Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » nieuw OS voor oude laptop

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door een gast op donderdag 9 april 2009 om 22:59:11.
Ik zoek een nieuw besturingssysteem voor mijn oude laptop.

Liefst een linuxdistributie maar het mag ook iets anders zijn, alles behalve windows of mac.

Nu staat er windows op en die is aan het dichtslibben. Probleem is dat de laptop ondertussen al zo'n 5 of 6 jaar oud is en dat ik enkele 5 of 6 jaar oude programma's erop heb staan waarvan ik de installatiebestanden niet meer heb of terugvind. Dus ik wil windows graag zo houden als hij is om die programma's te raadplegen, maar tevens wil ik windows sparen en een nieuw systeem in dual boot installeren zodat ik voor al het overige werk dat andere OS kan gebruiken.

De specificaties van de oude laptop:

WISTRON GENERIC Rev. A Intel 845G
Intel Mobile Celeron CPU 2.00 GHz
256 MB RAM 133 MHz
20 GB IDE HDD
video: Intel 82845G Graphics 64 MB
netwerk: Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet

De netwerkkaart moet niet per se ondersteund worden! Het is handig, maar het moet niet als het niet kan, ik ga er toch niet mee op internet, dat kan ie niet meer aan.

Moet wel draadloos toetsenbord van trust ondersteunen: Trust Vista Remote Keyboard KB 2950

Ook printen en dergelijke is niet noodzakelijk, daar wordt de laptop eigenlijk niet meer voor gebruikt.

De laptop staat nu in een hoekje en doet dienst voor volgende zaken:

1. dvd afspelen, hiervoor wordt de laptop het meest gebruikt, ik gebruik er een externe dvd-writer voor en dit moet het besturingssysteem dus zeker kunnen op deze laptop.
2. cd's afspelen, zou leuk zijn als het besturingssysteem dit kan op deze laptop, maar cdspelers genoeg dus is niet noodzakelijk.
3. heel oude windowsgames spelen zou nog leuk zijn, maar is absoluut niet noodzakelijk.
4. overige kleine zaken.

Het moet ook vlot werken, ik experimenteer weliswaar graag, maar zou daar niet graag mee beginnen op dat oude wrak aangezien het gewoon even moet doen wat het moet doen (zie 4 zaken hierboven).

desktopinterface maakt niet uit,

van de harddisk ben ik van plan zo'n 8 GB te reserveren voor dit nieuwe systeem,
hoe de installatie verder verloopt maakt absoluut niet uit, maar het moet allemaal heel stabiel verlopen en blijven, want de windowsinstallatie moet zeker toegankelijk blijven.

Ikzelf heb vooral ervaring met ubuntu, kubuntu, xubuntu (ubuntu + varianten dus) en mandriva.

Wat ik buiten die vier bovenstaande zaken nog belangrijk vind is ondersteuning voor bluetooth en een compressiesysteem waarmee ik bestanden kan comprimeren en deze ook in windows kan openen.

Uiteraard moet het systeem gratis zijn...

En zoals ik reeds zei is de pc niet verbonden met een netwerk, dus aandacht aan virusbescherming, beveiliging tegen hackers en firewall's is dus eveneens niet nodig.

Iemand enig idee? Alvast bedankt!
^ Reactie #1 geschreven door thekid op vrijdag 10 april 2009 om 00:26:45.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Kubuntu is vrij eenvoudig, hé :)

je hebt er zelfs een windows installatie van, waardoor je kubuntu kunt uninstallen vanuit windows ;) en installen natuurlijk, het zou iets trager zijn, maar 't is geen zo'n probleem :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door SMG op vrijdag 10 april 2009 om 10:36:59.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Mogelijke problemen met Kubuntu:
DVD's: als er een beveiliging op je DVD staat kan je het soms wel vergeten met Linux.
CD's: zie bovenstaande, alleen is het wat minder frequent voorkomend.
Eenvoudige Windows games spelen: Welke? Via Wine kan je soms wel wat gebruiken, maar dat is prutsen.
Compressie: het komt basis met de gewone ZIP archief, maar je kan er pakweg 7zip voor installeren en 7z gebruiken, wat betere compressie met zich geeft. Je hebt ook bz2, jar en tar maar dat raad ik niet aan als je met Windows gaat uitwisselen.
Bluetooth: als het gewoon voor gegevensoverdracht is zou het geen probleem mogen zijn (bij mij lukt het natuurlijk niet, maar soit). Ga je echter je GSM ermee synchroniseren ben je gezien. Bijna geen enkele GSM voegt Linux toe aan zijn lijstje met compatibele besturingssystemen.
Volt werken: Persoonlijk vind ik Ubuntu varianten vrij zwaar. Ik zou eerder voor Debian gaan, maar dat beloofd prutsen. Ubuntu kan tamelijk goed werken met niet openbron bestandstypes (zoals MP3,...) maar Debian is daar wat strenger in. Je kan het wel installeren maar bij Ubuntu is het met een paar klikken terwijl Debian het je wat moeilijker zal maken.
^ Reactie #3 geschreven door een gast op zaterdag 11 april 2009 om 00:19:30.
Mjah, ik ken dat ubuntu vanuit windows installeren gedoe, maar daar ben ik niet zo voor omdat het dan inderdaad alleen maar trager wordt.

Ik denk trouwens dat kubuntu wel wat te zwaar is voor die laptop, kan ik niet beter xubuntu gebruiken?

Ik moet natuurlijk wel af en toe een dvd kunnen bekijken, zou dat zo'n probleem zijn? Ik heb het om eerlijk te zijn nog nooit geprobeerd met linux. Cd's zou een iets kleinere ramp zijn, daar heb ik in geval van nood nog een cd-speler voor.

Nouja, dan maar wat prutsen met wine, vooral oude spellen die normaal gezien vlot worden gespeeld op die oude knar. 7zip hadk zelf niet aan gedacht en bluetooth om bestanden uit te wisselen is voldoende. Om mijn gsm te synchroniseren heb ik een recentere laptop.

Ik ben niet bang van een uitdaging zoals debian, maar daar is dit "project" niet voor geschikt, ik wil nu even zo snel mogelijk een goed draaiende linux-distributie op die laptop.
^ Reactie #4 geschreven door NightCreature op zaterdag 11 april 2009 om 00:37:10.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
Ik vond wine niet echt prutsen toen ik het gebruikte.
7z is niet standaard ondersteunt in windows maar als je het toch installeert kan je met alle compressie formaten in Unix overwege op windows. By the way "tar" is geen compressie formaat, tar is enkel een file concatenator.
Gezien het feit dat ubuntu behoorlijk dicht bij debian blijft kan je bijna alle debian apps gebruiken.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #5 geschreven door een gast op zaterdag 11 april 2009 om 00:50:22.
als ik xubuntu installeer veronderstel ik dat ik best de LTS versie 8.04 installeer?

en is er geen manier om te comprimeren naar zip of rar? Dan moet ik geen extra programma gaan installeren op m'n andere pc's.
^ Reactie #6 geschreven door een gast op zaterdag 11 april 2009 om 01:42:19.
Helaas, ik vrees dat ik met een probleem zit.

Ik wilde xubuntu gaan installeren, de laadbalk loopt vol en daarna verdwijnt het beeld en komt er "out-of-range" op :S

Iemand een ander alternatief voor xubuntu of een manier om 'm binnen de range van m'n scherm te houden?
^ Reactie #7 geschreven door SMG op zaterdag 11 april 2009 om 13:01:58.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Xubuntu is even geleden, maar kan je toevallig bij het opstarten niet kiezen voor niet de live cd maar meteen kiezen voor installeren.

Overigens wat is de resolutie dat je pc max aan kan? Normaal gezien zou die moeten detecteren wat de resolutie is en die gebruiken. Maar uit ondervinding blijkt toch dat Xubuntu toch maar de 'minder' goede versie is. Hij is veel minder populair dus zullen er ongetwijfeld minder ontwikkelaars werken aan Xubuntu.
^ Reactie #8 geschreven door een gast op zaterdag 11 april 2009 om 14:08:40.
Ik heb xubuntu met de alternat-cd geïnstalleerd en dat lukt wel.

Maar nu komt er tijdens het opstarten van xubuntu zelf ook "out of range" op. Het beeldscherm is extern aangesloten en de resolutie van de monitor zelf is 1024 x 768.

Eerder had ik ook een windows xp installatie die niet wilde lukken op dit beeldscherm... Daar kwam ook "out of range" op. Na de installatie werkte het toen wel maar de kleuren trokken op niks.

Kan ik in xubuntu buiten de grafische omgeving om niet de beeldscherminstellingen goed zetten?
^ Reactie #9 geschreven door NightCreature op zaterdag 11 april 2009 om 14:33:28.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
je VGA output is hoogstwaarschijnlijk overleden of de kabel die tussen de monitor en de pc zit heeft last van kabel breuk.
Druk als eerst eens alle aansluitingen goed aan.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #10 geschreven door een gast op zaterdag 11 april 2009 om 14:54:17.
kabels aandrukken helpt niets.

Maar waarom werkt het dan perfect in windows xp? xubuntu moet toch voor een verkeerde resolutie kiezen of iets dergelijks?

Hoe pas ik die aan buiten de grafische omgeving om?
^ Reactie #11 geschreven door thekid op zaterdag 11 april 2009 om 14:57:16.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
je zal moeten gaan kijken in de X-config files

die zitten onder /etc/X11/xorg.conf

meestal staan deze vrij basic eigenlijk, dus je zal wel wat werk hebben om deze correct te zetten :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #12 geschreven door een gast op zaterdag 11 april 2009 om 15:13:56.
En hoe doe ik dat?
^ Reactie #13 geschreven door een gast op zaterdag 11 april 2009 om 15:25:44.
Linux command console.:D
^ Reactie #14 geschreven door een gast op zaterdag 11 april 2009 om 15:26:51.
ik heb van de commandline van de recovery het bestand met nano geopend maar het is leeg denk ik, want buiten de opties blijft het scherm zwart, of moet ik nog iets doen?
^ Reactie #15 geschreven door een gast op zondag 12 april 2009 om 01:43:01.
ok dit is de huidige inhoud van het bestand:

CODE
  1.  
  2. # xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file)
  3. #
  4. # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using
  5. # values from the debconf database.
  6. #
  7. # Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page.
  8. # (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.)
  9. #
  10. # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only*
  11. # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg
  12. # package.
  13. #
  14. # If you have edited this file but would like it to be automatically updated
  15. # again, run the following command:
  16. #   sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
  17.  
  18. Section "InputDevice"
  19.         Identifier      "Generic Keyboard"
  20.         Driver    "kbd"
  21.         Option    "XkbRules"        "xorg"
  22.         Option    "XkbModel"        "pc105"
  23.         Option    "XkbLayout"       "be"
  24.         Option    "XkbOptions"      "lv3:ralt_switch"
  25. EndSection
  26.  
  27. Section "InputDevice"
  28.         Identifier      "Configured Mouse"
  29.         Driver    "mouse"
  30.         Option    "CorePointer"
  31. EndSection
  32.  
  33. Section "InputDevice"
  34.         Identifier      "Synaptics Touchpad"
  35.         Driver    "synaptics"
  36.         Option    "SendCoreEvents"  "true"
  37.         Option    "Device"    "/dev/psaux"
  38.         Option    "Protocol"                "auto-dev"
  39.         Option    "HorizEdgeScroll" "0"
  40. EndSection
  41.  
  42. Section "Device"
  43.         Identifier      "Configured Video Device"
  44. EndSection
  45.  
  46. Section "Monitor"
  47.         Identifier      "Configured Monitor"
  48. EndSection
  49.  
  50. Section "Screen"
  51.         Identifier      "Default Screen"
  52.         Monitor  "Configured Monitor"
  53.         Device    "Configured Video Device"
  54. EndSection
  55.  
  56. Section "ServerLayout"
  57.         Identifier      "Default Layout"
  58.         Screen    "Default Screen"
  59.         InputDevice     "Synaptics Touchpad"
  60. EndSection

Wat moet ik aanpassen??
^ Reactie #16 geschreven door joey-joe-joe op zaterdag 2 mei 2009 om 01:59:54.
joey-joe-joe heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1
Ik zou dit eens proberen :
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
(regel 16 van jouw xorg.conf)

• Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen