Multidesk.be » Forums » Video- en 3D-kaarten » Videokaart niet stuk, maar geen beeld

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Kilian op zaterdag 2 januari 2010 om 15:25:06.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
Ik heb weer eens iets raars voor. Vandaag zette ik mijn vader zijn pc in slaapstand (Win XP SP3). Toen we daarstraks thuis kwamen wilde hij hem weer aan zetten, maar er gebeurde precies niets.

Nu heb ik wat aan het prullen geweest en ben ik tot volgende conclusies gekomen:
- kaart is niet kapot, werkt in mijn pc prima
- PCI expres poort is niet stuk, mat mijn kaart werkt het
- scherm is niet stuk, werkt met mijn laptop en met mijn kaart
- een simpel PCI kaartje werkt wel
- aangezien mijn kaart en zijn kaart een PCI-e voedingsingang hebben kan deze niet stuk zijn

De kaart die hij heeft is een Medion Geforce 6700XL V1.0. Dit is eigenlijk een Nvidea. De mijne is een Club 3D 4830HD. (club 3D is ATI retailer, dus een ATI)

Heeft er iemand een idee wat de oorzaak kan zijn van dit probleem?
^ Reactie #1 geschreven door Cdude op zaterdag 2 januari 2010 om 15:55:21.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
"precies niets" = zwart scherm?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #2 geschreven door Kilian op zaterdag 2 januari 2010 om 16:00:56.
Ja, inderdaad. Met precies bedoelde ik dat je niets zag, maar dat de pc wel geluid maakt (HDD start, fans draaien, zelfs van graka, ...)

Intussen heb ik zonder de kaart opgestart en met de oude, en krijg ik na enige tijd een BSOD van 3xhybrid.sys
Dit blijkt een TV tuner te zijn, welke in de pc zit. Ik vermoed dat deze gebruik maakte van de kaart, aangezien er buiten het PCI-e kabeltje ook nog een ander aan zat.
Ik probeer nu die 3xhybrid.sys te verwijderen, maar vind niet zo goed hoe ik dit moet regelen. Opstarten in veilige modus lukt.
^ Reactie #3 geschreven door SMG op zaterdag 2 januari 2010 om 17:16:07.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Via veilige modus alle grafische/TV tuner drivers verwijderen. Dan in normale modus alles er terug opgooien. Best natuurlijk de meest recente downloaden ;)
^ Reactie #4 geschreven door Kilian op zaterdag 2 januari 2010 om 17:34:26.
Ik heb het nu uit gezet, en alles leek te werken. Totdat ik de pc een lange tijd liet opstaan. Ik kreeg het BSOD met het volgende: bad_pool_caller 0x000000c2. Enig idee wat de oorzaak hiervan is?

Heeft er iemand een idee wat de oorzaak van dit kan zijn? Een simpele slaapstand kan je pc toch niet kapot krijgen?
^ Reactie #5 geschreven door Cdude op zaterdag 2 januari 2010 om 17:54:10.
Cdude's avatar
Pc is niet kapot eh .
Effe doen wat SMG zegt kan nooit kwaad ;)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #6 geschreven door Kilian op zaterdag 2 januari 2010 om 20:21:04.
Het kan inderdaad geen kwaad. Ik heb het eventjes gedaan, maar hielp niet. Nu mijn graka erin zit werkt alles helemaal. Ik denk dat de goedkope kaart in conflict is met de TV tuner.
Mijn vader wil eventueel wel kijken voor een nieuwe goedkope graka, als dit het probleem oplost. € 30 is nu ook niet echt veel.
^ Reactie #7 geschreven door SMG op zaterdag 2 januari 2010 om 20:23:41.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Haal de Tuner er eens uit en kijk dan nog of het probleem zich voordoet. Dan weet je tenminste zeker of het daaraan ligt ;)
^ Reactie #8 geschreven door Kilian op zondag 3 januari 2010 om 22:16:20.
Zonder de tuner kreeg ik de bad_pool_caller melding weer. Heb nu met mijn graka erin de pc een tijd op gehad. Soms herstart hij wel zonder enige waarschuwing. Een BSOD hebben we niet meer gehad maar een spontane reboot gebeurt wel eens.

Ik hoor een een schurend geluidje dat op het eerste zicht vanuit de voeding (:s) komt. Morgen controleer ik dit als ik de pc open gooi.
^ Reactie #9 geschreven door Kilian op maandag 4 januari 2010 om 16:08:40.
Inderdaad. De voeding maakt een piepend schurend geluidje. De fan stilzetten verhelpt het geluid niet, dus het heeft met iets anders te maken. Iemand die een piepend/schurend geluid kan verklaren? Ik denk aan condensators, weerstanden, ... ?
^ Reactie #10 geschreven door Wheeldigger op maandag 4 januari 2010 om 23:25:16.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Condensatoren..... dat zijn de enigen die geluid maken.
Spoelen ook, maar dat is meer een bromtoon.
Tijd voor een nieuw voedingske :)
^ Reactie #11 geschreven door Kilian op zondag 10 januari 2010 om 17:00:59.
Hey,

Mijn pa zij PC (ALDI) heeft rare streken. Bij het opstarten valt hij meermaals uit en reboot dan. Na meerdere pogingen raakt hij toch volledig opgestart en werkt dan vrij normaal. Occasioneel durft hij nadien nog wel eens uit te vallen.

We hebben intussen al een hele reboot format gedaan en clean setup geďnstalleerd. Enig idee wat het probleem zou kunnen zijn. PC draait al een jaar of 4 zonder enig probleem.

In een ander item zag ik dat iemand een fout heeft gevonden in zijn voeding. Als ik nu zeker was dat dit bij mij ook zou zijn, kan ik eventueel een andere voeding aanschaffen. Ik wil wel geen kosten maken als het niet nodig is.

Systeem:
Intel Pentium
CPU 3GHz
XP tot SP3

-- edit door Kilian zelf nu :d ---

Het betref dus een probleem dat eigenlijk al hier stond.
Het schurende geluid was een hele tijd weg, maarnu weer terug. Het ploteling uitvallen is echter gebleven.

Nog wat aanvulling: het is een Medion MD8800. Het probleem blijft dus hardwarematig. Door de clean install zijn we nu daar wel zeker van.

Er was ook nog het probleem van de graka, welke in zijn pc niet werkt maar in mijn wel.

Ps. misschien is het beter om evn samen te voegen met het originele?

Opmerking van de crew

Samengevoegd ;)
SMG
^ Reactie #12 geschreven door joke op zondag 10 januari 2010 om 19:17:43.
joke's avatar
Multiviteit: 2669
Morgen wordt het beter.

Dixit

Dixit Wheeldigger op 04/01/2010 23:25:16:

Condensatoren..... dat zijn de enigen die geluid maken.

Nog nooit gehoord dat condensators geluid maken. Jij wel?

Joke

Dochters, tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel
^ Reactie #13 geschreven door Cdude op zondag 10 januari 2010 om 19:40:00.
Cdude's avatar
Die fluiten soms dacht ik maar dat is Wheely zijne coté :

http://en.wikipedia.org/wiki/Johnson%E2%80%93Nyquist_noise
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 19.4 % door Cdude op zondag 10 januari 2010 om 19:42:55.
^ Reactie #14 geschreven door Wheeldigger op zondag 10 januari 2010 om 21:57:19.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Simpel gezegd is een condensator een component dat werkt met 2 lagen materiaal tegen elkaar, meestal opgerold in de behuizing.
Na een bepaalde tijd kan er een speling optreden wat een resonantie veroorzaakt, tot een hoorbare frequentie aan toe.

Niet altijd is de condensator de schuldige, slechte contacten op de printplaat kunnen het ook veroorzaken bij sommige componenten.

Ook spoelen en transformatoren kunnen wel eens een vervelend geluid gaan maken, van een bromtoon (50Hz) en hoger (in het Hf gedeelte).

Al dit soort geluiden is een waarschuwing om het component/de componenten te vervangen, danwel de hele print waar het op zit.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen