Multidesk.be » Forums » .Net » [C#] Sokoban

• Pagina
  • [1]
  • 2
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door thekid op dinsdag 8 januari 2008 om 15:19:10.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Ik had zo het zotte idee gisteren om de studentjes wat ontspanning te bezorgen en heb begonnen met Sokoban te programmeren...

Rond 5u deze morgen zat deze taak er al op en heb ik de opensource levelsets erin gestoken, de levelsets in deze sokoban zijn de volgende:
- Microban: 155 levels
- Micro cosmos: 40 levels
- Mini cosmos: 40 levels
- Sasquatch: 50 levels
- Sasquatch II: 50 levels
- Sasquatch III: 50 levels
- Sasquatch IV: 50 levels
- Sasquatch V: 50 levels
- David Holland DH1: 10 levels
- David Holland DH2: 10 levels
- Yoshio Murase: 52 levels

Daar ik ze ver van allemaal gespeeld heb (ben er ook niet zo goed in :)) vraag ik jullie dan maar wat te testen

De sasquatch'ers zijn moeilijk, op het randje na onmogelijk voor sommige levels (of spelers :D). Microban (de standaard set) is een goeie inloper

Momenteel kan je nog vrij door de levels lopen en alle levels oplossen/overlopen, eenmaal een level opgelost is, springt hij naar de volgende level, indien einde van de levelset blijft de laatste level openstaan

Graphics zijn zelfgemaakt (vrij duidelijk te zien aan mijn tekenkunsten), de levelsets zijn geimporteerd van de website: (exclusief copyrighted levelsets)
http://members.aol.com/SokobanMac/levels.html

nieuwe levels ontwerpen is vrij eenvoudig maar ik moet nog het importeersysteem ontwerpen

Je kunt nieuwe levels ontwerpen via kladblok, opslaan met extensie .txt
een voorbeeld hiervan:
file: dh1.txt
CODE
  1.  
  2. title:David Holland, DH1
  3. description: Some of the small puzzles had starting stone positions and solution generated by the computer program sokgen, but maze and goal positions designed by David Holland, the author of sokgen. These puzzles are generally pretty hard (David Holland has trouble solving them :-) and the non-computer-generated puzzles should be light relief. The puzzles are arranged in roughly ascending order of difficulty.
  4.  
  5. **Spade
  6.       ####
  7.     ###  ####
  8.   ### @ @   #
  9.   #   #TT#@ #
  10.   # @@#*T#  #
  11.   #   TTTT@ #
  12.  ## # T#T#  #
  13.  # @##@#T#@ #
  14.  # P@    T@ #
  15.  ##  #  ##  #
  16.   ###########
  17. --
  18.  
  19. **Ninevah
  20.    #####
  21. ####   #
  22. #P@  # #
  23. # @@@  #
  24. ##T#T  #
  25. #  TT# #
  26. #  #T* #
  27. # @T@ ##
  28. ###   #
  29.   #####
  30. --
  31.  
  32. **CrissCross
  33.    #####
  34.   ##  P####
  35.   #  #@@  #
  36. ###T#   # #
  37. #  @#T#@  #
  38. #   TTT  ##
  39. ###@#T#@ #
  40.   #     ##
  41.   ###   #
  42.     #####
  43. --
  44.  
  45. **Carousel
  46.    ####  #####
  47. ####  ####   #
  48. # @  @     @ ####
  49. # #   # ### #   #
  50. #  @   @ # @@ @ #
  51. ###  ## @P@     ##
  52.   #@ ##  # @@ @@ #
  53.   #    @  ## ##  #
  54.  ### #@##  TTT# ##
  55.  #  TT*T*TT##T# #
  56.  # #TT*TTTTT*T# #
  57.  #   ########   #
  58.  #####      #####
  59. --
  60.  
  61. **Pattern-oster
  62.   ####
  63.   #  #
  64.   #  # #######
  65.   #  # #TT   #
  66.   # ####TT##@###
  67.   #  @ @T*     #
  68.   # #@ #*T# @# #
  69. ###@#  #TT#  # #
  70. #   #@ #*T# @# #
  71. # # #  @TT#  # ##
  72. # #@#@ #TT@  #  #
  73. #   #  #TT#   # #
  74. # #P# @#*T#@# # #
  75. #  @#  #TT#   # #
  76. ##   @ @ @ ###  #
  77.  ####   #      ##
  78.     ############
  79. --
  80.  
  81. **Saturnine
  82. ##########
  83. #   ##   ######
  84. # @   @ @ #   #
  85. # @ #  T@ #   #
  86. ###  ##T#  @ ##
  87. # ##@##T###T #
  88. #   *TTTTTTT@#
  89. #    ##T##   #
  90. ##@####T######
  91. #  @ # T #   #
  92. #  #  **@    #
  93. #  @ # P # @ #
  94. # @   #####  #
  95. ###   #   ####
  96.   #####
  97. --
  98.  
  99. **briefcase alt 23
  100.   #####
  101. ###   #
  102. # @*PT###
  103. # # *@  #
  104. # #T T# #
  105. # #@* @ #
  106. #    T###
  107. ###   #
  108.   #####
  109. --
  110.  
  111. **Salamander v3
  112.       #####
  113. #######   ###
  114. #   ## @ @  #
  115. # # ##    # #
  116. # #TT@ @ ## #
  117. #  T@# @#   #
  118. ###TT# @ P@ #
  119.   #**# @ # ##
  120.   #TT#   # #
  121.   #TT##### ##
  122.   #T*#   @  #
  123.   #TT# @    #
  124.   ##T### #####
  125.   # @      @ #
  126.   #   ####   #
  127.   #####  #####
  128. --
  129.  
  130. **Abstract
  131.  ######
  132.  #    #
  133. ##T * ##
  134. # T @  #
  135. # #**# #
  136. #  *+* #
  137. ## @@ ##
  138.  #    #
  139.  ######
  140. --
  141.  
  142. **Storm (in a teacup) v6
  143. ####
  144. #  #######
  145. #        #
  146. #  ###@# #
  147. ##T# # T #
  148.  # # #@* #
  149.  #T### + #
  150.  # @ #@* #
  151.  # #   T #
  152. ##T####* #
  153. #  @ @ * #
  154. #       ##
  155. #########
  156. --
  157.  

Legende:
# muur
* diamant + target
T target
P Player
+ Player + target
@ Diamand

**Levelnaam -> duid start level aan en gebruikt als naam alles na **
-- -> duid eind level aan (gelieve ook nog 1 vrije enter tussen te laten)

een screenshotje ;-)

http://www.multidesk.be/bijlage/cdc5c1d11adddd923a96490f62448178.jpg

Download hier:
9a938ca88b9ed87ec139a66cede3bb6b.zip

Installatie instructies:
Unzip bovenstaand bestand en voer setup.exe uit. Daarna zal de .net installer zich over al de rest bekommeren en wordt het programma opgestart

Feedback is dus met alle plezier gewenst
Willen jullie eigen levelsets ontwerpen en deze hier toegevoegd hebben, plaats dan de tekstfiles in bijlage

Opmerking van de crew

Links aangepast naar de laatste nieuwe versie
SMG
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.94 % door SMG op woensdag 2 september 2009 om 18:56:32.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #1 geschreven door NightCreature op dinsdag 8 januari 2008 om 15:32:31.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
Ik zou de kleur van de diamantjes ook aan passen als ze op een "home" veld terecht komen. Maakt het iets makkelijker om te zien of je een diamantje goed hebt afgeleverd, in ieder geval dat deed de eerste sokoban wel(Ik heb nooit de web games gespeeld maar wel de dos versie vroeger).
En misschien ook aan de snelheid van het spel werken, het voelt nu als of ik niks invoer als ik op een toets duw. Met andere woorden tussen het induwen van een toets en de actie die dit te weeg moet brengen zit, voor mijn gevoel een te grote lag.
Mischien iets aan de layout doen, hoe hij er nu uitziet doet me heel erg denken aan swing van java en niet winforms. Maar dat is echt meer een persoonlijke keuze.
Volgens mij was em dat wel voor het moment.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 16.43 % door NightCreature op dinsdag 8 januari 2008 om 15:35:24.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #2 geschreven door thekid op dinsdag 8 januari 2008 om 15:34:13.
thekid's avatar
Moderator
ja da kan kloppen, ik verplaats het ventje nl enkel bij een onkeyup :) je moet dus steeds tikken :) kwestie dat die diamand niet toevallig verplaatst wordt :D En kleur klopt ook wel, het is eigenlijk wel een in het groen dat ie het target'tje kleur als de diamand erop staat, maar 'k vrees dat de diamand iets te weinig doorzichtig is om het groene te zien, 'k ga dan vanavond mijn tekeningen wat updaten :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 44.07 % door thekid op dinsdag 8 januari 2008 om 15:35:25.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #3 geschreven door NightCreature op dinsdag 8 januari 2008 om 15:43:52.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
Undo functie van je laatste zet is ook wel handig dit hoeft er maar een te zijn, wnat meestal zie je het meteen of je fout zit of niet. Dit is voornamelijk handig wanneer je een klein foutje maakt als je het level bijna hebt opgelost.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #4 geschreven door Simon op dinsdag 8 januari 2008 om 20:21:18.
Simon's avatar
Multiviteit: 3742
Tof spelleke! Ik had nog nooit zoiets gespeeld, maar dat ga ik nu wel meer doen :D.

Het is inderdaad wat moeilijk te zien of de diamant op zo'n target staat. Inderdaad misschien de diamant verkleuren of doorzichtiger maken. Dat zou al veel helpen.

U tekentalent vind ik wel geslaagd :). Die rotsen zijn realistisch vind ik. Bij die kleine levels is het ventje soms wel een beetje onscherp (maar zijn loopstijl maakt alles goed :p).
^ Reactie #5 geschreven door thekid op woensdag 9 januari 2008 om 19:06:15.
thekid's avatar
Moderator
Eigenlijk verwonderd het mij dat er zoveel nog niet van Sokoban gehoord hebben, maarja, vertelde me vroeger over Sudoku en ik keek ook eens raar hoor :)

Nu een kleine update, diamand is aangepast en is nu doorzichtig geworden (zie screenshot)

http://www.multidesk.be/bijlage/e13f18fca79dcb3f031b18c4cdccec27.jpg

En vanaf nu is Undo ook mogelijk, (tot 10 stappen bewaard in den Undo)

Update is hier te downloaden zie
Download hier:
9a938ca88b9ed87ec139a66cede3bb6b.zip

@Nightcreature
I like Java Swing layouts :D :D
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 11.46 % door SMG op woensdag 2 september 2009 om 18:56:48.
^ Reactie #6 geschreven door SMG op woensdag 9 januari 2008 om 19:47:26.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
Ziet er al goe uit ;)
(heb ik al een gezegd dat dit een leuk spelletje is :p)

Een functie om je level in bij te houden mis ik helaas wel. Ook misschien een muziekje waar je na 5 minuten knettergek zou de kers op de taart zijn :D

Spijtig dat er zo weinig mensen van gehoord hebben :-/ Speelde het vroeger vaak (maar dat was nog in de diskette periode :p)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 21.62 % door SMG op woensdag 9 januari 2008 om 19:48:28.
^ Reactie #7 geschreven door Simon op donderdag 10 januari 2008 om 17:48:44.
Simon's avatar
Dat ziet er inderdaad al veel beter uit, nu is die diamant echt zoals een diamant :).

Ik zou persoonlijk wel Ctrl + Z nemen zoals in office voor de undo. Het is nogal moeilijk omdat die U zo ver van de Ctrl staat :D. En ik gebruik liefst 1 hand voor de sneltoetsen als dat mogelijk is :D.
^ Reactie #8 geschreven door thekid op donderdag 10 januari 2008 om 18:00:16.
thekid's avatar
Moderator
@Simon:
True true

dit is inderdaad makkelijk aanpasbaar, da valt dus wel te regelen, had nooit aan de windows undo knop gedacht :)

en SMG een muziekje weet ik nog zo niet, da wil ik eventueel wel eens erinsteken, maar dan moet ik ook wel nog muziek maken ooch weeee (en liefst een mute functie erbij :))

Ik dacht er ook aan om het systeem van KSokoban te gaan gebruiken, deze onthoudt bij het afsluiten uw huidige levelset en de laatste level waar je aan begon. Zo kan ik dat dus wel regelen.

Ik heb dan ook nog een vraagje voor jullie voorkeur:
- speel je liever alle levels opvolgend en moet je verplicht doorheen de level geraken alvorens je naar de volgende level mag/kan (maar zit je dan met 1 dat voor u "onmogelijk" is dan zit je wel een beetje vast :))
- of speel je liefst alles zoals je het ziet zitten, zodat je die moeilijkere levels wel eens kunt skippen :)
^ Reactie #9 geschreven door SMG op donderdag 10 januari 2008 om 18:09:10.
SMG's avatar
Moderator
Ik speel graag toch een beetje in volgorde maar ik skip graag wel een lvl dat mij niet zint.
Het zou dan ook leuk zijn om te weten welk lvl al gedaan is en wel niet.

Verder het muziekje is natuurlijk een beetje teveel. Maar ik dacht zo aan het deuntje van packman (waar mijn vader ook altijd op speelt en waar ik dan gek van wordt).
^ Reactie #10 geschreven door Simon op donderdag 10 januari 2008 om 20:09:32.
Simon's avatar
Ik zou toch ook voor de tweede optie kiezen. De echte "die-hards" hoeven niet per se naar het volgende level te gaan als ze dat niet willen :). Dan is het voor beide partijen in orde.
^ Reactie #11 geschreven door SMG op zondag 13 januari 2008 om 11:23:29.
SMG's avatar
Moderator
Ik zit met een lvl probleem. Vroeger wat het mij ook nooit gelukt om het op te lossen, misschien is er iemand dat het wel ziet.
Het gaat om lvl 9 Microban Standard level set:

http://www.multidesk.be/bijlage/e7c15f2bdffce0d65ceee58d26c16948.png
^ Reactie #12 geschreven door thekid op zondag 13 januari 2008 om 14:16:45.
thekid's avatar
Moderator
CODE
  1.  
  2. start
  3. #####
  4. #T  ##
  5. #P@@ #
  6. ##   #
  7.  ##  #
  8.   ##T#
  9.    ###
  10.  
  11. tweede diamand naar beneden
  12. #####
  13. #T  ##
  14. # @P #
  15. ## @ #
  16.  ##  #
  17.   ##T#
  18.    ###
  19.  
  20. eerste naar rechts
  21. #####
  22. #T  ##
  23. # P@ #
  24. ## @ #
  25.  ##  #
  26.   ##T#
  27.    ###
  28.  
  29. tweede naar rechts
  30. #####
  31. #T  ##
  32. #  @ #
  33. ## P@#
  34.  ##  #
  35.   ##T#
  36.    ###
  37.  
  38. eerste naar beneden
  39. #####
  40. #T  ##
  41. #  P #
  42. ## @@#
  43.  ##  #
  44.   ##T#
  45.    ###
  46.  

de rest is piece of cake
^ Reactie #13 geschreven door SMG op zondag 13 januari 2008 om 14:20:55.
SMG's avatar
Moderator
Ahja, nu valt mijne frank :p
Kan soms irritant zijn, ge zit er uren op te zoeken en iemand dat er even naar kijkt heeft het in 10 sec :p

Got to (l) it :p
^ Reactie #14 geschreven door thekid op zondag 13 januari 2008 om 14:23:59.
thekid's avatar
Moderator

Dixit

Dixit SMG op 13/01/2008 14:20:55:

Ahja, nu valt mijne frank :p
Kan soms irritant zijn, ge zit er uren op te zoeken en iemand dat er even naar kijkt heeft het in 10 sec :p

Got to (l) it :p

True true, maar heb ook al uitgebreid zitten testen dus had al eens op een of andere manier deze opgelost :)

That's sokoban for ya :)

ik zit ergens aan level 47 van microban levelset :)
^ Reactie #15 geschreven door thekid op maandag 14 januari 2008 om 02:37:19.
thekid's avatar
Moderator
Ik heb hier nog een update beschikbaar zie

Undo is vanaf nu CTRL+Z

Highscores is vanaf nu mogelijk, high is laagst aantal steps per level, indien al gespeeld wordt deze als minimum steps (vet donkerblauw) ingevuld, indien deze nog niet gespeeld is staat er 0.

Iedere levelset gaat nu automatisch open op eerste level die nog niet compleet gespeeld werd, dus zo kan je steeds doorspelen waar je het laatst eindigde. Je kan wel nog steeds een level skippen (maar bij opnieuw openen zal ie dus eerste niet uitgespeelde level weergeven).

En er is vanaf nu aflegbare muziek voorhanden :) Ik weet nog niet of ie in een loop draait, mijn testscenes duurden niet lang genoeg, maar laat het maar weten, 't is een midi van beethoven van 10 minuten :D

en nieuw is ook de levelbrowser, die je toelaat om eens al je highs te bekijken en snel te springen tussen levels :)

http://www.multidesk.be/bijlage/7cabbc1f743a8d368e20eb34606f2eb7.jpg

En ja, importeren is nu ook mogelijk, yeeha, op voorwaarde dat je mijn bestandsformaat wat volgt, testen op correctheid van levels kan ik niet/doe ik niet, het wissen van een levelset heb ik nog niet ingestoken, maar kan je doen via het editeren van het bestanden levelset.txt in de installatie map (C:\Documents and settings\username\local settings\apps\2.0\... en daar ergens zoeken)

laat me maar weten wat je van de updates vind

Download Update hier

Bijlage:9a938ca88b9ed87ec139a66cede3bb6b.zip
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 3.22 % door SMG op woensdag 2 september 2009 om 18:57:31.
^ Reactie #16 geschreven door SMG op maandag 14 januari 2008 om 07:45:05.
SMG's avatar
Moderator
Eerste indruk: WAW ... Het wordt meer dan dat we normaal gezien van een sokoban spel gewoon zijn ;)

We zullen eens testen tussen de boterhammen ;)

Edit:
Zelfs de boterhammen verschoten er van ... :p
Het is prachtig, het muziekje is leuk en goed gevonden :D
De lvl browser is iets zeeer origineel
De mini tutorial is grappig
Ik begin het al op de zenuwen te krijgen van het muziekje dus dat is ook al goed :p

=> 1 ste klasse game ;)

Paar opmerkingen:
Resetten van score
Aantal keer dat je een lvl al hebt geprobeerd (ook al heb je het niet uit gekregen)

Aanvulling

De import is toch niet echt wat ik dacht. Misschien daar wat informatie rond bouwen. Ik zou hem zelfs weg doen en dat vervangen door het zelf kunnen maken van lvl's (grafische dan wel).
Deze dan onder eigen lvlset bewaren (dus niet naamloos zoals nu bij import).

Als je dan ook een verkeerde bestand upload aanvaard ie dat zonder problemen. Alleen crasht het als je het dan wilt spelen.

Aanvulling

Als je het laatste lvl uitspeelt wordt je score daarvan niet bewaard en is er eigenlijk geen einde aan te bespeuren. Je begint gewoon opnieuw met dat laatste lvl :-/
Een leuk einde verwacht ik wel :D

Ook nog een kleine opmerking over de lvl browser. Als deze geladen dan wordt deze 'opgebouwd'. Ik vind dat niet zo geslaagd, ik zie liever iets van Loading ... of een propere opbouwing (en niet precies in schokjes).
Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :p

Wat echt prachtig zou zijn (maar dat is dan wel echt moeilijk denk ik) is een ArtificiŽle intelligentie inbouwen maw een programma'tje dat een mogelijke oplossing eens voordoet.
Maar dat lijkt me zeer belastend en zeer moeilijk te programmeren.

Ook misschien een betere credits box.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 9.09 % door SMG op maandag 14 januari 2008 om 09:24:50.
^ Reactie #17 geschreven door thekid op maandag 14 januari 2008 om 12:10:42.
thekid's avatar
Moderator
Mja het resetten van de scores kan inderdaad mogelijk worden, wilde dat er eerst insteken, maar had me bedacht :) ik ga eens kijken of dit er toch bij kan geraken

AI is iets dat ik niet ga insteken, voor zover ik opgezocht heb is sokoban nog steeds iets dat simpeler door een mens op te lossen is dan door een pc :) Aanmaken van levels door computers gemaakt is geen probleem, maar oplossingen vinden voor problemen lukken niet steeds door AI (en de unief van Alberta was ermee bezig als ik da goed gelezen heb tijdens het opzoeken van info :))

De levelbrowser moet inderdaad rapper werken, maar ik moet er nog een rappere manier voor vinden, ik ga dit vandaag eens bekijken

Een leveleditor is mogelijk maar wel weer iets moeilijker te maken, ik ga dit eens nakijken. ik had dit er nog rap ingestoken, maar 't is inderdaad zonder info, ik zal eens beter zoeken hoe ik dat kan oplossen

uitspelen van een levelset en dan een animatie, maybe, enige suggesties? :D
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 0.36 % door thekid op maandag 14 januari 2008 om 12:11:50.
^ Reactie #18 geschreven door thekid op maandag 14 januari 2008 om 19:47:41.
thekid's avatar
Moderator
iemand al enig idee of beethoven in loop wordt afgespeeld? :d

ik verwacht ook nog eindscenarios van SMG :) sokoman ontmoet sokovrouw? ahnee, da's pacman type verhaal :D
^ Reactie #19 geschreven door Simon op maandag 14 januari 2008 om 20:08:08.
Simon's avatar

Dixit

Dixit thekid op 14/01/2008 19:47:41:

iemand al enig idee of beethoven in loop wordt afgespeeld? :d

Binnen 10 minuten zal je het weten (hij is bezig) :D.

Je hebt echt knap werk geleverd (thumbsup)!

Zou het echter niet beter zijn om die level browser als startscherm te gebruiken? En dan daar gewoon het laatst voltooide level in het blauw te kleuren? Dat komt dan op hetzelfde neer als gewoon direct het level starten.
Dat zou dan meteen ook beter zijn voor die tutorial. Toen ik die speelde verwachte ik wat uitleg, maar die kwam niet, totdat ik zag dat deze in de level browser wel te zien is.
Het zou misschien ook mooi zijn om die balk waarin geladen wordt te vervangen door "Ready" ofzo. Nu heb ik telkens het gevoel dat hij nog niet klaar is met laden :) (weet zelf niet waarom).

**EDIT**
Hij is net klaar, maar jammer genoeg wordt hij niet opnieuw afgespeeld bij mij. Geen loop dus.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 5.65 % door Simon op maandag 14 januari 2008 om 20:08:41.
  • Pagina
  • [1]
  • 2

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen