Multidesk.be » Forums » Video- en 3D-kaarten » video kaart in laptop

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door een gast op zaterdag 26 december 2009 om 14:23:54.
Ik zie door het bos de bomen niet meer (blush)

Het is het volgende. Om practische redenen ben ik een aantal jaren geleden overgestapt op een laptop. Als hobby fotograaf gebruik ik regelmatig Photoshop (CS4). Dat gaat redelijk, maar mijn peeceetje is niet (meer) de snelste en vorige had ik een harddisc fout.

Dus ben ik (bijna toch) toe aan een nieuwe laptop. Keuze genoeg, maar welke videokaart is geschikt voor fotobewerking? Waar moet ik op letten? Is een standaard onboard graphic chip voldoende? Of niet?
En als je zegt minimum een ditte of datte videokaart, hoe weet ik nu wat beter of slechter is?

(Ik ben geen gamer)
^ Reactie #1 geschreven door StOosh op zaterdag 26 december 2009 om 14:39:53.
StOosh's avatar
Multiviteit: 1526
Met de Dell Studio laptops kom je een heel eind. Deze heeft een Radeon 4670 videokaart onboard. Dat is zeker goed om foto's te bewerken. Eventueel kan je nog 6Gb ram kopen en de processor op een hogere snelheid laten werken als extra, maar dat is niet per sť verplicht. (Neem wel de I7 versie) :)

http://www1.euro.dell.com/be/nl/thuis/Laptops/laptop-studio-xps-16/pd.aspx?refid=laptop-studio-xps-16&s=dhs&cs=bedhs1&~ck=anavml

*edit: Misschien toch wel belangrijk --> Heb je een budget? :p
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 7.11 % door StOosh op zaterdag 26 december 2009 om 14:40:42.
^ Reactie #2 geschreven door Wheeldigger op zaterdag 26 december 2009 om 15:03:41.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
En zorg dat er een harddisk inzit die 7200 toeren draait, dan ben je helemaal bij :)
^ Reactie #3 geschreven door NightCreature op zaterdag 26 december 2009 om 15:04:11.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
Photoshop maakt voor veel acties voornamelijk gebruik van de GPU, dus een standalone videokaart in de laptop is wel aan te raden. Hoeft niet maar kan sommige berwerkingen sneller maken(voornamelijk filters en dergelijken en acties waarvoor Photoshop een tijdje moet rekenen).
Bij de huidige generatie videokaarten is het kijken naar het getal in een video kaart hoger is meestal beter. Een geforce 9800 is beter dan een 8800, een ati HD3xxx is slechter dan een HD4xxx, enkel is het zo dat bij NVidia kaarten de 200 serie de beste is op het moment.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #4 geschreven door Cdude op zaterdag 26 december 2009 om 15:23:51.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
http://www.notebookcheck.nl/Mobiele-grafische-kaarten-Benchmark-Lijst.2816.0.html

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-List.844.0.html

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #5 geschreven door een gast op zaterdag 26 december 2009 om 15:48:13.
WAW!

Wat een reacties en dat op tweede Kerstdag! Allemaal bedankt zeg (thumbsup)

Mijn budget? Ik zou het graag onder de 1000 euro houden. En die Dell komt er wel boven :(, bovendien had ik graag 17 inch. Misschien moet ik het budget optrekken?

Op dit ogenblik twijfel ik tussen een paar modellen maar ik kijk nog wat verder rond ;)
Als mijn schijf het nog een weekje of wat langer houd, vind ik misschiens in de solden iets interessants.

Interessant website, notebookcheck, zeg. Iedere moderne videokaart is gewoon beter dan de mijne (Radeon x700 op de 111e plaats) met uitzondering van de intels op het moederbord.

Bijkomend vraagje:
Wat is nu beter: een langzamere kaart met meer (eigen) geheugen of een snellere kaart met minder geheugen?
^ Reactie #6 geschreven door SMG op zaterdag 26 december 2009 om 16:09:25.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Een kaart met eigen geheugen is niet langzamer ;)
Een video kaart in een laptop zonder eigen geheugen kan zeer veel geheugen opeisen van de computer (dus je RAM geheugen), maar echt fantastisch is dat niet. Je belast je moederbord daarmee en hebt minder RAM geheugen voor de programma's die er gebruik van moeten maken. Een grafische kaart is ook een zeer reken intensief stuk hardware dat zeer hoge belasting heeft.
Een grafische kaart met eigen geheugen gaat dat geheugen gebruiken en moet dus niet via het moederbord naar het primair geheugen gaan (dus het moederbord wordt hier niet voor belast).

Laptops worden vaak uitgebracht met zogenaamd shared memory (waar dus de grafische kaart geen eigen geheugen hebben, maar dat van de computer gebruiken). Het is een manier om goedkoper de computer op de markt te kunnen brengen omdat laptops voornamelijk niet gebruikt worden om games op te spelen.

Nu je moet dat allemaal met een korreltje zout nemen hoor ;) Normaal PC's gebruik is geen probleem met shared memory, je zal dat niet merken hoor. Maar als je een fervent gamer bent dan zal je toch wel snel merken dat dit geheugen gedeeld wordt.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.92 % door SMG op zaterdag 26 december 2009 om 16:12:02.
^ Reactie #7 geschreven door StOosh op zaterdag 26 december 2009 om 17:41:42.
StOosh's avatar
Multiviteit: 1526
Je zoekt dus best een laptop met een Radeon 4XXX of hoger die 1GB geheugen bezit dat niet geshared wordt en een eigen 4GB RAM.

(Kijk anders ook eens naar de andere Dell Studio laptops, de derde heb je voor €1043 met de Radeon ;))
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 4.74 % door StOosh op zaterdag 26 december 2009 om 17:46:30.
^ Reactie #8 geschreven door Cdude op zaterdag 26 december 2009 om 18:39:34.
Cdude's avatar
"...nteressant website, notebookcheck, zeg. Iedere moderne videokaart is gewoon beter dan de mijne...
Troost je, 3 jaar na aankoop van een nieuwe laptop en je staat terug op die plaats (bonk)
Een kaart met eigen geheugen is ABSOLUUT NIET trager.
Deze zijn uitgerust met supersnel dedicated(ondertussen al) DDR5 geheugen. Als je weet, bij de PC's net de introductie van DDR3 is begonnen, weet je waarvoor te kiezen.(wtg)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #9 geschreven door NightCreature op maandag 28 december 2009 om 01:56:09.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
DDR3 is er ook alweer een paar jaar hoor. Je hebt geen 1GiB nodig voor dedicated GPU geheugen in een laptop, dat wordt trouwens ook extreem duur als je dat wil. 256 of 512 is meer als genoeg zelfs voor spellen.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #10 geschreven door Wheeldigger op maandag 28 december 2009 om 05:36:13.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
DDR5? Waar is DDR4 dan?
^ Reactie #11 geschreven door Cdude op maandag 28 december 2009 om 10:14:18.
Cdude's avatar
GDDR5 in GPU's Wheely;) Stukje uit review van een "mainstream"kaart (100eur)

Tevens moet de HD 5750 het met lagere kloksnelheden doen, van 700MHz en 1150MHz voor respectievelijk de gpu en het gddr5-geheugen.
De HD 5770 is, met kloksnelheden van 850MHz en 1200MHz voor respectievelijk de gpu en het gddr5-geheugen, iets sneller

http://tweakers.net/reviews/1413/2/amd-hd-5770-directx-11-voor-de-massa-de-specificaties.html

^ Reactie #12 geschreven door een gast op zondag 3 januari 2010 om 13:46:34.
Met in het achterhoofd zowat alles wat hierboven staat, is dit iets?

http://aldi-bn.aldi.be/OFFER_BN_MI/OFFER_01/OFF01.SHTML

Het lijkt interessant, maar is het dat ook echt?
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen