Multidesk.be » Forums » Beveiliging » Zaken online bestellen

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door *Scorpia* op woensdag 9 januari 2008 om 21:56:28.
*Scorpia*'s avatar
Multiviteit: 1004
Coffee
Ik vroeg mij af waar je allemaal op moet letten alvorens spullen te bestellen via internet (bol.com, vobis.nl, amazon.com maar ook een hotel boeken e.d.) ?
Dan heb ik het over de wilde verhalen over gestolen creditcardinfo e.d.
Hoe kan je 'veilig' online shoppen (I (l) shoppen) zonder dat die info wordt gestolen :@?

(:c) Once in a while, I go to the Opera but most of the time I Explore... (bunny)
^ Reactie #1 geschreven door NightCreature op woensdag 9 januari 2008 om 22:20:50.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
Bij internet betaling moet je altijd opletten dat je op een secure site zit, je weet wel zo een met een slotje ergens in de browser weergegeven. Bol en amazon werken netjes al heb ik er nooit met een credit card betaald maar wel met ideal, is ineternet bankieren en direct overmaken.
Ook altijd opletten dat je site geen echt rare naam heeft als url dan vind ik het vaak verdacht worden en ben ik weg.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #2 geschreven door SMG op woensdag 9 januari 2008 om 22:34:35.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Enkele termen en belangrijke dingen:
Rekeningnummer mag je geven (kan geen kwaad, ze kunnen alleen geld storten)
Je mag je IBAN nummer geven (zelfde als rekeningnummer, maar dan internationaal)
Geeft nooit je bankkaartnummer, die heeft niemand nodig.
Geeft nooit je Visa, mastercard, ... nummer als je er geen vertrouwen in hebt

Als je online shopt zal je volgende betaalmanieren tegen komen:
Overschrijving (is dus de overschrijving ;))
Netbanking: aangezien bijna elke bank een online module heeft voor zijn klanten, kan je ook een overschrijving doen waarbij de bank meteen tegen de winkel zegt dat je hebt betaald. Ze moet je niet wachten op de overschrijving die ontvangen wordt bij de winkel. Simpel, snel en veilig (een voorbeeldje van zo'n service). Het komt er dus op neer dat als je bij de betaling komt doorgelinkt wordt naar de site van je bank (KBC, Dexia, Fortis, ... zijn banken die deze dienst aanbieden), daar veilig betaald en nadien 'stuurt' de bank door naar de winkel dat je betaald hebt. Je bestelling is dan meteen betaald.
Paypal, Visa, Mastercard: je hebt al gehoord dat dit een gevaarlijke manier is. Dat is al een goed begin. Je moet dus echt vertrouwen in de dienst als je dit nummertje doorgeeft! Meestal als je online gaat winkelen zullen ze dit via een dienst doen (zoals Paypal). Hierbij zullen betalingen via hun gebeuren, zij enkel weten wat dat gevaarlijk nummertje is dus is het min of meer veilig.

Mijn voorkeurs betaling is overschrijving of via netbanking ofzo. Is zeer veilig en iedereen heeft het bijna (wie kan er nu geen overschrijving schrijven?)
Echter die netbanking is helaas niet mogelijk bij kleine banken zoals Centea enz.

Welke betaling je ook gebruikt, let op je browser. Als je online betaald is het best handig dat als je de betaling uitvoert, dat al die gegeven met encyptie op het internet vliegen.
Als je met IE7 surft zal er naast de adresbalk een slotje komen te staan. Hier kan je de beveiliging controleren (Verisgn is een zeer bekende speler in certificaten).
Bij Firefox zal je adresbalk geel worden en verschijnt er eveneens een slotje bij de adresbalk.
Bij IE6 is het moeilijk te zien (ergens in de statusbalk vanonder komt een klein slotje) Ik raad je aan om dan van browser te veranderen want dit is wel een belangrijk gegeven... Tenzij je graag wilt dat andere mensen jouw betalingen kunnen nakijken, saboteren, of zelfs codes mee overnemen.
http://www.multidesk.be/woordenboek/woordverklaring/342/

Een degelijk certificaat is duur en oplichters nemen die niet want die prijzen zijn te hoog. Een goede browser zal je overigens melden als het certificaat verlopen, ongeldig, ... is.
Gebruik dus Firefox, Internet Explorer 7 of Opera.

Gouden tips:
  • WEES GEEN 100% ZEKER MAAR 200% ZEKER BIJ ONLINE BETALEN.
  • Een bank vraagt nooit maar dan zeg ik echt wel NOOIT codes via mail!!!
  • Als je een mail krijgt met waarbij ze een link plaatsen om zo je betaling te doen, volg je die link niet. Gebruik een van je favorieten (of bookmarks) om zo op de site terecht te komen. Als de betaling zo niet lukt, wees dan zeer nauwkeurig met het controleren van het adres waar je op zit.
    pay.ebay.be is niet hetzelfde als ebay.pay.be!!!!!!!!!!!!!! in het eerste geval is ebay het domein en pay het subdomein, in het tweede geval is pay het domein en ebay het subdomein.
    Je kan zoveel subdomeinen maken als je wilt, als je maar eigennaar bent van het domein (multidesk.be kan dus ebay.multidesk.be maken enz).

Het is een hele boterham, maar het is broodnodig. Wees zeer aandachtig met wat je uitwisselt.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 3.37 % door SMG op woensdag 9 januari 2008 om 22:40:07.
^ Reactie #3 geschreven door *Scorpia* op woensdag 9 januari 2008 om 22:47:26.
*Scorpia*'s avatar
Coffee
Dus er bestaat geen programma die je 'beschermt'? :p
(:c) Once in a while, I go to the Opera but most of the time I Explore... (bunny)
^ Reactie #4 geschreven door NightCreature op woensdag 9 januari 2008 om 22:51:11.
NightCreature's avatar
MSc.
soms kun je niet anders betallen dan met een visa namelijk als je vliegtickets bestelt die moeten altijd met een visa(lees credit card) worden betaalt. Ideal waar ik het over had is het zelfde als ogone enkel zijn hierbij geloof ik alleen maar nederlandse banken en bedrijven aangesloten, bol is hier een voorbeeld van.
Credit card betalingen moeten altijd vergezeld zijn van een expire datum en een validation code die staat op de achterkant van de card. Ik heb al vaker credit card betalingen online gedaan en ben nog nooit een paypal actie tegen gekomen, ik betaalde altijd meteen aan het bedrijf. Legitieme credit card betalingen gebeuren altijd rechtstreeks op een site, ik heb er nog nooit een gehad die een mail stuurde en omgegevens vroeg. Wel krijg je een mailtje met het ontvangen van de bestelling en vaak ook als hij verstuurt is, is de bestelling verstuurt krijg je vaak ook een tracking nummer. Hiermee kan je zien waar je order is.

Nee een programma bestaat niet maar je moet altijd nagaan of je data gecodeerd wordt verstuurt dat en het certificaat zijn vaak de enige garantie die je krijgt als je met credit card betaalt.
Daarom ook altijd goed naar de link kijken op de betaal pagina.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 12.07 % door NightCreature op woensdag 9 januari 2008 om 22:53:00.
^ Reactie #5 geschreven door *Scorpia* op woensdag 9 januari 2008 om 22:55:06.
*Scorpia*'s avatar
Coffee
Zijn er geen Trojaanse Paarden die je info kunnen doorsturen? (Stel dat ik er bijvoorbeeld zo'n paard heb verwijderd maar ergens is die nog stiekem een beetje achtergebleven en ik heb dat niet door (a)...)
^ Reactie #6 geschreven door Wheeldigger op woensdag 9 januari 2008 om 23:02:14.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10173
Moderator
Je kunt overwegen om eerst ons stappenplan te doen voor dat je overgaat tot betalen, of met een suikerklontje het paard naar buiten lokken :D
^ Reactie #7 geschreven door SMG op woensdag 9 januari 2008 om 23:07:01.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Er zijn zulke trojans die wachtwoorden, ... doorsturen die ze kunnen opvangen via ingedrukte toetsen.
Daarom vind ik overschrijving en direct overschrijvingen ook het veiligste. Die beveiliging gebeurt via de bank en het is nu de trend bij banken om gebruik te maken van zo'n cardreader voor je bankkaart zodat je telkens een andere code moet ingeven bij het aanmelden (als dat wachtwoord in andere handen is, is dat niet erg).
Voorbeeldje

Hoewel die methode moeilijk is om te breken is het natuurlijk altijd aangeraden om altijd een spyware vrije PC te hebben. Met Vista, mastercard, ... heb je die beveiliging immers niet.
^ Reactie #8 geschreven door NightCreature op woensdag 9 januari 2008 om 23:20:09.
NightCreature's avatar
MSc.
Ja daar zit ook wel een beveiliging in ergens, alleen zijn ze makkelijker kwetsbaar voor zogenaamde phish attacks, dwz dat je gegevens worden onderschept.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen