by using electricity to split water molecules, in which case replacing petrol-driven cars with hydrogen vehicles would vastly increase the global demand for electricity.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4648710.stm

http://www.altdotenergy.com/2009/02/peak-oil-documentary-on-the-bbc-a-farm-for-the-future/
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 39.88 % door Cdude op woensdag 6 januari 2010 om 10:56:14.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten