Multidesk.be » Forums » Sitechecks » Vrije Centrumschool Zwevegem

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Simon op vrijdag 25 september 2009 om 16:51:48.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
Ik heb de nieuwe website gemaakt voor een basischool in mijn gemeente.
Zelf zijn ze zeer tevreden (en ik zelf ook wel), maar ik zou graag nog eens weten wat buitenstaanders ervan vinden.

Alle tips en kritiek zijn welkom.

**EDIT**
Excuseer :): http://www.vrijecentrumschool.be

**EDIT**
Oja, de inhoud wordt door het pesoneel zelf op de website geplaatst. Voor eventuele schrijffouten daarin ben ik dus niet verantwoordelijk :).
^ Reactie #1 geschreven door Kilian op vrijdag 25 september 2009 om 16:57:50.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
Misschien de website nog? Kan handig zijn ;)
Voor de rest: goed werk hoor! :p
^ Reactie #2 geschreven door een gast op vrijdag 25 september 2009 om 17:57:43.
Voor eventuele schrijffouten daarin ben ik dus niet verantwoordelijk

Ook niet voor deze : het pesoneel ? :P
^ Reactie #3 geschreven door Kilian op vrijdag 25 september 2009 om 18:58:46.

• http://www.vrijecentrumschool.be/kalender/?maand=11&jaar=2009
    -> Kan je daar gewoon geen lege kalender zetten en dan wat info over de lege kalender. Nu zou je bv. als je december wil bekijken in de url moeten aanpassen. Niet iedereen weet dat ;)

• Logo's bovenaan
    -> De links erachter verwijzen naar #. Wss vergeten aan te passen

• Menu -> subitems
    -> Kan je bij een klik op een item, welke subitems heeft, de bezoeker niet naar een pagina sturen waarop alle subitems op staan, met een korte beschrijving? Is mooier dan naar # te verwijzen.

• Pagina's
    -> Is gewoon een extra opmerking, geen must!
    Je kan eventueel met mod_rewrite je url's netter maken. Ipv ?team=x kan je bv. /team/x/naam/ gebruiken? Zoiets als op MD gebruikt wordt.

• Kalender
    -> Ook weer persoonlijk, maar kan je geen pagina voor een activiteit maken? Sommige activiteiten zijn dan aanklikbaar op de kalender en sommige niet.
    Ik keek op de homepage, waar je niet naar de items verwezen wordt. De kalenderpage heeft dit wel.

• Design
    -> Natuurlijk staan hier meer negatieve dan positieve dingen, maar de site is echt wel mooi gemaakt! Goed werk!

Kilian
^ Reactie #4 geschreven door SMG op vrijdag 25 september 2009 om 19:04:33.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Alweer een lang lijstje met suggesties en foutjes ;) Na het lezen van die van Kilian komen sommige van mijn puntjes wel overeen.
  • Laatste nieuws en planning (op de homepagina) moet aanklikbaar worden (en moet dus leiden naar de pagina de planning/nieuws pagina)
  • In het menu moet wie zijn wij ook aanklikbaar worden (en een tussenpagina geven die dus links geeft naar de puntjes die daaronder liggen). Waarom? Vooral voor minder IT geinteresseerde mensen en minder valide. Menu's die openspringen zijn vaak een irritatie voor die mensen. Ook wordt algemeen verwacht dat je daarop kan klikken
  • Een website als deze moet zeer persoonlijk zijn. Die mensen zorgen dan ook voor je kinderen. Ik als vader of grootvader zou graag weten wie les geeft aan mijn kleine spruit. Leuk dat daar dus een groepsfoto van staat, maar ik kan niet echt zien wat welke leerkracht doet/geeft. Een tagging zoals op pakweg facebook zou ideaal zijn (maar natuurlijk wat moeilijk).
    Van elke persoon een foto maken kan ook maar een groepsfoto vind ik in dit geval zeer - komt niet op het woord, iets zoals hartverwarmend
  • In schoolraad zie ik een tabel die er een beetje over vind. 3 kleurtjes met zo weinig items erin zorgt ervoor dat het overzicht wat verloren geraakt. De scheiding (ouders, schoolbestuur,...) is moeilijk te zien. In oefensites > links voor kleurters heb ik daar bv geen last mee. Zorg dat die scheiding wat duidelijker wordt (bold gebruiken, iets voor dat titeltje zetten,...)
  • Nieuws: die ... zou op z'n minst aanklikbaar moeten zijn. Best is om die te vervangen door (lees meer), alweer omdat je doelgroep vooral ouders en grootouders zijn die mogelijk wat minder rap weten dat de titel ervan het volledige artikel weergeeft.
  • Kan jij natuurlijk niet aan doen, maar ik vind dat er te weinig foto's op staan. Alweer de doelgroep bekijken (ouders en grootouders).
  • De PDF van de maaltijden opent in hetzelfde venster, het verslag van de schoolraad dan weer niet. Wees consistent.
  • Bij schoolkrant:

Dixit

Hier kan je laatste 3 edities bekijken.
    Er zijn nog geen edities van het inktvlekje verschenen.
    Dit lijkt me een beetje fout :p
  • Bij Constact > ligging: Ons adres is te vinden bij gegevens. Zoiets ergert mij echt. Is het nu zo moeilijk om dat adres er gewoon nog eens te zetten? Een link naar een 'degelijke' kaart (zoals Google maps ofzo) vind ik ook wel handig.
  • Logo is niet aanklikbaar :'(
  • Het zou mooier zijn moest ik ook kunnen zien aan het menu op welke ik zit. Iets gelijkaardig als de kleurwijziging van de hover
  • Hoera een FOUT gevonden :p Bij de U bent hier als je die bekijkt op pakweg Links voor Bovenbouw (http://www.vrijecentrumschool.be/oefensites/?categorie=3) staat: Oefensites » Links voor Bovenbouw. Als je dan drukt op Oefensites dan kom je op de homepagina terecht.
  • Niet zo belangrijk maar misschien een tipje: maak de links wat informatiever. Het gaat om kleine webpagina dus zoiets /wiezijnwe/?team=2 kan je vervangen door /wiezijnwe/?team=kleuterteam. De website zal er echt niet zoveel langer over zweten om dat uit te voeren, maar het oogt wel mooier (alweer voor je doelgroep).

De site over het algemeen ziet er super uit! Ik vind de site wel een beetje te serieus. Ik zou graag een meer persoonlijke aanpak zie met de bezoekers.
Als je kijkt naar deze site: http://www.vgskdeboomhut.be/index.htm (mijn oude kleuter/basis school) dan krijg ik meer een persoonlijk gevoel. OK, de site overrompelt je wel maar ze geeft een speels/persoonlijk gevoel. Je kan wat elementen daarvan gebruiken (zoals bijvoorbeeld verjaardagen van de leerkrachten erop vermelden en MEER FOTO's!!!).

Aanvulling

Misschien iets wat je kan interesseren (dit is geen subtiele hint ofzo, maar misschien eens interessant om te lezen): een checklist van allerlei belangrijke dingen dat op een website zeker moeten staan
2f4310bf513b253a8a2c31acd03a1398.pdf
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 4.25 % door SMG op vrijdag 25 september 2009 om 19:10:20.
^ Reactie #5 geschreven door Cdude op vrijdag 25 september 2009 om 19:26:00.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)
Handige checklist.
Vanwaar de "no frames " in de ontwerpfase?
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #6 geschreven door SMG op vrijdag 25 september 2009 om 19:43:39.
SMG's avatar
Moderator
Frames is not done. Het heeft zeer veel nadelen bv de url die vaak niet wijzigt en als een zoekrobot de pagina indexeert het resultaat nadien zal geven zonder de menu's.
^ Reactie #7 geschreven door Simon op vrijdag 25 september 2009 om 20:05:51.
Simon's avatar

Randinformatie

Frames gebruikt men gewoon niet omdat er alleen maar nadelen zijn (Ok, als je geen ss-includes kan gebruiken is het misschien wat lastig, maar met een ss-taal zijn frames totaal overbodig).
Ten eerste verandert de url in de browser niet als je naar verschillende pagina's surft. Dit zorgt ervoor dat je dus niet kan linken naar een bepaalde pagina.
Zoekmachines zullen de pagina's met inhoud doorzoeken en niet de frameset. Ze zullen vanuit hun zoekresultaten dan ook linken naar die pagina met als gevolg dat het kan gebeuren dat er geen menu meer te zien is bijvoorbeeld.

Bedankt voor de opmerkingen.
Ik heb meteen het één en ander aangepast.

• Logo is nu wel gelinkt.
  • Een pagina met een overzicht van eventuele subitems is inderdaad wel handig. Ik zal dat nog in orde brengen.
    Dat is trouwens ook meteen de reden van de fout die je ontdekt hebt SMG. Omdat er geen pagina is die oefensites heet stuur ik gewoon door naar de homepagina.
  • Voor de kalender ben ik dom geweest. Ik had deze automatisch moeten laten reageren. En de activiteiten voor een bepaalde dag uit de database halen. Nu is het zo dat de volledige maand in de database zit, vandaar dat ze niet allemaal beschikbaar zijn.
    Nuja, ik heb daarvoor gekozen omdat ze dan kunnen kiezen voor maand bewerken. Dan krijgen ze een tabel met invulvelden en keuzelijsten voor elke dag van de maand. Ze kunnen dus in 1 keer alle activiteiten toevoegen en dat werkt wel iets handiger dan één per één.
  • Foto's voor elke leerkracht apart is een mogelijk maar daar had ik niets over te zeggen. Zij hebben bepaald dat het er zo moest uitzien en zo heb ik het ook in mekaar gestoken dan.
  • Er zullen zeker nog meer foto's opkomen. De website staat nog maar van dinsdag online en er zijn nu al 3 fotoalbums toegevoegd. En zoals je op de kalender kan zien is er nog veel meer te doen waarvoor foto's gepost kunnen worden :).
  • Onderverdeling in tabel heb ik proberen een beetje duidelijker te maken.
  • de PDF van de menu opent nu wel in een apart venster.
  • Titeltjes op de homepagina verwijzen nu door naar de desbetreffende pagina's.

^ Reactie #8 geschreven door Kilian op vrijdag 25 september 2009 om 23:25:19.
Opmerkingetje: een hover op "oefensite's" laat bij mij (Ubuntu 9.04, Firefox 3.0.14) de hele site een beetje naar links rechts springen.

--edit--
Andere linker kant, rechts dus ;)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 19.12 % door Kilian op vrijdag 25 september 2009 om 23:26:46.
^ Reactie #9 geschreven door SMG op vrijdag 25 september 2009 om 23:28:56.
SMG's avatar
Moderator

Randinformatie

Als je frames gebruikt zal de site die je ziet uit meerdere pagina's bestaan. Vaak de header, het menu en dan de uiteindelijke inhoud. Als je op een item van het menu klikt zal de browser een andere pagina laden als inhoud, maar de header en menu worden niet opnieuw geladen. De URL blijft echter altijd hetzelfde (vaak gewoon http://www.site.be ookal ben je op een andere deel van de pagina). Het bookmarken van de pagina gaat dan zeer moeilijk want je komt telkens terug in het begin van de pagina (het oorspronkelijk begin).
Even in een voorbeeld zetten. Dit is een pagina met frames (http://www.bnix.net/) druk op een van de items in het menu en kijk naar de URL. Dit blijft constant hetzelfde terwijl er constant een andere inhoud tevoorschijn komt. Als je een link dus wilt doorsturen is dat vreselijk moeilijk, de ontvanger zal immers op dezelfde links moeten drukken als jij hebt gedaan.

Tot zover probleem 1
Een zoekrobot is probleem 2. Deze gaat iedere pagina indexeren en als je daarmee zoekt de nodige pagina's laden. Maar deze zal (bv in mijn voorbeeld) deze pagina (http://www.bnix.net/members.php) tonen als je zoekt naar member. Als de bezoeker dus hierop komt ziet ie geen menu's. Groot probleem dus met navigeren, het menu is immers niet meegekomen.

Nu hier zijn oplossingen voor. Zo kan je op de inhoud pagina de pagina automatisch laten herladen als deze ziet dat er geen frames worden gebruikt. Maar dan ga je je pagina overladen met code die je in het begin hebt weggedaan om een reden (die hieronder staat).

Waarom Frames? Vroeger was opmaak een moeilijke klus omdat er nog geen degelijke taal voor bestond. Men gebruikte dan maar frames om de pagina min of meer van opmaak te voorzien. Nu is dat volledig onnodig omdat we een zeer krachtige CSS taal hebben die daarvoor kan dienen.
Ook was internet vreselijk duur vroeger en moest elke kb die verzonden werd serieus overwogen worden. Nu is een kb meer of minder op het net geen erge zaak meer en is het niet zo erg om een menu en header terug te versturen als je een nieuwe pagina opvraagt.
Kortom een alternatief heb je eigenlijk niet (tenzij dan voor die opmaak, daarvoor is css).

Als je aan elke (jonge) persoon met HTML kennis vraagt wat hij/zij vindt van frames dan zal je dezelfde reactie horen. Not done!
Je zal hetzelfde horen bij gebruik van tabellen voor het bepalen van de layout. Tabellen voor layout is ook een oude manier om je elementen op de correcte plaats te dwingen. Die waren vroeger nodig voor browser die amper geen css ondersteunden.

Ik denk zelfs dat het W3C (de organisatie die toeziet op het correct gebruik van HTML) beide (van de tabellen ben ik zeker) het sterk afraad om deze te gebruiken. Tabellen gebruik voor bv een lijst te tonen is natuurlijk geen probleem.
^ Reactie #10 geschreven door Cdude op vrijdag 25 september 2009 om 23:52:16.
Cdude's avatar
Multiviteit: 5427
Eat my shorts :)

Randinformatie

Bovenstaande post is dus een antw op een vraag van mij. Ik had onderts al begrepen wat je bedoelde met "url blijft hetzelfde"alleen denk ik niet bij frames aan wat je te zien krijgt op "bnix". Zo gebruikte ik de (aangepaste, wilde geen scroll) code van deze pag om een simpele pag met een foto en een beschrijving te creëren.

http://www.w3.org/TR/REC-html40/present/frames.html

Let wel, CSS bestond toen nog niet dus ik sta een paar jaartjes achter ;)

Bedankt voor de uitleg (wtg)

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe."
"Friendship is like peeing in your pants : everybody can see it but only u can feel it's warmth"
^ Reactie #11 geschreven door Simon op zaterdag 26 september 2009 om 18:10:46.
Simon's avatar

Dixit

Dixit Kilian op 25/09/2009 23:25:19:

Opmerkingetje: een hover op "oefensite's" laat bij mij (Ubuntu 9.04, Firefox 3.0.14) de hele site een beetje naar links rechts springen.

--edit--
Andere linker kant, rechts dus ;)

Volgens mij komt dat door de browser zelf. Als je over oefensites gaat met je muis, komt dat submenu tevoorschijn. Dat zal er waarschijnlijk voor zorgen dat de website langer wordt en dat de browser een scrollbar rechts tevoorschijn laat komen. Omdat de website gecentreerd wordt in het browserscherm verspringt hij daarom dus een beetje naar links.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen