Multidesk.be » Forums » Webdevelopment & -scripting » structuur in website

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Merijn op vrijdag 19 juni 2009 om 12:46:14.
Merijn's avatar
Multiviteit: 300
Hey iedereen

Ik heb een vraaje omtrent de manier waarop je een website moet structureren. Dus op vlak van pagina's. Het is een website met html en php. Hoe moet je die code dan scheiden van elkaar, of staat dit echt allemaal door elkaar ?
Zo ook met de connectie naar mysql. Staat dit apart, of wordt er dan met objecten gewerkt?

Hopelijk kan iemand mij hier wat duiding in geven.

Bedankt !
^ Reactie #1 geschreven door Simon op vrijdag 19 juni 2009 om 14:08:06.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
Ik zelf gebruik serverside includes (via php). De header, het menu, de footer, ... zijn op alle pagina's toch dezelfde, die ik kan ik dus gewoon in een aparte pagina opslaan en dan op elke nieuwse pagina die ik maak includen. Een databaseconnectie kan je in die pagina plaatsen. Zo wordt deze overal automatisch toegevoegd.

Als je dus een pagina header.php hebt plaats je gewoon bovenaan elke nieuwe pagina:

PHP
  1. <?php
  2.  
  3. include( 'pad/naar/header.php' );
  4.  
  5. ?>

De inhoud van de pagina, die telkens anders is plaats je dan gewoon erna.
^ Reactie #2 geschreven door SMG op vrijdag 19 juni 2009 om 14:19:25.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Het is best om alles in PHP tags te zetten. Het constant openen en sluiten van <?php ?> zou zwaarder doorwegen dan alles gewoon in in de PHP tags te zetten.
Alles wat globaal is (in html) zoals de header, footer,... kan je (zoals Simon aangeeft) best in een map zetten en gewoon includen.

Functies schrijf je volgens mij best in aparte bestanden tesamen. Dus alles wat met gebruikers te maken heeft (zoals het maken van gebruikers, uitlezen van gebruikers, inloggen, uitloggen,... zet je in 1 bestand gebruikers.php. Als je dan iets van gebruikers moet hebben dan roep je een van de nodige functies op). Zorg er wel een beetje voor dat je functies globaal zijn (dus dat je bv geen 5 verschillende functies hebt op je gebruikers uit te lezen).

Je kan PHP object geörienteerd maken, maar dat is volgens mij enkel weggelegd voor de grotere websites die meer structuur vragen.
^ Reactie #3 geschreven door Martijn op zaterdag 20 juni 2009 om 10:29:49.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13785
Beheerder
Het meest overzichtelijke is natuurlijk werken met een templating systeem hé :-).

Kijk maar eens naar Smarty.

Dat OO in PHP enkel voor de grotere websites is, ben ik niet helemaal mee akkoord. Het een staat m.i. namelijk los van het ander. Als je OO wil programmeren, dan houdt niets je tegen om dat ook effectief te doen; het kan de overzichtelijkheid en onderhoudbaarheid van je code enkel bevorderen.
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
^ Reactie #4 geschreven door Merijn op zondag 21 juni 2009 om 10:33:24.
Merijn's avatar
Multiviteit: 300
Ok, bedankt voor de tips !
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.96 % door Merijn op zondag 21 juni 2009 om 10:33:38.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen