Multidesk.be » Forums » PHP » loginsysteem met 1 unieke ID

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door kleintje op maandag 3 augustus 2009 om 12:06:41.
kleintje heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 11
Hallo,

Ik ben een grafisch ontwerper, geen programmeur. Ik ken dus nauwelijks iets van PHP (alleen basis). Toch moet ik dingen maken die voor mij nagenoeg onmogelijk zijn, en meestal slaag ik daar op mijn eigen manier ook toch wel in.

Ik kan wel een basisdatabase maken, bv je gegevens (naam, adres, woonplaats, tel,...). Als je gegevens toevoegt krijg je een ID. JE kunt hiermee je gegevens aanpassen.
Maar sommige hebben bv meerdere adressen. Voor iedere rij (adres) zou men dus een uniek paswoord krijgen. Dat is zottewerk.

Maar wat ik nu moet maken lijkt mij uitzichtloos.

Ik zou dus willen dat men met één ID meerdere rijen kan toevoegen. Stel dat u rij 1, 2 en 3 toevoegt. Dan wil ik dat als u inlogt, u met 1 ID alle rijen kunt terugroepen en bewerken die u zelf ooit toegevoegd hebt. Iemand anders mag jouw rijen niet kunnen bewerken.

Het is eigenlijk hetzelfde principe als dit forum, daar kun je ook alleen maar bewerken wat van jou is.

Mijn vragen:
- weet er iemand hoe zo een systeem heet?
- weet er iemand welk loginsysteem op het internet geschikt is???
- kan iemand mij verderhelpen met complete code? Ik kan geen ingewikkelde php schrijven, wel lezen en aanpassen.
^ Reactie #1 geschreven door Kilian op maandag 3 augustus 2009 om 12:22:18.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
Je kan best in je database een extra kolom maken, waar het ID van de gebruiker staat. Als je dan de gebruiker iets wil laten bewerken kijk je of het ID van de gebruiker overeenstemt met het ID dat in die kolom staat.

Ik weet niet of je al wat gescript hebt, maar anders moet je het misschien even geven, zodat we er verder op kunnen werken. Op zich is het eigenlijk niet zo'n moeilijk concept. Voor het inlogsysteem zou ik eens *hier* kijken. Dit valt uit te breiden naar jou behoeften.

Kilian

Opmerking van de crew

Je url even gefikst :)
Wheeldigger
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.55 % door Wheeldigger op maandag 3 augustus 2009 om 13:43:41.
^ Reactie #2 geschreven door kleintje op maandag 3 augustus 2009 om 13:16:30.
de tabel heeft al een ID, en het systeem heeft 1 tabel. Moeten dat meerdere tabellen worden dan?
^ Reactie #3 geschreven door Simon op maandag 3 augustus 2009 om 14:57:19.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
Nee, meerdere tabellen is niet nodig.
Je voegt gewoon een extra kolom toe in je bestaande tabel met als naam bijvoorbeeld gebruiker_ID. Daarin sla je dan het ID op van de gebruiker die die rij toegevoegd heeft. Dan kan je eenvoudig later terug alle rijen oproepen met het ID van die gebruiker in.
^ Reactie #4 geschreven door kleintje op maandag 3 augustus 2009 om 15:37:14.
Hoe sla je dan in gebruiker_ID het id van de gebruiker op? Moeten dan zowel ID als gebruiker_ID hetzelfde id hebben?
^ Reactie #5 geschreven door Kilian op maandag 3 augustus 2009 om 15:57:31.
Neen. Je hebt een tabel waar al je gebruikers in staan. Deze hebben allemaal een uniek ID. In de andere tabel heb je de volgende structuur:
CODE
  1. ID | data | data | gebruikers_ID
  2. --------------------------------------
  3. 1  | blaat | boe  | 5
  4.  

Gebruiker 5 heeft dus bericht 1 gepost. Het gebruikers ID toevoegen aan de tabel doe je in PHP wanneer je het bericht laat plaatsen.

^ Reactie #6 geschreven door kleintje op maandag 3 augustus 2009 om 16:14:28.
Dus moeten ze eigenlijk inloggen met "gebruikers_ID"?
^ Reactie #7 geschreven door Kilian op maandag 3 augustus 2009 om 16:58:28.
Niet per se. Je kan bij het inloggen het gebruikers ID bv. in een sessie opslaan. Op die manier kan je bij het posten de inhoud van die sessie als waarde van je gebruikers_ID veld meegeven.

Informaties over sessies vind je bv. hier. Moest je meer info willen dan vraag je het maar!

Kilian
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.14 % door Kilian op maandag 3 augustus 2009 om 16:58:40.
^ Reactie #8 geschreven door kleintje op maandag 3 augustus 2009 om 17:06:10.
Maar hoe wordt de data van die gebruikers ID dan toegevoegd? Heb de kolom bijgevoegd, maar hij blijft leeg
^ Reactie #9 geschreven door Kilian op maandag 3 augustus 2009 om 17:23:49.
Wat is je code op dit moment? Natuurlijk wordt er niets ingevuld, tenzij je erom "vraagt". Dit doe je met een mysql query. Hoe zit je inlogsysteem nu in elkaar?

Kilian
^ Reactie #10 geschreven door kleintje op maandag 3 augustus 2009 om 17:28:12.
Dat is op dit moment net dezelfde code als op http://berknet.be.funpic.de/voorbeelden/inlogsysv2/
Daar zie je alle losse onderdelen en kan je alles vanop een zip-bestand downloaden.

Een werkend voorbeeld zie je op http://berknet.be.funpic.de/voorbeelden/inlogsysv2/inloggen.php of http://berknet.be.funpic.de/voorbeelden/inlogsysv2/registreer.php
^ Reactie #11 geschreven door Kilian op maandag 3 augustus 2009 om 17:32:50.
Er wordt blijkbaar al een gebruikers ID in een sessie gezet.
Je moet dus $_SESSION['user_id'] in je query als gebruikers_ID zetten.
Op welke pagina gebeurt dit?
^ Reactie #12 geschreven door kleintje op dinsdag 4 augustus 2009 om 09:48:24.
Ik zou het echt niet weten, ik begrijp er helemaal niets van
^ Reactie #13 geschreven door Kilian op dinsdag 4 augustus 2009 om 11:33:19.
Ik zal het anders vragen. Wat is de url in je adresbalk wanneer je een bericht kan posten?
^ Reactie #14 geschreven door kleintje op dinsdag 4 augustus 2009 om 11:40:31.
Deze voor de login en deze voor de rijen
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.6 % door kleintje op dinsdag 4 augustus 2009 om 11:40:52.
^ Reactie #15 geschreven door Kilian op dinsdag 4 augustus 2009 om 12:21:01.
ZOu je de code van de registratie, de login en de rijen even kunnen posten? Misschien zet je ze best op http://www.pastebin.be om het topic niet té lang te maken.
^ Reactie #16 geschreven door kleintje op woensdag 5 augustus 2009 om 10:16:05.
Ok.

Voor de login: http://www.pastebin.be/20181
Voor de rijen: http://www.pastebin.be/20183
^ Reactie #17 geschreven door Kilian op woensdag 5 augustus 2009 om 16:40:36.
En verwerk.php? Daar gebeurt de verwerking, en daar gaat alles de database in vermoed ik.
^ Reactie #18 geschreven door kleintje op woensdag 12 augustus 2009 om 11:39:26.
inderdaad.

Maar intussen sta ik een beetje verder:

config.php
PHP
  1. <?
  2. // Start je zelf ergens anders je sessies/cookies? Maak van de volgende twee regels dan commentaar (# of //)
  3.  
  4. include ("htmltop.php");
  5.  
  6. // Error reporting zetten we uit, het is niet echt netjes je bezoekers errors voor te schotelen
  7.  
  8. // MySQLop
  9. $db_user = "geheim"; // Gebruiker voor MySQL
  10. $db_pass = "geheim"; // Wachtwoord voor MySQL
  11. $db_host = "localhost"; // Host voor MySQL; standaard localhost
  12. $db_db = "geheim"; // Database
  13. // Als je al ergens anders een database connectie hebt gemaakt,
  14. // maak dan van de volgende twee regels commentaar (# of // ervoor zetten)
  15. mysql_connect($db_host,$db_user,$db_pass);
  16.  
  17. // Instellingen
  18. $loginpage = 'http://www.website.be/tours/index.php'; // Pagina waar de gebruiker heen wordt gestuurd wanneer deze is ingelogd
  19. $forgoturl = "http://www.website.be/tours/login/forgotpass.php"; // Volledige URL naar inlogsysteem, voor activeren van wachtwoord vergeten, / aan einde
  20. $sitenaam = "WEBSITE.BE"; // Naam van je site; deze word oa. gebruikt bij het verzenden van mail
  21. $sitemail = "info@website.be"; // Afzender van verzonden mail
  22. ?>
  23.  

Dus als de mensen inloggen, komen ze op 'http://www.website.be/tours/index.php' terecht.
Dit is een externe pagina, maar wel met een include config.php

Hoe kan ik dan gaan opzoeken wat ikzelf heb toegevoegd?

Er zijn nu 3 testgebruikers, maar 21 toevoegingen, wel 2 databases
- database van de gebruiker: "gebruiker" (id, naam,wachtwoord,status,email,...)
- database van de tours: "tours" (id, naam, plaats,...)

Hoe moet je dat in de url dan zo combineren dat ik als gebruiker enkel de tours zie die ik heb toegevoegd?
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen