Multidesk.be » Forums » Video- en 3D-kaarten » pc loopt vast

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door een gast op zaterdag 5 december 2009 om 15:15:02.
Hallo iedereen,

Sinds vandaag heb ik probs met de pc. Ik was cod mw2 aan het spelen (dat tot hiertoe altijd goed liep) en tijdens de single player bleef het beeld plots hangen. na een minuut kreeg ik één of ander blauw scherm met een foutmelding die ik niet kon lezen omdat het eeld uitviel. Pc terug opgestart en ik krijg nu volgende melding bij het opstarten

"Kan windows niet opstarten omdat er laatste keer een grote software of hardware verandering heeft plaats gevonden". Ik zou dan de windows cd moeten insteken en zo ergens 'computer herstellen' moeten kiezen. Verder krijg ik de optie om gewoon op starten of in veilige modus.

Maar, er is onlangs helemaal geen grote soft- of hardware wijziging gebeurd?! Moet ik dan nog steeds die cd rom gebruiken? En ik heb geen volledige windows versie denki k, dis stond reeds op de laptop bij aankoop. Kan zo'n OEM ook dienen?

Ik heb geprobeerd om normaal op te starten maar dit lukt niet, scherm blijft zwart. Verder zie ik in het begin dat tijdens het opstarten er een soort van streepjes patroon door het beeld schiet en de kleuren zijn minder. Ik geraak enkel nog in windows via veilige modus, zo geraak ik hier nog op.

Wat kan het probleem zijn? Grafische kaart kapot? Maar dan zou het beeld toch helemaal uitvallen niet?

Alle tips welkom.

Tim
^ Reactie #1 geschreven door Wheeldigger op zaterdag 5 december 2009 om 18:05:03.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Start in veilige modus op, en doe een systeemherstel naar een eerder punt.
^ Reactie #2 geschreven door een gast op zondag 6 december 2009 om 14:11:48.
Ik heb geen systeemherstelpunten. Toch nooit ingesteld, tenzij dit automatisch gebeurd? Waar kan ik dat zien?

Toen ik daarnet opstartte kreeg ik volgende melding:

Hardware malfunction
NMI: Parity check/memory parity check
The system has halted

Ik heb op de power knop moeten drukken om opnieuw op te starten.

Dus jij denkt dat er niet direct een hardware probleem is?
^ Reactie #3 geschreven door Wheeldigger op zondag 6 december 2009 om 14:34:00.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Normaal vindt je systeemherstel via start-programma's-bureauaccesoires-systeemwerkset.

Maar je tweede reactie klinkt meer naar een geheugenlat die naar de eeuwige bytes vertrokken is.
Trek de pc open, en haal alle latten eruit.
Steek er 1 terug in slot 1, en start op.
Werkt het? Lat eruithalen, en zo alle latten proberen.

Laat even weten hoever je komt :)
^ Reactie #4 geschreven door een gast op zondag 6 december 2009 om 15:15:37.
Tgoh, ik heb een laptop en heb dat nog nooit opgevezen. Is blijkbaar niet zo vanzelfsprekend als een desktop. De pc komt uit Nederland, dus zou graag weten of er inderdaad echt iets aan de hardware is voor ik naar ginder rijd. Is er geen progje beschikbaar om het geheugen te testen?

Ik zie hier ook dat systeemherstel uitgeschakeld is. Is dat standaard zo, want ik kan me niet inbeelden dat ik dit ooit afdgezet heb? Of werkt dat niet in veilige modus met netwerkverbinding? Ik zie niet direct een mogelijkheid om het systeemherstel terug in te schakelen...

Bij het opsrten in veilige modus heb ik ook nog een mogelijkheid om "opstarten met laatst gekedne juiste instellingen (of zoiets ongever). Tussen haakjes staat er dan 'geavanceerd' bij. Kan ik dit eens proberen? Zou dat dan een situatie van net voor m'n problemen zijn? of kan dat ook van bijvoorbeeld een jaar terug. Want dat wil ik nu ook weer niet.

Alvast bedankt voor je hulp.
^ Reactie #5 geschreven door Cdude op zondag 6 december 2009 om 15:22:59.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
Ram is gemakkelijk te bereiken.
Luikje onderkant, 2 vijsjes, wijst zichzelf uit.
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #6 geschreven door een gast op zondag 13 december 2009 om 15:10:24.
Ik heb net eens gekeken. Ik moet 8 vijsjes schroeven voor ik eraan kan. Maar het zijn echt wel heel kleine vijsjes. Met m'n kleinste kruissleuteltje gaat het heel stroef en heb ik schrik dat ik de vijzen ga kapot draaien. Wie komt er ook bij om zo'n kleine rommel te gebruiken. Had dan graag toch eerst software matig getest op RAM. Ik heb een site gevonden (memtest.org). Daar moet ik een bootable cd rom voor maken. tot daar snap ik het nog, maar dan... Gewoon opstarten met die bootable cdrom? En die begint dan te testen? Of moet ik nog eerst het bios in? Iemand ervaring mee?

En als dat niet lukt, zal ik maar naar de computerwinkel moeten ....
^ Reactie #7 geschreven door een gast op zondag 13 december 2009 om 15:11:19.
Website heet memtest68.com
^ Reactie #8 geschreven door een gast op zondag 13 december 2009 om 15:25:02.
Met het maken van de bootable cd, loopt het ook al mis.

Ik moet hetvolgende doen:

To build a boot-able CD-ROM use your CD burning software to create an image from the un-zipped ISO file. Be sure to use a create from image option. DO not simply copy the file to a CD.

met het bestand op http://www.memtest86.com/ dan klikken op free download en dan versie 3.4

Hoe maak ik nu die cd rom?

Ik gebruik burnaware free edition, daar heb ik de optie: burn ISO image en moet ik een pad opgeven.

Maar moet ik dan eerst unzippen en daar da een bestand opgeven in dat pad? Ik snap het niet goed.

Ik krijg er ondertussen een punthoofd van. Irriteert me mateloos dat ik dit niet opgelost krijg...
^ Reactie #9 geschreven door Cdude op zondag 13 december 2009 om 15:33:08.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
eerst unzippen, daarna bootable branden.

8 vijsjes ? Zeker dat dat nodig is om je RAM te bereiken? . Je hoeft het hele onderste paneel niet te verwijderen hoor
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #10 geschreven door een gast op dinsdag 22 december 2009 om 13:08:58.
yep, 8 vijsjes. Zit in hetzelfde compartiment als de CPU.

Blijkbaar zit er hier in de buurt een pc winkel die ook doet in de 'cases' die xoodd gebruikt. Ik ga hem dus maar eens binnen doen. Stel dat m'n 4 GB RAM voor de vuilbak zijn, heb je dan een idee wat nieuw RAM zou kosten? Neem je best 1 lat van 4 of 2 van 2?

Bedankt.

• Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen