Multidesk.be » Forums » Internet & telefonie » Draadloos internet

• Pagina
  • [1]
  • 2
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door *Scorpia* op woensdag 9 januari 2008 om 17:35:16.
*Scorpia*'s avatar
Multiviteit: 1004
Coffee
Gaarne hoor ik

Dixit

in geuren en kleuren
(m.a.w. het beste voor een goede prijs :p) advies over de aankoop van 'draadloos internet'...

Het is bestemd voor een drietal computers (waarvan twee pc's naast elkaar staan) en één laptop in een omtrek van max 20 meter ofzo met muren ertussen :p. Naar mijn bescheiden kennis heeft enkel de laptop een ingebouwd iets en zal ik voor de pc's zulke eh... usb-aansluiting achtige dingen moeten kopen zodat die ook kunnen ontvangen.

Het gaat er vnl. om dat die lange netwerkkabel naar mijn kamer (aan de andere kant van het huis) eruit kunnen gooien en mijn pa ook internet heeft op zijn pc (hij zit boven, de rest van de pc's / laptop zitten beneden).
Én dat we (in de zomer) ook ontvangst hebben op ons dakterras (terras is boven mijn kamer maar wel waarschijnlijk het verste van dat draadloos internet apparaatje) (zodat moederlief mijn laptop kan confisqueren en daar kan gaan werken ;)). Daarbij moeten het niet al te traag gaan (ik heb geduld maar ik wil wel een beetje fatsoenlijk op internet kunnen surfen :D )...

Ik heb gehoord dat je eventueel ipv voor alle pc's zo'n USB-aansluiting apparaatje (voor ontvangst) de twee pc's die heel dicht staan bij die router (of wat het ook is) gewoon nog met een kabeltje aan dat ding kunnen worden bevestigd (dan hoeven we niet meteen die USB-aansluiting ontvangstapparaatjes te kopen voor alle pc's).

Dus: Draadloos internet?
(:c) Once in a while, I go to the Opera but most of the time I Explore... (bunny)
^ Reactie #1 geschreven door SMG op woensdag 9 januari 2008 om 17:41:12.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Die 2 PC's, kunnen die naast de router zitten (of is het daar ook draadloos te doen)? Heeft de laptop een draadloze netwerkkaart?
^ Reactie #2 geschreven door *Scorpia* op woensdag 9 januari 2008 om 17:47:56.
*Scorpia*'s avatar
Coffee
Die 2 pc's kunnen naast de router zitten (daar ben ik toch van plan het neer te zetten) en uiteindelijk zullen die misschien draadloos worden maar in het begin nog aan zo'n kabeltje (omdat ik anders weer extra kosten moet maken met kopen van die onderdelen om de pc's draadloos internet compatibel moet maken).
De laptop heeft draadloos internet (ik ontvang van de buren hun draadloos internet dus ik neem aan dat die hierop dan ook wel aanwezig is?).
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.54 % door *Scorpia* op woensdag 9 januari 2008 om 17:50:56.
(:c) Once in a while, I go to the Opera but most of the time I Explore... (bunny)
^ Reactie #3 geschreven door SMG op woensdag 9 januari 2008 om 18:10:36.
SMG's avatar
Moderator
Dan heb je (tot een andere PC vertrekt uit de buurt van de router) 1 x dit nodig (PCI draadloos kaartje - of zo'n USB spul).
Je mag hier dus kiezen, kies je voor de USB methode kan je dit ook gebruiken op andere computers (het is immers gewoon maar USB). MAAR ik vind persoonlijk dat de PCI kaartjes veel beter hun werk doen, langer meegaan (USB is wat minder beschermd). Voor PCI moet je de PC 'open breken' en het kaartje erin steken (kijk wel dat je PC een PCI slot heeft, sommige PC's hebben dat niet - een wat minder gebruiksvriendelijke manier, maar bespaart je een USB poort en is wat krachter). De prijs van beide is praktisch hetzelfde (dus daar moet je het niet voor gaan doen).
Wil je het op een andere PC gebruiken, PC terug openen, kaartje eruit en in de andere PC (USB is dan makkelijker).

Nu is mijn ander vraagje, heb je al een router?
Als je al een router hebt is een access point voldoende om je draadloze verbinding op te stellen. Heb je echter nog geen router zal je een draadloze router moeten kopen. Een draadloze router beschikt bijna altijd over een paar UTP poorten (dus die PC's aan die router zullen kunnen genieten van de UTP ingangen).
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 4.32 % door SMG op woensdag 9 januari 2008 om 18:11:28.
^ Reactie #4 geschreven door *Scorpia* op woensdag 9 januari 2008 om 18:34:23.
*Scorpia*'s avatar
Coffee
Ik 'kan' geen pc's openbreken (ok ... ik 'kan' dit wel maar.. eh :$ .. niet zoals het hoort waarschijnlijk), en hoezo werken die beter?
Ik heb een router... We hebben hier al een netwerk (waaraan dus 2 pc's en 1 laptop) zijn aangesloten.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 6.25 % door *Scorpia* op woensdag 9 januari 2008 om 18:35:12.
^ Reactie #5 geschreven door SMG op woensdag 9 januari 2008 om 18:41:53.
SMG's avatar
Moderator
Dan heb je geen draadloze router nodig maar een access point (nu moest je een draadloze router kopen, is dat niet erg hoor ;) werkt ook).

Beter, gaan minder rap kapot (minder ongevalletjes, geen zwakke plek zoals bij de USB stick de verbindingsdraden), hebben een betere kracht (ze hebben een antenne waardoor je ze wat beter kan 'richten'), voelen minder in de weg (geen USB poort minder, geen kans om USB poorten te blokkeren want dat spul is meestal wat dikker waardoor het andere USB poorten kan blokkeren).

PC's open breken is een beetje te cru gezegd. Gewoon open doen en de eerste en beste PCI poort gebruiken om het erin te steken. Nu niet het moeilijkste werk :p
Maar moest je een PC hebben in garantie moet je even opletten, sommige verzegelen dat zodat je garantie verloopt als je de PC open doet (wel irritant voor uitbreiden :p)
^ Reactie #6 geschreven door *Scorpia* op woensdag 9 januari 2008 om 19:00:09.
*Scorpia*'s avatar
Coffee
Hoeveel kost dat nu precies?
- Access point of
- Draadloze router

--> Merkvoorkeur? Kan dat in de 'gewone' PC shop? Of bij onze aanbieder (Belgacom)?

Ik ging de pc ook niet echt openbreken hoor ;). Ken een pc shop die dat wel voor ons zouden kunnen doen ...

Hoe zit het met snelheid?
Edit: En mag ik aannemen dat ik dan een thuisnetwerk kan opstellen (dus bijv ook printen van laptop, terwijl printer is aangesloten aan pc).

En is dit allemaal veilig? :)

Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 22.41 % door *Scorpia* op woensdag 9 januari 2008 om 19:04:23.
^ Reactie #7 geschreven door SMG op woensdag 9 januari 2008 om 19:22:06.
SMG's avatar
Moderator
Linksys en USROBOTICS zijn goede producten. linksys is waarschijnlijk wel de grootste (misschien beter bekend als Cisco), maar daarom niet de beste ;)
Je kan alles kopen in elke PC winkel, Marko, groot warenhuizen (zoals carrefour) of de speciaalzaak (zoals vandenborre).

In de PC winkel kan je de goedkoopste vinden (maar je moet dan ook een goedkope PC winkel vinden, wat al wat moeilijker is). In de Marko kan je het ook aan een schappelijke prijs vinden, maar verwacht geen uitstekende ondersteuning (die lezen enkel hun blaadje af ...).

Snelheid (als je kiest voor de g variant - je hebt ook de n variant maar dan zal je netwerkkaart op je laptop tekort schieten, n is nog in beta fase) zal ruim voldoende zijn om op internet mee te zitten. Echter ga je grote bestanden over het netwerk gooien, zal je al rap door frustratie naar een kabeltje grijpen.
De theoretische snelheid is 54Mbit/sec (maar dat is een perfecte omgeving, zonder botsende signalen, zonder muren en geen centimeter verwijderd van het draadloos apparaat). Het is dan ook logisch als ik zeg dat de snelheid daalt naar mate je verder weg gaat ;)

Bij Belgacom is het niet aangeraden om een draadloos te gaan. Die zullen veel geld aansmeren voor wat het is. Zij zullen natuurlijk wel heel het ding configureren (maar daar heb je ons voor ;))

In de PC winkel kan je dat PCI ding in de PC laten proppen maar het is helemaal niet moeilijk hoor, zou zonde zijn van het geld.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 3.86 % door SMG op woensdag 9 januari 2008 om 19:23:27.
^ Reactie #8 geschreven door Wheeldigger op woensdag 9 januari 2008 om 20:29:15.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10183
Moderator

Randinformatie

Voor het insteken van kaarten in een computer kan ik wel een kleine handleiding maken met foto's, zal dan asap hier ergens staan :)
^ Reactie #9 geschreven door *Scorpia* op woensdag 9 januari 2008 om 21:48:26.
*Scorpia*'s avatar
Coffee
Hoeveel gaat me dit nu ongeveer kosten? :)

Randinformatie

Als ik de pc ga openbreken, zal ik een handleiding wel nodig hebben :D... Maar ik wacht liever even af (kostenvergelijking enzo ;)).
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 63.64 % door *Scorpia* op woensdag 9 januari 2008 om 21:49:29.
^ Reactie #10 geschreven door SMG op woensdag 9 januari 2008 om 23:14:20.
SMG's avatar
Moderator
Ruwe schatting: €100
Access point €70
Draadloos USB of PCI kaartje: €30
^ Reactie #11 geschreven door *Scorpia* op maandag 21 januari 2008 om 20:08:52.
*Scorpia*'s avatar
Coffee
ok.. Ik heb zo'n draadloze router gekocht (maar die kan ik ook eventueel gebruiken als access point) en geïnstalleerd.
Het probleem is nu (zoals ik al verwachtte) dat ik nauwelijks tot feitelijk geen ontvangst heb op mijn kamer (waar de laptop staat)...
Alvorens ingrijpende veranderingen te doen: Zijn er 'eenvoudige' mogelijkheden om een stabiele (!) internetontvangst op mijn kamer te krijgen?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.13 % door *Scorpia* op maandag 21 januari 2008 om 20:09:21.
^ Reactie #12 geschreven door Wheeldigger op dinsdag 22 januari 2008 om 07:33:31.
Wheeldigger's avatar
Multiviteit: 10183
Moderator
De router is idd een accesspoint op zich.
Je zou hem dichter bij je kamer kunnen plaatsen, of een andere kamer nemen :D
^ Reactie #13 geschreven door *Scorpia* op dinsdag 22 januari 2008 om 11:16:47.
*Scorpia*'s avatar
Coffee
Feitelijk staat de router niet slecht (in de buurt van twee pc's).
Maar we hebben nu juist draadloos gekocht om van de kabels (vooral die naar mijn kamer) af te zijn.
Heb de router ietsje dichter bij mijn kamer gezet en heb nu 1/5 streepjes ontvangst. Boven mijn kamer (op terras) ook net (niet).
Maar dat is dus onvoldoende...
Wat bestaat er qua versterkers en is dit moeilijk te plaatsen?
^ Reactie #14 geschreven door joke op dinsdag 22 januari 2008 om 11:20:52.
joke's avatar
Multiviteit: 2669
Morgen wordt het beter.

Dixit

Dixit Wheeldigger op 22/01/2008 07:33:31:
of een andere kamer nemen :D

Randinformatie

Op mijn kamer is nog een plaatske.:D

Dochters, tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel
^ Reactie #15 geschreven door *Scorpia* op dinsdag 22 januari 2008 om 11:59:15.
*Scorpia*'s avatar
Coffee
Ik heb gehoord dat er ook zoiets bestaat als een signaalversterker / access point?
Ook weer een duur grapje natuurlijk? ^^
^ Reactie #16 geschreven door een gast op dinsdag 22 januari 2008 om 12:30:18.
Scorpia,

signaalversterker bestaat inderdaad, maar niet alle routers zijn geschikt om met een dergelijke repeater te communiceren.

Qua kostprijs moet dat in de grootteorde liggen van 60 euro.

^ Reactie #17 geschreven door SMG op dinsdag 22 januari 2008 om 12:47:37.
SMG's avatar
Moderator
Ja, dat heb je maar zoals je zelf zegt, het is een duur grapje. Zeker als je weet dat je nieuwe router pas nieuw is.
Je hebt hier 2 varianten in, je kan een range extender kopen (kostprijs: ongeveer hetzelfde als een draadloze router) of een andere antenne kopen (kostprijs: €15 voor de goedkoopste).
Die eerste gaat zoals het zelf zegt je verbinding versterken door van het verzwakte signaal te versterken zodat je verder weg kan zitten van je draadloze router.
De andere antenne is simpelweg een andere antenne die gewoon vanaf het begin al een beter signaal probeert te produceren. Helaas weet je nooit bij je aankoop of dit veel beter zal zijn dan je huidige situatie. Het kan je misschien maar een paar meter helpen.

Je kan ook zien, waar staat het draadloos ding nu. Kan je dat niet verplaatsen naar een meer centrale plaats? Ik heb zelfs maar een rommel draadloze router en dat spul staat op het 2 de verdiep en toch heb ik beneden in mijn keuken een stabiele verbinding.
Als je met draadloos werkt moet je volgende dingen proberen te vermijden: spielgels, dikke muren, kastjes, ... Het spreekt natuurlijk voor zich dat je in open lucht een veel betere ontvangst hebt. Maar in huis zou je met een typische router toch in het hele huis ontvangst moeten hebben tenzij je in een villa woont (maar dan moest je er eentje kopen van €150).

Wat die baartjes betreft, die je kan eigenlijk vergeten. Het is belangrijk dat je kijkt naar de stabiliteit van je verbinding. Valt ze vaak uit? Haal je een degelijke snelheid (dus laden pagina's altijd snel via het internet?). Als je op die vragen positief kan antwoorden is er eigenlijk geen probleem (in tegendeel, het is juist positief aangezien het dan minder aantrekkelijk is voor andere met een slechte wil om op je netwerk te komen).
Als je draadloos hebt gekozen om bestanden te delen via het netwerk is dat niet zo'n goede keuze. Draadloos is vrij traag tenzij je met je gat op het access point gaat zitten (maar dan kan je beter de UTP kabel erin steken ;))
^ Reactie #18 geschreven door *Scorpia* op dinsdag 22 januari 2008 om 14:36:56.
*Scorpia*'s avatar
Coffee
Wat zijn baartjes?
Moet dat tweede accesspoint worden verbonden met een kabel naar de draadloze router?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 69.6 % door *Scorpia* op dinsdag 22 januari 2008 om 14:38:32.
^ Reactie #19 geschreven door SMG op dinsdag 22 januari 2008 om 14:44:29.
SMG's avatar
Moderator
Een baartje = een streepje (dat het ontvangst moet voorstellen ;))
2 de access point verbonden aan router. Hoe bedoel je? Die range extender (is geen access point)?
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 42.86 % door SMG op dinsdag 22 januari 2008 om 14:45:16.
  • Pagina
  • [1]
  • 2

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen