Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Dummy-proof Linux distro

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Dino op donderdag 7 mei 2009 om 08:58:43.
Dino heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 35
Heb hier nog een ouder pc'tje staan (Celeron D 2,4 ghz; 512 MB ram; 40 gb HDD; win98se) en zou er nog nieuw leven willen inblazen met een frisse Linux installatie.
Gebruik : het net op met Opera (ik moet dus een USB wifi adapter aan de praat krijgen) - OpenOffice - en wat muziek stockeren.
Als ik de berichten op dit forumonderdeel er op nalees krijg ik al klamme handjes ... (blush)
Graag advies voor de makkelijkst te installeren distro zodat ik jullie niet te dikwijls moet lastigvallen. _O_
Dino
^ Reactie #1 geschreven door een gast op donderdag 7 mei 2009 om 10:21:05.
http://www.zdnet.be/reviews/101554/ubuntu-9-04-jaunty-jackalope-rc/
^ Reactie #2 geschreven door NightCreature op donderdag 7 mei 2009 om 16:16:27.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
UBUNTU is de distro die je wil hebben, wil je een resource sparende versie zie XUbuntu.

Alle Ubuntu versies installeren op dezelfde manier het enige verschil tussen de versies is de User Interface die gebruikt wordt. Standaard is dit GNOME, KUbuntu gebruikt KDE en Xubuntu gebruikt XFCE
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #3 geschreven door Dino op donderdag 7 mei 2009 om 17:26:40.
Bedankt voor de info. Ik denk dat ik Ubuntu eens probeer te installeren.
Wordt ongetwijfeld vervolgd ... :D
Dino
^ Reactie #4 geschreven door SMG op donderdag 7 mei 2009 om 20:31:07.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Ik vind Ubuntu best wel een zwaar OS. Om er echt aangenaam mee te werken heb je een PC nodig die XP goed kan draaien.
Ik denk dus dat je veel beter afbent met iets lichter. Ik zou kiezen voor Debian, maar daar ligt de de moeilijkheidsgraad wel wat hoger.
^ Reactie #5 geschreven door een gast op donderdag 7 mei 2009 om 20:50:31.
Tja, dan is er ook :
- Tiny Linux
- damnsmall Linux
- Puppy Linux

Kies maar :

http://bengross.com/smallunix.html
http://sites.google.com/site/computertip/minidistributies

Trouwens de eisen van Xubuntu zijn ruim onder de TS specs;)
^ Reactie #6 geschreven door NightCreature op vrijdag 8 mei 2009 om 00:44:30.
NightCreature's avatar
MSc.
Ubuntu is een fork van Debian SMG dus debian is ongeveer even zwaar, het groote verschil tussen de twee is dat een Debian install enkel volledig Open Source Software gebruikt. In ubuntu zit bijvoorbeeld FireFox in Debian zit dat niet omdat FF niet onder GPL wordt gemaakt.

Daarnaast moet je bij Debian zelf je User Interface installeren (voor de niet technische mensch dit is GNOME,KDE of xfce in Ubuntu).
^ Reactie #7 geschreven door SMG op vrijdag 8 mei 2009 om 10:31:30.
SMG's avatar
Moderator
Ik vind Debian toch serieus wat minder zwaar dan Ubuntu. Ubuntu is zoals ze wel zeggen de unstable versie van Debian. Debian is vooral meer stabiele software en ik vind dat je dit best goed merkt in de snelheid van het OS.
^ Reactie #8 geschreven door een gast op vrijdag 8 mei 2009 om 12:27:25.
Debian = een "dummy-proof Linux Distro"?
^ Reactie #9 geschreven door SMG op vrijdag 8 mei 2009 om 12:35:57.
SMG's avatar
Moderator
Nee ;)
Maar op oude hardware zal het waarschijnlijk wel gepaste drivers hebben. Je moet dan nog Firefox (of Opera), Flash en Java downloaden voor web. Alleen heeft Debian wat tegen gesloten formaten (zoals MP3, WMV,...) wat het dus irritant (maar zeker niet onmogelijk) om er zoiets op af te spelen. Ubuntu is op Debian gebaseerd met als bedoeling om het simpeler te maken om gesloten dingen te installeren. Debian is daar principieel tegen en zal dus geen hulpmethodes maken om die dingen te installeren, waar Ubuntu dat dus wel doet.
^ Reactie #10 geschreven door een gast op vrijdag 8 mei 2009 om 14:25:45.
Je moet het mij niet iut te leggen hoor.
Heb hier P2 staan waar ik mee experimenteer (Sentry/Firewall Builder momenteel)
maar de TS vroeg erom eh:P
^ Reactie #11 geschreven door NightCreature op vrijdag 8 mei 2009 om 18:25:03.
NightCreature's avatar
MSc.

Dixit

Dixit SMG op 08/05/2009 12:35:57:

Nee ;)
Maar op oude hardware zal het waarschijnlijk wel gepaste drivers hebben. Je moet dan nog Firefox (of Opera), Flash en Java downloaden voor web. Alleen heeft Debian wat tegen gesloten formaten (zoals MP3, WMV,...) wat het dus irritant (maar zeker niet onmogelijk) om er zoiets op af te spelen. Ubuntu is op Debian gebaseerd met als bedoeling om het simpeler te maken om gesloten dingen te installeren. Debian is daar principieel tegen en zal dus geen hulpmethodes maken om die dingen te installeren, waar Ubuntu dat dus wel doet.

Ubuntu is helemaal niet gemaakt om gesloten software makkelijker te installeren, ubuntu is van debian afgesplits om een OS te creeren dat vaker een release heeft.
Debian heeft namelijk een hele tijd geen stable release gehad waardoor veel gebruikers tussen een stable en unstable OS zweefden. Vaak had je ook nog een paar packages uit test geinstalleerd wat je systeem helemaal onstabiel maakte.

Doordat Ubuntu een meer gestructureerde release pattroon heeft zijn de deadlines voor nieuwe features wat harder en wordt er daarna enkel aan bug fixes en stabiliteit gewerkt.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 7.71 % door NightCreature op vrijdag 8 mei 2009 om 18:27:14.
^ Reactie #12 geschreven door Dino op zaterdag 9 mei 2009 om 13:04:24.
Right ... :P
Ik zie dat dit eenaardige discussie wordt voor insiders ...
Hoe dan ook, deze reactie vanf mijn vers ge´nstalleerd Ubuntu-masjientje. Installatie was een droom (enkel de taalondersteuning is pas achteraf met de updates goed gekomen), zelfs mijn D-Link wifi adapterje werd meteen herkend.
Allemaal bedankt voor de reacties, ik kan nu dus op ontdekking.
Verdere vragen volgen ongetwijfeld in nieuwe posts.
Dino
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen