Multidesk.be » Forums » Unix/Linux » Dualboot Xubuntu - Win XP

• Pagina
  • 1 van 1
0 gasten lezen dit onderwerp.
^ Onderwerp geschreven door Kilian op woensdag 26 december 2007 om 10:41:12.
Kilian heeft nog geen avatar toegevoegd
Multiviteit: 1629
Hallo,

Voor mijn kerst mijn bompa zijn oude pc gekregen, waar alles af mag. Ideaal om te experimenteren dus. Nu heb ik op mijn pc dmw Virtualbox en Thekid Xubuntu geinstaleerd, wat ik nu op de gekregen pc ook zou willen. Dat is geen probleem, maar het dualboot wel. Als ik eerst Xubuntu installeer en dan Win XP start hij altijd op via Win XP. Installeer ik eerst Win XP en dan Xubuntu gebeurt het omgekeerde. Niet de bedoeling dus. Kan er iemand uitleggen hoe ik dit voor elkaar krijg?

Kilian
^ Reactie #1 geschreven door thekid op woensdag 26 december 2007 om 12:08:38.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Hey Killian

Dat windows de bootsector voor zichzelf neemt is normaal het beste is eerst windows te installeren en daarna pas Linux. Verder moet Linux ook standaard de Windows XP herkennen en in zijn opstart menu plaatsen.

Mijn vraag is dan eerder, ben je zeker dat je met de partitionering juist zit? De beste stappen zijn dus:
- Start XP install, split de harde schijf in 2 bvb, 1 ntfs, 1 ongeformateerd
- Doe de volledige install op het ntfs gedeelte van de schijf
- Start Xubuntu install, kies voor hdd-instelling:
* begeleidt: vrij ruimte
OF
* manueel partitioneren (voeg een ext3 partitie toe, met startlabel '/', vergeet hier de mountpoint niet op te geven voor ntfs (maar niks anders wijzigen) en hou nog wat plaats over voor de Linux swap partitie (2x hoeveelheid ram). Nu zou Xubuntu windows zeker moeten vinden ;)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #2 geschreven door Kilian op woensdag 26 december 2007 om 14:12:09.
Gelukt!

Ik zie wel als ik de pc opstart er niet 1x Xubuntu staat maar 3x: 1x normaal, 1x recovery en 1x voor ik-weet-het-niet. Ik ben nu XP aan het opstarten om na te kijken of ze geen problemen zijn, maar ik vermoed van niet. Bedankt voor de hulp. Wel raar dat hij nu XP vond, en vorige keer niet. Zal wel aan mij gelegen hebben.

Kilian

Ps. Kilian is maar met 1 L :d
Deze tekst werd het laatst bewerkt voor 5.51 % door Kilian op woensdag 26 december 2007 om 14:12:38.
^ Reactie #3 geschreven door thekid op woensdag 26 december 2007 om 14:23:09.
thekid's avatar
Multiviteit: 5273
Moderator
Ja, het klopt dat ubuntu meerdere kernelmogelijkheden zal geven, gewoon de standaard kiezen is perfect ;)

Nu je trouwens Xubuntu volledig hebt ge´nstalleerd (zonder virtual pc) kan je ook kijken voor de drivers van je Videokaart in orde te stellen. NVidia en ATI zijn redelijk ondersteund (ATI met de nieuwe 8.42 drivers rocks :), maar veel werk om in te stellen). Je kan steeds eens testen of de 3D versnelling werkt door eens in de screensavers rond te kijken ;) als alles vlot draait werkt ie perfect, anders moet er wel nog wat extras ge´nstalleerd worden.

En als laatste, als je je ext3 schijf zichtbaar wenst te maken vanuit windows, installeer dan deze eens, dan werkt je linux schijf exact hetzelfde als een gewone ntfs/fat schijf onder windows ;)
http://www.fs-driver.org/

@ps
ja, alle i's en l'n na elkaar doet mij dubbel kijken :)
"Human beings make life so interesting. Do you know, that in a universe so full of wonders, they have managed to invent boredom." - Death in Hogfather
^ Reactie #4 geschreven door Kilian op woensdag 26 december 2007 om 22:54:37.
Wel een probleempje met dat programma: Win XP vraagt om te formateren, wat uiteraard niet de bedoeling is. Zal wel zo laten, en met USB stick werken.
  • Pagina
  • 1 van 1

Snel-antwoordformulier
Toon uitgebreid antwoordformulier Bericht nalezen Bericht plaatsen