Multidesk.be » Forums » Apple/Mac » Goedkope Apple

• Pagina
  • [1]
  • 2
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Kilian op dinsdag 13 oktober 2009 om 19:41:45.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
Hallo,

Via mijn vader kan ik goedkoop (100€) een 2de hands Apple Powerbook G4 15" kopen.

De spec's zouden volgende zijn:

Dixit

Powerbook G4 15”

Processor : 1,5GHz
Systeemsoftware : 10.4.11
Intern geheugen : 1GB
Harde schijf : 80 GB

Draadloos netwerk ingebouwd
Bluetooth ingebouwd
CD lezer, CD schrijver, DVD lezer

Software :
Standaard Apple software (Safari, Mail, iChat, iTunes, iCal....)
OpenOffice (tekstverwerker, rekenblad, presentatie, tekenen…)

Ik ik 'm zou kopen zou hij gebruikt worden voor oa. mijn eindwerk en ander schoolwerk. De bedoeling is niet om mijn (redelijk) nieuwe desktop te vervangen, die blijft nog steeds nummer 1 :p

Spelletjes zal ik er amper op spelen. Ik denk er wel aan om er eventueel een dualboot van te maken, met Ubuntu.

Eventueel kan ik nog wat ram en een andere HDD in steken (kan dit zeker?) om 'm een beetje op te krikken.

Mijn vraag is nu: een goed idee, of toch niet?

Kilian
^ Reactie #1 geschreven door Cdude op dinsdag 13 oktober 2009 om 19:49:31.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
Neen, dat is een zéér slecht idee. AB SO LUUT af te raden(rolleyes)
IK koop hem wel voor 110€ :p

Opmerking van de crew

Gast = Cdude
SMG
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #2 geschreven door SMG op dinsdag 13 oktober 2009 om 19:53:25.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
€100 voor die is niet veel. De oude Apples met hun PowerPC kan je kwa kracht niet vergelijken met een Intel/AMD CPU. Een PowerPC heeft veel minder klokcycli nodig voor hetzelfde werk als een Intel/AMD CPU (het instructieset is veel uitgebreider).

Als jij hem niet koopt zou ik misschien overwegen om hem te kopen :D

Aanvulling

Ik denk dat je daar DDR geheugen in kan proppen, maar schiet mij niet dood als het niet waar is :D
Kan ook goed zijn dat het SODIMM geheugen is (laptop geheugen)
Harde schijf eigenlijk hetzelfde, kan zijn dat dit een laptop schijfjes is. Apple had vroeger altijd wel van die rare modellen, waar moeilijk iets in kunnen. Ik zou dus eerst het spul kopen en dan zien naar eventuele uitbreidingen (en er ook eerst eens uithalen om te zien of dat mogelijk is want dat is wel iets irritant aan Apple, ze willen immers dat je met je PC naar hun gaat - zo kunnen ze zelf nog pluimen).

Let wel op dat G4 geen ondersteunende Apple meer is (dacht ik). Je zal dit met wat verouderde software zitten. Ook het aanbod aan software zal enigszins beperkt zijn aangezien dat nog in de minder populaire periode was van Apple.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 39.84 % door SMG op dinsdag 13 oktober 2009 om 19:58:37.
^ Reactie #3 geschreven door Cdude op dinsdag 13 oktober 2009 om 19:59:10.
Cdude's avatar
Ik (anoniem) was eerst (whip)
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #4 geschreven door Simon op dinsdag 13 oktober 2009 om 21:31:21.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
Als ik geen al geen MacBook Pro had zo ik hem zeker ook kopen.
Alleen jammer dat het nog steeds OS 10.4 is. Niet dat Tiger slecht is, maar 10.5 en 10.6 hebben toch stukken meer functionaliteit (alhoewel ik niet weet of die wel vlot zullen draaien).

Maar voor 100 euro kun je niet sukkelen é :).

**EDIT**
Zoals ik op verschillende forums kon lezen hebben mensen met een G4 en ongeveer dezelfde specs als bovenstaande powerbook geen problemen met Leopard. Alles lijkt even snel of sneller te lopen.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 34.94 % door Simon op dinsdag 13 oktober 2009 om 21:34:35.
^ Reactie #5 geschreven door SMG op dinsdag 13 oktober 2009 om 22:07:11.
SMG's avatar
Moderator
3x een good to go, dus als jij hem niet wilt hebben zullen wij het wel uitvechten :D
^ Reactie #6 geschreven door Kilian op dinsdag 13 oktober 2009 om 23:11:15.
Ok, het is dus duidelijk. Ik zal 'm nemen, als er tenminste voldoende zijn. Indien er te weinig zijn worden ze verloot, dus het is hopen dat ik er eentje heb dan ;)

MAAR...

Mijn vader gaat er 2 aanvragen. Krijgen we deze 2 dan verkoop ik de 2e hier op MD. Ik kan moeilijk iemand voor gaan trekken dus jullie mogen van mij bieden. Ik zou er zeker geen verlies aan willen doen, dus laten we zeggen dat we met 110€ beginnen? :d

Ik laat zeker nog weten of er 2 aangekocht worden. Als het er maar 1 is ga ik egoïst spelen en 'm zelf houden :d

@Simon: wat zijn de grote verschillen tussen Tiger en Leopard? Ik kan het wel gewoon opzoeken maar ik zou het graag uit een gebruiker zijn mond horen.

Kilian

--edit--
Volgende deze site is Tiger niet veel sneller dan Leopard. Hoe zit dat bij Apple, kan ik makkelijk upgraden, en wat kost me dat?

Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 13.2 % door Kilian op dinsdag 13 oktober 2009 om 23:16:14.
^ Reactie #7 geschreven door een gast op dinsdag 13 oktober 2009 om 23:21:48.
Tijger heeft strepen, Luipaard vlekken (clown)
^ Reactie #8 geschreven door Wheeldigger op woensdag 14 oktober 2009 om 01:34:49.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Ruilen voor een dvd vol virussen? :D
^ Reactie #9 geschreven door WNxCyberwarmachine op woensdag 14 oktober 2009 om 09:30:47.
WNxCyberwarmachine's avatar
Multiviteit: 1015
ruilen voor een p4 1.7 ghz met iets van 300mb ram? :D
^ Reactie #10 geschreven door SMG op woensdag 14 oktober 2009 om 09:48:20.
SMG's avatar
Moderator
Apple is blijkbaar geen simpele om een oudere versie van hun OS te kopen. Ik denk dat je daar dus beter voor naar een Apple winkel gaat om te gaan vragen hoe je die kan bemachtigen.
^ Reactie #11 geschreven door Cdude op woensdag 14 oktober 2009 om 10:03:27.
Cdude's avatar
Moet je daar echt voor naar Apple store om dat te weten te komen ? (rolleyes)
^ Reactie #12 geschreven door SMG op woensdag 14 oktober 2009 om 17:16:47.
SMG's avatar
Moderator
Ik heb alvast geen enkele leopard meer in de Apple store gezien dus ik neem aan dat je daar best toch even naar de Apple winkel voor gaat.
^ Reactie #13 geschreven door Kilian op woensdag 14 oktober 2009 om 17:17:11.

Dixit

(...)Bij deze kan ik reeds melden dat het inschrijven op de verkoop heel vlot verloopt. Binnen 2 dagen zijn er reeds 100 kandidaten. Op de vraag of de mogelijkheid bestaat om meer dan 1 toestel te kopen moet ik dan ook in eerste instantie neen antwoorden.(...)

Sorry Cdude en Smg!
^ Reactie #14 geschreven door Simon op woensdag 14 oktober 2009 om 21:51:52.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
De conclusie in het artikel van de link die je gaf zegt het zelf al:

Dixit

Got a Leopard capable G4 that is still running Tiger? Cram it with RAM and install Leopard, you won't regret it.

Even wat geschiedenis:
Tiger is de codenaam voor Mac OS 10.4. Daarna kwam 10.5 Leopard en nu zit men al aan 10.6 Snow Leopard. Tiger komt dus al vrij verouderd (release dateert van mei 2005).
Jammer genoeg draait Snow Leopard niet op PowerPC (dus niet op jouw G4), maar enkel op Intel Macs. Je zal dus op zoek moeten naar een cd van Leopard (zoals SMG zegt is enkel Snow Leopard te koop in de online store). In een naburige winkel hebben ze zeker nog cd's liggen.

Verschillen:
Het eerste verschil is het uitzicht zoals je kan zien op deze afbeelding:
http://images.appleinsider.com/slvswin7-part1-9.png
(Zo ziet Snow Leopard er trouwens uit, niet veel verschil met Leopard):
Bijlage: 837bba8e6822d8d43bf657e766090b01.jpg

Zonder Leopard mis je enkele handige dingen zoals stacks. Als je van internet één of ander bestand download komt dit in Tiger terecht op het bureaublad. In Leopard wordt dit alles mooi gegroepeerd in een stack die onderaan in het dock geplaatst is die opent zoals hier te zien is.
Ik vond persoonlijk dat Leopard iets gebruiksvriendelijker was dan Tiger. De Finder werkt gemakkelijker, netwerken aanleggen is enorm simpel (eigenlijk hoef je niets te doen), ... Voor de meeste taken zijn gewoon veel minder klikken nodig.

Om eens echt kennis te maken met Leopard kan je beter gewoon eens naar een APR gaan in je buurt. Ze zullen je daar zeker kunnen vertellen wat je het beste doet. Je kan daar ook Snow Leopard eens uittesten. Aangezien dit ongeveer hetzelfde is als Leopard (verschil zit vooral in prestaties, snelheid en stabiliteit) kan je dus perfect vergelijken met Tiger en een beslissing nemen.

Voor de grootste verschillen tussen Leopard en Snow Leopard verwijs ik je graag hier naar.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 17.12 % door Simon op woensdag 14 oktober 2009 om 21:56:24.
^ Reactie #15 geschreven door SMG op woensdag 14 oktober 2009 om 22:03:39.
SMG's avatar
Moderator
Misschien stomme vraag maar wat is APR (Apple premium retail?)
^ Reactie #16 geschreven door Cdude op woensdag 14 oktober 2009 om 22:25:35.
Cdude's avatar
Ne "grand chi chi " naam voor een Apple store (rolleyes)
^ Reactie #17 geschreven door TruTh op woensdag 14 oktober 2009 om 22:26:34.
TruTh's avatar
Multiviteit: 773

Randinformatie

Wel oppassen dat dit niet gebeurt :d
^ Reactie #18 geschreven door Cdude op woensdag 14 oktober 2009 om 22:33:38.
Cdude's avatar

Randinformatie

Handig om onderweg je spek met eiers te bereiden (lol)
^ Reactie #19 geschreven door Skipper op woensdag 14 oktober 2009 om 23:40:56.
Skipper heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 10
@TruTh Dus dat is die fameuze Powerbook G4.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 2.27 % door Skipper op woensdag 14 oktober 2009 om 23:43:28.
Think Free !
  • Pagina
  • [1]
  • 2

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen