Multidesk.be » Forums » Debatten en discussies » MS tegen de rest

• Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door joke op vrijdag 2 januari 2009 om 19:00:20.
joke's avatar
Multiviteit: 2669
Morgen wordt het beter.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit SMG op 02/01/2009 18:48:08:
Komt een beetje doordat Access niet echt een populaire databank is bij IT mensen

Wie a zegt moet ook b zeggen:
Welk is wel een poplaire databank bij IT mensen?

Alvast bedankt voor de gouden raad.
Joke

Opmerking van de crew

Om het origineel onderwerp toch proper te houden heb ik dit onderwerp een andere plaats gegeven. Het originele onderwerp kan je hier terugvinden.
SMG

Dochters, tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel
^ Reactie #1 geschreven door Martijn op vrijdag 2 januari 2009 om 19:18:38.
Martijn heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 13785
Beheerder
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Oracle, MS SQL Server, PostgreSQL, MySQL zijn veelgebruikte moderne DBMSsen :).
Met vriendelijke groeten,
Martijn Wouters
^ Reactie #2 geschreven door SMG op vrijdag 2 januari 2009 om 22:28:04.
SMG's avatar
Multiviteit: 12000
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Even een databank administrator (data warehousing van KBC) citeren:
Access is een prullendatabank die vaak gebruikt wordt. Het heeft als voordeel dat ze een beetje een alles in 1 systeem heeft (achterliggende programmeertaal en wat wizards) maar qua beheer, snelheid, stabiliteit is het een ware ramp.

Voor zulke dingen (zoals schoolrapporten) is Access wel een goede keuze. Je maakt de databank en met een paar klikken heb je een kant en klaar rapport dat je kan afdrukken. Met Oracle, MS SQL, PostgreSQL, MySQL en laten we IBM zeker niet vergeten, is dit wat moeilijk. Daar moet je een achterliggende taal gebruiken zoals PHP, ASP.net, C, Java of pakweg Data warehouse tools.
Echter omdat Access niet zo populair is bij mensen die vaak online handleidingen schrijven zul je commercieel moeten gaan zoeken naar boeken over Access (ik heb er zo eentje vanin het 5de middelbaar).
^ Reactie #3 geschreven door joke op vrijdag 2 januari 2009 om 22:44:06.
joke's avatar
Multiviteit: 2669
Morgen wordt het beter.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid

Dixit

Dixit SMG op 02/01/2009 22:28:04:Even een databank administrator (data warehousing van KBC) citeren:
Access is een prullendatabank die vaak gebruikt wordt.

In dit geval daat de discutie over een databank. Maar dat woord kun je door zo wat alle producten van Microsoft vervangen. Begin maar met Windows, Internet Exporer enz.

En toch gebruikt de halve wereld de Microsoft producten. Raar....

Joke

Dochters, tot hun 16e zeuren ze om een paard en op hun 17e komen ze thuis met een ezel
^ Reactie #4 geschreven door SMG op vrijdag 2 januari 2009 om 23:16:06.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Het is niet de halve wereld, het is 90% van de wereld!
Dat is ook een discussie waar je heel lang over kan bezig zijn. Ik zal het hier echter vrij kort over houden: Geld...

Vergelijk de geldsom dat Microsoft heeft met dat van Linux. Omkopen is geen vreemd woord, bedrijven zijn altijd uit op geld. Kijk hoeveel geld Microsoft wel niet geeft aan game fabrikanten om pakweg games exclusief (of met vele extra's te verkopen) voor Xbox, terwijl ik met statistieken kan zeggen dat de Xbox een ontzettend onbetrouwbaar toestel is (cd verpulveren, the ring of death -> Vernietigend is ook een Amerikaanse steekproef waaruit blijkt dat een derde van de consoles kapot gaat.). En toch kopen mensen dit toestel, waarom? Omdat het grote titels heeft als Fabel (Xbox exclusive), GTA4 (exclusieve content), gigantische reclames,...
Ook bij het OS en bij de browser is geld een grote troef (niet altijd bij omkopen). Een spel uitbrengen op een ander systeem kost geld, veel geld. Dit komt omdat veel technieken van Microsoft volledig gesloten zijn (ik kijk naar DirectX wat het bijna onmogelijk stelt om een game simpel naar Linux of Mac kan overzetten).
Een ander voorbeeld: zoek mij eens een PC zonder Windows.

Het enige waar Microsoft geen grip op krijgt is zoeken op het internet, dit omdat Google zelf zeer veel geld heeft. Maar ook hier wilde ze verandering in brengen, nl Yahoo overkopen. Dit heeft echter een serieuze tegenslag gekregen waardoor Yahoo er slechter vanaf is.
Ook op het gebied van servers valt Microsoft door de mand, Linux is daar simpelweg een veel betere en goedkopere keuze. Ik kijk even naar Debian dat ontzettend populair en voornamelijk stabiel is als web, mail, database, DHCP,... server. Het is dan ook niet verwonderlijk om te zeggen dat alle rootservers van ICANN op Linux werken.

Ik zeg niet dat Microsoft zijn producten allemaal slecht zijn. MS heeft een prachtige Office, MS SQL server, Visual Studio, Exchange, CRM, Active Directory, zelfs Windows is een prachtig product. Echter de politiek van Microsoft is minder. MS bestaat vooral uit gesloten protocollen en formaten, waardoor overstappen naar iets anders een zeer lastige klus is.
Voorbeeld? Hoe heeft MS Netscape kunnen verslagen? Door het samen te bundelen met Windows en door een lelijke tactiek toe te passen, nl niet aan de standaarden houden. Dit maakte het vreselijk moeilijk voor andere spelers (Mozilla, Opera, Safari,...) zich in de markt te begeven. Want, als een website niet werkt in Firefox zeggen de mensen, Firefox is een slechte browser maar eigenlijk is het de website is slecht omdat ze zich niet houdt aan de regels van correcte HTML standaarden.

MS heeft in al zijn jaren een dominantie positie opgebouwd die zeer moeilijk te breken is. Heel de game industrie, softwareontwikkelaars,... spelen hier graag op in aangezien het ook simpeler is voor hun om verder te bouwen op huidige code dan een volledig nieuwe code te schrijven die ook werkt op andere systemen.

Ook de gewoonte bij mensen (op de blauwe E drukken), een startbalk onderaan,... en het geen zin hebben om met iets anders te leren werken wringt tegen.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 1.91 % door SMG op vrijdag 2 januari 2009 om 23:23:58.
^ Reactie #5 geschreven door NightCreature op zaterdag 3 januari 2009 om 00:08:32.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
De grootste reden waarom iedereen ms gebruikt is echt niet alleen maar geld.

Development tools zijn even zo belangrijk als marketing, als je geen goeie ondersteuning aan programmeurs geeft krijg je ook weinig software voor je systeem. Linux development tools zijn nog steeds niet wat die van MS zijn, VS is een schitterende IDE.

Daarnaast bestaat er ook nog het feit dat MS goeie deals aan bedrijven heeft gegeven in het begin. Hierdoor wilde de gemiddelde consument toen thuis pc goedkoper werden ook windows thuis hebben. Daarnaast willen bedrijven ook maat software hebben en dan komen we weer trg op goeie development tools en ondersteuning.

En om eerlijk te zijn dit is iets waar MS heel erg goed in is, IT bedrijven ondersteunen tijdens hun ontwikkeling van hun software.

SMG om in te springen op het game industry argument komt ook weer trg op de development tools. Doordat OpenGL een open standaard is evolueert deze heel langzaam, Direct X(DX) aan de andere kant met iedere nieuwe versie ondersteunt het de nieuwste eigenschappen op videokaarten. In OGL(OpenGL) moet je hiervoor specifieke extensions gebruiken die ATI of NVIDIA specifiek zijn, dit maakt het moeilijker om geavanceerde dingen te doen op meerdere videokaarten. Daarnaast heeft DX een aantal jaar ondersteuning gehad van meer geavanceerde dingen, ik noem alleen maar render targets hier (renderen naar textures ipv beeldscherm).
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 6.31 % door NightCreature op zaterdag 3 januari 2009 om 00:15:39.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #6 geschreven door SMG op zaterdag 3 januari 2009 om 00:26:51.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Microsoft wordt ook bestuurd door een een economist en niet iemand die iets kent van informatica. Linux mist publiciteit want ik denk dat een van hun grootste problemen nog steeds een slecht imago is.
Als ik naar niet IT mensen ga en vraag wat Linux is dan krijg je als antwoord moeilijk ding (als ze het dan kennen).

Maar vooral de schrik om te veranderen, een systeem te formatteren (een woord dat aanzien wordt als slecht) is nog steeds een zeer grote drempel.
Ze mogen dan zeggen van MS dat ze duur zijn, bijna altijd als je een PC koopt zit er Windows op, je hebt er dus al voor betaald. Waarom dan iets anders nemen? Vaak is het ook zo dat mensen sceptisch staan tov iets gratis. Iedereen denkt dat er iets achter zit.
^ Reactie #7 geschreven door NightCreature op zaterdag 3 januari 2009 om 22:57:17.
NightCreature's avatar
Multiviteit: 1196
MSc.
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
MS is heel erg lang door Bill Gates bestuurd en dat was wel degelijk een ITer. Maar hoe MS is groot geworden is heeft wel degelijk te maken gehad met het ondersteunen van developers. De gast van the old thing new zag het als een persoonlijke aanval als een programma niet op win 95 werkte toen dit uit kwam. Die mentaliteit heeft er heel lang geheersd bij MS toen BG de baas was en daar door ondersteun je developers dus heel erg goed.
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 69.92 % door NightCreature op zaterdag 3 januari 2009 om 23:02:37.
I need thought completion.
Shaders, een beetje vreemd maar wel lekker (voor de ogen dan he)
2.83Ghz Q9550 HD4850 512MiB 4GiB 1333Mhz DDR3 RAM
http://paulintheuk.blogspot.com
FE Programmer @ Codemasters (Front End)
^ Reactie #8 geschreven door SMG op zondag 4 januari 2009 om 10:43:23.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Sinds de jaren 80 is Steve Ballmer bij Microsoft, die heeft al heel wat beslissingen met Bill gemaakt. Hij vanuit een economisch/PR standpunt.
Volgens mij mist Linux een PR persoon, iemand die met hart en ziel zijn bedrijf verkoopt zoals Ballmer al zoveel jaar heeft gedaan.

Als er 1 ding is wat MS wel als geen betere kan is het marketingstrategieŽn uitwerken. Eens je immers de meerderheid hebt moet je deze weten te behouden.
Bill was eigenlijk niet echt het gezicht van het bedrijf, Steve was dit.
^ Reactie #9 geschreven door thekid op zondag 4 januari 2009 om 15:02:58.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik bekijk het ook eerder vanuit een development point wi SMG, de IDE's op linux zijn jammergenoeg de beste niet (tenzij je naar Java gaat, of je werkt puur via C (vi, vim), maar dat is oldschool). 'k wil ik bvb af en toe de mono wel eens een go geven, maar na 10 minuten zal ik toch weer terug naar de visual studio's gaan, ze zijn gewoon vele beter.

qua programma's en algemene dingen is een normale (lees, niet gamende) gebruiker ook goed af met Linux, ik heb al verschillende mensen die niks van pc kennen een Xubuntu of een Ubuntu laten draaien en na een korte uitleg vinden ze dit een heel gemakkelijk systeem, en zijn ze dan meestal verbaast dat het gratis was dat ze dit kregen...

maar idd, linux moet beter ondersteund worden, beter gepromoot worden, ed, maar sinds het opensource is is hun budget ook beperkter, hť :)

maar pas op, linux is al een stuk populairder dan pakweg 10 jaar geleden, en voor de servermarkt vooral is linux een plezier om mee te werken (goedkoop, stabiel en heel aanpasbaar)

Je zit dan ook nog met het feit dat Windows slechts in 1 variant bestaat (met minimale wijzigingen tussen verschillende versies van de windows'n), van linux bestaan er makkelijk 100'n distributies, dus het is niet makkelijk om linux te promoten, zolang er zoveel verschillende distro's bestaan...

pas op, ik ben nog steeds een linux fan, vind Redhat, (X/K)Ubuntu, Slackware best goeie distro's, maar heb je dan eens een nieuwere pc, dan ben je er jammer genoeg beter vanaf met een windows, dan met een linux.

dus in mijn opinie, heeft nightcreature gelijk, de ondersteuning voor linux (drivers/software/dev tools) is te beperkt (en veel te lang beperkt gebleven) om de developers toe te laten naar linux toe te werken, het zal wel komen, maar misschien slechts binnen een jaar of 2-3?

Aanvulling

en nog ter aanvulling, MySql vind ik een van de betere opensource dbms'n, daarnaast is de mssql die bij VS zit ook een goeie dbms, Oracle (maar duur), postgresql zou ook niet mis zijn, maar heb er geen ervaring mee...

Access heb ik nooit goed gevonden, zo'n alles in 1 maar niks dat echt zegt, deze moet ik hebben, geen uitgebreide beveiliging mogelijk, traag, moeilijk voor netwerkdatabases, onstabiel (en als het crashed terwijl de ldb nog bestaat kan de db al deels naar de maan zijn)

Voor kleine data vind ik momenteel XML wel nog leuk, niet echts dbms, maar zoals ik zeg, voor kleine niet secure data, heel gemakkelijk te implementeren, veel ondersteuning voor, maar totaal niet veilig :)
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 16.58 % door thekid op zondag 4 januari 2009 om 15:07:40.
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #10 geschreven door SMG op zondag 4 januari 2009 om 16:05:02.
SMG's avatar
Moderator
  • Bewerken
  • Citeren
  • Reageren
  • Verwijderen
  • Waarschuw een crewlid
Ik heb nooit gezegd dat Linux een betere programmeer omgeving is, ik weet het zelf niet.
Op basis van databanken vind ik die van Microsoft zeker niet slecht. Samen met Visual studio is het leuk pakket om er Data warehousing mee te doen.

PostgreSQL is ook een leuke databank, helaas wat minder bekend dan MySQL maar toch wat betere punten dan MySQL. Weliswaar zijn dit punten die in een gewone databank omgeving niet gebruikt worden.

Access heb ik ook al eens gebruikt en vind het eigenlijk een slechte databank. Een punt is door de verdachte craches bij een databank met 80000 records.
Ook bij de laatste update van Office 2003 -> 2007 werkte plots mijn hele achterliggende code niet meer. Backwards compatibiliteit is dus een ware ramp.

Linux als OS is ook wel leuk maar mist serieuze ondersteuning. Het idee is wel leuk maar je moet iedereen mee hebben en dat zal nooit zo zijn. Ze willen immers alles openbron en niet elk bedrijf ziet diezelfde visie.
Ik werk de laatste tijd ook vaak met Ubuntu en ik merk wel dat mijn Windows vele malen sneller werkt dan die Linux. Ook bij stress gaat mijn Ubuntu het geluid even freezen en dat is niet aangenaam.
De verscheidenheid van Linux is ook wel een zware dobber. Het is altijd wel leuk dat je kan kiezen, maar uiteindelijk weet je niet wat te kiezen. Vooral bij minder ervaren mensen is het kiezen van iets in de IT moeilijk.

Linux heeft ook geen uithangbord. Apple is bekend geworden door hun iPod, Linux kent niemand. De meeste mensen weten niet dat meer dan 60% van alle servers op Linux draaien (en >80% van de supercomputers).
Misschien dat daar verandering in komt als Google android komt :p Alhoewel, Linux is een beetje van iedereen en van niemand, dus de link van pakweg Google Android -> Ubuntu zal dan moeilijk gelegd worden.
  • Pagina
  • 1 van 1
  • RSS
  • Eerste ongelezen reactie
  • Plaats een reactie
  • Abonneer mij
  • Onderwerp sluiten